Aihe: Arpeggiosormitushulipatsuippa
1
Thompson
17.08.2004 21:53:30
Kun arpeggiossa tai muuten vaan on kaksi peräkkäistä nuottia samalta nauhalta, mutta viereiseltä kieleltä, miten sormitatte sen?

Esim.

|-------------7-12--------------------12-17-|
|-----------9----------------------13--------|
|---------9--------------------14------------|
|-------9---------------10-14----------------|
|-7-11--------------12-----------------------|
|---------------------------------------------|

Kannattaako sormittaa ysit ja nelitoistaset samalla sormella keinauttamalla sormea vai joka nuotti eri sormella?
Ei se siitä.
leather rebel
18.08.2004 15:23:10
Yleensä vaihdan sormea, mikäli sävelten ei siis kuulu jäädä soimaan. Kahden kielen jutuissa käytän yleensä finger rollingia.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Sanchez
18.08.2004 17:01:19
Riippuu minulla ainakin siitä, että mistä kohtaa otelautaa soitetaan..

Eli esimerkiksi tuossa missä tulee 3 peräkkäistä kieltä 9. nauhan kohdalta vetäisin varmaan keski-nimetön-keski yhdistelmällä, mutta 14. nauhan kohdalla vetäisin samalla sormella ihan vain sen takia koska kyseinen nauha on niin kapea.
"There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde
pwallin
18.08.2004 18:43:09

Ongelma on mielestäni suurin säröllä soitettuna, jolloin kahden kielen samanaikainen soiminen aiheuttaa (sävelistä riippuen) enemmän tai vähemmän häiritsevää "häröilyä". Riippuu tietysti myös särön määrästä/tyypistä, mutta myöskin siitä kuinka nopeasti soitetaan kyseinen kohta.

Sormien koko ja/tai näppäryys vaikuttaa tietysti aina asiaan, mutta kannattaa ehkä ensin kokeilla koko kuvio eri sormituksilla, sekä mitä sitä ennen ja sen jälkeen soitetaan. Silloin voidaan paremmin miettiä sormitusta joka toimii. Useimmiten lyhyen kuvion kohdalla sormitus voidaan tehdä eri tavalla kuin toistuvissa/muuttuvissa (skaala/asema) kuvioissa.

Tärkeintä on siis tsekata mikä on hevonen ja mikä seepra ja missä ne asuu (luonto/eläintarha) ja mitä ne syö.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)