Aihe: Syntikat/keyboardit on usein pilipalivehkeitä?
1 2
musamies
15.08.2004 10:42:32
Ihmettelen sitä minkä takia ne mustat laatikot, joissa on koskettimia, on useinkin ladattu täyteen saundeja, joilla ei käytännössä tee mitään kuin korkeintaan teknon soittamisessa?

Esimerkiksi pianosaundit saattavat olla ylikirkkaita, eivätkä kuulosta oikealta pianolta tai flyygeliltä. Ehkä kehitystä on kuitenkin viime vuosina tapahtunut.

Onneksi on joitain valmistajia, jotka tekee laitteensa erilailla. Esimerkiksi Clavian Nord Electro vaikuttaa toisenlaista ajattelutapaa edustavalta ja siinä on osaaminen keskitetty joihinkin saundeihin, eikä kaikkeen mahdolliseen.

Myös digitaaliurku Roland VK-8 näyttää asialliselta ja käyttöliittymä selkeältä.

Ehkä ihan mielettömän hyvää yleiskoskettimistoa on vaikea tehdä koska pianosaundin soittamisessa eduksi on vasarakoneista ja esim. Hammond saundin soittamisessa ei.

Itse käytän oikeiden soittimien lisäksi pelkkää MIDI koskettimistoa tietokoneeseen yhdistettynä, jolloin käytössäni on niitä saundeja joista pidän. Tietokone on mikserin kanssa samassa räkissä.
R.Syke
15.08.2004 11:25:34
Myös digitaaliurku Roland VK-8 näyttää asialliselta ja käyttöliittymä selkeältä.

-Paljonko tuo 61-koskettiminen vempula painaa. Joku kokeillut? Siis VK-8.
samulijp
15.08.2004 11:27:59
Tää on ihan helppo. Luonnollisesti eniten soittimia ostava massa kokeilee vehkeitä kaupassa painelemalla juuri niitä automaattikomppeja, ihastelemalla valoja ja nappeja, painelemalla maailman isomoimpia pädi-soundeja yhdellä sormella. Miksiköhän kaikissa synissä on juuri tälläinen tingelitangelikilinä soundi kun törkkää virrat päälle?
Varmaan 1/100 naputtelee kaikki efektit ja hienoudet pois päältä ja kuuntelee miltä se oikeesti kuullostaa.
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
Fuzzy Boner
15.08.2004 11:29:20 (muokattu 15.08.2004 11:29:50)
-Paljonko tuo 61-koskettiminen vempula painaa. Joku kokeillut? Siis VK-8.

Mulla on toi. 14,5kg taitaa painaa. Ajattelin ehkä myydä pois. Käytän nord elektroa urkuna..
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
Fuzzy Boner
15.08.2004 12:19:37
Saako udella minkälainen saundi siinä Rolandissa on verrattuna oikeaan Hammondiin tai vaihtoehtoisesti tietokonepohjaiseen jäljitelmään Native Instrumentin B4:seen?

No ei oikeaa hammondia oikein voi edes verrata.. Kyl toi vk-8 on ihan jees urku. Urun soitto on vaan ihan eri taiteenlaji kun esim rhodesin, tms. Mä henk koht en oo mikään hyvä hammondvetäjä, joten mun näpeissä noi mikään ei niin hyvältä soundaa. Ku kunnon vetäjä vetää vaik vk:lla tai elektron urulla nii se saa sen soundaamaan aika hyvältä!

Mul on kans tommonen motion pron lepa, minkä läpi oon noilla vedelly.

Ilmeisesti Nord Electro aika monikäyttöinen ja asiallien vehje?

Kyllä. Mulla ollu kaikista wehkeistä eniten livekäytössä. Toimivat rhodes-ja wurlyhommat + clavit + urut. Suosittelen!
Jabbe
15.08.2004 12:39:34
Hammondipuolen kuningas on kyllä NI:n B4 -softasyna, mut on tietty vähän monimutkaisempi livekäyttöä ajatellen, pitäis olla läppäri ja kaikki. Tosin itselläni on kohta moinen systeemi kasassa, ja halvemmaksi ja paaaaaljon monipuolisemmaksi tulee kuin joku Electro tai VK.
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Fuzzy Boner
15.08.2004 12:42:49
Hammondipuolen kuningas on kyllä NI:n B4 -softasyna, mut on tietty vähän monimutkaisempi livekäyttöä ajatellen, pitäis olla läppäri ja kaikki. Tosin itselläni on kohta moinen systeemi kasassa, ja halvemmaksi ja paaaaaljon monipuolisemmaksi tulee kuin joku Electro tai VK.

Jees- miten noi toimii käytännössä livetilanteessa? Mä vedin joskus tommosella läppärisysteemillä nii se kaatu yhen setin aikana varmaan 15kertaa.. Jäi huonot fiilikset softasynista
Snowblind
15.08.2004 13:06:35

Jees- miten noi toimii käytännössä livetilanteessa? Mä vedin joskus tommosella läppärisysteemillä nii se kaatu yhen setin aikana varmaan 15kertaa.. Jäi huonot fiilikset softasynista

Haha, win98? ;)

Tätä mäkin vähän näissä läppärihommissa vierastan kun rauta ei kaadu koskaan ja mun käsissä nämä koneet eivät tunnu toimivan vaikka miten säätää.
Win XP on jo sentään jotenkin ihan luotettava että sitä melkein jo uskaltaisi livenä käyttää, kunhan sen läppärin laittaa sinne räkkiin tjms. piiloon...
"You can take the man out of the 80's, but you can't take the 80's out of the man."
Veruon
15.08.2004 13:18:27
Niin no enpä tiedä, ei ole keikoilla käynyt, mutta joskus kun
soittelen kotona niin kontrolleri lähetää jonkun oudon viestin
räkkiin ja sieltä lähtee vaan joku sävel soimaan pitkänä,
erittäin inhottava jos vaikka on soolosoundi päällä niin se
vaan jatkaa ja jatkaa huolimatta siitä, että painat jotain
muuta kosketinta. Tämä jatkku niin kauan että vaihdat
combinaatiosta toiseen. (tämä on mainittu korgin
manuaalissakin mutta sitä ei voi vaan poistaa, siksi yleensä
pidän 2 soolosoundia,että jos toinen "tilttaa" niin vaihdan
äkkiä toisen päälle)
R.Syke
15.08.2004 14:10:37
Windows keikalla:

-Soittaaksesi tämän kappaleen, sinun täytyy käynnistää itsesi uudelleen, jotta kaikki asetukset astuvat voimaan...
Jabbe
15.08.2004 15:30:11 (muokattu 15.08.2004 15:32:44)

Ei vielä kokemusta, kun ei ole koko läppärisysteemi kasassa... prkl äänikortti ois kiva. Mut just tohon pilipaliongelmaan softasynat on kivoja: loistavasoundisia vehkeitä jotka keskittyy yhteen asiaan (vrt. työasemat a la Motif, Fantom, Triton..) ja kaikki yhdessä paketissa eli roudattavaa todella vähän. Ja soundi on todellakin kohdallaan: ajattelin ton B4 ottaa hammondiksi ja jossain vaiheessa joku softasämpleri ja siihen Scarbeen RSP73 -samplet, kevyesti kaikkien aikojen paras rhodessample. Ja ehkä joku flyygeli- ja clavisample joskus. Pieksää minkä tahansa hardissynan 100-0. Jopa Motifin.

Mut tietty pelkän läppärin kans ei ihan heti uskalla keikkailla, vaan joku hardissyna (mulla Motif) mukana, jolla voi tarvittaessa hoitaa koko keikan jos läppäri kaatuu.

Tietty moinen systeemi maksaa, mut toisaalta, kunhan läppärihardiksen on kerran ostanut niin softasynat- ja samplepaketit eivät sitten niin paljoa maksakaan. Puhutaan jopa 10x hintaerosta vastaavaan hardikseen. Ja netistä saa vaikka kuinka paljon kivaa ilmaiseksi (ja tietty... noh ;)). Esim. ton B4 saa alle 200€, kun taas Electron/VK jne. hinnat ovat 2000€ luokkaa.
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
musamies
15.08.2004 17:37:55

Ei ole muuten mitenkään monimutkainen livekäytössä kun toimii stand alonena ja sen voi lisätä tuonne Windowsin startup ryhmään. Homma tällöin jopa niin, ettei tarvi laittaa kuin virrat koneeseen päälle. Itse ohjailen ohjelmaa tosi tilanteessa kokonaan koskettimistolta käsin ja olen tallennellut siihen suosikki drawbar ja muita asetuksiani, joita otan käyttöön koskettimistolta ohjaten.
Jabbe
15.08.2004 19:20:15
Ei ole muuten mitenkään monimutkainen livekäytössä kun toimii stand alonena ja sen voi lisätä tuonne Windowsin startup ryhmään. Homma tällöin jopa niin, ettei tarvi laittaa kuin virrat koneeseen päälle. Itse ohjailen ohjelmaa tosi tilanteessa kokonaan koskettimistolta käsin ja olen tallennellut siihen suosikki drawbar ja muita asetuksiani, joita otan käyttöön koskettimistolta ohjaten.

Monimutkainen siinä mielessä että pitää tietokoneen kanssa kuitenkin säätää. Itse ajattelin kyllä käyttää jotain VSTi-hostia, johon voi ladata useampia syntikoita jne. Brainspawn Fortea ovat kehuneet, pitänee testata ko. softa..
musamies
15.08.2004 19:39:43
Monimutkainen siinä mielessä että pitää tietokoneen kanssa kuitenkin säätää. Itse ajattelin kyllä käyttää jotain VSTi-hostia, johon voi ladata useampia syntikoita jne. Brainspawn Fortea ovat kehuneet, pitänee testata ko. softa..

Jos käyttää B4:sta stand alonena, ei tietokoneen kanssa tarvi säätää keikalla ollenkaan ainoastaan laittaa virta päälle! :-)

Itse olen laittanut pöytämallin tietokoneen räkkiin, joten se on automatik mukanani. Pitäisi tehdä myös litteälle näytölle kunnollinen paikka räkkiin. Tarkoitus asentaa musahommia varten kokonaan oma kiintolevy. Kiintolevyt kiinni ehkä kiintolevykelkkaan. Pieni upsi myös myöhemmin räkkiin.

Tietysti mahdollisuudet ovat huomattavasti monimuotoisemmat jos käyttää erillistä isäntäohjelmaa plugareille. Sillähän pystyy periaatteessa sitten tekemään "kaiken" jos vain taidot riittää.
Jabbe
15.08.2004 19:58:19
Jos käyttää B4:sta stand alonena, ei tietokoneen kanssa tarvi säätää keikalla ollenkaan ainoastaan laittaa virta päälle! :-)

Niin siis itse keikalla, mut meinasinkin ennen keikkaa. Straight-outta-box ei onnistu niinku perushardiksella. :)

Tietysti mahdollisuudet ovat huomattavasti monimuotoisemmat jos käyttää erillistä isäntäohjelmaa plugareille. Sillähän pystyy periaatteessa sitten tekemään "kaiken" jos vain taidot riittää.

Toihan se vasta säätöä tosiaan vaatii, mut luulis olevan lopputuloksen sitten erittäin monipuolinen.
Leikari
16.08.2004 15:18:55 (muokattu 16.08.2004 15:22:11)
Tietty moinen systeemi maksaa, mut toisaalta, kunhan läppärihardiksen on kerran ostanut niin softasynat- ja samplepaketit eivät sitten niin paljoa maksakaan. Puhutaan jopa 10x hintaerosta vastaavaan hardikseen. Ja netistä saa vaikka kuinka paljon kivaa ilmaiseksi (ja tietty... noh ;)). Esim. ton B4 saa alle 200€, kun taas Electron/VK jne. hinnat ovat 2000€ luokkaa.

kustannuspuoli ei aivan noin auvoinen ole ehkä kuitenkaan

tietokoneen kun on laittanut kaikkine ohjelmineen sitä voi käyttää semmoisenaan muutaman vuoden - sitten alkaa päivitysrumba - huomaa, että kun tarvitsee jotain uutta/lisää tms. pitää vaihtaa lopulta kaikki palikat. Käyttöjärjestelmä on pakko jossain välissä uusia kun valmistaja ei enää tue sitä ja ainakaan verkkoyhteyttä ei ole syytä pitää ilman ajatasaisia systeemejä. Siitäpä sitten etsimään ajureita vanhalle raudalle huomatakseen, että ohjelmaversiot ovat auttamatta vanhanaikaisia ja ne joutuu ostamaan uudet kun ei ole viitsinyt hankkia "päivityslisenssejä" parin vuoden välein jonkun kosmeettisen tai käyttömukavuutta vähän parantavan seikan vuoksi. PC:lläkin raudan kiertoaika on maks muutama vuosi --- Läppärin ei voi olettaa kestävän aktiivisessa käytössä montaakaan vuotta. Noin siis ilman päivityksiä - - käytännössä koko paketin (rauta &ohjelmat) joutuu hankkimaan uudelleen aina muutaman vuoden välein.

En minä periaatteessa tietokonepohjaisia systeemejä vastusta - olen vain skeptinen. Soittamiseen käytössä olevia tilaisuuksia ei viitsi tuhlata systeemien ylläpitoon ja muuhun säätämiseen. Kustannuksissa pitäisi ottaa huomioon myös tuo atk:n vaatima aika.
Jabbe
16.08.2004 23:35:44
Kustannuksissa pitäisi ottaa huomioon myös tuo atk:n vaatima aika.

Sinänsä huvittavaa että tuo atk kuulosti tossa jopa verbiltä. Mitä se harvoin kyllä on.. :/

No, kuitenkin. Joutuu niitä hardissyniakin päivittää, tai siis, ostamaan uusia parin vuoden välein jos haluaa parempia soundeja. Jos taas ei, niin miksi tietokonettakaan pitäisi päivittää? Nykyään alkaa olla vähän siinä pisteessä tekniikka, että mihin muka enää tätä enenpää voisi käytännössä tarvita?
musamies
17.08.2004 09:39:00
Näen asian niin päin, että ATK härvelit on tarpeellista muutenkin pitää ajantasalla ja näin myös musiikissa käytetty rauta pysyy tuoreena.

Ehkä jonkinmoinen päivitysrumpa voi käynnistyä jos tulee nykyistä Windows XP:tä oleellisesti parempi käyttöjärjestelmä.

Musahommiin ei välttämättä tarvi kannettavaa, jotka ovat raudan päivittämistä ajatellen ongelmallisempia kuin pöytäkoneet.

Hieno homma tässä tietokoneen käyttämisessä äänilähteenä on, että saundeja voi parantaa ohjelmia vaihtamalla. Ostin Native Instrumentin B4:sen ja ministerimallin versiona, jossa on myös räkäisempiä Hammond saundeja, Voxit ja Farvisat. Muuta päivittämisen tarvetta ei ole tämän ohjelman osalta ilmennyt kuin olisi kiva jos käytössä olisi se Nativen liukutankolaite ja joku esim. Roland PK-25 midijalkio, joka on muutes sika kallis.

Tuntuu, että hyvinkin pitkälle riittäisi kun tietokoneessa olisi sujuvasti käytössä 10 hyvää saundia muuntelumahdollisuuksineen.
- piano
- rhodes
- B4 Hammond ohjelma
- klavinetti
- vibrafoni
- jouset
- yksi hyvä syntetisaattoria muistuttava softasyntetisaattori
- kontrabasso
- sähköbasso
- perkussiosaundeja

20 hyvää saundia olisikin jo yhtä juhlaa.
teroyk
17.08.2004 15:24:19 (muokattu 18.08.2004 16:20:36)
Ehkä jonkinmoinen päivitysrumpa voi käynnistyä jos tulee nykyistä Windows XP:tä oleellisesti parempi käyttöjärjestelmä.

No onhan vanha MacOS 9 tosi luotettava musa käytössä ja miksei MacOS X versiosta 10.3 lähtien, tosin vaatii koneelta 1.5x enemään tehoa kuin toi 9.

Minä vain odottelen milloin tulisi yhtä hiljainen kone, kuin AtariST.

Tuntuu, että hyvinkin pitkälle riittäisi kun tietokoneessa olisi sujuvasti käytössä 10 hyvää saundia muuntelumahdollisuuksineen.
- piano
- rhodes
- B4 Hammond ohjelma
- klavinetti
- vibrafoni
- jouset
- yksi hyvä syntetisaattoria muistuttava softasyntetisaattori
- kontrabasso
- sähköbasso
- perkussiosaundeja

20 hyvää saundia olisikin jo yhtä juhlaa.

Mitä olisit valmis maksamaan vehkeestä, jossa olisi hyvin kaikki tuo paitsi B4 Hammond ohjelma ja softasyntetisaattorin tilalla ihan oikea syntetisaattori ?

:) tuo on aika hauska määritelmä "yksi hyvä syntetisaattoria muistuttava softasyntetisaattori", eli onko se Moog:ia, DX7, M1:stä vai Motif:ia muistuttava ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)