Aihe: Kuulostaa epävireiseltä
1
Latee
13.08.2004 18:08:50
Viritin kitarani C# vireeseen. Mutta se kuulosta oudon epävireiseltä vaikka vireessä on. Johtuukohan se siitä kun kielet rämisevät aika ilkeästi? Vai jostain muusta?
Ze Kink
13.08.2004 18:10:44
Viritin kitarani C# vireeseen. Mutta se kuulosta oudon epävireiseltä vaikka vireessä on. Johtuukohan se siitä kun kielet rämisevät aika ilkeästi? Vai jostain muusta?

Itse olen huomannut noin käyvän liian löysillä kielillä. Milläs kielillä soittelet? Itse käytän esim. D-vireessä vähintään 011-050 settiä.
"No vittu ku vittu!" -Simon Garfunkel metroasemalla
Latee
13.08.2004 18:12:38
Itse olen huomannut noin käyvän liian löysillä kielillä. Milläs kielillä soittelet? Itse käytän esim. D-vireessä vähintään 011-050 settiä.

10-52 satsi.
Tony Narrows
13.08.2004 18:27:00
Tietty se kuulostaa epävireiseltä,koska kun olet virittänyt kitaran "normaali" vireeseen niin kaula on silloin parhaassa mahdollisessa asennossa,jotta kitara stemmaisi hyvin,mutta kun virität kielet alaspäin niin luonollisesti kaulaan kohdistuva veto pienenee ja se taas vaikuttaa kaulan asentoon,joka saa aikaan sen että se ei ole enää "suorassa"

Jos haluat saada kitarasi soimaan vireisesti niin kokeile paksumpia kieliä tai sit "oikaise" kaulaa eli siis säädä se sillan että se on tarvittavassa asennossa.
Alias Tonza
Latee
13.08.2004 18:33:35
Enpä ole koskaan kaulan säädöä tehnyt. Pitää niitä paksumpia kieliä koittaa. Kitara on muuten Tokai Les Paul.
Ze Kink
13.08.2004 18:35:01
Enpä ole koskaan kaulan säädöä tehnyt. Pitää niitä paksumpia kieliä koittaa. Kitara on muuten Tokai Les Paul.

Niin mullakin. Joskus kyllä dropped c:hen sen viritin, kielisetti oli kai 011-048, ja kyllä aika löysältä tuntui. Kannattaa vissiin testata jotain 011-054 tms.
"No vittu ku vittu!" -Simon Garfunkel metroasemalla
Latee
13.08.2004 19:08:38
Taitaa tuo kaula vaatia fiksausta kun Drop D:kin kuulostaa epävireeltä.
Härski
13.08.2004 19:33:24
Taitaa tuo kaula vaatia fiksausta kun Drop D:kin kuulostaa epävireeltä.

Ettei olisi intonaatio päin helvettiä ja kaula näyttää kohti Nilsiän kirkkoa. Säädöt kondikseen, paksumpi setti kehiin.
Latee
13.08.2004 19:50:59
Pitää käydä näyttää jolleki sellaselle joka osaa. Mutta mites on mahdollista kun käytän normaali virettä ja Drop D ja C. Että kaikilla vireillä se sitten kuulostaisi vireiseltä.
zepeteus
13.08.2004 21:29:42
Mutta mites on mahdollista kun käytän normaali virettä ja Drop D ja C. Että kaikilla vireillä se sitten kuulostaisi vireiseltä.

Jos tarkoitat että samalla kitaralla, niin jonkinsortin säätelyä on sitten edessä joka kerta kun virettä muutat. Tai sitten lisää kitaroita kehiin ja jokaiseen "kiinteäksi" se vire mitä milloinkin haluat.
Volle
13.08.2004 22:25:41
Pitää käydä näyttää jolleki sellaselle joka osaa. Mutta mites on mahdollista kun käytän normaali virettä ja Drop D ja C. Että kaikilla vireillä se sitten kuulostaisi vireiseltä.

Pitää säätää joka virityksen välissä tallapalat kohdilleen, hommata omat kitarat kullekin viritykselle (ja säätää ne ko. virityksille sopiviksi) tai herkillä sormilla (ja tarkalla korvalla) bendata hiuksen hienosti epävireiset äänet oikeiksi.
Nam.
kulmahiomakone
14.08.2004 00:25:06
Kieli toimii optimaalisesti silloin, kun se on venytetty 90:een prosenttiin maksimijännityksestä. "Löysä" kieli muuttaa virettään pienestä lisäjännityksestä enemmän kuin "kireä" kieli. Tämän huomaa esimerkiksi kielten vaihdon yhteydessä: aluksi yksi viritysnupin kierros nostaa virettä huomattavasti enemmän kuin lopuksi, eli silloin kun vire alkaa olemaan kohdillaan.

Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että alavireisen kitaran kieli muuttaa virettä (nousee) painettaessa huomattavasti enemmän kuin "standardivireisen" kitaran kieli. Intonaatio on vaikeampi säätää kohdalleen jne.
Huevos
14.08.2004 18:45:46

intonaatio menee päin helvettiä kun muuttaa virettä.
rattledad
14.08.2004 20:55:27 (muokattu 14.08.2004 20:59:04)

Viritin kitarani C# vireeseen. Mutta se kuulosta oudon epävireiseltä vaikka vireessä on.

Kovin löysät kielet tulee helposti jo puristaneeksi (tai vääntäneeksi) ylävireeseen jos on tottunut soittamaan raskaammalla tatsilla. Olisiko kyse ihan tästä?

edit: ... jaa tästä oli jo puhettakin:

alavireisen kitaran kieli muuttaa virettä (nousee) painettaessa huomattavasti enemmän
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Huevos
14.08.2004 23:15:39

Mulla on D:ssä 010-052 setillä ja vain kolmoskieli kettuilee. Tosin se kettuilee myös tavan vireessä, joskin ei niin paljoa. Kun frettaa sitä kieltä väleiltä 1-7 sävelkorkeus nousee pahimmillaan 1/8 sävelaskelta. Epäivireyttää ihan kivasti sointuja.
Saako sitä korjattua jotenkin?

tod. intonaatio. kannattaa tsekata myös kaulan kaltevuus tms. ja nauhat. jos se nauha on kovin kulunu se soi epävireisenä...
Timesby
15.08.2004 22:12:27

Intonaatiota olen runkannu, mutta ei ole vaikuttanut.
I am worlds biggest washed up superstar
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)