Aihe: uusi vai käytetty putkicombo? 1 | |
---|---|
![]() 06.08.2004 22:00:39 | |
Tavoitteena on hyvä puhdas soundi. Säröt löytyy purkeista. Ja olen tullut siihen tulokseen että sen pitää olla fenkku ja kahdella kajarilla. Esim:Uusi ´65 Twin Reverb maksaa about 1500€ ja noi 70-lukulaiset käytetyt lähes samoissa hinnoissa. Uudessa olis takuu ja sen saa treenikämpälle koekäyttöön. Käytetyissä ja varsinkin mitä vanhempi niin aina suurempi riski että siellä on kaikenmaailman kyläsepät käyny räpeltämässä kolveineen ym.ym. Arvonsa ne vanhat ainakin tuntuisivat säilyttävän ja tietty se saundi.. Antakaa mulle jotain ostopäätökseen vaikuttavia vinkkejä. | |
![]() 06.08.2004 22:57:17 | |
Antakaa mulle jotain ostopäätökseen vaikuttavia vinkkejä. Mun valintani olisi (ja Fenderin kohdalla viime keväänä olikin) käytetty. 100 W, ei 135 W ultralineaarinen. Täytyy muistaa, että sisältä vanhat ja uudet vahvistimet ovat ihan eri laitteita. Hopeanaama-Fenkut ovat todella lujaa tekoa. Ja helppoja korjattavia. Ennuste: Muutamien kymmenien vuosien päästä monet tämän päivän piirilevyvahvistimet ovat korjauskelvottomassa kunnossa, ja roskiskamaa - kun taas ptp-metodilla valmistetut hopeanaamat (ja vanhemmat) ovat edelleen menossa mukana. Mitä nyt ovat paljon kalliimpia kuin aikaisemmin. Jos haluaa teknisesti samanlaisen vahvistimen kuin vaikkapa 70-luvun TR, pitää Fenderilläkin käsittääkseni mennä Custom Shopin puolelle. Ja siellä se vahvistin maksaa paljon enemmän kuin sen puolitoista tonnia. Ihan kivankuuloisia vahvistimiahan uusistakin löytyy. Ja monet arvostavat esim. sitä takuuta niin paljon, että valitsevat uuden. Mutta mä näkisin että vanhassa saa rahalleen paljon paremman vastineen. Ramalamadingdong. | |
![]() 07.08.2004 00:17:54 | |
Mitä mieltä esim. kitarapajalla tuo -75 twin reverb,1350€? http://www.kitarapaja.com/guitam.htm Jotenkin niin rähjäsen oloinen, kajaritkin eriparia ja mitäköhän muuta takavuosien virityksiä tollasesta voi löytyä. Varmasti vaikuttaa soundiin?! Ja tuskin parempaan suuntaan? Onko tuo muuten PTP-tekniikkaa? Jos ja kun tässä alan käytettyy hakeen niin mihin seikkoihin mun kannattaa kiinnittää huomiota? Hintapyynnöt tuntuu olevan aika suolaisia. Kertokaas mulle mitä noista yleinsäkin on maksettu? | |
![]() 07.08.2004 07:50:15 | |
Mitä mieltä esim. kitarapajalla tuo -75 twin reverb,1350€? http://www.kitarapaja.com/guitam.htm Jotenkin niin rähjäsen oloinen, kajaritkin eriparia ja mitäköhän muuta takavuosien virityksiä tollasesta voi löytyä. Varmasti vaikuttaa soundiin?! Ja tuskin parempaan suuntaan? Onko tuo muuten PTP-tekniikkaa? Jos ja kun tässä alan käytettyy hakeen niin mihin seikkoihin mun kannattaa kiinnittää huomiota? Hintapyynnöt tuntuu olevan aika suolaisia. Kertokaas mulle mitä noista yleinsäkin on maksettu? Mulla on suuriinpiirtein samanlainen ja tietenkin viritelty (luullakseni Mikko Lankisen (Laika & Cosmonauts) vanha). Siihen on laitettu mastervolkka takapuolelle, joka on kyllä käytännöllinen apu. Soundi on mielestäni maailman paras ja ulkonäkö hieno, niin keikkakäytössä kulunut kuin onkin... Kyllä noi on sisältä ihan ehtaa wanhan ajan tekniikkaa. Ehkä on hyvä kysellä ja tutkiskella putkien kunto, niiden uusiminen on todennäköisesti edessä, joka tuo hiukan lisäkustannuksia. Kaiku ja tremolo kantsii tarkistaa, menevät helposti rikki. Potikoita voi vähän väännellä ja tutkiskella rahisevatko kovasti. Jos kaiuttimet on vaihdettu, se voi olla jopa hyvä. Olennaisinta on katsoa että kaikki toimii ja että soundi miellyttää korvaa. Twineille on tietenkin hyviä Fender-vaihtoehtoja, joita toisinaan näkee käytettynä. Esim. Vibrolux on kelpo peli. Less is more. | |
![]() 07.08.2004 09:41:35 | |
Mitä mieltä esim. kitarapajalla tuo -75 twin reverb,1350€? http://www.kitarapaja.com/guitam.htm Mä oon nähnyt tuon pajalla, mutta en testannut tai kuullut, joten vähän paha sanoa mitään kovin erityistä. Elämää nähneen näköinen, mutta varmasti sellainen peli josta itse kiinnostuisin jos olisin etsimässä Twin Reverbiä. Jotenkin niin rähjäsen oloinen, kajaritkin eriparia ja mitäköhän muuta takavuosien virityksiä tollasesta voi löytyä. Varmasti vaikuttaa soundiin?! Ja tuskin parempaan suuntaan? Tosiaan - toi voi olla hyväkin asia. Kannattaa ottaa selvää mitä sieltä löytyy. Hopeanaamat eivät (kaiketi) vielä ole mitään erityistä keräilykamaa ja antiikkia, joten hinta muodostuu hyvin pitkälle käyttöarvosta ja siitä mitä tosiaan saa. Tästä johtuen esim. se, että toinen alkuperäisistä kaiutinelementeistä on vaihdettu, ei vaikuta hintaan alentavasti yhtä paljon kuin vanhemmilla Fenkuilla. Onko tuo muuten PTP-tekniikkaa? Jep. mihin seikkoihin mun kannattaa kiinnittää huomiota? Remontit - tuon ikäisessä vahvistimisessa saattavat putkien lisäksi esim. konkat olla jo pikkuhiljaa elinkaarensa loppuvaiheessa. Toihan ei ole mitenkään katastrofaalisen iso remontti vaikka sellainen eteen tulisikin - itse konkathan ovat halpoja komponentteja ja jos kohtuuhintainen tekijä löytyy, ei homma ole kallis. Hintapyynnöt tuntuu olevan aika suolaisia. Kertokaas mulle mitä noista yleinsäkin on maksettu? Laita ostoilmoitus tänne Muusikoiden.netin torille! Niin mä tein, ja sainkin muuten paljon kiinnostavia tarjouksia. Sääli ettei kaikkea voi ostaa... Feg jo kertoikin, että muitakin vaihtoehtoja on... myös mä tykkään Vibroluxeistakin. 70-luvun Fendereistähän monet ovat itse asiassa ihan sama vahvistin kuin Twin Reverb, jos vaikka muutkin kuin kahdella elementillä varustetut kelpaisivat: -Dual Showman Reverb -Quad Reverb (...tuollainen on mulla) -Vibrosonic Reverb -Super Six Reverb Muistaakseni päätemuuntajat eivät olleet ihan samoja, kaiutinelementtien eri koon/määrän takia. Mutta se vahvistinosan runko muuten kyllä. Noita muita saattaa joissain tapauksissa saada halvemmalla kuin Twin Reverbejä, kun eivät ole ihan niin tunnettuja. Esim. mä sain oman Quadini (4X12") paaaljon halvemmalla kuin mitä tuo pyyntö tuosta TR:stä on Pajalla. Ramalamadingdong. | |
![]() 07.08.2004 14:58:51 | |
Kaiku ja tremolo kantsii tarkistaa, menevät helposti rikki. Entä jos on rikki. Mitä suurinpiirtein korjaus maksaa? | |
![]() 07.08.2004 15:30:56 | |
Entä jos on rikki. Mitä suurinpiirtein korjaus maksaa? 50-100e, riiippuen työtuntien määrästä. Less is more. | |
![]() 07.08.2004 18:15:11 | |
Itse ostaisin ehdottomasti käytetyn ja tekisin siihen perushuollon. 70-lukulaiset on todellakin tehty erittäin kestävästi MUTTA EI POINT-TO-POINT kytkentätavalla, vaan osat on juotettu eyelet levylle. Perusteellisen huollon jälkeen (putket, konkat, puhdistus ym) koneen pitäisi putkia lukuunottamatta kestää seuraavat 20 vuotta!! Kannattaa tosiaan tarkistaa tai tarkistuttaa vahvistimen kunto ennen ostoa. Huomatkaa että käytetyille laitteille on annettava takuu. Jos laite myydään toimivana on sen myös toimittava. Takuu aika taitaa olla 6kk:tta lakisääteisesti. Jos re-issuet kiinnostaa on yksi käytetty myytävänä www.riffi.com verkkotorilla... Mikko http://www.uraltone.com | |
![]() 07.08.2004 19:03:29 | |
70-lukulaiset on todellakin tehty erittäin kestävästi MUTTA EI POINT-TO-POINT kytkentätavalla, vaan osat on juotettu eyelet levylle. Joo, sori. My bad. Mä olen käyttänyt tuota termiä epätäsmällisesti. Tarkoitus oli kuitenkin kuvata, että nuo ovat helpohkosti korjattavissa, eri tavalla kuin PCB:lle tehdyt. Olisiko muuten mitään hyvää nettisaittia, mistä noita eri kytkentätapoja olisi havainnollistettu? Ja ehkä vertailtu uusia ja vanhoja vahvistimia enemmänkin sisältäpäin? Ramalamadingdong. | |
![]() 07.08.2004 21:23:01 (muokattu 07.08.2004 21:23:17) | |
Terve Olisiko muuten mitään hyvää nettisaittia, mistä noita eri kytkentätapoja olisi havainnollistettu? Ja ehkä vertailtu uusia ja vanhoja vahvistimia enemmänkin sisältäpäin? No täällä on ainakin jotain "sisäkuvaa" eri koneista. http://acplink.com/default.aspx | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)