Aihe: Lavakartta etc.
1 2 3 4 5 6 7
mr_b
14.08.2004 13:34:31

Lainaus nimimerkki pitkin(?) ansiokkaasta 'Keikalle'-kirjoituksesta:

Talon tekniselle henkilökunnalle tiedot bändistä etukäteen (Rumpusetin koko, montako kitaraa, koskettimia, montako laulua tai muita soittimia). Eli kanavalista ja lavakartta, sekä yhteystiedot.

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn että onko tälläisten karttojen ja listojen lähettely ja käyttö nykyään kovinkin yleistä tälläisellä Semifinal/Factory/Minifestari - tasolla.
Ennen ei ainakaan, mutta nykyään saa tietysti sähköpostiteltua paljon helpommin. Coverpumpuilla/tanssiorkestereilla yms. asia on tietysti vähän eri, tarkoitan lähinnä tälläisiä omaa materiaalia soittelevia yhtyeitä.

Tuntuu vaan hiukan yliampuvalta, mutta ehkä olen vaan niin indie.. :-)
Before I talk I should read a book.
Välikäsi
14.08.2004 13:42:01

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn että onko tälläisten karttojen ja listojen lähettely ja käyttö nykyään kovinkin yleistä tälläisellä Semifinal/Factory/Minifestari - tasolla.
Ennen ei ainakaan, mutta nykyään saa tietysti sähköpostiteltua paljon helpommin. Coverpumpuilla/tanssiorkestereilla yms. asia on tietysti vähän eri, tarkoitan lähinnä tälläisiä omaa materiaalia soittelevia yhtyeitä.

Tuntuu vaan hiukan yliampuvalta, mutta ehkä olen vaan niin indie.. :-)

Valitettavan harvinaista. Ei o kivaa kun pitäs pistää hommat valmiiksi keikkaa varten, bändi on jossain viettämässä aikaa eikä ole ketään keltä kysyä että mitä sais olla. Tehkää niitä karttoja ja listoja ja antakaa äänimiehelle, se arvostaa kyllä.
Vastuu ymmärtämisestä siirretty vastaanottajalle. Päätöksestä ei voi valittaa.
poppamies
14.08.2004 13:58:50

No ei välttämättä mitään kanavalistaa mutta lavakarttaa pyydetään kyllä silloin tällöin ja voihan senkin lähettää sähköpaostilla ja miksei jopa kännykällä.
"G-strings are for strippers"
Jani The Rock
14.08.2004 14:33:59

Lavakartta on kyllä hyvä juttu. Eikös se ole sellainen, jonka avulla känniset muusikot osaavat suunnistaa takahuoneesta tai keikkadösästä lavalle.
Don`t mess with the countryboys
Jami
14.08.2004 15:19:10

Lavakartta on kyllä hyvä juttu. Eikös se ole sellainen, jonka avulla känniset muusikot osaavat suunnistaa takahuoneesta tai keikkadösästä lavalle.

Joo ja sellaista ei tarvita jos on tolkullaan pysyviä bändäreitä. Kyllä ne vie soittajan oikeaan paikkaan vierihoitoon ilman papereitakin. hähähäh.

Oon minäki joskus noita lavakarttoja väsänny. Ja lähettäny. Ja todennu että ei sillä mitään virkaa olis ollu. Ja onneksi ne ei edes oo osannu äänimiehelle asti. Siis jätän moiset byrokraattien hommat turhina pois.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
sormunen
14.08.2004 16:31:22 (muokattu 14.08.2004 16:57:14)

Oon minäki joskus noita lavakarttoja väsänny. Ja lähettäny. Ja todennu että ei sillä mitään virkaa olis ollu. Ja onneksi ne ei edes oo osannu äänimiehelle asti. Siis jätän moiset byrokraattien hommat turhina pois.

Onks tää niitä oppeja, mitä sä jaat niille bändikoululaisillesi?

No, Pitkä on ammattimies, lukekaa, mitä hän kirjoittaa, koska hän puhuu asiaa. Itsekin olen ollut muutamassa laitoksessa ja myös festivaaleilla talonmiehen roolissa ja idea on se, että sitä saa mitä tilaa. Jos asiat ovat lähtökohtaisesti hyvin, myös palvelu ja lopputulos tuppaavat olemaan ookoo. Jos taas tulee paikalle jamimaisella asennevammalla, siitä sitten tavataan jälkikäteen nykypäivänä kirjoittaa nettipalstalle valituksia.

Sitten vielä pari muutakin pointtia:
(1) kun piirtää lavakartan ja tekee kanavalistan ynnä miettii valotoivomukset, tulee samalla miettineeksi oman juttunsa dramaturgian läpi. Se on hyödyllistä.
(2) Suomessa nyt ei olla yhtä tiukkoja, mutta esimerkiksi Englannissa bändille annetaan aika. Sen voi käyttää joko roudaukseen tai soittamiseen. Ihan miten viitsii asiansa hoitaa.
(3) kun itse hoitaa asiansa kunnolla, on varaa vaatia myös muilta
Dumb
14.08.2004 20:48:49

Itse äänentoistokeikkoja tekevänä toivoisin todellakin, että bändit varsinkin noita lavakarttoja lähettelisivät etukäteen. Helpottaa elämää kummasti kun etukäteen on vähän edes käsitystä mikityksien, D.I.-boksien ja sähkön tarpeesta.
Jami
15.08.2004 02:40:43

Onks tää niitä oppeja, mitä sä jaat niille bändikoululaisillesi?

Eiku tämä oli ihan vaan sua varten että pääset sanomaan.

Mutta ei savua ilman tulta. On tullut tehtyä lavakarttaa hyvässä uskossa suoraan tv-lähetykseenkin. Sellaista nimenomaan halusivat. Mutta ei sitä kukaan ollu kattonukkaan. Jätkät siroteltiin sinne mihin sopi ja sillä siisti.

Omia äänentoistokeikkoja oon pitäny aika simppelinä. Härmärokissakin oli kakskyt bändiä ja vaihdot tosi nopeita. Menin stagelle, kysyin mitä soittimia, mihin laulut, viis minuuttia ja taas soi. Mihin siinä olis lavakarttoja tarvittu?

Mä nyt tietysti puhun pienimuotoisesta ja eistarojen hommasta. Onhan se hienoa kun on listat mitä kamoja pitää olla ja missä kohtaa jne. Varmaan suuressa maailmassa noin on. Pienissä ympyröissä se on täysin tyhjänpäiväistä kohkaamista.
Välikäsi
15.08.2004 18:27:23
Omia äänentoistokeikkoja oon pitäny aika simppelinä. Härmärokissakin oli kakskyt bändiä ja vaihdot tosi nopeita. Menin stagelle, kysyin mitä soittimia, mihin laulut, viis minuuttia ja taas soi. Mihin siinä olis lavakarttoja tarvittu?

Mä nyt tietysti puhun pienimuotoisesta ja eistarojen hommasta. Onhan se hienoa kun on listat mitä kamoja pitää olla ja missä kohtaa jne. Varmaan suuressa maailmassa noin on. Pienissä ympyröissä se on täysin tyhjänpäiväistä kohkaamista.

Mun ympyrät on varmasti pienempiä kuin sun, ja tästä räpiköinnistä on starailu kaukana, mutta kyllä mä silti tykkään siitä että tiedän etukäteen, mitä on tulossa. On käynyt niinkin, että listan mukaan oon pistänyt roinat kanaviin ja juuri ollut alkamassa checkiä, kun paikalle onkin pelmahtanut bändin oma miksaaja. Oli hiton otettu, kun kerrankin ohjeita oli noudatettu.
Vastuu ymmärtämisestä siirretty vastaanottajalle. Päätöksestä ei voi valittaa.
Marzi
15.08.2004 19:51:58

Pienissä ympyröissä se on täysin tyhjänpäiväistä kohkaamista.

Niin ku ei noita bändejäkään ole kuin yhdenlaisia. Kaikissa on kaks kitaraa, kolme laulua, rummut ja basso. Ja rumpusetti on aina ja kaikilla sama.

Mitäs sitten kun lauteille kapuaa bändi mukanaan neljä laulua, rumpali, basisti, levarit, hanuri, perkat ja kahdeksan kanavaa kovalevyä? Ei mee ihan samoilla mikeillä kuin rokkibändi. Mikäs siinä perustriossa, mutta kun on niitä bändejä muitakin. Olisko noista erikoisuuksista kiva tietää etukäteen?

Jos sulla on lauteila sama backline koko ajan tai vähän vaihdetaan kitarakamoja, niin mikäs siinä vaihdossa. Sitten on näitä bändejä, jotka vaihtaa koko backlinen( =kaikki ns. "isot" bändit. Eli todellisuudessa joka esiintyjä joka festarilla missä kesällä olin. Paitsi yksissä kekkereissä kolme ekaa bändiä yhtenä päivänä veti samoilla rummuilla, mutta se onkin harvinaista.). Siinä voi mennä kauan tai vähän aikaa. Ja vähemmän siinä menee jos hässäkän tietää etukäteen.

Käsittäkää nyt hyvät ihmiset tämä asia: Lavakartta ja kanavalista on vain etukäteen varautumista. Sekä bändiltä, että henkilöltä joka laitteet toimittaa.

Taas tuli kesä vietettyä kaikenlaisilla festivaaleilla. Ja taas tuli huomattua, että on ammattilaisia ja on Ammattilaisia. Niin ja sitten on harrastajia. Ammattilaisissakin. Kokemus onneksi opettaa. Tulee ryhtiä vaihtoihinkin.

Sitäpaitsi ei se lavakartta. Jos ei nyt mitään ihmeellistä ole. Seisotte missä seisotte. Lavasähkön voi kyllä vetää koko lavalle. Tärkeämpi on se KANAVALISTA, että setä äänentoistaja tietää kuinka monta asiaa ja mitä minnekin tulee. Jos teillä on oma miksaaja, niin se tekee sen listan, että mitä se haluaa sieltä toistaa. Ja mitä koneita se haluaa käyttää.

Mutta älkää hyvät ihmiset vaatiko etupäähän sitä ja tätä jos teillä ei ole omaa miksaajaa hoitamassa niitä vehkeitä. Eräskin kanavalista/tekniikkaraideri sisälsi jos jotain vimpulaa ja mutkulia mitä pitää etupäässä olla. Yks aanelonen pelkkää luetteloa, että tc:n se ja se ja se ja Yamahan SPX sitä ja sitte Drawmeria ja Focusritea ja vaikkamitä.

Raiderin lopussa luki, että "yhtyeellä ei ole omaa miksaajaa". Hansikkaat lensi aika nopeasti naulaan ja nauratti niin, että meinas tulla kakka housuun. Ketä varten ne vehkeet sinne vaaditaan jos ei bändillä ole omaa äänitarkkailijaa? Kuuleeko bändi lavalle, että onko etupäässä laitettu bassorumpuun drawmerin vai dbx:n gate? Tsiisus.

Kyseinen rider olisi voitu kuitata tiedoksiannolla: "Bändi X edellyttää ammattitaitoista tekniikkahenkilöstöä, asiallista ja toimivaa kalustoa, tasapainoista miksausta yleisölle ja monitorointiin ja tilaan riittävää äänenpainetta. Perusbändi: rummut-> moposetti, kaksi kitaraa, basso, kaksi laulua." Ja sitten tilaa vehkeet firmalta, josta tietää moisen palvelun saavansa.

Nykyään nuo raiderit on muutenkin sellaisia, että kaikki kalusto toimitetaan miksaajille, että miksaajan olisi mukava vetää ja hyvä olla. Ettei joudu siihen tilaan, että ei kiinnosta hirveästi tehdä sitä samaa omaa bändiä kolmattasataa keikkaa kun on aina paskat vehkeet vetää.

Vaikka bändiä varten ne kamat siellä oikeasti on. Miksaaja tai tekniikkahenkilöstö on vaan se, johon houstaamisen yhteydessä törmää. Sit tulee helppoa se olo, että kamat on bändille ihan sama, kunhan miksaaja on tyytyväinen. Mutta kukas sen miksaajan palkan maksaa ellei bändi? Kenet se bändi haukkuu pystyyn jos soundi on paska. Niin.

Järjen käyttö on sallittua. Oma orkkani tekee välillä isompia keikkoja, välillä pienempiä. Kertaakaan kanavalistasta ja lavakartasta ei oleollut haittaa. Hyötyä jatkuvasti.

Tervetuloa myös munkin houstaamiin juttuihin jos ootte keikoilla. Mut laittakaa lavakarttaa ja kanavalistaa etukäteen niin elämä helpottuu. Ei se siihen kaadu, ettei niitä lähetä, mutta olis se aina kauhian kiva, et osaa varautua. Jos tarttee vaikka julmetusti virtaa johonkin valohökötyksiin, niin niistä pitää tiedottaa. Ammattilaiset kyllä yleensä osaa tämän. Opetellaan me muutkin jookos.
Pidän ääntä, olen.
Jami
15.08.2004 21:01:09

Niin ku ei noita bändejäkään ole kuin yhdenlaisia. Kaikissa on kaks kitaraa, kolme laulua, rummut ja basso. Ja rumpusetti on aina ja kaikilla sama.

Jossain on jopa yks syntikka lisäksi. Ei noitten hallinta mun mielestä oo kovin vaativaa.

Mitäs sitten kun lauteille kapuaa bändi mukanaan neljä laulua, rumpali, basisti, levarit, hanuri, perkat ja kahdeksan kanavaa kovalevyä?

Nuo kovalevyt voi olla ongelma kun en oo niihin törmänny enkä tiedä miksi ne vaatii 8 kanavaa? Ja mihin mä ne levyt tukin? Muuten 24-kanavainen on riittänyt loistavasti. 8 rummuille, basso, 3kitaraa, 4kanavaa kaksille koskettimille, 5laulua, 3 johonkin mitä saattaa (ei oo vielä tarvinnu) tarvita. Jospa ne kovot tois omassa värkissään ja panis ne tuonne ylimääräisiin tai sitten suoraan stereoihin? Niitä löytyy kaks pöydästä. Eli 7 kanavaa olis vielä käytös. Senkun kytkee.

Nuo on siis automaattisesti mulla pystyssä kun tiedän että on erilaisia kokoonpanoja. No toki yleensä kysyn puhelimessa että onko jotain ihmeellisyyksiä olemassa. Ei vielä ole ollut mihin tämä kattaus ei olisi riittänyt. Ei ole suuri homma nostaa mikkejä styrkkarien ja solistien eteen ja sanoa että tuohon annat mennä. Toistan että en ole tehnyt isoja festareita eikä mun kamoilla sellaiseen pyritäkkään. Nuorisoseurat, kapakat jne on mun mestoja. Festarit on erikseen mutta monikos täällä lavakartan kyselijöistä käy suuria festareita?

Tärkeämpi on se KANAVALISTA, että setä äänentoistaja tietää kuinka monta asiaa ja mitä minnekin tulee. Jos teillä on oma miksaaja, niin se tekee sen listan, että mitä se haluaa sieltä toistaa. Ja mitä koneita se haluaa käyttää.

Mä oon itte tehny listan. Ne on nimetty mikserissä seuraamista helpottamaan. Mä tiedän mikä mihinkin menee. Se on 5 sekkaa kun tietää montako asiaa bändiltä tulee. Miksi soittajan pitäis saada tunkea piuhansa johonkin toiseen reikään? Käytössä olevat koneet on ne mitä mä oon vähillä varoillani saanu hommattua.

Kyseinen rider olisi voitu kuitata tiedoksiannolla: "Bändi X edellyttää ammattitaitoista tekniikkahenkilöstöä, asiallista ja toimivaa kalustoa, tasapainoista miksausta yleisölle ja monitorointiin ja tilaan riittävää äänenpainetta. Perusbändi: rummut-> moposetti, kaksi kitaraa, basso, kaksi laulua." Ja sitten tilaa vehkeet firmalta, josta tietää moisen palvelun saavansa.

Juuri näin.

Järjen käyttö on sallittua. Oma orkkani tekee välillä isompia keikkoja, välillä pienempiä. Kertaakaan kanavalistasta ja lavakartasta ei oleollut haittaa. Hyötyä jatkuvasti.

Varmasti näin. Mulle henk.koht vaan ei ole vielä koskaan ollut mitään hyötyä noista. Siksi suhtaudun hyvin kyynisesti. Lisäksi se tosiasia että suurissa jutuissa noi varmasti on hoidettu mutta vaihdot kestää iäisyyksiä ja lopputulos kuuntelijan kannalta on pääsääntöisesti katastrofi.

Tervetuloa myös munkin houstaamiin juttuihin jos ootte keikoilla.

Vastasin Marzin juttuun kun tuli niin sopivasti tähän puheenaiheeseen. Tiedän että Jaarlin touhu on erittäin pro ja Marzi on isossa roolissa miksi se on livenäkin niin hyvää. On hyvä että on näitä pro-tyyppejä joilta me harrastelijat sitten voidaan kysyä erilaisia juttuja. Marzi neuvoo mielellään. On ainakin mua neuvonut.

Mua aina kiinnostaa enemmän se että miltä se kuullostaa kuin että miksi se kuullostaa. Siksi pyrin karsimaan kaiken turhan pois. Omissa touhuissa (pieniä touhuja) en ole hyötyä noista niin hienoista papereista nähnyt. Pyrin varautumaan omalta osaltani kyllä etukäteen. Simppelit hommat on syytä pitääkkin simppeleinä. Jos stagella on pro-rummut ja pellit niin pidän tyhjänpäiväisenä staroiluna jos välttämättä haluaa vaihtaa omiin. Jos stagella on jcm900 niin miksi sinne pitäis rehata oma jcm900? Tämä tuntuu monesti olevan taiteilijalle suurempi juttu kuin soittotaito. Ihan kuin raideri bändille jolla ei musiikillisesti sitten olekkaan juuri sanottavaa.
Jami
15.08.2004 22:00:02

Jos taas tulee paikalle jamimaisella asennevammalla,

Sulla sormunen ei näytä olevan mitään käsitystä mun asenteistani. Mä vastaan vitsiin toisella vitsillä ja sä tosikko otat tosissas sen mun vastauksen. Mitä jos pitäisit pääs kiinni mun juttuihin. Kun sun äly ei näytä luetun ymmärtämiseen riittävän.
Marzi
15.08.2004 22:04:01

Nuo kovalevyt voi olla ongelma kun en oo niihin törmänny enkä tiedä miksi ne vaatii 8 kanavaa? Ja mihin mä ne levyt tukin?

Bändeissä on kaikenlaista sälää välillä. Niille pitää vaan löytää paikka. 8 kanavaa kovalevyä voi sisältää esim kiipparit stereona, efektilinjan, monosynan, kaks raitaa stemmoja ja kaks raitaa puhallinsektiota. Eri bändit tekee eri tavoin. Kun ei voi hoita 11 jätkää lavalle pitää mennä nauhojen kanssa. Tapansa kullakin, mitäs me siitä. Mut selviytyä pitää.

Mä oon itte tehny listan. Ne on nimetty mikserissä seuraamista helpottamaan.

Mitäs jos joku muu tekee sun kamoilla ja haluaakin sen järjestyksen ihan eri tavalla. Sillai, että ne on valmiina kun tullaan paikalle. Siitä infotaan kanavalistassa. Menee puhelimessa aika sekoiluksi.

Lisäksi se tosiasia että suurissa jutuissa noi varmasti on hoidettu mutta vaihdot kestää iäisyyksiä ja lopputulos kuuntelijan kannalta on pääsääntöisesti katastrofi.

Asiahan on vaan tiedottamista siitä, mitä bändi tarvii ja miten bändin teknikko haluaa jutun toteuttaa. Kompromisseja tehdään koko ajan, mutta peruslähtökohta tavarantoimittajalla on se, että laitetaan sillai kun asiakas haluaa. Jotkut haluaa laulun ekaksi kanavaksi,toiset bassorummun. Jos mennään houselistin mukaan(eli valmiiksi varattu kaikkia soittimia varten riittäväkanavamäärä,esim rummut sen mukaanmitä niihin enimmillään tulee mikkejä. sit jätetään välistä jotain mitä ei muilla bändeillä tarvita, mutta kanavat pysyy myyten kokoajan samana.) siitä infotaan miksaajalle. Et vaikka sä normaalisti tykkää jostain järjestyksestä, niin vedä tänään näin. Onnistuu yleensä kyllä.

Kysehän on tavallaan vaan tottumuksesta tässäkin hommassa. Eihän sillä ulostulevan äänen kannalta ole merkitystä onko laulu 1. vai 16. kanava, mutta sille sillä on merkitystä joka yrittää ruuvata sitä soundia kohdalleen ja ajaa sitä järkevästi ulos.

Omissa touhuissa (pieniä touhuja) en ole hyötyä noista niin hienoista papereista nähnyt. Pyrin varautumaan omalta osaltani kyllä etukäteen. Simppelit hommat on syytä pitääkkin simppeleinä.

Juuri siksi näitä kirottuja lappuja väsätään, et homma pysyis simppelinä. Täsmävarautumista se vaan on. Ei tarvi turhaa mukaan.

Katsos nyt tämä esimerkki:
http://www.jaarlipadington.com/jaarli_padington_kanavalista_2004.rtf

Tuo on vähän vaiheessa, mutta kumminkin. Siinä kerrotaan, mitä me tuodaan mukana ja mitä ei. Kanavajärjestys sekä etupäässä,ettämonitoripuolella. Kaikkea kun ei meidän tapauksessa tarvi monitoreihin ajaa.

Jos tuosta soitellaan puhelimessa, niin yleensä asia koskee sitä, että käytämmekin kokonaan teidän mikkejä ja di-boxeja. Tai jos on jotain muuta tuosta listasta poikkeavaa mielessä. Jos jostain syystä ollaan matkassa ilman omia teknikkoja, vedämme henkselit päälle noista etupään vaatimuksista, olettaen, että lainamiksaaja käyttää järkeään ja vetää niillä vehkeillä mitä parhaiten osaa käyttää. Meidän miksaaja on valinnut tuohon itselleen tutut laitteet, joiden kanssa hän pärjää paikassa kuin paikassa ja nopeasti.

Meilläkin alkaa olla paljon omaa sälää mukana. asia helpottaa etupään kaverin työskentelyä sillai,että lähtösoundi on aina mahdollisimman samanlainen, keikasta keikkaan. Ei tuu yllätyksiä, eikä mee turhaa aikaa ihmettelyyn. Kaks mikkikanavaa on muuten suoralla eq:lla, eli eq:n voi ottaa pois päältä. Gain kohdalleen ja kanava auki. PA:n pitää toki olla vireessä. Toinen kanavista on muuten bassorumpu. Siellä on hyvä basari, oikea mikki ja oikeassa kohdassa. Ei tarvi hieroo varttia basarisoundia missään. Sitä pauketta kuuli taas kesän mittaan yhteensä useita tunteja.

Niin ja tosta pienestä touhusta.. Ei meidänkään keikat ole mitää areenahommia, vaan samoja pizzerioita kuin muillakin. Meillä ja mulla varsinkin on vaan palava halu yrittää tehdä bändistämyös livetilanteessa soundillisesti järkevän kuuloinen paketti. Ei siinä onnistuta läheskään aina, mutta virheistä oppii joka kerta jotain. Ja kun jossain onnistuu, niin sitä haluaa vaan kumminkin koittaa saada vielä paremmaksi. Nää on vähän näitä juttuja, että yleisö ei niitä edes sillai huomaa, mutta kun popparilla on asiat hyvin, poppari soittaa paremmin ja esiintyy paremmin. Se heijastuu yleisöön kyllä. Ja kotona voi sitten keikkaminidissciä kuunnellessa fiilistellä niitä ihmeellisiä soundeja, mitä saatiin aikaan.,

Jos stagella on pro-rummut ja pellit niin pidän tyhjänpäiväisenä staroiluna jos välttämättä haluaa vaihtaa omiin.

Omilla on kuulemma kiva vetää. Siihen kun on tottunut. Ja miksajakin voi olla tottunut. Vähän sama kuin laittaa kitaristi soittamaan lainakitaralla siksi kun se nyt sattuu jo olemaan lavalla.

Jos stagella on jcm900 niin miksi sinne pitäis rehata oma jcm900?

Oma on oma. Siitä ainakin tietää,mikä siinä toimii ja mikä ei. Eri-ikäiset putket vaikuttaa soundiin aika paljon. Ja jos esim. lainakaapissa on eri elementit kuin omassa, sekin vaikuttaa soundiin. Nykyään suunta on sillai, että ollaan mahdollisimman omavaraisia. Moni bändi raahaa mukana omia miksereitä ja mikkejä, festareillekin.

Esim. Niskalaukauksella on oma mikseri etupäässä jal avalla, omat mikit, jotka on integroitu vahvasti kamoihin kiinni(rumpumikit clampeilla, kitaramikit kaapeissa kiinni ym.) Kattaus on silloin joka paikassa sama. Mikserin säätöihin ei juuri tarvi koskea kunhan pa on vireessä. Joillekin tuo on helpompi työtapa kuin se, että tekee joka paikassa talon kamoilla tsekit, sekä lavalle, että etupäähän. Hitaampaa se on kuin ottaa molemmissa päissä viuhkat käteen, kytkyyn ja keikka voi alkaa.
Pidän ääntä, olen.
Jami
15.08.2004 23:10:41

Bändeissä on kaikenlaista sälää välillä. Niille pitää vaan löytää paikka. 8 kanavaa kovalevyä voi sisältää esim kiipparit stereona, efektilinjan, monosynan, kaks raitaa stemmoja ja kaks raitaa puhallinsektiota. Eri bändit tekee eri tavoin. Kun ei voi hoita 11 jätkää lavalle pitää mennä nauhojen kanssa. Tapansa kullakin, mitäs me siitä. Mut selviytyä pitää.

Miksi joku tulis keikalle tälläisen sälän kans? Oletan ilmanmuuta että kama on miksattu valmiiksi ja voidaan stereoraitaa pitkin välittää kokonaisuutena mikserin kautta sopivassa suhteessa muuhun touhuun.

Mitäs jos joku muu tekee sun kamoilla ja haluaakin sen järjestyksen ihan eri tavalla. Sillai, että ne on valmiina kun tullaan paikalle. Siitä infotaan kanavalistassa. Menee puhelimessa aika sekoiluksi.

Mikserissä on olemassa kansainvälinen standardi mikä mihinkäkin menee. Ja uskon miksaajien olevan myös lukutaitoisia. Miksi pitäis säveltää jotain mikä vain hankaloittaa? Toisaalta sekin on minuutin juttu panna 24 raitaa haluamilleen paikoille kun tietää mitä tässä pöydässä on mihinkäkin ohjattu.

peruslähtökohta tavarantoimittajalla on se, että laitetaan sillai kun asiakas haluaa.

Rockpiireissä ihanteena näyttää olevan että asiakas ei ole rockuskottava jos ei halua jotain mitä pitää lentokoneella hakea jostain päin eurooppaa. Asian vaikutus lopputulokseen eli musan kuuluvuuteen on monesti tai useimmiten ihan toisarvoinen.

. Onnistuu yleensä kyllä.

Miksi siis asiasta pitää erikseen sopia?

Kysehän on tavallaan vaan tottumuksesta tässäkin hommassa. Eihän sillä ulostulevan äänen kannalta ole merkitystä onko laulu 1. vai 16. kanava, mutta sille sillä on merkitystä joka yrittää ruuvata sitä soundia kohdalleen ja ajaa sitä järkevästi ulos.

Tottumus on toinen luonto. Keskityttäis enemmän siihen miltä kuullostaa. Se on ala-arvoista tässä maassa vielä aivan liian pääsääntöisesti.

Juuri siksi näitä kirottuja lappuja väsätään, et homma pysyis simppelinä. Täsmävarautumista se vaan on. Ei tarvi turhaa mukaan.

Bändin siis kannattaa ottaa selvää mitä kamaa paikan päältä löytyy. Ja soittaa jos on epäselvää. Byrokraatit tykkää tietysti papereista. Kolmena kappaleena.

Katsos nyt tämä esimerkki:
http://www.jaarlipadington.com/jaarli_padington_kanavalista_2004.rtf

On hieno on. Monessakos paikassa tuo toimii ja on pantu teidän toiveittenne mukaan? Näitä toivelistoja oon nähny muitakin. Jokaisen uskottavan rockbändin on tuollainen tehtävä.

, vedämme henkselit päälle noista etupään vaatimuksista, olettaen, että lainamiksaaja käyttää järkeään ja vetää niillä vehkeillä mitä parhaiten osaa käyttää.

Sata keikkaa, montako tällä periaatteella?

Meidän miksaaja on valinnut tuohon itselleen tutut laitteet, joiden kanssa hän pärjää paikassa kuin paikassa ja nopeasti.

Kun näillä palstoilla kysellään lavakartan tarpeellisuudesta niin ei näiden miksaajat pääse valkkaamaan ja sanomaan että mikä on kalusto. James Braun haetuttaa itselleen määrättyä hiuslakkaa kyllä mutta olemme täällä pohjolassa vielä kaukana siitä. Ja hyvä niin. Keskitytään musaan.

Gain kohdalleen ja kanava auki.

Härskisti lainaan tuota totuutena pitämääni asiaa. Ei siitä musa parane kun on soittaja, soitin ja se vahvistetaan. kaikki muu on olematonta kohkaamista. Tuota basarin säätämistä ei voi käsittää maalaisjärjellä. Siinä kuvastuu se byrokraattien kolme kappaletta joka asiaa.

Tuota seuraavaa en lainaa mutta sanon että meillä kaikilla varmasti on sama halu saada yleisö hurmokseen. Äänentoistossa vois sanoa että parhaiten se soittajalta onnistuu kun ei ole äänentoistoa ollenkaan. Olkoon se siis suuri päämäärämme. Olla läsnä kuin ei äänentoistolaitteita olisikkaan.

Omilla on kuulemma kiva vetää. Siihen kun on tottunut. Ja miksajakin voi olla tottunut. Vähän sama kuin laittaa kitaristi soittamaan lainakitaralla siksi kun se nyt sattuu jo olemaan lavalla.

Tämä on lähinnä soittajan ongelma. Ja soittajaksi haluava on sen ottanut ohjeekseen. Soittaa ei voi kuin juuri sillä ja sillä vermeellä. Suurin osa Mnetinkin keskustelua koskettelee vermeitä. Miksaajat haluaa tietysti päteä kuin soittaja. Vain määrätynlaisilla kamoilla voi vetää. Eli vain rolssilla voi ajaa. Kotona toki on mosse mutta se ei kuulu tähän.

Puhun edelleen pienistä keikoista joilla pääasia on että bändi on päässyt stagelle. Niskalaukaukset ynnä muut erikoisuudentavoittelijat on eri juttu. He toki ovat valmiita maksamaankin haluistaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee. kaikki muu on turhaa kohkaamista. Perusjutut kuntoon ja bändi pääsee esiintymään. Se vissiin kuitenkin on se pääasia.
sormunen
15.08.2004 23:40:33
Sulla sormunen ei näytä olevan mitään käsitystä mun asenteistani. Mä vastaan vitsiin toisella vitsillä ja sä tosikko otat tosissas sen mun vastauksen. Mitä jos pitäisit pääs kiinni mun juttuihin. Kun sun äly ei näytä luetun ymmärtämiseen riittävän.

Sä kieltäydyt valmistelemasta juttuja etukäteen ja olet kieltämässä sitä muiltakin, koska joskus joku tuottaja on jättänyt viemättä sun tekemäsi lapun perille asti. Kyllä kyseessä on paha asennevamma. Kysehän on oikeasti siitä, että olet kaikesta päätelle aika kokematon näissä keikkahommissa, muttet voi sitä myöntää. Ja siksi toisekseen, jos et halua, että sun juttuihisi puututaan, kun on aihetta, älä kirjoita niitä. Niin katos yksinkertaista se on.

No, Marzi selitti juttua aika hyvin. Minä nyt lisään vielä:

(1) kun on kyse esimerkiksi klubista tai nuorisotalosta, missä on oma henkilökunta ja laitteet, auttaa se, että tietää, mistä on kyse, jopa siihen, ketkä ovat työvuorossa ja milloin he tulevat. Ei tartte pitää neljää ukkoa koko ajan passissa vaan voi suunnitella myös tätä puolta. Jotta nääs palvelu pelaisi.

(2) bändit tulevat (esimerkiksi jos ovat rundilla) mestoille siinä neljän tienoissa. Jos ääni- ja valoihmisillä on kartat, voivat he tehdä etukäteen työtä. Ei sitten klo neljä, jolloin on jo muutakin puuhaa, tarvitse alkaa pähkäilyä ja tuumimista.
Jos on esimerkiksi useampi bändi, voi piuhoitus olla jo kunnossa ja tiskeissä ryhmittely valmiina. Pysyy lavakin siistimpänä. Valoista voi osa olla suunnattu sille ja osa tälle, momentit suurin piirtein naputettu jne. Mikit, di-boxit, rumpu- ja kb-lavat, taustakankaiden ripustussysteemit, kaikki voi olla jo tehtynä tai ainakin suunniteltuna. Jos valoäijä on tilannut jotain väriä, mitä ei ole, voi sitä hankkia. Savukoneeseen voi hoitaa nestettä ja masiinan voi panna lämpiämään, jos sitä tarvitaan. Homma sujuu.

(3) Sama asia myös festivaaleilla. Se on erittäin paljon kivampaa ja joutuisampaa lukea selvää paperia ja asetella kamoja paikalleen tai teipata esimerkiksi styrkkareiden asemia ja vetää sinne piuhoja kuin haahuilla ympäri lavaa etsimässä jotakuta itselle tuntematonta henkilöä, jolta voisi metelissä kysyä: mihin tämä pannaan. Säästää aikaa. Tulee siistiä jälkeä.

(4) Joustaminenkin on sujuvampaa, jos on mistä joustaa, koska talonväki on voinut miettiä, mitä tilalle. Ja jos tulee eteen tilanne, että talo ei esimerkiksi pysty venymään kuin sanotaan 24 kanavaan, mutta niitä pitäisi olla 29, on huomattavasti helpompaa ja jäsentyneempää keskustella asiasta, jos kummallakin osapuolella on käsissään informaatio tarpeesta.

Musta on vähän jotenkin outoa, että pitäisi olla joku tietty määrä myytyjä levyjä, ennenkuin asiat voisi hoitaa kunnolla. Siihen tää ainakin viittaisi, tämä jakaminen pikkujuttuihin ja höpöttäminen James Brownin hiuslakasta. Kyllä minusta olisi syytä tottua alusta lähtien siihen, että pyrkii hoitamaan asiansa ammattimaisella asenteella.
Jami
16.08.2004 00:00:46

Sä kieltäydyt valmistelemasta juttuja etukäteen ja olet kieltämässä sitä muiltakin, koska joskus joku tuottaja on jättänyt viemättä sun tekemäsi lapun perille asti. Kyllä kyseessä on paha asennevamma. Kysehän on oikeasti siitä, että olet kaikesta päätelle aika kokematon näissä keikkahommissa, muttet voi sitä myöntää. Ja siksi toisekseen, jos et halua, että sun juttuihisi puututaan, kun on aihetta, älä kirjoita niitä. Niin katos yksinkertaista se on.

Sä luot musta kuvaa jolla ei ole mitään tekemistä mun persoonan kanssa. Me vain ei ymmärretä toisiamme, ja näin ollen emme myöskään hyväksy toisen näkemystä asioihin. Mä pidän sua kommunistina jonka pääsääntöinen tarkoitus täällä on synnyttää huonoa kuvaa meitä yrittäjähenkisiä kohtaan. Sosialistisormusen taktiikkaa.

No, Marzi selitti juttua aika hyvin. Minä nyt lisään vielä:

Mä ymmärrän ja komppaan marzia pääsääntöisesti. Kunnioitan hänen saavutuksiaan sekä muusikkona että tekniikan tuntijana. Sinä taas olet nyt Marzin kanssa samaa mieltä vain siksi että mulla on hänen kanssaan keskustelu meneillään. Aiemmin olet pääsääntöisesti ollut eri puolella kuin Marzi. Sosialistisormunen on vauhdissa. Päämäärä ennenkaikkea.

(1) kun on kyse esimerkiksi klubista tai nuorisotalosta, missä on oma henkilökunta ja laitteet, auttaa se, että tietää, mistä on kyse, jopa siihen, ketkä ovat työvuorossa ja milloin he tulevat. Ei tartte pitää neljää ukkoa koko ajan passissa vaan voi suunnitella myös tätä puolta. Jotta nääs palvelu pelaisi.

Kun on kyse mun näkökohdasta jne.... Sosialistisormusella ei ole edellytyksiä puhua mitään palvelun pelaamisesta. Palvelu kun pelaa vain yksityisten yritysten toimesta.

. Musta on vähän jotenkin outoa, että pitäisi olla joku tietty määrä myytyjä levyjä, ennenkuin asiat voisi hoitaa kunnolla.

Kukas noin on sanonut. Mä oon hoitanu homman hyvin 15-20v nuorten bändien kanssa. Mutta kyllä mä nauran päin naamaa vaatimukselle että rokkari ei voi esiintyä jos ei backstagelta löydy määrätynlaista hiuslakkaa. Kyllä vaatimukset tulee vasta kun on yleisön antamaa valtuutusta. Ja huom: silloin stara lopulta kuitenkin kaiken ylimääräisen maksaa.

Siihen tää ainakin viittaisi, tämä jakaminen pikkujuttuihin ja höpöttäminen James Brownin hiuslakasta. Kyllä minusta olisi syytä tottua alusta lähtien siihen, että pyrkii hoitamaan asiansa ammattimaisella asenteella.

Hommaa sinä sosialistisormunen minkälaiset hiuslakat tykkäät. totuta kanssasi touhaavat ammattimaisuuteen tämän kautta. Jätä meidät asioitten tekijät rauhaan olemattomilta ja asiattomilta kommenteiltasi. Tee ensin itte jotain ja kerro sitten kuinka toimii.
larinparaske
16.08.2004 10:33:00 (muokattu 16.08.2004 10:35:00)

tälläisellä Semifinal/Factory/Minifestari - tasolla.

Jonnekin Factoryyn mennessä, jos on oma miksaaja, niin ei tietenkään ole mitään hyötyä lähetellä lavakarttoja, ennemminkin kannattaa kysyä mitä sieltä löytyy ja suunnitella itse miten tekee homman toimimaan.

Ja sana 'lavakartta' saattaa kuulostaa hienostelulta tms, ja oikeastaan siihen liittyvä kanavalista on se mikä on tällä tasolla se olennainen juttu. Johkin Semifinaaliin mennessä 'lavakartta kanavalistoineen' voisi olla vaikka seuraavanlainen (ei tarvi edes grafiikkaa);

-----
lead-laulu
taustalaulu
kitara x 2
rummut, 3 tomia ja yksi basari
basso

lead-laulaja keskellä, soittaa myös kitaraa. Basisti kätisyyksien takia mieluiten yleisöstä katsottuna vasemmalla. Basisti laulaa taustoja.
------

Käytin esimerkkinä omaa bändiä, joka on simppeli noiden kanavatarpeidensa puolesta. Tuosta kuitenkin miksaaja näkee mitä on illalla odotettavissa. Sitten kun areenat isonee ja vaatimukset kovenee, äijien sijoittelu lavalla alkaa olla olennaista, valoja on funtsittu, niin lavakarttakin nousee isompaan rooliin. Halutessaan voi lisätä esim kompressio- ja efektitarpeet noihin lauluihin. Mielestäni tällainen riittää factory/semifinal-tason touhuissa hyvin ?
I want to be the king and queen of cheese
sormunen
16.08.2004 10:52:26

Aiemmin olet pääsääntöisesti ollut eri puolella kuin Marzi.

Eri puolella? Missä ihmeen puolella?
mr_b
16.08.2004 11:49:42

Jonnekin Factoryyn mennessä, jos on oma miksaaja, niin ei tietenkään ole mitään hyötyä lähetellä lavakarttoja

Niin, no, Factory oli ehkä enemmän esimerkkinä kokoluokasta, sinne on todella aika turha lähetellä kanavalistaa :-)

But anyway, ansiokasta tekstiä on jo syntynyt kanavalistojen ja lavakarttojen hyödyistä. Kiitoksia varmaan monia hyödyttävästä datasta. Tosin minulle ei vielä ole täysin selvinnyt alkuperäinen kysymykseni eli *lähetelläänkö* ja *pyydetäänkö* niitä listoja ja karttoja.

Mutta pistän mukaan joka tapauksessa jotain peruskuvauksia, pyydetään niitä tai ei. Tosin orkesterimme (voc/g/organ, bass, mopodrums) lienee aika yksinkertainen laittaa kiinni pöytään. Perussoundit ja jos vielä saisi biisilistaan merkittyihin biiseihin helvetisti kaikua lauluun niin se on siinä. Niin ja rumpali kolistelee myös marakasseilla ja vastaavilla ja nappaa toisinaan virvelistä maton pois.

Pari huomautusta:

Oli lavalla mitä vaan valmiina niin kyllä kitaristit ja rumpalit yleensä tykkäävät omilla kamoillaan soitella, eikä se mitään hienoistelua minusta ole. Kotoisampaa, mukavampaa ja vähemmän yllätysmomentteja. Tietysti jos rummut saisi säätää itselleen sopivaksi ja kaikki symbaalit ovat jotain Zildjian K:ta niin sitten voin ehkä olla erikin mieltä :-) Silti nykyään tajuan erittäin hyvin erästä vanhempaa rumpalia, jonka ärinää kimppakeikkojen kamapolitiikoista ei nuorempana oikein ymmärtänyt.

Ja älkääpäs nyt vanhat sedät tapelko ja ottako provoa toisiltanne koko ajan!
Before I talk I should read a book.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)