Aihe: Koskettimien äänentoisto keikoilla
1
P.H
11.07.2004 14:41:30
Eli mitenkä kosketinsoittimien ääni saadaan kuulumaan yleisölle. Eli kannattaako eka vetää piuha koskettimista vahvistimeen/aktiivikaijuttimeen (kumpaa muuten suosittelette?) ja millä systeemillä siitä sitten miksauspöytään ja siitä eteenpäin.
Välikäsi
11.07.2004 15:15:39
Havermmin koskettimien vahvistimia kannattaa mikittää, poikkeuksina lähinnä joku Rhodes-piano + putkistyrkkari, tai urkujen Leslie. Tai no, riippuu tietenkin ihan siitä mitä hakee.

Ns. DI (direct inject)-boksi on kova juttu - kyse on snadista purkista, johon vedetään kiipparista piuha. Siitä saa sitten erikseen lähdön monitorivahvistimelle/lavamikserille ja sille varsinaiselle mikserille.
Chemo
12.07.2004 10:03:30

Eli kannattaako eka vetää piuha koskettimista vahvistimeen

Vahvistin on hyvä juttu, jos se tuo soundiin jotain lisää. Esimerkkejä tulikin jo. Oma vahvistin voi toimia myös yksistään riittävänä äänentoistona, jos muuta PA-laitteistoa ei välttämättä tarvita (esim. instrumentaalibändillä voi olla näin).

/aktiivikaijuttimeen (kumpaa muuten suosittelette?)

Jos halutaan erillistä monitoria kiipparille, niin tuommoinen voi olla ihan hyvä juttu - kitaristeillahan on tyypillisesti se vahvistimensa josta kuulevat itse itsensä, mutta kosketinsoittajilla ei ole aina noin. Toisaalta tällainenkin voi joissain tilanteissa toimia yksistään riittävänä äänentoistona, jolloin siinä on se pointtinsa.

Mutta ylipäätäänhän tämmöinen on ääneltään neutraalimpi - ehkä käytännössä useammin modernin syntetisaattorin tai työaseman kaveri kuin vintagepelin jonka soundissa kunnollinen putkivahvistin on oma osansa... Ei sitten sillä etteikö putkaria voisi uuden bittihirviönkin kanssa käyttää. Mutta case by case tietysti - mm. laitteiden paino ja hinta ovat muuttujia tässä yhtälössä.

ja millä systeemillä siitä sitten miksauspöytään ja siitä eteenpäin.

Saattaa riippua vähän laitteestakin, mutta mä olen tottunut siihen että äijät vetävät ihan piuhalla pöytään. Kanssamuusikot, joiden kanssa olen viime vuosina soittanut, ovat soittaneet mm. Korg Tritonilla, Kurzweil-työasemalla, 80's Rolandilla (joku standaripeli, en muista tarkemmin), ja sitten satunnaisemmilla vehkeillä... ainakin noiden kanssa ovat pelanneet ihan vaan piuhalla.

Nämä kommentit näin sivullisen (kitaristin) näkökulmasta... :-)
Ramalamadingdong.
poppamies
12.07.2004 11:16:10

No normaalistikai se tehdään niinkuin se meilläkin toteutetaan. Aktiivimonitori kanttorille ja linjana suoraan mikseriin.
"G-strings are for strippers"
baron
12.07.2004 14:03:05

No normaalistikai se tehdään niinkuin se meilläkin toteutetaan. Aktiivimonitori kanttorille ja linjana suoraan mikseriin.

Näin mä oon aina tehnyt.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Juntunen
12.07.2004 20:35:06

Me veetään aina linjana pöytään ja sieltä kautta monitoreihin.
Dian - "Altsurokkia puisevimmillaan"
Ja uudet siniset kotisivut avattu!
Lennu
12.07.2004 23:51:07

Niin meki. Varsinii, kun miksataan lavalta.
migeboy
01.08.2004 22:55:15 (muokattu 01.08.2004 22:58:43)

Juu, ja yleensä kun olen ollut joitakin keikkoja miksaamassa, niin syna on vedetty miksauspöytään kiinni, joskus jopa DI-boxin kautta
Janus
02.08.2004 02:32:40
Pikkupaikoissa mä vedän pari kiipparia + räkit omaan välimikseriin, josta main out -lähdöistä pöytään ja monitor out -lähdöstä (samat balanssit kanavien välillä kuin main outeissa, lisäksi välimikserissä oma volumesäätö) monona omaan pieneen aktiivipönttöön monitoroinniksi. Ihan toimiva ratkaisu, yleensä kun kuulen kaikkia muita soittimia lavalle ihan tarpeeksi muutenkin (jos laulan taustoja, sitten vedetään monitorointi pöydän kautta ja otan aktiivipönttöön myös vähän lauluja).
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
basistivol666
09.08.2004 10:08:22
koskettimet eivät ainakaa mun mielestä saa olla liian kovalla voluumilla keikalla muutamalla keikalla on aina kosketin sooloissa joutunut korvistaan piteleen. mielestäni tähän kannattaa esiintyjän(jolla kosketinsoittaja löytyy) kiinnittää huomiota erityisesti.
Ei helvetti! Tiedättekö jätkät mikä on kaikkein pahin? No italianpata...tai broileripyörykät...tai jos ne olis molemmat yhdessä...ei saatana siinähän ei supistaja sulkeutuis ollenkaa pitkään aikaan, kun sitä tulis ja tulis vaan yhtä kyytiä ja pitkään
Locrian
10.08.2004 08:58:45
Tän takia kannattaakin olla mukana joku joka vähän kattoo niiden saundien perään keikan aikana....No kohta taas alkaa tulee ekstra hommia.Rupeen olee persaukinen.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)