Aihe: Mitkä kielet nauhattomaan bassoon
1 2
omarklah
17.08.2004 15:15:33

Pitäisi uusia nauhattoman basson kielet(5-kielinen), vaan kun en ole ennen tuota tehnyt, pitää kysyä viisaammilta :o)

Eli, kyseeseen tulevat ilmeisesti flatwoundit mutta mitkä tarjolla olevista olisi ne käyttökelpoisimmat.(hinta/laatu)

Normaalin basson kanssa olen käyttänyt suht koht ohuita kieliä - löytyykö flatwoundeista paljon eri vahvuuksia.
Tää sit sanois tälleen...
Karlsson
17.08.2004 15:45:40 (muokattu 17.08.2004 15:45:50)
Kokeile groundwoundeja, eivät syö otelautaa, mutta ovat hieman kirkkaammat kuin flätit.

Itse ainakin tykkäsin kovasti GHS:n brite flätseistä. En ole tosin varma saako niitä 5-kieliselle...
absqua
17.08.2004 15:47:12
Pitäisi uusia nauhattoman basson kielet(5-kielinen), vaan kun en ole ennen tuota tehnyt, pitää kysyä viisaammilta :o)

Eli, kyseeseen tulevat ilmeisesti flatwoundit mutta mitkä tarjolla olevista olisi ne käyttökelpoisimmat.(hinta/laatu)

Normaalin basson kanssa olen käyttänyt suht koht ohuita kieliä - löytyykö flatwoundeista paljon eri vahvuuksia.

EI nauhattomaan mikään pakko ole flatteja pistää. Niiden soundi on tumma, pehmeä ja pyöreä. Jos sen sijaan kaipaat jaco-henkistä narisevaa nauhattoman soundia niin silloin valinta osuu enemmän roundwoundien suuntaan. Veikkanpa että valtaosa basisteista käyttää nauhattomassa roundwoundeja. (?)

Flatteja on eri paksuuksia tarjolla, tosin 5-kielisten valikoimasta en tiedä mitn. Flatit ovat usein jäykähköt tatsiltaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Jyräys
18.08.2004 12:29:38
Mistä noita GHS:n brite flätsejä kannattaa lähtee ostamaan, vai kannattaako tilailla jostain ulkomailta, kattelin et thoman ei ainakaan niintä myy vai myykö? Ois kanssa tarvetta uusille hyville kielille nauhattomaan.
Jykä
absqua
18.08.2004 12:30:15
Mistä noita GHS:n brite flätsejä kannattaa lähtee ostamaan, vai kannattaako tilailla jostain ulkomailta, kattelin et thoman ei ainakaan niintä myy vai myykö? Ois kanssa tarvetta uusille hyville kielille nauhattomaan.

Millbrookin hyllystä löytyy.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
18.08.2004 12:51:41

Mulla on ollut käytössä roundsit, ei ole otelauta mennyt miksikään (basso vuodelta '88) ja soundikin taittuu moneen. Pedullan otelauta tosin on pinnoitettu, en sitten tiedä miten vaikkapa paljas ruusupuu suhtautuu asiaan?
käki
19.08.2004 00:33:14
Kyllä paljaskin ruusupuu kestää. Omalla härvelillä soittelin parisen vuotta roundeilla ja hyvin toimi. Ei kulumaa, vain pientä naarmua.

Sitten tuli mielenhäiriö eli rahapula ja basso meni myyntiin.
Karlsson
19.08.2004 08:48:44
Mulla on ollut käytössä roundsit, ei ole otelauta mennyt miksikään (basso vuodelta '88) ja soundikin taittuu moneen. Pedullan otelauta tosin on pinnoitettu, en sitten tiedä miten vaikkapa paljas ruusupuu suhtautuu asiaan?

Mulla aikainsaatossa musarin nauhattoman otelautaan tuli pientä kulumaa. Siinä ei ollut pinnoitetta ja oliskohan ollut Pau Ferroa se...

Eli kyllä roundit syö pikkuhiljaa otelautaa jos siinä ei ole mitään pinnoitetta, mutta todella hitaasti. Sanotaan nyt että jos "kokopäiväisesti" soittaa sillä niin ehkä 5 vuoden käytön jälkeen on syytä käydä hiotuttamassa otelauta.
Teijo K.
19.08.2004 09:33:46

Mulla aikainsaatossa musarin nauhattoman otelautaan tuli pientä kulumaa. Siinä ei ollut pinnoitetta ja oliskohan ollut Pau Ferroa se...

Eli kyllä roundit syö pikkuhiljaa otelautaa jos siinä ei ole mitään pinnoitetta, mutta todella hitaasti. Sanotaan nyt että jos "kokopäiväisesti" soittaa sillä niin ehkä 5 vuoden käytön jälkeen on syytä käydä hiotuttamassa otelauta.

Ei siinä otelaudassa munsta ollut kuin pari kolhua, ja normaalit shittu-kasaumat. Sitten se shittu näytti niinkuin olisi ollut kulunut se lauta. Sen kun putsasi ni oli siinä.
Karlsson
19.08.2004 09:37:34
Ei siinä otelaudassa munsta ollut kuin pari kolhua, ja normaalit shittu-kasaumat. Sitten se shittu näytti niinkuin olisi ollut kulunut se lauta. Sen kun putsasi ni oli siinä.

Djaa, kyllä siinä E-kelen A:n kohdalla oli semmone monttu. Ei syvä siis lain, mut kuitenni. Niinko.
Teijo K.
19.08.2004 10:00:11

Djaa, kyllä siinä E-kelen A:n kohdalla oli semmone monttu. Ei syvä siis lain, mut kuitenni. Niinko.

Joo, mutta näytti ninku olis tullut kolhasusta ei kulumasta. No varma e ole. Ja enää sitä ei siinä o.
Karlsson
19.08.2004 10:01:15
Joo, mutta näytti ninku olis tullut kolhasusta ei kulumasta. No varma e ole. Ja enää sitä ei siinä o.

Se o soitosta, uso vaa.
poppamies
20.08.2004 08:20:01 (muokattu 20.08.2004 10:35:31)

Se o soitosta, uso vaa.

Näinhän se on. Tottakai roundit syö otelautaa enemmän kuin flätit. Se kuinka nopeesti kielet syö otelautaa riippuu tietenkin monesta seikasta. Kielistä, otelautavärkistä, soittotyylistä j.ne. Se on kuitenkin aivan saletti että nauhaton otelauta kuluu soitosta ja roundeilla sitten vielä nopeammin.
Edit: Sen verran täytyy perua puheita kun muistin erään mun nauhattoman basson ruusupuuotelaudalla missä alunperin oli nylonwoundit. Se eio kulunut missään vaiheessa "ollenkaan".
"G-strings are for strippers"
rattledad
20.08.2004 09:40:36

Tottakai roundit syö otelautaa enemmän kuin flätit. Se kuinka nopeesti kielet syö otelautaa riippuu tietenkin monesta seikasta. Kielistä, otelautavärkistä, soittotyylistä j.ne.

Soitin aikoinaan muutaman vuoden nauhattomalla Yamahalla, jossa oli eebenpuinen otelauta ja roundit. Ongelmia otelaudan kulumisen kanssa ei ehtinyt tulla. Ruusupuu on kai tosin pehmeämpää.

Haittaahan kuopista on vasta kun alkaa haitata soittamista, särisemään. Hiomisenkaan ei pitäisi kauhean iso ja kallis homma olla - eihän? Jos taas joutuu kovin tiuhaan käyttämään bassoa pajalla kannattaa varmaan harkita epoksia.

Muistan lukeneeni, että Pino Palladino piti musarinsa käsittelemättömän ruusupuuotelaudan soundista rotosoundien kanssa, vaikka roundit nakersivatkin otelautaa.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Niskamies
20.08.2004 10:07:14
Mun nauhatonta jazzaria on pari vuotta soitettu roundeilla, ja tossa pari kuukautta sitten vein sen säädettäväksi, ja säätäjä hioi otelaudan samalla. Ei kuulemma ollut vielä mitään isoa. Tässä on epoksilla päällystetty pao ferro otelauta, muistaakseni. Kuinkas kovaa pao ferro on verrattuna eebeniin ja ruusupuuhun?
Sähköbassossa on kieliä.
mr.bungle
20.08.2004 10:41:20

Mun nauhatonta jazzaria on pari vuotta soitettu roundeilla, ja tossa pari kuukautta sitten vein sen säädettäväksi, ja säätäjä hioi otelaudan samalla. Ei kuulemma ollut vielä mitään isoa. Tässä on epoksilla päällystetty pao ferro otelauta, muistaakseni. Kuinkas kovaa pao ferro on verrattuna eebeniin ja ruusupuuhun?

Eiköös pao ferro ole ruusupuulaji? Aivan saletti en ole. Jos ei, niin onpahan todella lähellä ruusupuun ominaisuuksia.
ja tämä on siis totuus
Wil-J
20.08.2004 11:18:03
Tästä vaan ohimenne kysäisen, kun en uutta topicciakaan viitsi tästä aloittaa, että miten eroaa ruusupuu, eeben ja vaahtera otelauta nauhallisessa bassossa? Onko jotain eroa muussakin kuin ulkonäössä?
Keny
20.08.2004 11:35:52
Tästä vaan ohimenne kysäisen, kun en uutta topicciakaan viitsi tästä aloittaa, että miten eroaa ruusupuu, eeben ja vaahtera otelauta nauhallisessa bassossa? Onko jotain eroa muussakin kuin ulkonäössä?

Eeben on kaikista kovin ja ruusupuu pehmein.Vaahtera on sitten eebenistä seuraava ja paoferro siottuu siihen ruusupuun ja vaahteran väliin,korjatkaa jos oon väärässä.

Soundillisesti niissä kaikissa on eroa kyllä.Mitä kovempi lauta on niin sen kirkkaampi ja nopeempi se soundi on sillai niinku in the face soundi.
Noista epoxipäällysteistä en sitte tiedä paljookaan muuta kun että kovia ovat.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
rattledad
20.08.2004 15:02:45

paoferro siottuu siihen ruusupuun ja vaahteran väliin

Otelaudassa varmaan ihan hyvä niin.

http://www.alliedlutherie.com/paoferro.htm

Mitä kovempi lauta on niin sen kirkkaampi ja nopeempi se soundi on

Paitsi, että eebenpuun pitäisi kait jollain tavalla dempata soundia:

"Ebony ... has the lowest velocity of sound of all the woods commonly used in lutherie and has definite damping characteristics."

http://www.bourgeoisguitars.com/tapping_tonewoods.htm
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)