Nuages 14.08.2004 14:25:05 | |
---|
Mitä biisejä pitää mielestänne jokaisen, joka mielii tanssikansalle rimputella, osata soittaa. Tanssimusiikin saralla siis. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
KoskPaavo 14.08.2004 14:36:33 | |
---|
Rantakoivun alla, Heili Karjalasta, Satumaa Noilla pääsee alkuun...... Soittaja selviää aina. |
Mitä biisejä pitää mielestänne jokaisen, joka mielii tanssikansalle rimputella, osata soittaa. Tanssimusiikin saralla siis. -Metsäkukkia, Keinu kanssani, Paratiisi ja niiille sopivat parit: vaikkapa Domino, Kenties kenties kenties ja Daadadaada, johan lähti turkeinen kulkemaan... tide: ja paljon soolojaa + kiittelyt päälle, niin tuossa on jo puoli settiä kasassa, kas, kas |
DJKaaos 14.08.2004 15:43:00 | |
---|
Paratiisi Satumaa Uralin pihlaja Sway Se jokin sinulla on Heili karjalasta Jätkän humppa olisihan noita enemmänkin Jos et tarvitse etkä halua jotakin, sitä on runsaasti tarjolla |
R.Syke 14.08.2004 15:53:21 | |
---|
Paratiisi Satumaa Uralin pihlaja Sway Se jokin sinulla on Heili karjalasta Jätkän humppa Olisihan noita enemmänkin -Tuo viimeinen piisi on outo. Laitatko sanat soinnut ja sävelet mulle heti tänne nyt! Opettelen. Siinä puhutaan ilmeisesti naisista? |
pekkajau 14.08.2004 16:24:59 | |
---|
-Tuo viimeinen piisi on outo. Laitatko sanat soinnut ja sävelet mulle heti tänne nyt! Opettelen. Siinä puhutaan ilmeisesti naisista? Kappaleessa taidetaan haaveilla noita nokinenästä ja varsinkin siitä mitä hänellä olisi tarjota mahdollisesti nyt tarjolla olevaa enemmän? Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä! |
R.Syke 14.08.2004 17:31:16 (muokattu 14.08.2004 17:32:36) | |
---|
Kappaleessa taidetaan haaveilla noita nokinenästä ja varsinkin siitä mitä hänellä olisi tarjota mahdollisesti nyt tarjolla olevaa enemmän? -Ettäkö yksi noita yhen Jäsminen äina vöittaa? tide: rheet ois |
Jalmus 19.08.2004 18:20:58 | |
---|
Kunnon ammattimies osaa kaikki biisit, jotka tuntee, vaikkei niitä koskaan aiemmin olisi soittanutkaan. Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. |
Eddy 19.08.2004 19:20:31 | |
---|
Kunnon ammattimies osaa kaikki biisit, jotka tuntee, vaikkei niitä koskaan aiemmin olisi soittanutkaan. Miks ne pitäis tuntee?Sitä varten on keksitty nuotit :-) Koskettelen soittimia... |
baron 19.08.2004 19:29:57 (muokattu 19.08.2004 19:30:25) | |
---|
Miks ne pitäis tuntee?Sitä varten on keksitty nuotit :-) Nyt mä säestän! Mä oon privaattikeikoilla soittanut lukemattoman määrän kappaleita, joita en ole koskaan ennen kuullut enkä sen jälkeen välitä kuullakaan saatuani laput eteen. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
ebs 19.08.2004 19:37:33 | |
---|
Miks ne pitäis tuntee?Sitä varten on keksitty nuotit :-) Tottahan se on, mutta joskus "uimataidosta" on melkoista hyötyä. |
WanhaWetäjä 20.08.2004 11:47:12 | |
---|
Tottahan se on, mutta joskus "uimataidosta" on melkoista hyötyä. Miten niin "joskus"?Aika usein; esmes tangoprinssien tms. karaoketähtien säestysmapit ovat sitä luokkaa että paree kattoo vaan sävellaji ja yy kaa ...ja olen mä tuurannut jonkun kerran bändissä jossa ei ollut lappuja lainkaan,eipä tullut aika pitkäksi niillä keikoilla ;-)) |
hiltsi 20.08.2004 14:26:19 | |
---|
...ja olen mä tuurannut jonkun kerran bändissä jossa ei ollut lappuja lainkaan,eipä tullut aika pitkäksi niillä keikoilla ;-)) Huoh, muistuupa mieleen muutaman vuoden takainen keikka samalla periaatteella. Yksi mustalaismies tarttes tuuraajaa yhellä lavakeikalle. Puhelimessa puhuttiin käytännön järjestelyt ja sovittiin että selkeä nuottimappi löytyy ...arvatkaas vaan löytykö, iso osa tangoista ja muista biiseistä oli aivan tuntemattomia. Lähe siinä sit käsketystä sävellajista haitarilla ainoana soolosoittajana veivaamaan. Noh, rumpalin vieressä keikan kyykistelin ja kuuntelin kun se vihelteli korvaan melodiaa. Hui, tulee oikein vieläkin kylmät väreet. Soitti reilun kuukauden päästä taas tuuraamaan, mutta jostain syystä mulla oli muuta menoa just sinä viikonloppuna. |
Kyllikki 20.08.2004 15:08:03 (muokattu 20.08.2004 15:12:24) | |
---|
Olen kyllä sitä mieltä, että henkilön, joka pitää itseään kokeneena tanssimuusikkona/-soittajana, pitää pystyä soittamaan tanssimusiikin "klassikoita" (joita tuolla edempänä on jo lueteltukin) myös ilman lappuja. Ja sen verran pelimannihenkeä pitäisi lisäksi löytyä, että niitäkin klassikoita, joita ei ole aiemmin edes soittanut, pystyy vaikkapa säestämään korvakuulolta, jos kuitenkin tuntee kappaleen kokonaan. Itse olen myös pitkähkön harrastaja-soittajan urani aikana joutunut usein tilanteeseen, jossa on pitänyt yllättäen "raapaista" jokin tällainen klassikko. Onneksi minulle on vuosien varrella kertynyt melkoinen määrä kappaleita, jotka pystyn soittamaan tunnistettavasti (=ilman sen suurempia virheitä) täysin ulkomuistista, lähes mistä sävellajista hyvänsä. Olen myös tuuraillut yhtyeissä, joissa aina on joku soittaja, joka tarvitsee laput jopa kahden soinnun kappaleeseenkin (esim. Jambalaya), vaikka kappale kuuluisi bändin vakio-ohjelmistoon! Tätä pidän kyllä jo jonkinasteisena epämusikaalisuutena. Olen muutenkin sitä mieltä, että oma vakio-ohjelmisto pitäisi osata soittaa kokonaan (ainakin lähes) ilman lappuihin tuijottamista. Tämä siksi, että vasta kun kappaleen osaa ulkoa, voi tulkintapuoleenkin saada jotakin annettavaa. Kuvitelkaapa, että vaikkapa jo edesmennyt Veikko Sinisalo olisi lausunut yleisölle ilta toisensa jälkeen saman runon, lukemalla sen kirjasta. Sehän ei olisi runonlausuntaa vaan sisälukua. Itse olen opiskellut musiikkia, omaan kohtuullisen prima-vista taidon, jonka hyötyä ei voi vähätellä. Olen aikoinani opetellut kuitenkin soittamaan instrumettiani korvakuulolta, joka on pelastanut vielä useammin minut pulasta, kuin em. prima-vista -taito. Sekä musiikin teorian, että oman soittimensa tuntemus on kuitenkin se avain, jolla soittajan on mahdollista saada tunteensa tulkituksi ilman rajoituksia. |
baron 20.08.2004 15:29:21 | |
---|
Tunnin - kaksi soittelen ulkomuistista/korvakuulolta. Siihen neljään - viiteen tuntiin, jotka keikka kestää tarvitsen laput. Siis en ole muusikko eikä minusta koskaan tulekaan? Onneksi on siviiliduuni. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
clave 20.08.2004 15:44:57 | |
---|
Totta mitä Kyllikki kirjoitti; pelimannihenkeä kaivataan myös tanssimusaan. Onhan myös joka jäbä olllut uransa aikana jameissa. Periaate on sama, aivan kuten Miles Davis on todennut; listen and play. "Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt" |
Irti Humpasta 20.08.2004 15:51:23 | |
---|
Periaate on sama, aivan kuten Miles Davis on todennut; listen and play. ... minä taas toteutan Milesin sanontaa Eka setin jälkeen Montrealin keikalta:" They didn´t like us ..... I like that". |
Kyllikki 20.08.2004 16:02:19 | |
---|
Tunnin - kaksi soittelen ulkomuistista/korvakuulolta. Siihen neljään - viiteen tuntiin, jotka keikka kestää tarvitsen laput. Siis en ole muusikko eikä minusta koskaan tulekaan? Onneksi on siviiliduuni. Saatat hyvinkin olla muusikko, vai soitatko noita klassikoita vain sen tunnin - pari - alkuillasta, loppuillan mennessä sitten täysin ilman "kansan suosikkeja"? Toki tarvitsen itsekin nuotteja muistin virkistykseksi joihinkin kappaleisiin, varsinkin niihin, jotka ovat hiljattain tulleet ohjelmistooni, mutta tuo "peruskaura" on jo selkäytimeen juurtunut. |
Have 20.08.2004 16:11:46 | |
---|
Olen myös tuuraillut yhtyeissä, joissa aina on joku soittaja, joka tarvitsee laput jopa kahden soinnun kappaleeseenkin (esim. Jambalaya), vaikka kappale kuuluisi bändin vakio-ohjelmistoon! Tätä pidän kyllä jo jonkinasteisena epämusikaalisuutena. Kiipparisti tuuraajabasistille: "Mennääs Jambalaya." Johon tb. "Mennään vaan. Mikä sävellaji?" Johon kb "C-duuri" Johon tb. "Mikä se toinen sointu on?" |
baron 20.08.2004 18:20:20 | |
---|
Kiipparisti tuuraajabasistille: "Mennääs Jambalaya." Johon tb. "Mennään vaan. Mikä sävellaji?" Johon kb "C-duuri" Johon tb. "Mikä se toinen sointu on?" Käviskö siihen tritonuskorvaus? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |