Aihe: Putkivahvistimen omistajalle käytännön vinkkejä
1
Juhah3
12.08.2004 13:14:14

Ostin tuossa ensimmäisen putkivahvistimeni hughes & kettner edition tube 20th anniversary 20 w. Oisko mitään käytännön vinkkejä mitä saa ja mitä ei saa tehä? Myyjä sano ainaki semmosen että ku on luukuttanu putket punasina nii heti sen jäläkeen ei kannattas kolluutella sitä mihinkää. Kannaatako roudaamisessa olla muutenki varovaisempi ku esim. trans vahvistimen kanssa?
Heavymies
12.08.2004 13:21:29
Ostin tuossa ensimmäisen putkivahvistimeni hughes & kettner edition tube 20th anniversary 20 w. Oisko mitään käytännön vinkkejä mitä saa ja mitä ei saa tehä? Myyjä sano ainaki semmosen että ku on luukuttanu putket punasina nii heti sen jäläkeen ei kannattas kolluutella sitä mihinkää. Kannaatako roudaamisessa olla muutenki varovaisempi ku esim. trans vahvistimen kanssa?

No eihän siinä sinänsä mitään muuta oo ku, että muistat lämmittää putket ennenkuin aloitat soittamisen ja jäähdyttää ennenkuin sammutat koneen. Roudauksen suhteen kannattaa olla hieman varovainen. Lämpimien putkien kanssa ei kannata roudata vahvaria.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Volle
12.08.2004 13:52:45
Ohjekirjoissakin taitaa lukea, että putkien pitäisi antaa jäähtyä sammutuksen jälkeen jonkin aikaa ennen kuin alkaa siirtelemään vahvistinta. Muuten tietty kannattaa olla kolhimatta pahemmin ja eritysesti pitää kaiutin kytkettynä aina kun vahvistin on päällä.

(Paitsi että kaverillani on putkinuppi, joka on tippunut auton kyydistä ja monta kertaa yritetty soittaa ilman kaappia ja laite toimii vielä, joskin on hieman rähjäisen näköinen. En silti suosittele missään nimessä kokeilemaan!)

Stand by -nappulaa käytän vain käynnistäessä (toisessa putkikoneessani sellaista ei edes ole) noin minuutin ajan.
Nam.
Vainhaalee
12.08.2004 14:44:51
mielestäni tossa taisi tulla kaikki oleellinen...

muistaa vaan luukuttaa tarpeeksi päätettä et irtoo kunnolla munaa... mut toi nyt taisi olla itsestäkin selvä...
Soittakaa Kundi meikkaa! Perkele!
Feggy
12.08.2004 14:54:25

mielestäni tossa taisi tulla kaikki oleellinen...

muistaa vaan luukuttaa tarpeeksi päätettä et irtoo kunnolla munaa... mut toi nyt taisi olla itsestäkin selvä...

Ja vaihtaa ne putket silloin tällöin.
Less is more.
Miikathebest
12.08.2004 15:27:33 (muokattu 12.08.2004 15:29:36)

Se päätesärö ei kuitenkaan aina paranna soundia.

Kannattaako virrat rösäyttää kerralla kokonaan pois päältä, vai kannattaako antaa olla hetken "vapaalla"?

Kokeile käyttää ennen nin hyödyttömiltä tuntuneita kitarasi säätimiä, itse ainakin yllätyin hieman.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Dr. Muff
12.08.2004 17:13:55
Älä käpälöi turhaan paljain käsin putkia. Rasva ei tee hyvää kun putket kuumenevat, erioten päättärin putket. Mä ainakin pistän stand-by:n kautta kiinni. Ei välttämättä ole hyvä tuhjentää konkkia. Annan putkien ja muiden komponenttien jäähtyä (myös tinaukset, virumista tapahtuu jo huoneenlämpötilassa saatikka sitten korotetussa T:ssä) samalla, kun kerään muut laitteeit ja piuhat kasaan.

Ai niin. Muista aina sitten kokemuksen rintaäänellä toitottaa päättärisäröstä ja sopimattomuudesta kotioloihin ;-)
I Smell Urine
askomiko
12.08.2004 18:10:23
Ai niin. Muista aina sitten kokemuksen rintaäänellä toitottaa päättärisäröstä ja sopimattomuudesta kotioloihin ;-)

No eikä, juurikin toisinpäin.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
fox
13.08.2004 00:32:17

Kannattaa olla tarkkana niitten etuasteiden kanssa.. Eli jos on tehomikit ja pelukopallinen etuasteita täpöillä tietenkin, saattaa kärähtää vahvistin. Putki muistaakseni hyväksyy vielä 10 volttia sisään, trankku "kypsyy" jo seittemällä..
Mutta harkiten ja hyvällä maulla..

Nykytrendin mukainen runsas etuasteboosti muuten on todennäköisesti ainakin osasyyllisenä osaan noista kierto-ongelmista, kun nykyisin ilmenee kiertoa jo 80-lukulaisilla "tehomikeilläkin", kun/jos niitä ennen styrkkaria boostaa reippahasti.. =)
Rämppy
13.08.2004 10:13:49
Ei putkicombon käytössä mitään mystistä ole. Antaa koneen lämmetä hetkisen ennen soittoa, ei kolhi, potki, uita eikä pudottele. Normaali varovaisuus riittää, ei tarvi pitää pumpulissa. Ovat huomattavasti kestävämpää laatua kuin kodinkoneet. Keikoilla ei yleensä ehdi pahemmin jäähdyttelemään vaffaria ennen roudausta, mutta eipä tuo ole ollut moksiskaan vaikka oon säännöllisesti kantanut kuuman styrkkarin jääkylmään autoon ja lähtenyt kuoppaiselle tielle. Kun soundi menee tumpuksi ja/tai alkaa kuulua helinää, on putkien vaihdon aika. Etuasteputket voi vaihtaa itse, pääteputkien vaihdossa kannattaa säätää bias. Itse vaihdatan pääteputket aina huoltoliikkeessä. Itse ei kannata sorkkia vahvistimen sisuksia ellei varmasti osaa hommaa, se on vaarallista.
päänahka
13.08.2004 10:32:29
Missäs sitä sanottiin säilytyksestä nyrkkisääntönä, että laitteita ei pidetä sellaisessa paikassa, missä ei itse voisi nukkua. Lämpötilan suuri vaihtelu tuottaa sähkölaitteissa ongelmia kondensioveden kanssa, soittimissa vireongelmia. Eli jos otat vahvistimen pakastimesta, niin odota nyt ainakin tunti pari ennen kuin laitat päälle.
Soolot on perseestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)