Aihe: Mike Oldfieldin kiljuva vibraatto
1
sub zero
16.08.2004 10:31:56
Oldfieldin vibraatto on komein mitä olen kuullut. Siinä on niinkun laajuutta ja silti nopeutta. Tätä voi kuulla jossain korkealta soitetuissa sooloissa, kuten vaikka Platinumin finaali tai Family Man.

googletin jotain siitä, että miten se tekee sen:
"Most guitarists do vibrato by bending the string up and down, but I prefer a violinist's vibrato, which is along the length of the string. In addition, I like to make a note speak with vibrato and depressing a wah's pedal for a vowel-like sound."

"I also use a violinist's vibrato; most guitarists use a rock vibrato which is a bit ugly and too much.. I use this very fast side-to-side vibrato and I also use a technique from classical guitar where you play the note and you make it ring with the vibrato, it kind of makes it sustain a lot more.."
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Diego
16.08.2004 10:53:33
Samaa vibratoahan käyttää myös kaikkien lempikitaristi:
Yngwie J. Malmsteen.
"M.net on muusikon munanjatke" -tyttöystäväni "nettiharrastuksestani."
zepeteus
16.08.2004 13:28:11
Arvostan Oldfieldin säveltäjänä ja muusikkona hyvin korkealle. Valitettavasti juuri tuo hänen tunnusomainen vibraattonsa on se josta en itse niin pidä, ainakin joissakin osioissa. Taitaa olla hieman liian nopeaa, hermostuneen oloista minun makuuni. Mutta upeat sävellykset ja sovitukset "pelastavat" nekin kohdat ja koskaan en hänen tuotoksia kuunnellessa skippaa kohtaakaan yli.
Morse Code
16.08.2004 17:03:30
Oldfield kyllä lukeutuu suurten muusikoiden joukkoon, ilman muuta. Kitaristina hänen tekniikkansa ei toki kaikkein sulavalinjaisin ole, mutta soundi erittäin tunnistettava.

Tuo vibraatto varmasti jakaa mielipiteitä, mutta kuten jo yllä on todettu, se istuu joihinkin teoksiinsa kuin sukka käteen. Esim Ommadawn part 1:n lopun revittelyyn ei oikein muunlaista vibraattoa voisi kuvitellakaan. Tai tietysti voisi kuvitella, mutta lopputulos olisi siinä tapauksessa vain likimain täydellinen.
Today is a gift ; that's why it's called the present
sub zero
17.08.2004 08:52:59
Hieman aiheesta poiketen, oletteko muuten kuulleet/kuunnelleet Miken "Guitar" albumia? Mieshän osaa kyllä soittaa kitaraakin, jos kohta se tyyli onkin omaperäinen...mikä sinällään on ihan hyvä asia...mutta kantavatko miehen taidot pelkässä "kitarasoolo"-albumissa riittävästi, vai jääkö puuttumaan juuri niitä hienoja sävellyksiä, mitä hänen muut albuminsa ovat täynnä? Itse en ole päässyt vielä kuuntelemaan ko. teosta, vaikka mielessä on monesti ollutkin...

Albumi kuulostaa vaisulta. Ehkä Mike olisi joskus saanut hyvän kitaralevyn aikaan, mutta miehen parhaat päivät musiikintekijänä ovat varmaan takana päin (tosin itse en ole kuullut Tres Lunasia, joka on uusin levy).
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Morse Code
17.08.2004 09:13:06
Hieman aiheesta poiketen, oletteko muuten kuulleet/kuunnelleet Miken "Guitar" albumia?

Levy löytyy hyllystäni, mutta en siitä oikein koskaan ole syttynyt. Biiseistä löytyy jokunen mielenkiintoinen, mutta kokonaisuutena albumi ei mielestäni kanna. Poislukien sen kuriositeettiarvo, sillä kaikki soitinosuudet on tosiaan soitettu kitaralla.
Today is a gift ; that's why it's called the present
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)