Aihe: Uutta saundia putkien vaihdolla?
1 2
PJS
17.08.2004 11:49:03

Oon tässä miettiny, notta minkälaisia saundieroja on eri putkityyppien välillä.

Esim nyt vaikka classic 30 tyyppiseen vahvariin asennettuna.
"Vitut yleisöstä!" Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Imper
17.08.2004 12:23:01 (muokattu 17.08.2004 12:26:59)

Tästä on kyllä aika paljon jo keskusteltu, mutta esim. eriatehoisilla etuasteputkilla saat vaihtoehtoisesti joko lisää tai vähemmän gainia vahvistimeesi.

Pistät jonkun heikkotehoisen etuasteputken ekaksi, niin puhtaat paranee ja samalla särökanavan särön määrä vähenee. (Tähän tosin voidaan vaikuttaa myös laittamalla särökanavan etuasteputkeksi joku oikein tehokas, että säröä piisaisi).

Oikein paljon säröä saat vaihtamalla kaikki etuasteputket mahdollisimman tehokkaiksi.

Mielestäni ensimmäinen etuasteputki on kaikkein tärkein ja siihen kannattaa valita laadukas putki (mielellään vielä kirkas ja varsin heikkotehoinen). Jos ensimmäisen putkeen jälkeen soundi on tunkkainen, niin sitä ei enää jälkimmäisillä putkilla paranneta.

Helpoiten putkien käyttäytymisestä pääsee perille menemällä vahvistimen kanssa kauppaan ja testaamalla eri putkia ja valita mieleisimmät. Ainakin Custom-Soundsilla tämä on mahdollista.
Everyone is a per-son
Penasol
17.08.2004 12:36:06 (muokattu 17.08.2004 12:37:06)

Olen dyykannut putkia vanhoista radioista ja telkkareista jonkinmoisen kasan, ja havainnut, että ainakin Crate VC3112 tykkää Ecc81:stä ensimmäisenä putkena. Cratesta saa aika mielenkiintoisen, hiukan fuzzisen särön panemalla Ecc82:n viimeiseksi etuasteputkeksi. Sitä suosittelen kokeilemaan, itse löysin tähän mennessä parhaan särösoundin sillä keinolla. Ecc82 ei tunnu toimivan ensimmäisenä putkena ainakaan 30W-, mutta ei myöskään omistamassani 50W putkivahvistimessa, Carlsbro Top50:ssä. Muuten hyvä soundi, mutta äänenvoimakkuus on bändisoittoon hyödyttömän pieni. Putket vaikuttavat soundiin enemmän kuin uskoisikaan.

Edit: Tuohon säröön vaikuttaa luultavimmin aika paljon myös se, että minulla on Cratessa toisena putkena Golden Dragon ecc83, joka taitaa olla aika säröisä.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
booster
17.08.2004 13:32:55
Tälläkin palstalla vaikuttava Mikko Kankaanpää myy putkia sivujensa kautta (www.uraltone.com), hän varmaankin myös neuvoo sinua jos esität ongelmasi/sounditoiveesi hänelle. Uraltonea voin suositella varauksetta, Mikko pistää putket postiin erittäin nopeasti ja erittäin hyvin paketoituna.
Ostetaan:
-keinokuorma
-looppiboksi tai Line Selector
Tarjoa!
Pertsa
17.08.2004 16:11:13
Joo, paljonhan nuo eri tyyppiset putket vaikuttavat soundiin - niin puhtaisiin kuin säröisiin. Classic-sarjan vahvistimissa soundiin vaikuttaa erittäin paljon myös Phase Inverter eli vaiheen kääntäjä, joka on se lähimpänä pääteputkia oleva putki.

3 kpl 12ax7/ecc83 Classicin etuasteessa on minusta aivan liikaa. Soundista tulee tosi tukkoinen ja tylsä. Säröytyy liian aikaisin ja kuulaus ja kirkkaus puuttuu. Itse en juurikaan käytä Delta Bluesini omaa särökanavaa, vaan otan säröt pedaaleista. Jos kaikki etuasteen putket on ecc83:ia vahvistin "tukehtuu" helposti, varsinkin pedaalien kanssa, ja säröt menevät ikään kuin "yli", sellaiseksi sirinäksi. Itse olen päässyt parhaaseen tulokseen käyttämällä PI-putkena jotain heikompitehoista putkea. En ole ihan varma, että kummasta pidän enemmän - 5751 vai ecc81. Välillä tuntuu, että toinen on parempi ja välillä toisin päin. Jopa ecc82 toimii, mutta paremmin makuuhuonevolumeilla kuin bändin kanssa. Tekee soundista vähän liian ohkaisen kovaa soittaessa, mielestäni.

Yleisimpien etuasteen putkien vahvistuskertoimet menee ulkomuistista suunnilleen näin.

ecc83/12ax7 = 100
5751 = 70
ecc81/12at7 = 60
ecc82/12au7 = 17

Totta kai on tärkeintä, että V1 -putki on hyvä, sillä se kuitenkin on tärkein lopullisen soundin kannalta. Itse siis kuitenkin saan paremman soundin käyttämällä viimeisenä putkena heikompitehoista kuin että se on ensimmäisenä. Tällöin soundi on tasapainoisempi kuin 3 x ecc83, mutta puhtaan kanavan "botne" ei häviä. Niin saatta käydä, jos laittaa heikomman putken ensimmäiseksi. Tai liian heikon viimeiseksi yhtä lailla. Kannattaa kuitenkin kokeilla kumpi miellyttää enemmän. Tämä on kuitenkin aika paljon vahvistimesta kiinni. Tietysti jos haluaa vaikuttaa pelkästään särökanavan soundeihin, niin kannattaa kokeilla esim. 5751 tai ecc81 toisena etuasteen putkena. Tällöin särön määrä tippuu, mutta laatu paranee! IMO.

Niin, ja totta kai vanhat 50-80 luvun NOS ecc83, 81 ja 82 putket soundaa paremmilta, käytetytkin, jos niitä löytää...Tosin niissä on usein myös mikrofonisia yksilöitä, jolloin ne ei välttämättä toimi ainakaan ensimmäisenä putkena. Etuasteen viimeisenä putkena saattaa kuitenkin olla vanhalla jo vähän mikrofonisella Mullardin, Philipsin, Telefunkenin ym. ecc81/12at7:lla vielä hyvinkin käyttöä pitkäksi aikaa. Ja soundi on parempi kuin nykyputkilla.
PJS
17.08.2004 17:03:52 (muokattu 17.08.2004 17:04:06)

Mites sitte se keskimmäinen putki? Paljon se vaikuttaa saundiin.

Tarkoitus olis, että koneesta sais clean soundia isommallakin volalla, ja pedaaleilla sitten säröä...

Eli jos etuasteessa on:

I. 12ax7
II. 5751
III. ecc81

Ni mahtaisko pelata.

Mites noitten äänensävyjen kanssa, miten putket vaikuttaa äänensävyyn. Ja jos haluaisin koneesta sellasen tummasävyisen niin millä putkilla päästäisiin sopivaan kompromisiin äänensävyn ja toimivuude suhteen?
"Vitut yleisöstä!" Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Kassu
17.08.2004 17:31:41
Sama olen miettinyt, vahvarina JCM900.

Siihen pitäisi tehdä putkiremontti, etuasteputket kyllä kuulemma uudet. Jotku JJ:t. Suositelkaa jotain putkia päätteeseen!
LaXu
17.08.2004 17:52:27
Suositelkaa jotain putkia päätteeseen!

ElectroHarmonixin EL34:t ovat palvelleet ainakin meikäläistä hyvin. Svetlanat (siis ne aidot "winged C" logolla varustetut, ei Sovtek "Svetlanat") ovat myöskin hyvä vaihtoehto. Kummatkaan eivät ole hinnaltaan mitenkään tolkuttomia. Tuossa aiemmin jo mainitulta Kankaanpään Mikolta luulisi löytyvän.
carlos
10.01.2005 16:22:16
Kertokaapa viisaat, että kuinka kauan yksillä putkilla soittelee? Tai siis huomaako putkesta ulkoisesti, koska olisi syytä vaihtaa?
Standin' with the fury that they had in '66
Torniojaws
10.01.2005 16:52:28 (muokattu 13.01.2005 09:26:03)

Kertokaapa viisaat, että kuinka kauan yksillä putkilla soittelee? Tai siis huomaako putkesta ulkoisesti, koska olisi syytä vaihtaa?

Etuasteputkia ei tarvinne vaihtaa kuin soundin muuttamisen halusta, tai sitten noin 5-10 vuoden jälkeen, riippuen käytöstä (ammattikeikkailu tuon 5 vuotta, normaalimpi hyvinkin 10 vuotta).

Pääteasteputkia kestää luukuttaa täysillä ammattimäärin sellaisen hieman alle vuoden päivät, kevyemmässä käytössä sellaisen 1,5 - 2 vuotta.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
R2
10.01.2005 16:54:27
Tälläkin palstalla vaikuttava Mikko Kankaanpää myy putkia sivujensa kautta (www.uraltone.com), hän varmaankin myös neuvoo sinua jos esität ongelmasi/sounditoiveesi hänelle. Uraltonea voin suositella varauksetta, Mikko pistää putket postiin erittäin nopeasti ja erittäin hyvin paketoituna.

Ei toiminut tuo linkki...
Silloin kun progea soittaa zombi, niin silloin ei kannibaalit pompi
rockitsb
10.01.2005 16:54:43 (muokattu 10.01.2005 16:59:44)
Pääteasteputkia ei tarvinne vaihtaa kuin soundin muuttamisen halusta, tai sitten noin 5-10 vuoden jälkeen, riippuen käytöstä (ammattikeikkailu tuon 5 vuotta, normaalimpi hyvinkin 10 vuotta).

Etuasteputkia kestää luukuttaa täysillä ammattimäärin sellaisen hieman alle vuoden päivät, kevyemmässä käytössä sellaisen 1,5 - 2 vuotta.

Eikös se ollut justiinsa toisinpäin?
Torniojaws
10.01.2005 16:55:27

Ei toiminut tuo linkki...

Linkin lopussa on ylimääräinen sulku.

http://www.uraltone.com
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
tunkki
10.01.2005 17:03:55

Kyllä, juuri päinvastoin.
Tuhannen megawatin totuus!
efunkelist
12.01.2005 21:20:57

Ja minä kun olin antanut ymmärtää itseäni että pääteasteen putket kuluvat enemmän kuin etuaste. Höh. Ehkä epätyytyväisyyteni vahvariini johtuu kuluneista etuasteen putkista... Täytyypä kokeilla vaihtaa, eihän nuo nyt mahottoman kalliita ole.
Kalamies#9 >-)))>
Pastilli? Tästä tietoa rauhasta.
Torniojaws
12.01.2005 22:54:12

Ohops :o

Nooh.. katselin tuossa mielenkiinnolla. Pääteasteputket maksavat sataa euroa satsi, kun taas etuasteputkia saa kympillä. Mikä ihme niissä niin eroaa, että ne enemmän kuluvat maksavat reilusti enemmän.
maza
13.01.2005 09:25:02

Ja minä kun olin antanut ymmärtää itseäni että pääteasteen putket kuluvat enemmän kuin etuaste. Höh. Ehkä epätyytyväisyyteni vahvariini johtuu kuluneista etuasteen putkista... Täytyypä kokeilla vaihtaa, eihän nuo nyt mahottoman kalliita ole.

Ihan oikein olet ymmärtänyt, tuollahan aiemmin jo joku korjasi tässä threadissa esiintyneen disinformaation.

Pääteputket siis kuluvat nopeammin kuin etuasteputket, piste.
Chemo
13.01.2005 09:26:04 (muokattu 13.01.2005 09:29:04)

Mikä ihme niissä niin eroaa, että ne enemmän kuluvat maksavat reilusti enemmän.

Ootko verrannut kädessä vaikkapa EL34-pääteputkea ja 12AX7-etuasteputkea?

Pääteputkisetissä kun lähestytään satasta, kyse tuppaa olemaan sovitetusta nelikosta. Etuasteputkissahan kyse on kappalehinnasta. Edittiä: sovitetun parin hyvälaatuisia EL34:sia saa Uraltonelta jo kolmellakympillä (kalliimpiakin toki on, mutta tuolla saa jo hyvät).
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Meisseli
13.01.2005 09:47:23

Mulla on Voxista menny pääteputket kerran, Vuoden aikana.
Toisaalta soitan kyllä aina sillä täysillä saadakseni hyvän särösaundin. Nyt ois menossa etuasteputket vaihtoon piakkoin.
Elämä on laiffia ja laiffi on shorttia. Osta levy! www.strangefruitband.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)