Aihe: Kommenttia ja kritiikkiä kaivataan
1 2 3 4
Wil-J
13.08.2004 10:24:05
No et.. Keskinkertaista humppaa :D
paavi
13.08.2004 10:28:22
Hei, mä haluun kuulla tämän! Kuka lähettää sähköpostilla? :D
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
Johnny Buzz
13.08.2004 10:29:24

No et.. Keskinkertaista humppaa :D

Oliko ees keskinkertasta? Se taimi heitti tosiaan aika pahasti. Saas nähä kuinka pian Niskis kehtaa palata tänne palstoille. Nyt on poika saanu sen verran runtua täällä viime päivinä. No, sen siitä saa, kun into on kova ja ajatus ei ihan seuraa sen innostuksen vauhdissa.
N_Bates
13.08.2004 10:41:28

Minä en löydä enää minkäänlaista näytettä, kummallista. Poistettu lienee?

taisi olla kritiikki liian rankkaa..

Mutta joo, tilussa kyllä tuo intonaatio pisti korvaan. Itse ainakin kuulin joka ainoa hetki että nauhaton basso on kyseessä, eikä soittajalla ihan kohdallaan ole vielä tuo homma. Paremmin sä vireessä pysyt tuossa kuin mitä mä pysyn nauhattomalla, mutta olet sitä varmasti enemmän treenannutkin.

Voisin sulle semmosen vinkin antaa, että unohda tilutukset ja keskity perusjuttujen treenaamiseen. En tiedä sun treenaustottumuksista, mutta lähinnä tässä omia kokemuksiani kertailen. Jos mietteistä on apua niin hyvä.

Itse ehdin kolme vuotta ränkyttää ties mitä paskaa, kunnes tajusin etten osaa edes sitä perinteistä suoraa kahdeksasosakomppia soittaa kunnolla. Nyt on sitten tullut pistettyä useammin se metronomi nakuttamaan ja keskityttyä siihen että ne ns. helpot jutut saisi menemään tarkasti. Niin että nuotit osuu sinne minne niiden kuuluu eikä vaan sinnepäin, ja niin että nuotit on yhtä voimakkaita jos niin haluan yms.. Se paljon hypetetty nopeuskin tulee siinä sivussa, kun ahkerasti treenaa noita perusjuttuja. Ei se jacon ja rocco prestian ja muiden taika ole siinä nopeudessa, vaan jossain paljon syvemmällä. Ja muista, että se groove syntyy vasta sitten kun taimi on kunnossa. Huonon soittajan epätarkkuus ei liity groovaamiseen mitenkään.

Niin, ja kotona metronomin kanssa treenaamistakin tehokkaampi tapa oppia on soittaa taitavassa porukassa. Varsinkin taitavan rumpalin kanssa kun pääsee mättämään niin siinä sitä oppii, kun vaan tajuaa kuunnella mitä ympärillä tapahtuu!

Tsemppiä vaan harjotteluun! Kyllä susta basisti tulee!
Stein und Brötchen!
paavi
13.08.2004 10:49:41

Tsemppiä vaan harjotteluun! Kyllä susta basisti tulee!

Hyvä kirjoitus...rispekt!
absqua
13.08.2004 10:54:33
Hyvä kirjoitus...rispekt!

Samaa mieltä. Nöyryyttä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
chief
13.08.2004 11:23:19
Se paljon hypetetty nopeuskin tulee siinä sivussa, kun ahkerasti treenaa noita perusjuttuja.

Hyvä kirjotus N Batesilta, mutta kuka tota nopeutta oikein hypettää? Ei kai täällä bassopalstalla sentään kovin moni? Eiköhän jätetä tollanen turhuus kitaristeille. :)
Häh?
omarklah
13.08.2004 13:21:09

Tilutuksesta tuli mieleen...

Teini-ikäisenä, kun itse opettelin bassottelemaan oli helvatan tärkeää olla paikkakunnan nopein basisti :o) Pekka Pohjolaa ja Jacoa imitoitiin verenmaku suussa.

Sitä jatkui useampi vuosi ja tekniikka tarttui kyllä sormiin...

Sitten jossain vaiheessa naksahti (Naks!) - basso ja rummut pitää biisin kasassa, eikä soita melodiaa/sooloa (pääsääntöisesti).

Toisaalta, mulla oli ilo ja onni treenata erinomaisen rumpalin kanssa ja siinä sivussa tuli melko hyvin opittua myös tuo rytmiikkapuoli.

Sitten sellaisen 20 vuoden soittelun jälkeen hokasin, että kyllä ne biisit kulkee vähemmilläkin bassotuksilla ja monta kertaa vielä paremminkin.
Nykyään on niin laiska ettei viitsi enää turhia kikkailla.

Tosin joskus vieläkin pääsee takapiru irti ja tulee tiluteltua - ainakin siihen saakka kun muut bändiläiset kääntyy katsomaan ilmeellä: "lopeta jo s..tana!" :0)

Eli yhteenvetona, mielestäni nuorena kannattaa ja saa tilutella - kyllä se "järki" joskus voittaa...
Tää sit sanois tälleen...
sirdickyj
13.08.2004 13:21:17
Harmi, etten tuota kerinnyt kuulla, mutta tottahan on, että perusasiat ennen muita. Mutta totta on myös se, että aivan sama, missä järjestyksessä asioita treenaat, jos meinaat soittaa pidempään, niin se, minkä olet taaksesi jättänyt, löytyy kyllä nokan edestä. Ei ole olemassa MITÄÄN oikotietä onneen. Jos haluaa ensin oppia nopeaa ja teknistä juttua, niin siitä vaan, mutta sellaiselle soittajalle harvemmin on käyttöä, joka osaa vaan sen.

Mutta toi oli hyvä idea laittaa tänne omaa soittoa toisten arvosteltavaks, siitä 10+, moni meistä (minä myös) soittaa vaan poskeaan ilman että mitään on ikinä kuultu. Sovitaanko, että kaikki jotka pystyy, laittaa tänne jotain, ihan mitä vaan, jossa omaa musisointia on kuultavissa, ja sana on vapaa sen jälkeen?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
13.08.2004 13:22:58
Eli yhteenvetona, mielestäni nuorena kannattaa ja saa tilutella - kyllä se "järki" joskus voittaa...

Sie olit mua 8 sekuntia nopeampi, samaa asiaa yritin itsekin tuossa sanoiksi pukea.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
omarklah
13.08.2004 13:29:26

Sie olit mua 8 sekuntia nopeampi, samaa asiaa yritin itsekin tuossa sanoiksi pukea.

Sairaan nopee !
Näin vanhaksi mieheksi :o)
Tää sit sanois tälleen...
Anarkiapurilainen
13.08.2004 13:29:33 (muokattu 13.08.2004 17:46:47)

Mutta toi oli hyvä idea laittaa tänne omaa soittoa toisten arvosteltavaks, siitä 10+, moni meistä (minä myös) soittaa vaan poskeaan ilman että mitään on ikinä kuultu. Sovitaanko, että kaikki jotka pystyy, laittaa tänne jotain, ihan mitä vaan, jossa omaa musisointia on kuultavissa, ja sana on vapaa sen jälkeen?

Ok, kunhan pidetään homma tosiaan tässä yhdessä ketjussa. Demostudiokin on olemassa.

EDIT: biisi siirretty toiseen ketjuun.
balzary
13.08.2004 13:33:48 (muokattu 13.08.2004 13:39:05)

Sovitaanko, että kaikki jotka pystyy, laittaa tänne jotain, ihan mitä vaan, jossa omaa musisointia on kuultavissa, ja sana on vapaa sen jälkeen?

tehdään näin, mutta dumpataan ne kaikki samaan ketjuun. koitanpa kaivaa myös arkistojani. mp3.comissa ei näytä enää olevan vanhat biisit, mitä lie niillekin käyny...

ja piilomainos: baltsaryn passottelua voi kuulla keikalla heti miitin jälkeen 29.8 illalla Turkoosi-baarissa. soitamme reggaeta.

edit: jaahah, google löysi bändin kotisivuilta ne biisit, tai ainakin osia niistä :) soitan siis vain tuolla "demo autumn 2001".

http://www.angelfire.com/vt2/poetsoftomorrow/mp3.html
paavi
13.08.2004 13:41:17
Sovitaanko, että kaikki jotka pystyy, laittaa tänne jotain, ihan mitä vaan, jossa omaa musisointia on kuultavissa, ja sana on vapaa sen jälkeen?

http://www.netsonic.fi/~reiher22/1ja1ainoa.mp3

Tossa olis yksi raakamiksaus (1 ja 1 ainoa) kohta ilmestyvältä albumilta 'täältä näen kaiken eikä kukaan näe minua' (suora linkki). Biisi tulee muuttumaan vielä, mutta bassoraita tuossa nyt on lopullinen.

Mielestäni hyvä esimerkki, koska tuossa soitan ainakin monipuolisesti bassoa. Soittotaidosta en sano mitään. Löytyy tiukkaa tallan läheltä näppäilyä, hennompaa kaulan päältä pompottelua, slaideja, säveliä varmaan noin oktaavin alalta, peukuttelua... :P
chief
13.08.2004 13:47:27
Sovitaanko, että kaikki jotka kehtaa, laittaa tänne jotain, ihan mitä vaan, jossa omaa musisointia on kuultavissa, ja sana on vapaa sen jälkeen?
Häh?
onde
14.08.2004 22:24:23
no niin löytää. mä suosittelen kuule niskapoika vähä ton itsekritiikin harjoittamista. se ei palvele kenenkään etuja että sä pistät tänne arvioitavaksi jotain juostenkustua roskaa (sori vaan, en anna armoa) jonka takana et edes itse seiso 100%. ainoat keitä tommonen materiaali palvelee on ne kenties aika useatkin jotka kaikkitietävän nettipersoonasi innoittamina mieluusti lyttäävät sun tekeleesi. PS taimia ei paranneta editoimalla vaan treenaamalla. jos sun täytyy parannella taimia leikkelemällä niin siitä voit jo päätellä että soitto on sen verta avutonta siinä että sen biisin voi jättää vielä hautumaan eikä laittaa paskana versiona nettiin haukuttavaksi ja näin säästyneen ajan voi käyttää treenaamiseen. ei kantsi ihan jokaikistä kikkaretta tulla esittelemään ulos.

Itse en kerennyt kuulemaan niskapojan soittoo, mutta kyllä tää palaute on antanut ymmärtää että ei toi touhu oo vielä valmista! Tossa vaiheessa kun niskis alko koko ajan lupaileen parempia versioita ja leikkaamisia niin kävi jo poikaa sääliks! Jos Niskis pisti ton näytteen sillä että sais kehuja, niin ei tainut oikein onnata kun tuntuu tota loskaa lentävän joka ovesta! Käsittääkseni Niskis on vielä todella nuori poika jolla ei oo käsitystä siitä, että vaikka kuinka luulee olevansa kova jätkä soittaan niin kyllä se karu todellisuus tulee eteen ja alkaa ymärtään sen tosi asian,että mitä enemmän oppii sitä vähemmän osaa! Lähetä Niskis tälle palstalle demojas sitten kun oot hiffannut ton asian ja saanut kunnioitusta soitolles näitten netti sivujen ulkpuolelta!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Wil-J
14.08.2004 22:28:00
mitä enemmän oppii sitä vähemmän osaa!

Tässä on ainakin mun havaitsema absoluuttinen totuus kiteytettynä musiikista yleensä. Suorastaan masentavan totta.
willie
14.08.2004 22:31:43 (muokattu 14.08.2004 22:34:31)
Itse en kerennyt kuulemaan niskapojan soittoo, mutta kyllä tää palaute on antanut ymmärtää että ei toi touhu oo vielä valmista! Tossa vaiheessa kun niskis alko koko ajan lupaileen parempia versioita ja leikkaamisia niin kävi jo poikaa sääliks! Jos Niskis pisti ton näytteen sillä että sais kehuja, niin ei tainut oikein onnata kun tuntuu tota loskaa lentävän joka ovesta! Käsittääkseni Niskis on vielä todella nuori poika jolla ei oo käsitystä siitä, että vaikka kuinka luulee olevansa kova jätkä soittaan niin kyllä se karu todellisuus tulee eteen ja alkaa ymärtään sen tosi asian,että mitä enemmän oppii sitä vähemmän osaa! Lähetä Niskis tälle palstalle demojas sitten kun oot hiffannut ton asian ja saanut kunnioitusta soitolles näitten netti sivujen ulkpuolelta!

Jos ONDE oppis käyttämään edes alkeellista kappalejaotusta, niin tonkin jutun olis ehkä jaksanut lukea loppuun asti. Mut kun kaikki kirjotetaan yhteen pötköön, ni kuka tollasta jaksaa lukea.

willie

Päivitys : Jos nyt Niskamiehen huttu oli surkee, niin toi sun vuodatus.. ei sitä edes voi noteerata.

willie
Basisti, melkein 50v.
hemmo
14.08.2004 23:06:17

Jos ONDE oppis käyttämään edes alkeellista kappalejaotusta, niin tonkin jutun olis ehkä jaksanut lukea loppuun asti. Mut kun kaikki kirjotetaan yhteen pötköön, ni kuka tollasta jaksaa lukea.

Sori vaan, mut jos sbasistin perusvaade on osata kirjuuttaa ja lukea, täytti ONDEn vuodatus tuon kevyesti. Ei täällä sivuhelvetissä jaksa, viitsi tai ehdi aina jaottaa, jäsentää tai edes pilkuttaa sanomaansa. Tärkeintä, että olennainen välittyy. Eix jeh?
Pistsaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)