Aihe: Yamaha CS1x
1
Avatyr
23.12.2003 14:08:14
Mitäköhän mieltä olette ko. synasta. Itse satun sen omistamaan, mutta etenkin huonot koskettimet ärsyttävät. Ajattelin tässä ostaa toisen synan siihen rinnalle, mutta olisi kiva kuulla hieman kokeneimmilta synisteiltä kommentteja tuosta Yamahan synasta. Eli kannattaako ostaa uutta synaa ja pärjääkö tuolla vanhalla kuinka pitkälle. Itse soittelen lähinnä metallimusaa.
Kaleface
25.12.2003 17:41:16

Riippuu vähän minkätyyppistä metallia vetelet. Pääasiassahan tuosta taitaa irrota konesoundeja. Itselläni on CS2X, jolla vetelin aikoinaan jonkin verran konemetallia, ja hyvin se siihen istui.

Tuosta CS2X:stä irtoaa myös ok pianoja, jousia ja urkuja - en tiedä onko ykkösessä niitä - mutta joka tapauksessa jos sellaisia soundeja käytät paljon, niin varmasti kannattaa hankkia niitä varten oma vehje (näistä en osaa itse sanoa mitään, joku muu kertokoon).

Ainakin Dark Tranquillityn kiipparisti käyttää omassa setupissaan CSnX-sarjan synia konesoundeihin.
-K-
Petronome
06.01.2004 10:55:59 (muokattu 06.01.2004 10:58:04)
CS2X:stä irtoaa myös ok pianoja

Mistä lähtien CS-sarjasta on saanut hyviä pianoja? Itselläni on CS6x, johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, ja itseasiassa kyllä siitä ihan hyviä piano-soundeja saa (rhodes, urut...), mutta ihan perus piano-soundi on suoraan björneestä. Muuten kuitenkin loistava vehje, kuten on kuulemma CS2x:kin, 1x:stä en niin tiedä. Voisin kuitenkin olettaa, että sekin on hintaansa nähden melko hyvä. Itse vaihtaisin synaa (tai hankkisin toisen rinnalle) sitten kuin sille ilmenee tarvetta, eli kaipaa lisää/toisenlaisia soundeja tai muuten ei vain enää edellisen syntikan rahkeet riitä.
eLead
07.01.2004 16:59:44 (muokattu 08.01.2004 12:26:27)
Multa kyseinen vehje löytyy. Kyllähän tuolla vielä vähän soittelee. Jotkut saundit yllättävät vieläkin. Pääosa kuitenkin aika huttua. Laite on tasaisen surkea - ei oikein osaa sanoa mitä siitä parantaisi.

Oletteko huomanneet, että kyseisen laitteen kaikki äänet ovat monoääniä, joita panoroidaan ja sit lätkästään efektit päälle? Syntyy stereoäänen illuusio... Taitaa olla yleistä suurimmassa osassa syntikoista. Ehkä?? Jos vielä pitää jotain haukkua, niin arpeggiot ei pysy midin tahdissa. Onhan koskettimistokin surkea - on alkanut löystyä ja naksua. Kuitenkin nämä yhteiset vuodet ovat totuttaneet tuntumaan.

Itse olen ostanut toisen syntikan rinnalle, mutta edelleen käytän tätä synamoduleiden soitossa (enkä siis sitä uudempaa).

Vastaukseni siis: laite on halvan tuntuinen, mutta ei siitä raaski luopuakaan. Mun täytyis saada ensin joku semmonen kiippari, joka osais korvata tämän kokonaan. Jos uusi kiippari tuntuisi pätevältä ja hyvin tulevan tyhjiön täyttävältä, voisin jammusta luopua.

Pitää kertoa tarinakin:
Kerran sattui niin, että tönäsin pöydänkulmalla olleen 0,7-litraisen lasin täynnä sokeritonta sihijuomaa suoraan kyseisen syntikan päälle. Useiden kirosanojen saattelemana kallistin vehjettä siten, että nesteet valuivat koskettimiston alta ulos. Lattialle valuneen nestemäärän perusteella päättelin synan olevan kaatopaikkakamaa. Piruuttani kokeilin laittaa virtoja päälle melkein heti. Alin CIS oli kyseisen tapahtuman jälkeen 10 minuuttia hiukan tukossa, mutta muuta vikaa ei niin minkään näköistä! Nesteet tosin meni sisään pitch wheelista, MDW:sta ja alimmista koskettimista. Ilmeisesti kovin vähän elektroniikkaa tuossa kohtaa... Tai sitten laite on mekaaninen. :)
Emmä tähän aikaan pysty soittaa oikee mitää...
petem79
22.03.2004 08:54:35
Ostin tossa kuukausi sitten halvalla. Ihan kohtuulliset lead-soundit ja helppoja ja hauskaa muokata nupeilla sopiviksi. Soittotuntuma aika muovinen, mutta kevyt kuitenkin. Nopea soitella tilulilusooloja. Pianosoundit aika perseestä. Verrattuna esim vaikka mihin. Mutta Rhodes ja clav soundit aika mukavan kuuloisia. Ei kannata esim sijoittaa perhanasti ainakaan noiden soundien takia Nordiin vaikka laatuahan sitä saa jos sen ostaa.
Menee leadina mutta ei pääsoittimena.
edgar
05.05.2004 17:14:45
Kuinkas paljon tuosta kannattaa maksaa? Itselleni olisi yksi tarjolla.
Kaleface
28.05.2004 10:44:06

Itse luovuin kakkosesta kolmella ja puolella sadalla. Neljäsataa alkaa olla siitä maksimi joten ykkösen voisi kuvitella olevan max. sellaiset kolmesataa, noin perstuntumalta arvioiden. Kun en tarkkaan tiiä miten radikaalisti ne eroavat toisistaan.
"Ne on helppoja ralleja saatana, alle minuutin vingutuksia vittu."
teroyk
09.08.2004 01:54:29
Arpeggiot pysyi mulla ainakin midin tahdissa, muistaakseni piti laittaa vain vehkeen tempo-säädöstä arvoksi MIDI.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)