Aihe: Kun tilulle antaa pikkusormen..
1 2 3 4 5 6
Henko
14.08.2004 14:37:46

...se vie koko käden. Voiko näin käydä? Opettelin hiljattain tilujuttuja, ja kyllä niillä on muutamat naurunpurskahdukset jo aiheutettu. Ei sen takia, että tilu takeltelisi kuitenkaan. Se vaan kuulostaa aika huvittavalta, kun miettii musiikillista sisältöä mahdollisimman vähän ja keskittyy vaan nopeuteen ja tarkkuuteen, missä ikinä ne sormet sitten juokseekaan. Ei muuten ollut niin vaikeaa, mitä luulisi siitä päätellen miten paljon täällä on aiheesta meuhkattu. Nyt on vaan käynyt niin, että aina kun on tylsää, rupean miettimään uusia tiluja. Luulen vaan, että jossain vaiheessa siitä häviää hauskuus, jos se menee liiallisuuksiin, ja oppii oikeasti jotain. Sitä paitsi eihän tommosia voi yleisellä paikalla soittaa.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
StoRBa
14.08.2004 14:56:44

Niinhän siinä käy! Kun huomaakin osaavansa soittaa nopeasti niin onhan se pirun hauskaa. Ja kaveritki on ihmeissään ;). Kannattaa kuitenkin keskittyä oikein ja puhtaasti soittamiseen vaikka tiluttaisikin. Eikä kannata kiirehtiä liikoja niitten tilujen kanssa eli myös tiluilun perusasiat kuntoon.

Mutta hauskaahan se tiluilu on kunhan muistaa että on siinä soitossa muutakin. Eihän nopeasti soittamisessa mitään väärää ole!
I want YOU to join the swedish army!
Volle
14.08.2004 16:08:13
Sitä paitsi eihän tommosia voi yleisellä paikalla soittaa.

Jos niitä herjallakin opettelee, voi joskus vahingossa tilutella ihan julkisestikin. On siinä sitten selittelemistä, kun joku kuulee.
Nam.
Miikathebest
14.08.2004 17:59:11

...se vie koko käden.

Siksi ei kannatakaan tiluttaa pikkusormella :)
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Brian May jr.
14.08.2004 18:57:27
Riippuu varmaan ihmisestä?
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Rasvaton
14.08.2004 19:05:11
So'on vissiin vähän ku opettelis syömään tikuilla. Kaverit on ihmeissään ku riisit on jo syöty.
pwallin
15.08.2004 16:30:20

...se vie koko käden. Voiko näin käydä? Opettelin hiljattain tilujuttuja, ja kyllä niillä on muutamat naurunpurskahdukset jo aiheutettu. Ei sen takia, että tilu takeltelisi kuitenkaan. Se vaan kuulostaa aika huvittavalta, kun miettii musiikillista sisältöä mahdollisimman vähän ja keskittyy vaan nopeuteen ja tarkkuuteen, missä ikinä ne sormet sitten juokseekaan.

Tuossapa se juju olikin. Soitat ns. "pelletilua".

Kunnon tilutekniikassa on myös musiikillista sisältöä ja dynamiikkaa. Silloin sitä voi soittaa vaikka missä. Yleensä vaatii vuosien kurinalaisen harjoittelun yhdistettynä instrumentin hallintaan/näkemykseen/sounditietoisuuteen, sekä tulkintaan. Sama homma kuin esim. klassisella puolella tai vaikkapa Jazz musiikissa.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
mikko1
15.08.2004 17:31:45
Tuossapa se juju olikin. Soitat ns. "pelletilua".

Kunnon tilutekniikassa on myös musiikillista sisältöä ja dynamiikkaa. Silloin sitä voi soittaa vaikka missä. Yleensä vaatii vuosien kurinalaisen harjoittelun yhdistettynä instrumentin hallintaan/näkemykseen/sounditietoisuuteen, sekä tulkintaan. Sama homma kuin esim. klassisella puolella tai vaikkapa Jazz musiikissa.

repesin.
.
pwallin
15.08.2004 18:22:01 (muokattu 15.08.2004 18:26:30)

repesin.

Kun ei ymmärrä, ei tajua ja silloin tietenkin repeää ja meitä muita naurattaa.
pwallin
15.08.2004 18:29:52

Jos niitä herjallakin opettelee, voi joskus vahingossa tilutella ihan julkisestikin. On siinä sitten selittelemistä, kun joku kuulee.

Kummasti tuo kuitenkin kerää arvostusta ilman selittelyä...
hardy
16.08.2004 16:31:47
Kuka tilutukseen tarttuu, se tiluiluun hukkuu...
Mutta kun oppii tiluttaan, saa mainetta, kunniaa, rahaa, naisia ja viinaa. Tilutus on yllättävän hauskaa.
sub zero
16.08.2004 16:38:11
Eiköhän tilusta ole otettu jo kaikki irti. Jos haluaa hämmästyttää (muutkin kuin kaverit) tai luoda uutta niin se täytyy tehdä jollain muulla tavalla.
What's there to live for? Who needs the peace corps?
pwallin
16.08.2004 17:48:36

Eiköhän tilusta ole otettu jo kaikki irti. Jos haluaa hämmästyttää (muutkin kuin kaverit) tai luoda uutta niin se täytyy tehdä jollain muulla tavalla.

Ei ole todellakaan otettu irti kuin vasta alkuaskeleet. Laadukas tilutus hämmästyttää aina kyllä myös todelliset ammattilaiset, jotka tajuavat mistä on kyse ja siksi se leviääkin koko ajan.

Ilmiö on aika suoraan verrannollinen esim. klassiseen/Jazz/Flamenco -musaan. Ne jotka ei osaa/tajua, ei ymmärrä eikä siis arvosta. Sama ongelma on ollut klassisen/jazz musan ymmärtämisessä "rock" -piireissä.

Esim. Venäjällä (ei jaksa muistaa nimeä, sori) oli nuori poika joka soitti muistaakseni Trumpettia, mutta nopeammin kuin kukaan muu aiemmin. Tämä sai jopa uutisarvoa suomessa (ja missä lie).
pwallin
16.08.2004 17:52:40

Ei ole todellakaan otettu irti kuin vasta alkuaskeleet. Laadukas tilutus hämmästyttää aina kyllä myös todelliset ammattilaiset, jotka tajuavat mistä on kyse ja siksi se leviääkin koko ajan.

Ilmiö on aika suoraan verrannollinen esim. klassiseen/Jazz/Flamenco -musaan. Ne jotka ei osaa/tajua, ei ymmärrä eikä siis arvosta. Sama ongelma on ollut klassisen/jazz musan ymmärtämisessä "rock" -piireissä.

Esim. Venäjällä (ei jaksa muistaa nimeä, sori) oli nuori poika joka soitti muistaakseni Trumpettia, mutta nopeammin kuin kukaan muu aiemmin. Tämä sai jopa uutisarvoa suomessa (ja missä lie).

Ja kukapas tulee yleensä mieleen kun puhutaan Flamencosta? No tietenkin Paco De Lucia, joka sai jonkin elämänuran palkinnonkin jokin aika sitten. Tilutus on siinäkin oleellista muun ohella
Henko
16.08.2004 18:09:01 (muokattu 16.08.2004 18:10:22)

Flamenco -musa.

On aika hienoa kyllä.
Edit: Ja kyllä nuo flamenco-kitaristit jättää hevinsoittajat varjoonsa vaikka käsirautoihin laitettuna.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
KTR
16.08.2004 18:19:52
Eihän hyvä tekniikka ole pahasta. Siinä on tiettyä tyyliä, kun vaikka yksinkertaista punkia soitteleva kitaristi näyttää nenäänsä nyrpisteleville snobeille, että tarpeen tulleen tekniikkaa riittää vaikka mihin. Tai jotain.
sub zero
16.08.2004 20:39:15

Eli voi tulla joku tiluttaja joka tiluttaa kaikkia muita nopeammin sähkökitaraa niin että meiltä putoaa leuka lattiaan? Miltäköhän se kuulostaisi? Noh, mielenkiintoista kuulla sitten.

Mitä annettavaa tilulla on rock-musiikille sellaista mitä ei ole vielä kokeiltu? Voisiko rock jotenkin kehittyä sen myötä että ruvettaisiin tiluttamaan lisää? En ole täysin vakuuttunut, että tämä olisi hedelmällisin kehityssuunta.

Puhuttiin kitarasta.
What's there to live for? Who needs the peace corps?
pwallin
17.08.2004 08:00:20

Eli voi tulla joku tiluttaja joka tiluttaa kaikkia muita nopeammin sähkökitaraa niin että meiltä putoaa leuka lattiaan? Miltäköhän se kuulostaisi? Noh, mielenkiintoista kuulla sitten.

Minä puhuinkin hyvästä tiluttamisesta. En nopeusennätyksistä.

Mitä annettavaa tilulla on rock-musiikille sellaista mitä ei ole vielä kokeiltu? Voisiko rock jotenkin kehittyä sen myötä että ruvettaisiin tiluttamaan lisää? En ole täysin vakuuttunut, että tämä olisi hedelmällisin kehityssuunta.

Puhun edelleenkin hyvästä tiluttamisesta...Miksi se muuten pitäisi rajoittaa rock -musaan? Mielestäni suurin osa musiikkityyleistä kehittyy ja kun eri elementtejä yhdistellään saadaan uutta aikaiseksi. Tilutus on tulkintamuoto (se antaa energian/vauhdin tunnetta ja oikein käytettynä lisää biisin dynamiikkaa. Tämän takia muissakin musiikkityyleissä on usein tilutus osa-alueena eikä valveutuneet kuuntelijat niitä hauku.

Puhuttiin kitarasta.

Käsittääkseni puhuttiin tiluttamisesta.
Keppi
17.08.2004 08:26:35
Varmasti ainakin soitinliikkeiden myyjät arvostaisivat, jos kävisin viikoittain tekemässä nopeusennätyksiä liikkeissä.

Se onkin kitaristin elämäntehtävä! Hurmata soitinliikkeen myyjät!?;D

No ei vaan...kyllä mä veikkaan, ett moni soitinmyyjä on jo kaiken kuullu ja aika kypsä kaikkee ylinopeeta kohtaan:D

Kirjoitan tämän isolla, koska halua korostaa sitä:
MELODIA ON TÄRKEIN JUTTU!! Toiset soittaa vaan melodiaa nopeemmin ja toiset vähän hitaammin. Ei siinä sen kummenpaa oo...
Oikeat ammattilaiset ja kokeneet soittajat tajuu tuon jutun. Esim. monien flamenco ja jazz soittajien soitto on usein niin monipuolista ja melodisesti oivaltavaa, ett itse nopeuteen ei välttämättä enää kiinnitä edes huomiota. Siksi koska melodia on niin mielenkiintoinen "puhutteleva".

Siihen pitäisi minun mielestäni pyrkiä, eikä missään tapauksessa mihinkään ilmiömäiseen tekniikkaan!
...no ei vaineskaan;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)