Aihe: Mielipide koneella tehdystä heavysta
1 2 3
MikkoPaskavasara
08.08.2004 20:08:46

Onhan sillä Reasonilla ihan kiva tehdä musiikkia joo, mutta itse en haluaisi jäädä "koneen loukkuun". eli itse ainakin teen jokaisen biisini sellaisiksi että pystyisin vetämään ne keikalla tarpeen vaatiessa aidosti. On nääs aika noloa jos joutuu joskus sanomaan, että "en mää osaa mun tekemiäni biisejä soittaa oikeasti..."

Mutta anyway, mielestäni kone on mahtava apuväline musiikin teossa, mutta ei se vastaa milloinkaan aidosti (ja välillä vähän virheellisestikin) soitettua ihmismusaa.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
marke-
08.08.2004 22:18:49
En kyllä keksi yhtäkään hyvää syytä että, miksi sen PITÄISI kuulostaa ihmissoitolta. Koneiden etu on nimenomaan siinä että voi toteuttaa mielenkiintoisen kuuloisia juttuja ja äänimaailmoita, joihin ihmissoitolla taas ei pysty. Ihmissoitto ja konemusiikki = kaksi eri asiaa. En tajua miksi niiden pitäisi kuulostaa samalta.

En minä sitä väittänytkään.

Itse sanoin tuossa aiemmin näin :
"Kaikki musiikki on hyvintehtynä hyvää. Ei siinä ole mitään 'aitoussääntöjä'. Silti yleisesti ottaen pidän siitä pienestä virheellisestä saundista mikä tulee kun ihminen soittaa soitinta. :)
Virheetön suoritus taas pistää korvaan useimmiten."

Eli pidän itse ihmisen soitosta.Pidän myös Nine Inch Nailssista. Mutta en pidä pläk metallista jossa on laitettu rumpukone taustalle jauhamaan kun ei ole viitsitty etsiä soittajaa. Halpa ratkaisu on halpa ratkaisu ja jos koneutta haetaan, se pitää kuulostaa tarkoituksenmukaiselta.(Samoin kuin vastaavasti joku oikea soittajakin)

Jos joku muu on erimieltä..olkoot.
No chiefs, all indians.
Vestu
09.08.2004 12:36:30
Ei pidä paikkaansa. Kyllä nämä kuulostavat ainakin minusta suhteellisen aidolta (klipeissä kaikki tehty koneella):

Ei tuo kyllä kuulostanut pätkääkään siltä että joku olisi oikeasti kitaraa soittanut :)
Like father like scum
Landola59
09.08.2004 16:27:46
Suurin osa musiikista tehdään koneella! en puhu pelkastaan heavysta. Reasonissa on muuten laadukkaat äänet jos joku kehtaa epäillä. rumppukoneessa on yli 400 mahdollista peltiä, bassorumpua, tomtomia yms! niitä saavapaasti impattua netistä lisää jos alkaa entiset soundit tympäämään. ja kitaran soitan kyllä itse kappaleisiin. Kone ei kumminkaan saa olla Herra talossa!!
Joopa joo...
meekz
10.08.2004 13:39:51 (muokattu 10.08.2004 13:40:42)
se nyt riippuu ihan siita etta mita haluat/yritat tehda...

instrumentti, oli se mika onkin, on vain tyokalu ja itse musiikkillinen lopputulos on tarkeinta.

mun oma filosofia on semmonen et miks edes yrittaa kopioida ihmisia koneella? koneet on just sen takia hyvia kun niista saa irti semmosia juttuja/soundeja mita "normaaleista" instrumenteista ei saa.

eli, en haaskais aikaani syntikan/samplerin twiikkaamisen etta saisin ohjelmoitua "oikealta" kuulostavan kitarasoolon. Mielummin sitten soitan sen soolon itse niin kuulostaa "oikealta." antaa sen syntikan kuulostaa epa-aidolta, sehan sen idea on.

mutta taytyy myontaa etta jossain maarin taas haluan samplerin kuulostavan "aidolta" . esim. rummuissa koska ei aina voi loytaa jotakin Lombardo hirmua soittamaan mun biiseja. ja vaikka loytyiskin niin sen "just oikean" rumpusetin loytaminen ja nauhoituksen tekeminen voi vieda liikaa rahaa budjetista.
in Gold Oil Drugs i dont trust
sub zero
10.08.2004 13:52:15
eli, en haaskais aikaani syntikan/samplerin twiikkaamisen etta saisin ohjelmoitua "oikealta" kuulostavan kitarasoolon. Mielummin sitten soitan sen soolon itse niin kuulostaa "oikealta." antaa sen syntikan kuulostaa epa-aidolta, sehan sen idea on.

Enemmän kyllä menee aikaa siihen kun opettelet soittamaan soolon sillä kitaralla (siis soittotaidon hankkimiseen).
What's there to live for? Who needs the peace corps?
moottorisaha
10.08.2004 15:17:51

Ei tuo kyllä kuulostanut pätkääkään siltä että joku olisi oikeasti kitaraa soittanut :)

Ihan hyvin nuo pätkät olisi voitu oikeilla kitaroilla soittaa. Tuskin olisit huomannut ellei siitä olisi erikseen kerrottu (tiedä sitten huomasitko nytkään). :)
C
10.08.2004 16:06:43
Niin, vaikuttaa kaiken kaikkiaan ettei koneilla ole hirveästi annettavaa ja juuri siksi koneheviä emme ole hirveästi kuulleet vaikka mahikset sen tekemiseen on ollut jo ties kuinka kauan.

Öh, mä en ihan tarkkaan tiedä mitä on "industrial" -musa (vai sanotaanko jopa industrial-heavy), mutta eikös siinä lajissa noita koneita käytetä?

Kyllähän koneilla on tehty hyviä biisejä, mutta itseäni vaan henk.koht. kiinnostaa edelleen kuunnella ihmisten soittavan oikeilla instrumenteilla (kyllä, SÄHKÖkitara on taatusti oikea instrumentti;). Ja kyllähän nyt perkele heviä pitää vääntää oikean bändin kanssa naama irveessä ja perse hiessä! ;o)
moottorisaha
10.08.2004 23:27:53

Itse olen sekä suunnaton metalli- että psy-trancefani. Kun menen bileisiin, haluan kuulla sitä rankkaa, hypnoottista ja psykedeelistä psy-trancea (joka on siis todellakin täysin eri asia kuin joku perus melodinen poppitrance). Siihen on helppo "sulautua" tanssiessa ja se on ikäänkuin loputon jatkumo, josta saa uskomattoman määrän energiaa. Tanssiessa kehossa menee jatkuvasti kylmiä väreitä, ja vielä kaikenlisäksi ihan selvinpäin. Vertailukohdaksi voi ottaa, että juuri tuosta edellämainitusta perus poppitrancesta (joka on monien käsitys konemusiikista), en saa minkäänlaisia kiksejä. En edes "osaa" tanssia sitä. Sitten kun taas menen metallikeikalle, haluan riehua, moshata ja huutaa. Ne kaksi ovat vain täysin erilaisia juttuja, joista saa energiaa eri tavalla.
sirdickyj
11.08.2004 23:54:05
Koneheviähän ne on pitkälti myös Stratovarius ja Nightwish. Pannut vaan Pro Toolsilla kohdalleen ja lauluun autotunea enemmän kuin laki sallii, se nyt vaan on ajan henki. Eikä rajoitu pelkästään noihin yllämainittuihin.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Vestu
12.08.2004 00:26:57
Ihan hyvin nuo pätkät olisi voitu oikeilla kitaroilla soittaa. Tuskin olisit huomannut ellei siitä olisi erikseen kerrottu (tiedä sitten huomasitko nytkään). :)

Olen 90-luvun alusta lähtien pelaillut erilaisten musiikkiohjelmien ja samplerien kanssa, sekä soitellut sähkökitaraa, joten kyllä huomasin. Kuuntelin heavy_horses.mp3:n ja jos väittää itseään kitaristiksi eikä huomaa kyseisen pätkän "kitaroiden" epäaitoutta, on korvissa jotain pahasti vialla. Selvimmin ehkä jää puuttumaan se ääni mikä sointuja särösoundilla hakattaessa kuuluu. Jää vain munaton ja ontto vaikutelma.
Like father like scum
Mohla
12.08.2004 00:40:42

Koneheviähän ne on pitkälti myös Stratovarius ja Nightwish. Pannut vaan Pro Toolsilla kohdalleen ja lauluun autotunea enemmän kuin laki sallii, se nyt vaan on ajan henki. Eikä rajoitu pelkästään noihin yllämainittuihin.

Hoho!
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
sirdickyj
12.08.2004 02:53:22
Hoho!

Mikä huvitti?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
moottorisaha
12.08.2004 12:38:05

Olen 90-luvun alusta lähtien pelaillut erilaisten musiikkiohjelmien ja samplerien kanssa, sekä soitellut sähkökitaraa, joten kyllä huomasin. Kuuntelin heavy_horses.mp3:n ja jos väittää itseään kitaristiksi eikä huomaa kyseisen pätkän "kitaroiden" epäaitoutta, on korvissa jotain pahasti vialla. Selvimmin ehkä jää puuttumaan se ääni mikä sointuja särösoundilla hakattaessa kuuluu. Jää vain munaton ja ontto vaikutelma.

No Heavy Horses oli kyllä huonoin noista. Mutta mielestäni ainakin Dream Teamissa kuulosti yllättävän aidolta. Jos radiossa kuulisi niin voisi hyvin luulla aidoksi. Samoin se akustinen soundi oli yhessä pätkässä yllättävän aito.
cfe
12.08.2004 14:51:32

Vaikka itse olenkin luomumiehiä ja old school soittajia, on pari suosikkiani vahvasti koneellistettuja

Godflesh - yksi industrialin aloittajista, koneelliset rummut, samplet, efektit + kitara/basso (paitsi viimeisellä, missä oli rumpali)

Limbonic Art - konerummut, synat, efektit + kaksi kitaraa, paras ja kylmin black metal bändi, hakkaa jopa Emperorin

Mortician - Konerummuilla tehtyä ultraraskasat death/grindiä, menee oikeastaan jo vitsin puolelle, hauska, ajoittain...
Cause For Effect http://www.saunalahti.fi/cfe basso pääosassa
leather rebel
12.08.2004 16:32:24
Godflesh - yksi industrialin aloittajista, koneelliset rummut, samplet, efektit + kitara/basso (paitsi viimeisellä, missä oli rumpali)

Nussitaan pilkkua. Godflesh on kyllä yksi industrial-metallin uranuurtajista, mutta varsinainen industrial-musiikki keksittiin jo paljon aikaisemmin Throbbing Gristlen toimesta. Ja sillä ei ollut hevin kanssa mitään tekemistä.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Landola59
04.09.2004 13:25:15
Itse asiassa Reason ohjelmien omilla äänillä ei varmaan pitkälle pötkitä

En olisi nniinkään varma! Reasonilla saa turhasta rumpujenmätkimistestä aivan laadukkaaseen kommeihin asti verrattavaa ätööä.
Joopa joo...
Torniojaws
04.09.2004 18:02:43

En olisi nniinkään varma! Reasonilla saa turhasta rumpujenmätkimistestä aivan laadukkaaseen kommeihin asti verrattavaa ätööä.

Juuri itsekkin tässä testailen Reasonia ja kyllä ihan mukavat rumpusoundit saa pahemmin viilailemattakaan. Huomattavasti paremmat kuin aikaisemmat tekeleeni, jossa on joko rumpukoneesta suoraan (Hammerhead Rhythm Station) tahi sitten samplattu erinäisiltä levyiltä.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
pwallin
05.09.2004 19:15:50

Käsittääkseni noi "soundit" on ihan oikeasti kitaralla soitettuja, mutta niitä käytetään lähinnä sampleina, joten siksi jotkin kohdat kuulostavat "konemaisilta" riippuen miten biisissä on niitä käytetty.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)