MattiAuer 07.08.2004 16:37:11 (muokattu 07.08.2004 16:49:22) | |
---|
off topic-varoitus maapallolla elää yli viisi miljardia ihmistä Niin elää, tarkemmin ilmaisten noin kuusi ja puoli miljardia. Sori. "Uniikki unikorni olikin korni koni!" (myykää mulle ENGL powerball. tai joku hyvä vahvistin.) |
dakota 09.08.2004 00:02:41 | |
---|
Taiteellisuus. Oman sisimmän palonsa alun selvittämistä. On tietty päämäärä, jota pyritään toteuttamaan ja josta saa kicksejä. Tekotaiteellisuus Ei ole mitään mikä toisi tunnetta. Otetaan jokin yleisesti taiteellisena pidetty aihe ja tehdään siitä taiteen näköistä. Oikeasti siinä ei ole tunnetta. Kukaanhan ei voi toisesta sanoa kumpaan kategoriaan joku menee, joten tekotaiteellisuus on huono haukkumasana. Itse ainakin otan sen kohteliaisuutena, sillä se tarkoittaa että taiteellisuus näkyy ja itse tiedän sen olevan oikeaa tunteen paloa. Tämä on loistava kommentti. Kiitos! |
Kokarekin kommentti oli minunkin mielestäni hyvä. Siis sehän on selvää mitä kyseiset termit tarkoittavat, mutta se, että millä ne erottaa toisistaan onkin taas toinen juttu ja jossain määrin myös makuasia. Ainahan niitä ei voi erottaa mitenkään, koska usein vain taiteilija itse voi varmuudella tietää tekeekö hän taidettaan aidolla tunteella vai ei. Joskus voi myös vaikuttaa ulospäin, että joku on tekotaiteellinen, vaikka hän olisikin aidosti taiteellinen ja taas päinvastoin. Eli siis siitähän on kysymys, että tekeekö taidetta aidosta halusta vai ei. - Aardfather |
päänahka 09.08.2004 08:00:51 | |
---|
Sitten voi myös miettiä sellaista kysymystä, onko taiteellisuuden/tekotaiteellisuuden määritteleminen edes taiteilijan/tekotaiteilijan itsensä määriteltävä asia, koska vastaanottaja kuitenkin määrittelee sen itselleen. Siis tokihan jokainen taitelija itse tietää mitä tekee, mutta onko silläkään mitään väliä? Jos joku nimekäs henkilö keksii tehdä jotain todella mullistavaa, ja Cannesin elokuvajuhlissa esitetään hänen WC:ssä videokameralla kuvaamansa kaksituntinen audiovisuaalinen spektaakkeli, se palkitaan, ja taiteilija paljastaa olleensa pilvessä ja halunneensa vain vähän hassutella, niin pitäisikö tuomareiden olla että "otetaan se palkinto takaisin, ei se ollutkaan taidetta"? Soolot on perseestä.
Myy ENGL Thunder/Screamer. |
Aerodactev 09.08.2004 10:54:32 (muokattu 09.08.2004 10:56:42) | |
---|
Tekotaidetta on kaikki musiikki, jossa ei ole sähkökitaraa; jossa ei ole 2mk Casio-syntsia; jossa käytetään koneita; jossa ei lauleta rokkaamisesta, naimisesta, ryyppäämisestä, tappelemisesta, imelästä rakkaudesta (suoraankerrotulla lyriikalla) tai lohikäärmeistä; jossa ei ole tippaakaan yhtä hauskaa huumoria kuin Jope Ruonansuulla; jonka tekijä ei ole jättänyt peruskoulua kesken tai käynyt enintään ammattikoulun pintakäsittelylinjan tinnereitä haistellen; jota ei soiteta kylätapahtumissa makkaranpaiston ohella; jossa ei ole kitarasooloja...
Long = progressive = good
|
Ukko 09.08.2004 15:08:34 | |
---|
Niin elää, tarkemmin ilmaisten noin kuusi ja puoli miljardia. Sori. No kato setä on jo niin dementoitunut että se elää yhä vuosikymmenten takaisessa maailmassa. |
Lux 09.08.2004 20:25:05 | |
---|
Mä oon aina lähtenyt siitä, et jos haluaa kovasti keskustella jostakin, kannattaa aihetta tuntea edes sen verran, että kykenee sitä arvioimaan ja selittämään mielipiteensä asiallisin argumentein. Siksipä en osallistu vaikkapa kuvataidetta käsitteleviin keskusteluihin - en tunne alaa enkä osaa siitä puhua muulla kuin "toi näyttää mun mielestä kivalta, toi toinen ei" -tasolla. Sana "tekotaiteellinen" on sellainen kortti, jonka käyttäjä sulkee meikäläisen ulos keskustelusta välittömästi. Suomeksi: jos joku luupää ei a) ymmärrä sitä musaa josta keskustellaan ja b) ei ymmärrä sitä ettei ymmärrä, on sen kanssa väittely täydellistä ajanhukkaa. Tämä ei tarkoita että kaikki musiikki olisi jonkun mielestä hyvää tai perusteltua. Tämä ei tarkoita myöskään että jokainen "taiteellinen ratkaisu" olisi vilpitön ja perusteltu. Ei, kuten aiemmin joku kirjoitti, joku saattaa käyttää "taiteellisen" kuuloisia kliseitä luomassa mielikuvaa oman työn syvällisyydestä (jota ei ole). Mutta sanana "tekotaiteellinen" on tapettu. Sitä käyttävät lähinnä juntit jotka eivät kykene analysoimaan kuulemaansa. Toisin sanoen tämäkin keskustelu on tavallaan turha. Ugh. How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) |
Schnowotski 09.08.2004 20:43:08 | |
---|
Ei, kuten aiemmin joku kirjoitti, joku saattaa käyttää "taiteellisen" kuuloisia kliseitä luomassa mielikuvaa oman työn syvällisyydestä (jota ei ole). Tätä just minusta tekotaide olisi. Ei oikeasti haluta tehdä "oikeaa taidetta". Lyödään vain jotain taiteellisen näköistä kasaan. Sitä kuitenkaan voi tietää (tai on hankala) tietää, milloin näin on, joten pidättäydyn käyttämästä ilmaisua tekotaiteellinen jostain. Monesti jos tuollaista tekotaidetta on, niin se varmaan on huumorilla tehtyä tms. Mutta sanana "tekotaiteellinen" on tapettu. Sitä käyttävät lähinnä juntit jotka eivät kykene analysoimaan kuulemaansa. Juuripa näin. Toisin sanoen tämäkin keskustelu on tavallaan turha. Ugh. ...turhempiakin nähty. {:-/~ Post mortem: raamattua ei tule lukea kuin raamattua
Aloitin vaikeammasta - yritin ymmärtää sinua |