Aihe: mitäs mieltä kasatuista bändeistä tv.ssä?
1 2 3
sormunen
11.08.2004 21:51:28
Varmasti käyttää hyväksi. Kyse on enemmän siitä että kumpi on vastuussa. Olet tähänasti syyllistänyt yritykset. Mä taas katson että poliitikot ja lainlaatijat laittaa raamit.
...............
Nykykilpailussa ei pärjää siten. Vientikauppa on sitten oma lukunsa. Vientimaa jos on korruptoitunut niin tehdäksesi sinne kauppaa se on otettava huomioon. Tästä vois puhua paljonkin.

Eli summa summarum: korruptio taitaa olla sinun liiketoimintakäsitteistössäsi ihan okei? Koska korruptiossa kumpikin on luonnollisesti vastuussa.

Stockmannin Christel Bäckström (oli nimi muistaakseni) puhui juuri tästä asiasta haastattelussa Hesarin taloussivuilla alkukesästä. Stockmannhan tekee bisnestä Venäjälle ja Baltiaan. Heillä on alusta lähtien ollut nollatoleranssi suhteessa korruptioon. Mutta hänen mukaansa erittäin monet suomalaiset firmat ovat toimineet "maan tavalla" eli tukeneet yhteiskunnan korruptiota osallistumalla siihen, koska Vientimaa jos on korruptoitunut niin tehdäksesi sinne kauppaa se on otettava huomioon.. Aluksi nämä oikotien käyttäjät menestyivät ainakin nimellisesti, mutta aikaa myöten ovat joutuneet yksi toisensa jälkeen vaikeuksiin.

Stockmannilla puolestansa oli alussa vaikeuksia, pahojakin. Mutta aikaa myöten he senkun porskuttavat.

Tässähän yksityinen yritys kantaa selkeästi myös yhteiskuntavastuuta, sitä viherpiipertäjäkommunistien touhua. Sillä tavoin he tekevät osansa yhteiskuntien järjestäytymisessä. Siihen vastuuseen kun on kuulunut myös verojen maksu kun puolestansa "maan tavan" mukaan toimineet ovat lahjomalla sopivan viranomaisen niistä välttyneet.

Korruptio on erittäin iso ongelma ja esimerkiksi YK on monasti vedonnut yrityksiin, kehitysapua antaviin valtioihin jne, jotta sitä ei millään tavoin tuettaisi.

Sä ilmeisesti ajattelet, että jos jotain asiaa ei ole nimenomaan kielletty, niin on oikein tehdä se asia. Ja että vastuussa on "joku toinen" ja jos se joku toinen ei nimenomaisesti ole älynnyt tukkia jotain reikää, niin siitä sopii pujahtaa. No, mä en ajattele noin.

Suomi on kuulemma vähiten korruptoitunut maa, olikosenyt euroopassa vai maailmassa.

Kuinka paljon se johtuu siitä, että Suomessa ei asioita vapaaehtoisesti tutkita? Ruotsissahan esimerkiksi vähän aikaa sitten käräytettiin Systembolagetin johtajia. Riitta Uosukainen sanoi, että onneksi Suomessa ei vastaavia tutkimuksia tehdä. No, hän varmaan tarkoitti, ettei tarvitse tehdä, mutta sanamuoto oli aika hupaisa...

Olihan rahanpesukin Suomessa vielä kolme-neljä vuotta sitten laillista ja lakia muutettiin, jos oikein muistan, EU:n aikamoisen painostuksen jälkeen... Kun ei kuulema ole Suomessa ongelma ... niinkuin varmaan todistavat ne kiinteistövälittäjät, jotka myivät venäläisille liikemiehille käteisellä kiinteistöjä...

Mutta tosihan on, ja hyvä niin, ettei täällä sentään avoimeen korruptioon törmää.

Mutta jotta korruptiokeskustelu liippaisi musiikkielämää, olisi kiva kuulla mielipiteitä esimerkiksi payolasta.
sormunen
11.08.2004 21:57:49
Mutta olisi kyllä kiva keskustella vähän noista musiikkikilpailuistakin. Ekalla sivulla mulla on vähän pohdintaa niistä ja niiden hyödyllisyydestä. Siihen lisäisin, että se pohdinta koskee vain kevyttä musaa. Klassisessa on varmaan jo kauan ollut käytäntö, missä kilpailut ovat rekrytointitilaisuuksia.

Klassinenhan on tietty helpommin mitattavissakin kuin luova musiikki...
Jami
12.08.2004 00:57:13

Sä ilmeisesti ajattelet, että jos jotain asiaa ei ole nimenomaan kielletty, niin on oikein tehdä se asia. Ja että vastuussa on "joku toinen" ja jos se joku toinen ei nimenomaisesti ole älynnyt tukkia jotain reikää, niin siitä sopii pujahtaa. No, mä en ajattele noin.

En mäkään oikeasti noin ajattele. Provosoiduin sun valtavasta yritysvastaisuudestas. Luot kuvaa että tätäkin maata ylläpitävä voima on läpimätä. Sehän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Muuten, tuohon korruptioon en oo itte koskaan törmänny ja oon kuitenkin myyntihommissa ollu parikymmentä vuotta. Ympäri Suomea.

Kuinka paljon se johtuu siitä, että Suomessa ei asioita vapaaehtoisesti tutkita?

Juhan af Gran: Koska mitään ei ole niin se todistaa että varmasti jotain on. hähähäh.

Totuus on että virkamies joutuu tarkasti harkitsemaan ottaako vastaan oikein kunnon lounaan vai onko viisaampaa tyytyä voileipään. Eli hysteerisesti tässä maassa vahditaan. Ja korruptiohan koskee vain yhteiskunnan virkamiehiä. Yksityinen saa rahoillaan viedä toisen yksityisen vaikka maailmanympärireissulle eikä siinä mitään väärää ole. Väärää siitä tulee vasta siinä vaiheessa kun toinen osapuoli on valtion rahoista päättävä virkamies.

Olihan rahanpesukin Suomessa vielä kolme-neljä vuotta sitten laillista ja lakia muutettiin, jos oikein muistan, EU:n aikamoisen painostuksen jälkeen...

Monta omalaatuisuutta on eu korjannut. Eikö olekkin hyvä että ollaan eu:ssa. Ei poliitikot pääse huseeraamaan bresneviläiseen tyyliin.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
leka
12.08.2004 01:21:02
Klassinenhan on tietty helpommin mitattavissakin kuin luova musiikki...

ööö..? siis klassinen musiikki ei ole luovaa?

Mutta aiheeseen: nämä Popstarsit ja Idolsit ovat nerokas keksintö musiikkiteollisuudelle. Tulevalle artistille saadaan joka viikko tunnin verran mainosaikaa... On lopullinen levy millainen tahansa, se myy kuitenkin kultaa heti.

Samaa ideaa yritettiin soveltaa elokuviin, mutta "Haluatko Filmitähdeksi" -ohjelman ja elokuvan teattereihin saamisen välillä oli liikaa aikaa. Elokuvan tullessa julki, kaikki olivat jo unohtaneet koko kisan... Levy saadaan pihalle melkein heti voittajan selvittyä, mainosarvo on suuri.
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
sormunen
12.08.2004 21:55:59

Ja korruptiohan koskee vain yhteiskunnan virkamiehiä. Yksityinen saa rahoillaan viedä toisen yksityisen vaikka maailmanympärireissulle eikä siinä mitään väärää ole. Väärää siitä tulee vasta siinä vaiheessa kun toinen osapuoli on valtion rahoista päättävä virkamies.

No mutta herranjiekama! Kyllä korruptio on korruptiota riippumatta siitä, onko kyseessä valtion virkamies vai yksityinen liikemies.

Tää resoneeraus on taas sitä porsaanreiän keksimistä. Offtopiccina siitä tuli mieleen USA:n päättelyketjut Irakissa. Bushin lakimiehethän fundeerasivat, että koska kansainväliset lait koskevat sotilaita, palkataan "turvafirmoja" ja nimitetään palkkasotilaita "turvakonsulteiksi". Että näitä ei niingo sopimukset sido... Toinen syy oli se, että näiden "siviilien" kuolemia ei tarvinnut heidän mielestään ilmoittaa tappioiksi.

Kyllähän asia on niin, että jos asia on väärin, on se väärin pykälästä riippumatta. Ja korruptio on kansainvälisesti todettu vääräksi ja rehellisen liiketoiminnan syöväksi.

monta omalaatuisuutta on eu korjannut. eikö olekkin hyvä että ollaan eu:ssa. Ei poliitikot pääse huseeraamaan bresneviläiseen tyyliin

Rahanpesua nyt harrastaa liikemaailma päällimmäisenä pankit ja kiinteistöfirmat. Näiden taskussa olevat poliitikot puolestansa yrittivät mahdollistaa sen jatkamisen. Kokoomushan näitä uudistuksia vastustaa kynsin hampain.
Kyllähän sä siinä olet oikeassa, että esimerkiksi sun ajatuksesi ja vanhan Neuvostoliiton meno tuntuvat olevan kuin kaksi marjaa.

Tää on jotenkin outoa, että kun mä puhun aivan tavallisesta, normaalista rehtiydestä ja ihmismäisestä käytöksestä, niin se on merkki valtavasta yritysvastaisuudesta. Mistähän se mahtaa johtua?

Myös kirjoitat:
En mäkään oikeasti noin ajattele.

Siitähän mä jo aiemminkin ihmettelin, että tarkoitatko sä yleensä mitään?
---------------------

Mä siirrän tän tänne. Sä tuolla toisaalla kerroit:
.... pitäny sua punaisesta punaisempana kommunistina sen jälkeen kun ehdottelit keikkamestojen sosialisointia. Etkä nähnyt mitään ongelmaa kun jokunen "räkälä" tästä maasta poistuis.

Milloinkas mä semmostakin olen ehdottanut?

"Räkälästä" en tiedä, mutta 90-l puolivälissä yllätettiin yksi pohjanmaalainen kapakka siitä, että nämä prossakeikalla repivät vain joka toisen lipun. Laskettiin narikkalaput ennenkuin laskettiin jengi ulos. Kyllä semmoset järkkärit saavatkin häipyä markkinoilta.

Eipä tästä sen enempää. Pointti on selvä.
sormunen
12.08.2004 21:57:55
ööö..? siis klassinen musiikki ei ole luovaa?

Mutta aiheeseen: nämä Popstarsit ja Idolsit ovat nerokas keksintö musiikkiteollisuudelle. Tulevalle artistille saadaan joka viikko tunnin verran mainosaikaa... On lopullinen levy millainen tahansa, se myy kuitenkin kultaa heti.

Lähinnä mä ajattelin noita Tangomarkkinoita yms kilpailuja. Ekalla sivulla mä kirjoitin, että musta esimerkiksi Sillanpäälle on viime pelissä ollut Tangomarkkinoista enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ukko
12.08.2004 23:17:53

. Muuten, tuohon korruptioon en oo itte koskaan törmänny ja oon kuitenkin myyntihommissa ollu parikymmentä vuotta. Ympäri Suomea.

Ei kuule, ei puhu, ei näe vai onko hyväuskoinen ? Meikäläinen on duunari tasolla ja näkee korruptiota aika paljon yritysmaailmassa. Ja tuskinpa se mitään vierasta on politiikassakaan.
L.Ruoska
13.08.2004 07:22:04

Percstä. Siis ainakin ne artistit mitä sieltä on nyt tullu, Gimmel ja Antti Tuisku jne. Yök, yök..ikävä kyllä musta tuntuu että mulla on liian suppea musamaku kun toi skeidakama ei oikeen uppoo.
Jami
13.08.2004 09:55:37

No mutta herranjiekama! Kyllä korruptio on korruptiota riippumatta siitä, onko kyseessä valtion virkamies vai yksityinen liikemies.

Olemme siis eri mieltä termistä korruptio. Minusta kaksi omilla rahoillaan toimivaa voi kaupanteon yhteydessä antaa toisilleen minkälaisia lahjoja haluavat eikä kyse ole korruptiosta. Jos taas virkamiehen ostopäätökseen, yhteiskunnan rahoilla, yritetään vaikuttaa antamalla hänelle jotain, on kyse korruptiosta.

.Kyllähän asia on niin, että jos asia on väärin, on se väärin pykälästä riippumatta. Ja korruptio on kansainvälisesti todettu vääräksi ja rehellisen liiketoiminnan syöväksi.

Samaa mieltä.

Kyllähän sä siinä olet oikeassa, että esimerkiksi sun ajatuksesi ja vanhan Neuvostoliiton meno tuntuvat olevan kuin kaksi marjaa.

hähähähäh. Pitäisköhän sun vaihtaa lääkitys?

Milloinkas mä semmostakin olen ehdottanut?

Meillä on ilmeisesti mielipide-ero myös termistä sosialisointi. Mä ajattelen sosialisointina sitä kun yhteiskunta ottaa hoitaakseen jonkun liiketoimen jota siihen asti on hoidettu yritysten toimesta. Ootko unohtanu mitä taannoin ehdottelit?

"Räkälästä" en tiedä, mutta 90-l puolivälissä yllätettiin yksi pohjanmaalainen kapakka siitä, että nämä prossakeikalla repivät vain joka toisen lipun. Laskettiin narikkalaput ennenkuin laskettiin jengi ulos. Kyllä semmoset järkkärit saavatkin häipyä markkinoilta.

Tuota harrastettiin laajasti ympäri maata. Eniten siihen syyllistyi nuorisoseurat ynnä urheiluseurat jne. Tosin syynä ei ollu prossakeikat vaan kohtuuton huvivero joka sittemmin on muutettu. Kaikenlainen laittomuus on tietysti tuomittavaa ja sopimuksista on pidettävä kiinni.
päänahka
13.08.2004 09:58:45
Tollaset ohjelmat on aivan turhia eihän siinä tartte ite tehä mitään muutakun pikkusen "tanssia" siellä lavalla ja näyttä laulavan. Kaikki musa tulee nauhalta jee siinä taas nähään tollaseten ohjelmien taso.

Väitätkö että ne ihmiset ei niissä ohjelmissa laulaneet oikeasti? Kyllä siinä mun mielestä noi lantionhetkuttajat tiputettiin armotta.

Oikeesti noista ohjelmista valitut ei kukaan osaa laulaa. Esimerkiksi kenen mielestä Hanna Pakarinen osas laulaa ei varmaan juuri kenenkään paitsi joittenkin pikkukersojen.

Nyt kun katto uudestaan Idolsia, niin Hanna pomppas kyllä esiin siitä rääkyjien joukosta. Hanna osaa oikeasti laulaa. Ei se ehkä mikään virtuoosi ole, mutta ajan myötä voisin kuvitella sellaiseksi tulevan.

Gimmeliltä ei vaan livelaulu oikein sujunut. Näin Roviolla-biisin kaverin koneella, ja ihan hirveältä kuulosti.

Jani olis ollu paljon parempi voittaja.

No, Jania ehkä kuullaan enemmän muunlaisen musiikin yhteydessä. Tuntui olevan enemmän rok. Jätkälle kuitenkin musiikki ilmeisesti aika tuttu ala. Voisi kuvitella pidempää, vähemmän hypetettyä uraa.

Kyllä se on oikeaa meininkiä kun ite noustaa aivan pohjalta huipulle kuten moni bändi on tehnyt. Kyllä huippubändit vaan syntyy pienistä koti bändeistä jos heilä on vaan intoa ja hyvää musaa.

Samaa mieltä on varmasti moni muukin minun lisäkseni. Oikeasti mielenkiintoiset bändit vaan nousee hitaasti kypsymällä. Ei tota ohjelmaa ole siihen tarkoitettukaan. Kertakäyttöpopille on oma osansa, joka nyt vain tuntuu olevan kovin suuri ja näkyvä. Ei kiinnosta mua, ei ole multa pois, annan olla. Paitsi duunissa käännän Novalta Radio Helsingille.

Idolsinkin voi ymmärtää (ainakin) kahdella tavalla. Toiset sanoo, että siinä vaan huijataan pikkulasten äideiltä rahat. Mun mielestä ei sen enempää kuin jonkun Britneyn tai Spaissareiden tapauksessa. Näkyvämpää mainosta vaan.

Luulen, että kisaan osallistuneet ottivat homman vähän eri tavalla. Tajusivat, ettei sinne oikeasti ihan kuka tahansa pääse. Saivat valvoa ja väsyä, maistaa vähän fiilistä on the road, ja yrittää näyttää ja kuulostaa pop-idolilta sen jälkeen. Luulen, että ideana oli paitsi saada uusia tähdenlentoja ja mainosta, myös näyttää ihmisille, että ei se nyt niin helppoa ole.
Soolot on perseestä.
harmony
13.08.2004 19:36:23
Olisi kyllä reilumpaa, jos jo olemassa olevat levytyssopimusta havittelevat bändit saisivat yhtä paljon ilmaista julkisuutta kuin nämä levyjättien makutottumusten mukaan kasatut poptähdenlennot. Iso-Britannian MTV onkin jo itse asiassa aloittanutkin tällaisen sarjan. Siinä ainoana tuomarina on levy-yhtiön edustaja, joka päättää, minkä näistä keskenään kilpailevista bändeistä ottaa. Onnistuisikohan Suomessa?
Lisää aiheesta:

http://www.guardian.co.uk/arts/features/story/0,,1239605,00.html
Jami
15.08.2004 23:22:55

Olisi kyllä reilumpaa,

Tuossa kuvastuu ajattelu mihin nämä pystyvät. Ja sormunen lyö tuulta purjeisiin demokratian ja yritysten vastaisilla kirjoituksillaan.

Haluan tätä offtopikkia jatkaa ja kuulla somusen seuraavat "teesit"
Chemo
16.08.2004 13:50:43

Mä en oikein tästä aiheesta tiedä... kutakuinkin samalla tavallahan tehdään tiettyä musaa muutenkin kuin vain reality-tv-sarjoissa. Noiden ohjelmien ammattilaispuolihan touhuaa tyypillisesti ihan vastaavaa juttua muussa työssään. Joskus jopa kovasti samankaltaisten artistien kanssa kuin mitä noiden ohjelmien tuotoksina muodostuu.

En mä tuommoista kevyttä listahakuista poppia oikein voi tuomita musalajinakaan - onhan tuosta joillekuille kuitenkin hupia. Tietysti voidaan (muistaakseni Esa Pulliaisen sanoin) ajatella että "tehtävänä on olla pilaamatta yleisön musiikkimakua", mutta aika monesta muustakin musasta voidaan todeta, että on syvällisempää ja henkevämpääkin olemassa - usein esimerkiksi käy se klassinen, jossa kilpailut tosiaan ovat myös varsin yleisiä.

No jaa. Mutta pitää vielä kertaalleen todeta noista telkkariohjelmista tämä: Idolsissa mua tökki todella pahasti se pärjäämättömien tavisten nolaaminen: mun on vaikea hyväksyä sitä että hyväuskoisten osallistujien nöyryyttämisestä tehdään moista halpahintaista viihdettä.
Ramalamadingdong.
harmony
16.08.2004 17:48:24
Tuossa kuvastuu ajattelu mihin nämä pystyvät.

???

Yritin lähinnä typistää sanomani yhdenlaiseen mielipiteeseen. Pystyn kyllä enempään, mutta en näe siihen täällä mitään syytä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)