Aihe: Fender Highway 1 US bassot?
1
Kapu
30.07.2004 13:23:26
Mitäs nämä nyt oikeen ovat? Ilmeisesti USA:ssa tehtyjä halpisbassoja? Onko näissä kaikissa outo mattalakkaus viimeistely? Onko kokemuksia jazzista, onko hintansa väärti ollenkaan? Tack.
Dilemma
02.08.2004 13:46:16
Mitäs nämä nyt oikeen ovat? Ilmeisesti USA:ssa tehtyjä halpisbassoja? Onko näissä kaikissa outo mattalakkaus viimeistely? Onko kokemuksia jazzista, onko hintansa väärti ollenkaan? Tack.

USA:ssa ovat tehtyjä, tai koottuja. Ohut satiinilakka kuluu pirun nopeesti eli naarmuja ja kolhuja tulee vähän turhankin helposti. Tulee nopeesti komia vintage-basso. Ohuen lakkakerroksen takia basson valmistukseen kuluu vähemmän työtunteja.
Omat kokemukset jazzista on oikeen hyviä, hyvä soittaa ja soundaa kyvältä. Sustainia löytyy lakkauksen ansiosta, käsittääkseni. Kyllä siitä hinnasta parisataa euroo saa pois, niin alkaa olla hintansa väärti. Ilmota kauppiaalle thomann hinta ja neuvottele sen mukaan.
"Jesus died for his own sins, not mine"
Jiaster
02.08.2004 16:45:42

Tyytyväinen olen ollut jazzariin. Tuo lakkaus nyt on aika maku kysymys, mun mielestä se ei ole ainakaan niin muovisen olonen kuin normaali lakkaus. Thomannin hinnan mainitsin itsekin ostaessani tuon ja kovan kirouksen jälkeen hinta kyllä tippui jonkun verran alemmas. Mutta en mä sitä silti vielä halpikseksi miellä...
p130
05.08.2004 16:26:59

Puuosat ovat samoja kuin American Series-bassoissa (tietenkin lukuunottamatta bodyn viimeistelyä). Lisäksi ainakin HW1 kitaroissa on sunburst-värisissä versioissa tökerön näköinen viilu päällä, tätä ei ole yksivärisissä. Hardware ja elektroniikka taitaa olla samaa kuin kalliimmissa mexicolaisissa, classiceissa ja joissakin deluxeissa.

Kyllä niissä ihan asiallinen hinta/laatusuhde on kun ottaa huomioon lavassa olevan "made in usa"-tekstin. Missään nimessä esimerkiksi American Traditionaliin verrattavasta romusta ei ole kyse. Minä pidän noiden lakkauksesta, mutta se on puhtaasti makuasia. Äkkiähän ne varmasti "relicoituvat", mutta tosiaankin tuollainen ohut lakkakerros ei bodyn värähtelyä demppaa läheskään niin paljoa kuin esimerkiksi joistakin (vanhemmista?) meksikolaisista löytyvä todella paksu lakkaus.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Heikki L.
05.08.2004 17:37:21

Missään nimessä esimerkiksi American Traditionaliin verrattavasta romusta ei ole kyse.

Tietääkö kukaan mikä tuon sarjan stoori oikein on? Itse omistan tuollaisen jazzbasson, Thomannilta aikoinaan alle 3000 mk. Ilmeisesti joku Fenderin ja Thomannin salajuoni, että saadaan made in Usa -kamaa myytyä halvalla, kun laatu on perus-mexicolaisesta alaspäin. Viritystapit taipuilee ja mikit pirisee ja pörisee.

Fasulta oon kyselly, eikä niiden fenkkuasiantuntija tienny oikeen mitään. Myöskään netistä ei oo hirveemmin infoa löytyny.
Shack!
p130
09.08.2004 14:38:08

Tietääkö kukaan mikä tuon sarjan stoori oikein on? Itse omistan tuollaisen jazzbasson, Thomannilta aikoinaan alle 3000 mk. Ilmeisesti joku Fenderin ja Thomannin salajuoni, että saadaan made in Usa -kamaa myytyä halvalla, kun laatu on perus-mexicolaisesta alaspäin. Viritystapit taipuilee ja mikit pirisee ja pörisee.

Fender teki sarjan halpoja "American Traditional" kitaroita ja bassoja vientiin vuonna -99. Tarkempaa syytä en tiedä. Kaula ja body ovat vastaavia mexicostandardien kanssa. Hardware, mikit, elektroniikka ym. ovat halvinta mitä maailmasta löytyy. Kyllähän ne ihan jees olivat thomannin hinnoilla, mutta kun niillä nykyään kusetetaan ihmisiä varsin yleisesti. "Tää on jenkkistrato, osta halvalla. 600 euroa." Uutena strato/tele maksoi t-kaupassa reilusti alle 400 ja jazzbasso noin 450 euroa. Oli noita kotimaisissakin liikkeissä, yleensä alle 500 euron lähtöhinnalla.

USA:n osuus noiden valmistuksessa on suunnilleen kaulan ja bodyn yhteenliittämisen verran.

Vastaavaa tavaraa ovat myös esimerkiksi I-sarjanumerolla olevat "jenkkifenderit" 90-luvun alusta. Nekin oli suunnattu vientimarkkinoille.
Jailbird
09.08.2004 21:39:47
Fender teki sarjan halpoja "American Traditional" kitaroita ja bassoja vientiin vuonna -99. Tarkempaa syytä en tiedä. Kaula ja body ovat vastaavia mexicostandardien kanssa. Hardware, mikit, elektroniikka ym. ovat halvinta mitä maailmasta löytyy. Kyllähän ne ihan jees olivat thomannin hinnoilla, mutta kun niillä nykyään kusetetaan ihmisiä varsin yleisesti. "Tää on jenkkistrato, osta halvalla. 600 euroa." Uutena strato/tele maksoi t-kaupassa reilusti alle 400 ja jazzbasso noin 450 euroa. Oli noita kotimaisissakin liikkeissä, yleensä alle 500 euron lähtöhinnalla.

USA:n osuus noiden valmistuksessa on suunnilleen kaulan ja bodyn yhteenliittämisen verran.

Vastaavaa tavaraa ovat myös esimerkiksi I-sarjanumerolla olevat "jenkkifenderit" 90-luvun alusta. Nekin oli suunnattu vientimarkkinoille.

Tähän viestiin kun liittäisit vielä tietolähteesi.
valmistuspaikoista yms.
Vai onko "mutu" tietoa.
Mun muistin mukaan Fazer pyysi alussa noista malleista
lähemmäksi 5000 markkaa.
Jailbird
10.08.2004 13:39:42
kiitos vastauksesta.
Mutta eipä tuossa faktaa ollut mikään.
"Yleinen käsitys", "omat vertailut",
Noihan on sun mielipiteitä.
Mielipiteisiin kaikilla on oikeus,mutta ei kai niitä aina kannete alkaa faktoina pitämään.

Näillekin soittimille käyttäjät on löytynyt, ja se jos mikä, on hyvä asia,
että soittoa harrastetaan ja välineitä löytyy monessa hintaluokassa. Jokainen määritelköön itse laadun ja sen tason mitä tarvii.
Tuollainen provosointi ja teilaaminen ei lisää aloittelijoiden määrää vaan päinvastoin.

Ja mitä toisten huijaamiseen tulee, niin jokainen pitäköön itsehuolen, että on reilu toisia soittajia kohtaan.
Eiköhän näiden kalliiden ja "vintage" soittimien myyjien, jotka itse harrastajia ovat, löydy ne tavallisimmat "kusettajat"
p130
10.08.2004 16:26:38

Loukkasinko minä nyt sinua (ja sinun oletettua American Traditionaliasi. Ainahan joku loukkaantuu kun niistä keskustellaan...). Anteeksi, thomannin hinnoilla ne olivat ihan jees ollakseen uusia "made in usa"-fendereitä. Ja kolmella sadalla olisivat ihan oikeassa hintaluokassa käytettyinä. Suurin piirtein käytettyjen mexicostandardien hinnoissa siis.

Mutta vastaavaa laatua sai ja saa edelleen huomattavasti halvemmalla. Vaikkapa Made in Mexico standard Fendereitä.

Jos ei muuta tietoa ole saatavana, käytämme varmaankin kaikki silmiämme. On niin monta harley bentonin, firefoxin, exelin yms. tallaa, mikkiä ym. tullut nähtyä että american traditionaleissa elektroniikka ja suurin osa hardwaresta tulee luultavasti samoista tehtaista kuin näissä. Mutta se on sivuseikka. Sinun ei ole pakko uskoa mitä minä sanon. Minä uskon mitä näen, varsinkin jos useat muutkin näkevät saman. Paska ei muutu mansikoiksi pelkän uskon voimalla. Kaiva netistä niitä muita lähteitä jos kiinnostaa, niin näet mitä siellä on. Minä kaivelin ne silloin kun itse moisen omistin eikä kiinnosta uudestaan siihen urakkaan ryhtyä.

Itsekin totesit, että noista ei pahemmin tietoa ole. Jos joku myy aloittelijalle American Traditionalia, sanotaan nyt vaikka sitten kuuteen sataan niin pirustako se aloittelija tietää mitä romua kaupataan. Vertaa muiden made in usa-Fenderien hintatasoon ja pitää kohtuuedullisena. Ne, jotka kusettavat, kusettavat. jokainen pitäköön itsehuolen, että on reilu toisia soittajia kohtaan. on aika ruusuisesti ajateltu. Kyllä se on ostajan vastuulla ottaa selvää mitä on hankkimassa.

Miten tämä muuten edes liittyy aloittelijoiden määrään? Lisäksi minua kiinnostaa missä kohtaa olen provosoinut.
Jailbird
10.08.2004 19:43:23
onpa siellä vihainen setä....?
No maailma ei ihan aina ole oikeudenmukainen paikka...
eikä sun paatoksella parane...
kenties saamme elää..american traditionalista huolimatta.
hyvää syksyä sinullekin....
make peace,not war
p130
10.08.2004 19:52:25 (muokattu 10.08.2004 19:52:57)

Minä vihainen? Monestakin asiasta, en tästä... Setä? HOHO!

Mulla ei ole mitään American Traditionaleja vastaan. Eikä sinua. Sitä vastaan on, että niillä varsin usein kusetetaan aloittelijoita. Missä on ongelma?

Ei tarvitse myöntää, kyllä sen näkee että otit jutun henkilökohtaisesti. Sulla on American Traditional, so what. Kyllä hyväpuisesta yksilöstä saa asiallisen soittimen lähes kaiken irtoavan vaihtamalla. Ja voi olla senkin jälkeen vielä edullinen.

Rauhaa (ja suhteellisuudentajua) vaan sinnekin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)