sirdickyj 18.08.2004 01:30:49 (muokattu 18.08.2004 01:33:45) | |
---|
Jee, tuossa metronomin ärsyttävää tikitystä kuunnellessa heräsi kysymys, että mihinköhän kohtaan arvon kollegat sen iskun laittaa, ykköselle, kakkoselle vai kuinka? Vai käyttääkö jengi yleensäkään metronomia, vai kenties rumpukonetta tai sekvensseriohjelmaa joka soittaa oikeaa biittiä? Taitaa meikäläisellä olla huono tuo oma groove, kun sen taimin pitäminen on TOSI hankalaa, jos klikin pistää pelkästään ykköselle ja tempon hitaalle, esim. 40 ja siihen yrittää vaikka ihan neljäsosia tarjota. Mutta heti helpottaa, jos nostaa 80:n, eli niin, että myös kakkonen tulee mukaan. Onko kellekkään tuttua tuskailua? Ja toki vain ykkösellä olevaa iskuakin on helpompi seurata kun tempoa on lisää. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Metronomin tarkoitushan on lyödä iskuja. Eli 4/4-tahtilajissa 'nomi lyö ykkösen, kakkosen, kolmosen ja nelosen. Harjoituksen vuoksi voi itseään kiusata soittamalla mahdollisimman hitaita tempoja, hermot siinä ainakin menee jos ei muuta. |
sirdickyj 18.08.2004 02:22:04 | |
---|
Metronomin tarkoitushan on lyödä iskuja. Eli 4/4-tahtilajissa 'nomi lyö ykkösen, kakkosen, kolmosen ja nelosen. Niin kai, meitsi sitten vaan on kuvitellut harjoittelevansa vain ykkösiä lyömällä jotenkin tuota omaa pulssia, siis että ykkönen klikistä ja siihen sitten neljäsosia perään. Harjoituksen vuoksi voi itseään kiusata soittamalla mahdollisimman hitaita tempoja Kohtuullisen usein treenaan juuri harjoituksen vuoksi! hermot siinä ainakin menee jos ei muuta. Tämän havainnon tein myös minä. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
poppamies 18.08.2004 07:26:36 | |
---|
Senverran sanoisin että olen ainakin itse törmännyt sellaiseen studio klikkiin joka sanoi "klikk, täkk, täkk, täkk, klikk, täkk, täkk, täkk...", eli ei jäänyt epäselvyyttä missä se ykkönen makasi. "G-strings are for strippers" |
Karlsson 18.08.2004 08:20:02 | |
---|
Tuo on kyllä hyvää treeniä "sisäiselle taimille", mitä sirdickyj tarkoittaa. Eli metronomi soittaa vain sen yhden iskun tahdissa ja loppu kuuluu vain omassa päässä. Jos on kuuluakseen. Tuotahan voi tehdä niin, että kasvattaa vaikeustasoa pikkuhiljaa: ensin ykköselle ja kolmoselle ja sitten vaikka kakkoselle ja neloselle. Tempoa hitaammaksi ja sitten ykköselle pelkästään ja sen jälkeen käy läpi erikseen joka iskun. Tosi ranggat jätkät vetää sen klikin jollekin synkopoidulle rytmille niinkuin esmes ykkösiskun neljännelle 16-osalle. Ehkä mäkin vielä joskus... |
absqua 18.08.2004 08:23:57 (muokattu 18.08.2004 08:28:52) | |
---|
Riipuu treenattavasta musiikista tietenkin, mutta yleensä metronomin kanssa soittelu on IMO mukavinta kun sen asettaa kalkattamaan kakkoselle ja neloselle (tai siis asettaa päänsä kuulemaan ne bleepit 2. ja 4. iskulle), jolloin voi etäisessti kuvitella jotain backbeatin tyyppistä siinä. Ihan perus-skaalojenkin vetelykin on piirun verran mukavampaa kun metronomin kanssa svengaa edes vähän. EDIT: Niin, hitaat tempot ovat pahoja. Kummasti sitä tahtoisi kiilata siellä vähän. Mutta sama hitaiden tempojen ongelma on bändisoitossakin, aika harva ryhmä groovaa oikeasti hyvin ihan hitaillakin tempoilla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
chief 18.08.2004 13:01:14 | |
---|
Riipuu treenattavasta musiikista tietenkin, mutta yleensä metronomin kanssa soittelu on IMO mukavinta kun sen asettaa kalkattamaan kakkoselle ja neloselle (tai siis asettaa päänsä kuulemaan ne bleepit 2. ja 4. iskulle) Mäkin yleensä reenaan noin. Alussa voi vaikuttaa oudolta kun ykönen pitää itse etsiä mutta siinä se juju kai onkin. Jassrumpalithan perinteisesti soittavat haitsulla juuri kakkosta ja nelosta muiden rytmien mennessä miten sattuu. Ykkösen etsimistä helpottamaan voi klikin tahtiin kakkosella ja nelosella lyödä kädellä reiteen ikäänkuin virveliä, ja sitten vaikka jalalla polkee "basaria" ykköselle ja kolmoselle. Häh? |
Listen 18.08.2004 16:57:01 (muokattu 19.08.2004 08:36:42) | |
---|
Senverran sanoisin että olen ainakin itse törmännyt sellaiseen studio klikkiin joka sanoi "klikk, täkk, täkk, täkk, klikk, täkk, täkk, täkk...", eli ei jäänyt epäselvyyttä missä se ykkönen makasi. Rumpuja nauhoittaessa toimii hyvin sellainen rumpukoneklikki, jossa lehmänkello lyö ykköselle ja kolmoselle, ja shaker kakkoselle ja neloselle. EDIT: Toimii se klikki varmaan noinkin, mutta kirjoitin kiireessä väärin. Tarkoitin puolet tiheämpään eli ei neljäsosa- vaan kahdeksasonuotteja: cowbell, shaker, cowbell jne. Noin siis rumpuäänityksissä. "If it weren't for electricity we'd all be watching television by candlelight." -George Gobol |
sirdickyj 18.08.2004 19:27:06 | |
---|
Senverran sanoisin että olen ainakin itse törmännyt sellaiseen studio klikkiin joka sanoi "klikk, täkk, täkk, täkk, klikk, täkk, täkk, täkk...", eli ei jäänyt epäselvyyttä missä se ykkönen makasi. Niin, eihän siinä mitään epäselvää tuossa tapauksessa olekaan, pointti olikin siinä, että noi "täkk täkk täkk" pitäisi saada itse kohdilleen, toi "klikk" tulee kyllä vääjäämättä ja armottomasti aina klikistä kohdalleen. Mutta siihen "klikk":iin tultaessa olen aika usein nokillaan, jos noi "täk täkit" pitää itse laittaa siihen tahtiin. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
sirdickyj 18.08.2004 19:33:12 | |
---|
Riipuu treenattavasta musiikista tietenkin, mutta yleensä metronomin kanssa soittelu on IMO mukavinta kun sen asettaa kalkattamaan kakkoselle ja neloselle (tai siis asettaa päänsä kuulemaan ne bleepit 2. ja 4. iskulle), jolloin voi etäisessti kuvitella jotain backbeatin tyyppistä siinä. Ihan perus-skaalojenkin vetelykin on piirun verran mukavampaa kun metronomin kanssa svengaa edes vähän. Ihan perusmusasta on kyse, siis bassarin kanssa pitäis pelata, siis ykkösiaä Totta on, että kakkosen ja nelosen korostaminen on kyllä helpompaa, mutta no pain, no gain, eli yrittäisin treenailla sellaisia asioita jotka sujuu vähiten hyvin. EDIT: Niin, hitaat tempot ovat pahoja. Kummasti sitä tahtoisi kiilata siellä vähän. Mutta sama hitaiden tempojen ongelma on bändisoitossakin, aika harva ryhmä groovaa oikeasti hyvin ihan hitaillakin tempoilla. Tom Petty; Into the great wide open ja You don´t know how it feels, niitä treenatessa tämä dilemma juuri iskikin. NIIN löysää meininkiä että pois alta ja silti svengaa kuin hirvi. Niihin tempoihin pelkkien ykkösten mukaan soittaminen juuri tuotti kovasti vaikeuksia. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
pardy 18.08.2004 19:33:56 (muokattu 18.08.2004 19:37:57) | |
---|
Niin, eihän siinä mitään epäselvää tuossa tapauksessa olekaan, pointti olikin siinä, että noi "täkk täkk täkk" pitäisi saada itse kohdilleen, toi "klikk" tulee kyllä vääjäämättä ja armottomasti aina klikistä kohdalleen. Mutta siihen "klikk":iin tultaessa olen aika usein nokillaan, jos noi "täk täkit" pitää itse laittaa siihen tahtiin. Sitten vaan treeniä, treeniä ja lisää treeniä niin kyllä ne "täk-täkit" vielä joku päivä kohdilleen menevät. Ja tämä on lupaus. :) EDIT: Nii joo, kiroitus vihreet korjasim. "Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni |
pardy 18.08.2004 19:35:45 (muokattu 18.08.2004 19:36:31) | |
---|
Ääh. Piti muokata omaa tekstiä eikä lainata sitä... "Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni |
Novis_3 19.08.2004 01:35:08 | |
---|
Hähää.. Jos viellä haluaa ottaa klikistä kaiken irti, niin neljäsosia soitettaessa laittaa klikin (aböyt 60 on siis 4osa) ja se klik on aina jälkimmäinen KOLMIMUUNTEINEN kahdeksas osa. Ja pitää jalan nakuttamassa 1-2-3-4, klikki siis hoitaa kasiosat. Sitten vaihdetaan 8osiin, esim asteikkoa ylösalas ja klikki nakuttaa niitä jälkimmäisiä mukana.. Lähinnä tämä on asteikkoja kauttaviiva kävelevää bassoa reenattaessa ärsyttävän ..tumainen, mutta kehittävä tapa. Auttaa fraseeraukseen ja laidbackiin kummasti. Ja semmonen viellä otetaan esim. Play That Funky Music-niminen groove. Jos mietin päässä sitä bassolinjaa niin mulla alkaa automaatisesti jalka polkeen back-beattia, eli 2 ja 4. Vertaa esim, jos polkisin joka iskulle, niin minusta se ei groovaa päässäni yhtään.. Soittaessa sama, (ja reenatessa). Pyrin pitämään klikkiä mahdollisimman paljon nimenomaan 2 ja 4:lla, kolasin sitte mitä tahansa. Piste. "Me hävitään tää peli.." |