Aihe: Nakinpäät
1
Urcci
15.08.2004 00:12:34 (muokattu 15.08.2004 00:18:15)
Oon tässä pari viikkoa sit alottanu kitaran soittamisen ja vingtellu 1h-6h päivässä tota kitaraa, alussa sattu sormiin niin prkl, mutta nyt on melkeen tunto hävinny kokonaan että onko se ihan normaalia vai mätäneekö mun sormet tai jotain ;D. Pikkurilli ainoo mikä ei oo niin tunnoton ku oon noita perusointuja hakannu oikeestaan, nyt vähä barreja kokeillu ni kohta varmaa siitäki lähtee, juu niin että onko se kovinki normaalia että sormenpäät tunnottomia?

Juu ja ettei uutta threadia tarvi alottaa ni samalla tässä vois kysästä, että onko ranteen väsyminen ihan normaalia ku noita barreja reenaa, ei siinä mitään pistäviä kipuja tai mitään sellasia ole, venyttelen kyllä ranteeni aina ennen soittamista mutta tuo lihas tuntuu rasittuvan ja väsyvän aika nopeesti ku sille tottumattomassa asennossa joutuu olemaan että onko sekin normaalia vai soitanko ihan perseelleen ja saan jännetuppitulehduksen kohta?
jwalk
15.08.2004 00:25:35
Ota vähä rauhallisemmin kun oot kerran vasta alottanuut.Soittamisessa joudut käyttämään ihan eri tavalla lihaksia yms.Pidä välillä vaikka päivän parin taukoja ja kyllä se tuntikin päivässä aluksi riittää ettei tuu paikat pipiksi ja into lopahda.Pikku hiljaa alkaa paikat vahvistumaan ja rentous löytymään nii soittele sitten niinpaljon kun sielu sietää.
tommiot
15.08.2004 00:25:43
Kai se on ihan normaalia, jos ranne väsyy. Koita pitää ranne rentona kuitenkin kun soitat. Tai oikeestaan niin rentona kaikki paikat kun vaan pystyt.
Urcci
15.08.2004 00:45:41
Juu, mitä mä noita Lessoneita sun muita kirjoja oon lukenu ni kyllä mä aina tarkastelen itteäni että en jännitä turhaan. Jos jotain epämiellyttävää suoranaista "kipua" tuntuu ni sillon kyllä mietin mistä johtuu ja korjaan asentoa, pahimmat onkelmat on just niskat menee kipeeks ku muljotan aina pää polvissa mihis ne sormet nyt menee, selkä ei meinaa pysyä suorassa ku unohdan aina sen mutta pyrin soittaa selkä suorassa, ja noissa barreissa ja muutenkin noissa soinnuissa missä pitää 4 sormea käyttää tuppaan työtämään tota rannetta nii että se menee yli 90 asteen kulman ni se lihas väsähtää ja nopee ja ei enää jaksa soittaa, ku en saa noita hankalampia sointuja "B7 ja F molli" soimaan kirkkaasti ku nakit osuu aina alempaan kieleen, siis alempaan siitä mistä painan, ni sit aina automaattisesti "tungen" tota rannetta koukummaks, en tiä mikähän siihenki auttauis, ja noi hel***in barre soinnut, auta armias että niistä ei tu mitään, mikä se sellanen "capo" tjsp on, joku sano vaan että sillä on helpompi soittaa noita barreja
zorro
15.08.2004 04:56:41
parreissa ei normaalisti ranne väsy, eli teet jotain väärin.
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
biibob
15.08.2004 12:55:18
Kyllä se ranne saattaa väsyä, jos on just vasta aloittanut sen barrejen tekemisen. Koska niiden painaminen vaatii etusormelta huomattavan paljon enemmän voimaa kuin avoimien sointujen. Aloittelijat yleensä jännittävät sitä otelautakättä, sitten kun tulee barre, ja silloin se ranne kipeytyy. Alussa ei kannata soittaa kohtuuttomasti barreja. Soita vaikka puoli tuntia päivässä, ja sitten soitat jotain ihan muuta.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Carpenter
15.08.2004 15:32:32
Ei kannata liikaa rasittaa rannetta, sillä jos jännetupin tulehdus iskee, niin voi joutua olemaan kolmekin kuukautta soittamatta. Eli taukoja kannattaa pitää, jos ranne kipeytyy.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
pwallin
15.08.2004 16:13:33

Kipu on aina merkki siitä, että teet jotain väärin. Jos ei kipuja, niin muistathan kuitenkin pitää taukoja...aloittelijalla lihasvoima ei ole vielä kunnossa ja kannattaa pitää taukoja paljon. Vaikkapa heti kun käsi alkaa väsyä. Tosin muista, että rentous on kaiken juju ja vaikka soitto kuulostaisikin huonolta rennolla otteella, se kyllä paranee tuon lihasvoiman kasvaessa.

Onkohan varmasti myös soittoasento/käden asennot oikein? Soitatko istualtasi vai seisaaltaan? Suosittelen että opettelet heti seisaalta soiton ja säädät kitaran sopivalle korkeudelle. käytä myös hihnaa joka varmasti pitää säädetyn korkeuden.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Sir Härö
15.08.2004 20:46:58
mikä se sellanen "capo" tjsp on, joku sano vaan että sillä on helpompi soittaa noita barreja

Capolla saa nostettua sävelkorkeutta...
Se on niinku barreesoinnuissa sama kuin etusormi.
Capo kiinnitetään halutulle nauhavälille, ja voilá...
Ite kyllä en näje capossa mitn positiivistä, ellei sitten käyttäjä soita jossain humppasbändissä, joissa capo on yleisesti tavattu eläinlaji...
Syyttäkää sukuani! Hulluus on periytyvää! ...niin ja justise for alll...
PJS
28.08.2004 09:54:01

Capolla saa nostettua sävelkorkeutta...
Se on niinku barreesoinnuissa sama kuin etusormi.
Capo kiinnitetään halutulle nauhavälille, ja voilá...
Ite kyllä en näje capossa mitn positiivistä, ellei sitten käyttäjä soita jossain humppasbändissä, joissa capo on yleisesti tavattu eläinlaji...

Niin...onhan se capo aika perkuleen jees jos soittaa vaikka avoimmissa vireissä, ei tartte aina virittää uusiks ku biisi vaihtuu. Ja saahan sillä yleisestikin ottaen sellasta väriä siihen soittoon tietyissä tapauksissa. Mainio kapistus.
"Vitut yleisöstä!" Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
saha
30.08.2004 18:49:17
olen soittanu kaks vuotta, ja mulla tahtoo tulla peukku kipiäksi joskus barreillessa. kokemuksia?
Ota poika ohvia.
Henko
30.08.2004 19:24:06

Mulla tuli peukku kipeeks ku pelasin eilen Amigalla, ja Tac-2:den nappia piti luonnollisesti painaa.
If it's too loud, you're too old.
V.I.P
31.08.2004 09:58:33 (muokattu 31.08.2004 09:59:53)
Mulla tuli ranne ennen aina kipeeksi barreja soiteltuani.Nyt vuoden parin soiton jälkeen(ja oikeastaan pitkään aikaan) tätä ei enää ole tapahtunut. Veikkaan että johtui juuri siitä, että käytin liikaa voimaa ja jännitin liikaa otelautakättäni.
Allekirjoitus
Antti1
31.08.2004 16:44:30
olen soittanu kaks vuotta, ja mulla tahtoo tulla peukku kipiäksi joskus barreillessa. kokemuksia?

Kokemusta on. Mullakin tuli aikoinaan, muutama vuosi sitten. Tulee se vieläkin satunnaisesti, jos soittaa tosi paljon vaikeita barreja. Käykää kiipeilemässä, se auttaa kummasti sormiongelmiin, ellei sormet nyrjähdä. :) Siis ihan oikeasti, se on mukavaa ja tekee hyvää sormivoimille. Aluksi paikat on ihan paskana ja kitara ei pysy kädessä, mutta ajan myötä sekin ongelma poistuu. Voihan tietty puristella tennispalloa, tai soittaa kitaraakin...
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Jäsen X
31.08.2004 17:35:07
Mulla tuli peukku kipeeks ku pelasin eilen Amigalla, ja Tac-2:den nappia piti luonnollisesti painaa.

Tac-2 = ihan ehdoton klassikko
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)