jhakwe 08.07.2004 21:58:14 | |
---|
Mietin tuossa Muff Fuzzin rakentamista, mutta en löydä mistään alan liikkeistä ohjeissa mainittuja 2N5088 tai 2N5089 transistoreja. Mistäs olette itse nuo hankkineet, tai vaihtoehtoisesti mikä helpommin hankittava transistori sopisi tilalle? |
kivi 08.07.2004 22:08:06 | |
---|
Mietin tuossa Muff Fuzzin rakentamista, mutta en löydä mistään alan liikkeistä ohjeissa mainittuja 2N5088 tai 2N5089 transistoreja. Mistäs olette itse nuo hankkineet, tai vaihtoehtoisesti mikä helpommin hankittava transistori sopisi tilalle? AC128 oli mun valintani. Niitä kun saa, ja pikkasen vaihtelemalla ja kokeilemalla löytyi ihan hyvät. Noita sun mainitsemiasi ei tosiaan saakaan, jollain korjaajalla voi olla yksittäiskappale jossain. |
jhakwe 08.07.2004 22:15:16 | |
---|
Joudun nyt nöyrtymään tietämättömyyteni kanssa, mutta mitä mahdat tarkoittaa tuolla AC128:lla? :) En nimittäin tuolla nimikkeellä löytänyt datasheettejä moiseen. |
kivi 09.07.2004 01:39:00 | |
---|
Joudun nyt nöyrtymään tietämättömyyteni kanssa, mutta mitä mahdat tarkoittaa tuolla AC128:lla? :) En nimittäin tuolla nimikkeellä löytänyt datasheettejä moiseen. Germaniumtransistoria, jonka kyljessä lukee: AC128 ECL93 Tuolla ylemmällä nimellä ne käyttämäni Fuzzface-kytkis (en kyllä muista mikä tarkemmin) ne tunsi (ja samalla nimellä niistä on täälläkin puhuttu), tuntisivatko sun datasheettisi siten tuolla alemmalla. Rakkailla lapsilla nimiä piisaa:-) Mulla on noita vielä kymmenkunta, mutta menevät varmasti omiin projekteihin. |
jhakwe 09.07.2004 16:46:56 (muokattu 09.07.2004 17:59:07) | |
---|
Löytyihän se sittenkin, katselin vain väärällä nimellä ja väärästä paikasta :) Liikkeistä ei kuitenkaan moisia tunnu löytyvän, joten taidan kokeilla ensin BC108-trankuilla. |
sir.henry 09.07.2004 18:56:55 | |
---|
Mietin tuossa Muff Fuzzin rakentamista, mutta en löydä mistään alan liikkeistä ohjeissa mainittuja 2N5088 tai 2N5089 transistoreja. Mistäs olette itse nuo hankkineet, tai vaihtoehtoisesti mikä helpommin hankittava transistori sopisi tilalle? BC549 käy hyvin. |
jhakwe 09.07.2004 20:10:40 | |
---|
BC549 käy hyvin. Hmm, silloinhan myös BC547:n pitäisi olla sopiva tuohon? Mietin vain, kun itselläni pari tuollaista on ylimääräisenä. |
sir.henry 10.07.2004 14:52:04 | |
---|
Hmm, silloinhan myös BC547:n pitäisi olla sopiva tuohon? Mietin vain, kun itselläni pari tuollaista on ylimääräisenä. Kannattaa kuitenkin tarkistaa mitkä karvat trankussa on kollektori, kanta ja emitteri. Ja että tyyppi on oikea. Googleta tuon BC547 datasheet ja vertaa 5088/5089:n. |
jhakwe 21.07.2004 00:28:27 | |
---|
Sain tuon Muff Fuzzin väsättyä, ja pienen kiroilun & hikoilun jälkeen se lähtikin toimimaan. Transistoreina käytin BC108-mallisia. Tässä on pieni ääninäyte: http://www.nic.fi/~jhakwe/stuff/fuzz.mp3 Eihän se soundi mikään järin kummoinen ole, mutta itse olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Mukavan rosoinen murina, kyllä tuolle varmasti tulee käyttöä. Seuraavaksi pitääkin sitten hankkia kunnollinen kotelo ja kytkin Uraltonesta :) |
Jaakko Hyvärinen 23.07.2004 10:49:35 | |
---|
Mistä tilailitte/hakitte osia? paljon tulee fuzzille hintaa ilman laatikkoa? Mieki väsään semmose futsin että oksat pois ja nupit kaakkoon! Itku pitkästä ilosta, Pieru paskan jauhannasta |
McNulty 23.07.2004 14:12:03 (muokattu 23.07.2004 14:13:54) | |
---|
Mistä tilailitte/hakitte osia? paljon tulee fuzzille hintaa ilman laatikkoa? Mieki väsään semmose futsin että oksat pois ja nupit kaakkoon! www.spelektroniikka.fiTuolta saa ainakin kaiken mitä fuzzissa tarttee. Minä tilasin paikallisesta Elektrolinnasta osat ja loppusummaksi Hammondin kunnon alu-loodjulla tuli jonkun 40-50e. Tuon Hammond-laatikon hinta on jonkun 9-10e joten jollain 30e:llä varmaan pystyy ainakin tuollaisen Axis Face Fuzzin tekeen. Itselläni on nyt yksi itse tehty Axis Face Fuzz PNP-Germanium trankuilla ja kummallekin trankulle trimmerit. Sisälle rakennettu myös true by-pass modi. Tulossa on ihan tavallisia Axis Face PNP-Ge fuzzeja nyt loppukesästä/alkusyssystä pari kappaletta ja otan kyllä kuvia heti kun saan ne valmiiksi ja maalattua. Tarkoitus olisi pistää pintaan jokin psychedelic-kuvionti... maybe paisley =)) EDIT: omassa "ekassa" fuzzissani on siis AC128 trankut... nyt jatkossa tilalle tulee philipsin uudempaa pnp-ge trankkua, jossa hFE-arvot olivat hieman suuremmat... pitäisi siis riittää räyhää niissä =) T-Bone |
jhakwe 24.07.2004 00:59:47 | |
---|
Mistä tilailitte/hakitte osia? paljon tulee fuzzille hintaa ilman laatikkoa? Mieki väsään semmose futsin että oksat pois ja nupit kaakkoon! Tilasin kaiken Bebekistä ( http://www.bebek.fi), ilman kytkintä ja laatikkoa Muff Fuzzin hinta oli parisen kymppiä. Otin tosin osia aika reilusti varmuuden vuoksi, ilman reikälevyä ja varaosia saa toki halvemmallakin :) Itse otan Big Muffin varmaankin seuraavaksi työn alle, kunhan saan piirilevyn väsättyä jossain. |
Jaakko Hyvärinen 27.07.2004 18:21:22 (muokattu 28.07.2004 10:54:57) | |
---|
Kannattaa kuitenkin tarkistaa mitkä karvat trankussa on kollektori, kanta ja emitteri. Ja että tyyppi on oikea. Googleta tuon BC547 datasheet ja vertaa 5088/5089:n. Noissa menee ne jalat toisinpäin.. kun bc 547 menee c b e niin 5088/5089 menee e b c Edit: ja polarity on sama eli NPN Itku pitkästä ilosta, Pieru paskan jauhannasta |
Oz 03.08.2004 20:55:40 | |
---|
niin saako tuohon fuzz faceen työnnettyä johonki väliin ledin? jos saa niin mihin väliin pitäis laittaa? Tag det lungt |
zepeteus 03.08.2004 21:22:25 (muokattu 04.08.2004 00:32:06) | |
---|
niin saako tuohon fuzz faceen työnnettyä johonki väliin ledin? jos saa niin mihin väliin pitäis laittaa? Ainakin jos tarkoitat jotain omaa projektia, niin helpoin olisi varmaan tehdä on/off kytkentä (eli tuo jalkakatkaisin) 3PDT-kytkimellä. Tuohon on helppo sitten lisätä ledi. Ohjeita löytyy netti väärällään, esim. GeneralGuitarGadget-saitilla lähes kaikissa true-bypass pedaaleissa näyttää olevan tätä nykyä tuo 3PDT-katkaisin ja ledi. Myös 2PDT-katkaisinta voi käyttää on/offin lisäksi ledille, esimerkkinä GEOFexiltä löytyvä "Millenium-bypass". Muita helppoja ratkaisuja ei tule näin äkkiseltään mieleen... edit: seuraavassa yksi esimerkki, true bypass ja led 3PDT katkaisijalla toteutettuna. Kyseessä on periaatteessa ulkoinen bypass/looppi-boksi, mutta sama idea toimii pedaalin sisälle tehtynä. Silloin loopin "send" on piirille menevä linja ja "return" on piiriltä tuleva ulostulo (ilman jakkeja, tietenkin ;). Jännitteen ledille voi ottaa suoraan adapterista, tai sitten piiriltä sopivasta kohtaa. Ledin vastuksen arvo määräytyy sen mukaan millaista lediä käyttää ja kuinka kirkkaana sen haluaa palavan, eli kuvassa olevat arvot vain suuntaa antavia. http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/bypass_led.jpg |
Oz 13.08.2004 01:08:32 | |
---|
fock! mulla sama ongelma ku jaristoteleellä. ääni menee läpi mut ku painaa kytkintä niin ei tuu enää mitään. missä vois olla vika? kaikkien osien pitäis olla oikein kytketty. prkl. Tag det lungt |
No, jotain toimii sentään, tuo Off-asento ainakin. Eli ainakin kytkimelle menevä ja ulostuleva signaali ovat tallella. Jos olet jo kovin kiivaasti yrittänyt tarkastella, on parempi pitää vaikka yhden päivän tauko. Sattuu sitten monesti helpommin silmään sellaisetkin jutut joita ei tuskaisessa ensisessiossa huomannut. Printtaa kaavio ja sitten merkkaat osa osalta siihen kaikki komponentit, inputista aloittaen. Varmista että kussakin paikassa on oikea osa ja oikeinpäin. Käy koko piiri läpi, kunnes kaikki osat on merkattu OK, unohtamatta johdotuksia ja potikoita. Tarkasta myös paristo/virtalähde, eli että tulee oikea jännite ja oikealla polariteetilla piirille. Näillä löytyy yleensä jo aika moni vika. Melkolailla täydellinen ohjeisto vianetsintään löytyy sitten täältä; http://www.geofex.com/fxdebug/newfx.htm |
FuzzFaze 16.08.2004 12:33:43 | |
---|
Kysymys Big Muffin rakentaneille. Minkä tyyppinen fuzz-särö siitä oikein irtoaa? Lähteekö mitenkään hendrix-saundit vai onko kuivakampi ja kuinka vaikea se on rakentaa? Perintöä odotellessa... |
pjl 17.08.2004 13:10:16 | |
---|
|
pjl 23.08.2004 15:58:38 | |
---|
|