Aihe: kitaraongelma
1
rt
11.08.2004 21:33:55
Hei,
löytyisiköhän tältä foorumilta apua?
Aloitan nyt syksyllä kitaratunnit ns. sivuaineena. Olen soittanut yli 12 v. nokkahuilua musiikkiopistossa ja jatkankin edelleen klassisen parissa. Siispä kitaroinnilta kaipaan lähinnä rokkimusiikin soittamista ja haluan opetusta saavuttaakseni oikeasti soittotaitoa (mm. nuotinlukua kitaran kanssa ja asteikot). Nyt hallitsen perussoinnut ja suunnilleen helppoja komppeja, kotona on nailonkielinen akustinen ja sähkökitara. Oma kitara pitäisi kuitenkin ostaa.

Kannattako minun hankkia teräs- vai nailonkielinen? Suostuuko klassisen opettaja opettamaan minulle alkeita teräskielisellä vai onko nailon ainoa vaihtoehto?

Tavoittena loppupeleissä on hallita akustisen lisäksi sähkökitara ja päästä mukaan odotteleviin bändiprojekteihin.

Mitä sanotte, miten minun kannattaisi toimia?
Safaweb
11.08.2004 21:50:57
90 % muusikoiden.netin kitaristeista on aloittanut ihan vain tavallisella nylonkielisellä akustisella. Et menetä mitään, jos et hanki teräskielistä, päinvastoin.
Euroword 2004 osaa asiansa: Muusikoiden.net is my fucking life! on muka suomeksi: Musa. Haavia on minun vittuilla ainais!
Chemo
11.08.2004 23:02:38

Käsitinkö oikein - oletko soittanut 12 vuotta nokkahuilua musiikkiopistossa? Oikeasti? Mä en tahdo väheksyä kyseistä soitinta mitenkään, mutta ainakin kun mä olin aikoinaan musaopistossa, puhaltajat tyypillisesti aloittivat nokkiksella mutta siirtyivät jonkun ajan jälkeen sen varsinaisen soittimensa pariin. Mulla nokkahuilujakso kesti puolisen vuotta.

No joo, mutta asiaan: jos olet menossa opiskelemaan musaopistoon, ja siellä nimenomaan klassista kitaraa, niin se klassinen kitara on sitten se nylonkielinen ja opeteltava materiaali opiston opetussuunnitelman mukaista. Mulla toi oli noin (soitin siis kitaraakin opistossa kauan sitten), ja se on ollut sitä nykyäänkin niissä touhuissa joita olen viime aikoina nähnyt. Älä nyt sitten hirtä mua, jos teilläpäin tehdään jotenkin eri tavalla.

Mä tekisin niin, että opiskelisin opistossa klasaria - ihan klassisena kitarana, enkä yrittäisi vääntää sitä joksikin miksi se ei väänny; ja tekisin sitten sitä bändijuttua ihan omana kuvionaan.
Ramalamadingdong.
Ze Kink
11.08.2004 23:31:53 (muokattu 11.08.2004 23:34:46)
Jos musaopistossa aiot soittaa, niin kyllä todellakin suosittelen nylonkielistä. Jos taas mietit opiston ulkopuolisia opintoja, niin sitten teräskielinen (varsinkin jos tosiaan meinaat jotain rokkia ruveta soittamaan).

Tod. näk. klassisen opettaja ei ala opettamaan sinua teräskielisellä. Klassista kitaraa sitten soitetaan sormin, tai oikeastaan kynsin, joten plektran kanssa teräskielistä soittamaan on turha sinne mennä. Luulisin.

Niin, itse olen soittanut klassista kitaraa 7v, en omista teräskielistä. Tutkintojakin olen muutaman tehnyt, viimeksi 3/3.
"Heiluttakaa nyt vittu sitä persettä että meillä on jokin syy olla täällä!" -Simon Garfunkel diskossa
rt
11.08.2004 23:39:41
Kiitos kun jaksoitte vastata!

Olen tunnetusti tosi huono tekemään päätöksiä. Onhan se varmaan niinkin ettei ihan alussa ole väliä miten soitossa aikoo suuntautua. Ideana on oppia hallitsemaan kitaraa, ei siitä kai haittaakaan ole vaikka klassista vääntäisi opettajan ja opetussuunnitelman ehdoilla.
rt
12.08.2004 00:07:12
Oikeasti?

juu, tätä on ennenkin ihmetelty. Hyvin soitettuna kaunis ääni, ja onhan tuo tavallaan omaperäisempää soittaa nokkista. Mun uusin on puinen alttonokkahuilu, se on upee.

Herättäähän nokkis ajatuksia, muistan vieläkin kauhulla koulun massasoittajaiset. (Mun oli silti istuttava niillä tunneilla.) Ja voi olla että mut skidinä pistettiin sitä aluksi soittamaan, mutta enpä ole halunnut vaihtaa. Joku toinen puhallinsoitin toki sopisi paremmin jammailuun...
Ze Kink
12.08.2004 17:58:24
Joku toinen puhallinsoitin toki sopisi paremmin jammailuun...

Tuli vain mieleen, että saksofonissahan on ainakin lähes samalla tavalla soinnut kuin nokkahuilussa?
"Heiluttakaa nyt vittu sitä persettä että meillä on jokin syy olla täällä!" -Simon Garfunkel diskossa
GuitarMonster
12.08.2004 18:18:22
Jos musaopistossa aiot soittaa, niin kyllä todellakin suosittelen nylonkielistä. Jos taas mietit opiston ulkopuolisia opintoja, niin sitten teräskielinen (varsinkin jos tosiaan meinaat jotain rokkia ruveta soittamaan).

Jep, näin se on.

90 % muusikoiden.netin kitaristeista on aloittanut ihan vain tavallisella nylonkielisellä akustisella.

Kuten mm. minä :)
Wolffie
12.08.2004 18:58:13
Kuten mm. minä :)

Ja minä... melkein 10 vuotta soittelin klassista kitaraa musiikkiopistossa, nailonkielinen siis. Ja pätkääkään ei ole kaduttanut nuo vuodet vaikkei se harjoittelu aina niin mukavaa ollutkaan. Nyt olen siirtynyt pop/jazz osastolle mutta vieläkin musaopistossa, aseena vaan sähkökitara ja musatyyli kasaria :P

eli jos olisin sinä ja klassista niin ehdottomasti nylonkielinen, siitä on sitten hyvä jatkaa vaikka tuonne pop/jazz osastolle moderninpaan myöhemmin :)

Teräskielisellä on muuten vielä erit. paljon vaikeampi alkaa klassista musiikkia soittelemaan kuin nylonkielisellä. Lisäksi klassisen vaatiman saundin saat parhaiten nylonkielisestä. Eli siis nylonkielinen oma suositukseni :)
Iban Artstar myynnissä jos jotain kiinnostaa
Chemo
13.08.2004 08:56:29

Joku toinen puhallinsoitin toki sopisi paremmin jammailuun...

Mjaa, ehkä esim. foni on joissain musalajeissa kysytympi, mutta mun mielestäni on oikeasti hienoa että näillekin soittimille löytyy vakavaa asianharrastamista. Ja nokkahuilun tosiosaajalle voi löytyä vaikka mitä kysyntää - teitähän ei kuitenkaan ole viittätoista tusinassa... :-)

T. Nimim. "esiintynyt kellopelinkin kanssa"
Ramalamadingdong.
Hannu H.
13.08.2004 12:38:38 (muokattu 13.08.2004 12:38:57)

T. Nimim. "esiintynyt kellopelinkin kanssa"

Ala-asteella muutaman kerran itsekkin kellopeliä pimputellu esityksissä :)

edit: ja offtopiciksi meni niin että pamahti... sori...
"May the tone be with you"
rt
13.08.2004 21:30:43
Tuli vain mieleen, että saksofonissahan on ainakin lähes samalla tavalla soinnut kuin nokkahuilussa?

Ei auennut. Mitä oikein tarkotat?
rt
13.08.2004 22:01:05
Niin, koulussa pitäisi antaa vielä lisää mahdollisuuksia tutustua kaikenlaisiin soittimiin (joita kymmenvuotiaalla olisi edes hieman taitoja käsitellä).
Kellopeli on hauska peli, mitä riemua se on meille tuottanutkaan.

Sori, oli pakko vielä jatkaa...
feodorit
13.08.2004 22:58:11
90 % muusikoiden.netin kitaristeista on aloittanut ihan vain tavallisella nylonkielisellä akustisella.

En mä vaan oo. Edustan 10% vähemistöä :)
non of you can play so bad as me...
StoRBa
14.08.2004 12:02:04

En mä vaan oo. Edustan 10% vähemistöä :)

Kuin myös. Aloitin faijan teräskielisellä puoliakustisella.
I want YOU to join the swedish army!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)