Aihe: naapurit
1 2 3 4
ReBeat
07.08.2004 14:27:45 (muokattu 07.08.2004 14:32:52)

Tässä ketjussa on monta kirjoittajaa (aloittaja mukaanlukien), jotka eivät selvästikään ole täysikäisiä ja sen takia tietty käsityskyky puuttuu. Asenteissa näkyy lapsekkuutta negatiivisessa mielessä. Ajetaan pyörällä ilman käsiä kunnes kaadutaan pahasti. Sitten kinutaan isiltä parempaa pyörää, joka ei kaatuisi ollenkaan.

Hauskanpito on OK asia, mutta pitää osata ajatella vähän sitä omaa napaa pidemmälle. En nyt tiedä tätä kyseistä tilannetta, mutta voisi hyvin kuvitella ettei oven takana koputtelua kukaan olisi edes huomannut.

Toisekseen, sellainen "niin kauan kun kukaan ei tule valittamaan niin me ei olla häiriöksi" -ajattelu on typerää harhaa. Aivan varmasti suurin osa ihmisistä on kokenut tasaisen metelin häiritsevänä jo jonkin aikaa siinä vaiheessa kun tulee valittamaan siitä. Suuri osa ihmisistä ei viitsi lopulta ollenkaan valittaa, vaikka suuresti vittuuntuu toisten metelöitiä kuunnellessaan. Toivotaan vain itsekseen, että se meteli kohta loppuisi ja ikäänkuin tyydytään omaan kohtaloon, mikäli tilanne ei ole aivan sietämätön.

Kolmanneksi, tottakai ihminen pystyy tarpeeksi väsyneenä nukahtamaan meluunkin (jos se on riittävän tasaista). Unenlahjat ovat kuitenkin yksilöllisiä, joten älkää vittu vie tulko sanomaan, että "kyllä mä vaan nukun, vaikka ympärillä on sellaista ja sellaista". On jo ajat sitten todistettu, että metelissä nukkuminen ei edistä terveyttä. Ihminen ei rentoudu metelissä nukkuessaan ja elimistö rasittuu, mikä ilmenee mm. verenpaineen nousuna. Nukkumisen estäminen on tehokas ja maailmalla käytetty kidutuskeino, jossa ihminen sortuu tai kuolee jossain vaiheessa. Ei tässä tapauksessa ole kyse tietenkään näin vakavasta, mutta jokainen töissä väsyneenä ollut tietää, miten vittumaista sekin on. Ei silloin ihan tunne, että keho virtaa elämää ja mieli on kirkas. Saatikka sitten monta päivää peräkkäin sitä samaa. Tai ylipäänsä, jos tietää, että joutuu heräämään aamulla aikaisin ja pitäisi ehtiä nukkua muutama tunti ennen sitä. Sitä ajatellessa ei ehkä samaistumisen tunnetta toisten rocknroll-riemuun löydy, vaikka ehkä joskus muulloin löytyisikin.
Huom. Vaikka luulet itse soittavasi "hyvällä meiningillä hyvää kamaa", ei se jonkun toisen mielestä välttämättä ole sitä.

Muutama vuosi sitten muualla asuessani kerrostalonaapurini tuli valittamaan, koska soitin hiljaisuuden jälkeen sähkökitaraa hyvissä fiiliksissä. Ihan aiheesta valittikin. Vaikka itsestäni tuntui, että jonkun levyn päälle soittaminen oli juuri sillä hetkellä hienoa, niin ei se viikonlopusta huolimatta enää siihen aikaan ollut fiksua. Sittemmin olen koittanut noudattaa hiljaisuutta aika tiukasti. Satunnaiset ärsyttävät melukokemukset töistä ja ulkoa muistuttavat, miten mahtavaa on olla joskus myös hiljaisuudessa. Sitä osaa arvostaa. Aika harvoin on hiirenhiljaista.

Ps. En ole itse valittanut melusta muistaakseni kenellekään (enkä myöskään tutki toisten roskapusseja).
Tekemällä ei synny musiikkia.
depe
07.08.2004 15:15:36
Järkevät ihmiset osaavat olla hiljaa silloin kun pitääkin. Bänditreenejä varten on bändikämppä, yöllä voi bilettää baarissa jne. Tokihan sitä joskus voi vähän metelöidä, mutta kyllä niitä naapureitakin pitää ajatella.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Gypsy
07.08.2004 15:52:02 (muokattu 07.08.2004 15:53:34)
Vaikka luulet itse soittavasi "hyvällä meiningillä hyvää kamaa", ei se jonkun toisen mielestä välttämättä ole sitä.

Aha, että sekin vaikuttaa, MITÄ kamaa sieltä seinän takaa/naapurista kuuluu. Eli todellisuudessa ei ole kyse LIIAN kovasta melusta, vaan voi olla kyse siitäkin, että valittaja ei voi vaan sietää sitä musiikkia mitä kuuluu. Tosin kyllähän tää tiedettiin.

Kannattaiskohan vaihtaa duunia jos on pinna niin kireellä.

Aika harvoin on hiirenhiljaista.

Ja hiljasuushan ei edes tarkota mitään hiirenhiljasta.
willie
07.08.2004 16:13:34
Ni ! ja ainakin Helsingin kaupungin "asumista koskeva järjestyssääntö kerrostaloalueella´ sanoo, et klo 22-07 (huom. 22) ei saa aiheuttaa "tarpeetonta unta ja lepoa häiritsevää ääntä".

Joku joskus kerto tän mulle kun olin nuori ja vedin steroitten kautta fuzzbassoa kybällä aamuyöstä ihan luomuna.

willie
Basisti, melkein 50v.
ReBeat
07.08.2004 16:27:06

Aha, että sekin vaikuttaa, MITÄ kamaa sieltä seinän takaa/naapurista kuuluu. Eli todellisuudessa ei ole kyse LIIAN kovasta melusta, vaan voi olla kyse siitäkin, että valittaja ei voi vaan sietää sitä musiikkia mitä kuuluu. Tosin kyllähän tää tiedettiin.

Kai joskus voi olla noinkin, että ei ole kyse liian suuresta äänenpaineesta (jos musiikki soi keskellä päivää) ja silti joku tulee valittamaan koska ei pidä musiikista. Mistäs minä sen tietäisin. Totesin vain, että naapurin fiilikset eivät välttämättä ole samat kuin soittajalla itsellään.
Oli kyse liian suuresta äänenpaineesta tai ei, niin musiikin laji saattaa vaikuttaa siihen kuinka nopeasti valittaja päättää lähteä valittamaan. Vrt. uhmateinien ensimmäiset bläkkistreenit tai rauhallinen kesäisesti soljuva ambient.

Ja hiljasuushan ei edes tarkota mitään hiirenhiljasta.

Niin. En väittänyt että hiljaisuuden aikaan pitäisi olla hiirenhiljaista. Hiirenhiljaisuutta vain kaipaa usein.
Tekemällä ei synny musiikkia.
Gypsy
07.08.2004 16:55:10
Hiirenhiljaisuutta vain kaipaa usein.

Sitten kannattaa melkein muuttaa johonkin korpeen. "kaupunki ei nuku koskaan".

Kaikista järjettömimpiä on nää "järjestyssäännöt", mitä joissain taloyhtiöissä on säädetty. Hiljasuuden aikaan on esim kylpyammeen täyttäminen kielletty. Voi jumalauta. Ihme kun ei vessanvetäminen, tosin aika monen valittajan mielestä vessanvetäminenkin yöaikaan on kielletty.
Chrissie
07.08.2004 18:00:47
Niin. En väittänyt että hiljaisuuden aikaan pitäisi olla hiirenhiljaista. Hiirenhiljaisuutta vain kaipaa usein.

Hiirenhiljaisuus on todella harvinainen nautinto. Sitä joutuu todella kaipaamaan, koska sitä niin harvoin saa. Millainen nautinto olisikaan joskus päästä täydelliseen hiljaisuuteen, jossa vain oma hengitys ja sydämensyke tuudittaisivat terveelliseen, virkistävään uneen. Keho nuorentuisi, mieli virkistyisi ja elämäkin näyttäisi taas hiukka paremmalta.
Ei musiikkia ilman hiljaisuutta.
GuitarMonster
07.08.2004 18:13:00 (muokattu 07.08.2004 18:13:20)
Hiirenhiljaisuus on todella harvinainen nautinto. Sitä joutuu todella kaipaamaan, koska sitä niin harvoin saa. Millainen nautinto olisikaan joskus päästä täydelliseen hiljaisuuteen, jossa vain oma hengitys ja sydämensyke tuudittaisivat terveelliseen, virkistävään uneen. Keho nuorentuisi, mieli virkistyisi ja elämäkin näyttäisi taas hiukka paremmalta.

Runollista.

P.S. Painu kesämökille siitä :)
Chrissie
07.08.2004 18:21:22
Runollista.

Kiitos kaunis, ja kumarrus.

P.S. Painu kesämökille siitä :)

En omista omaa mökkiä, ja vanhempien mökillä luonnollisesti olisivat seurana rakkaat vanhempani :) Kunhan pätäkkää vain tulevaisuudessa alkaa tililtä löytyä vähän enemmän, hankin heti oman korpimökin mukavan rauhallisen järven rannalta. Kaukana muista naapureista...
pwallin
07.08.2004 18:28:03 (muokattu 07.08.2004 18:30:20)

Oli eilen jumalattomat kähyt naapurin akan kanssa, kun se alko russuttaan siitä, että meidän parvekkeella poltetaan tupakkaa.. Savu tulee kuulemma sisään.. Saatanan ämmä, mä en edes polta, muijakaveri käy sillon tällön parvekkeella röökillä, ei pitäis haitata.. Mutta EI!! Saatanan mulkku heitti kaks kattilallista vettä parvekkeen kaiteen yli perustein "jos se tupakka ei sammu teidän toimesta, niin sitten se sammuu minun toimesta!!"
..mulkku
Me kyllä rumpalin kanssa annettiin tulla tekstiä oikein olan takaa, ei kyllä VARMASTI tule enää sanomaan..

Niin, ja muija on ehkä n. 25-vuotias, ilmeisesti puutteessa elävä terveysintoilija..

Ensinnäkin, mitä eroa on poltatko sinä vai sun ruma muijakaveri? Haju on yhtä sietämätön...ja tulee ehkä muualta kuin tupakasta.
Toisekseen olet aika pentu tai vanha kääkkä jos 25 vuotias on jotain erikoista.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
GuitarMonster
07.08.2004 18:30:49
Semmosta porukkaa nyt vaan tuntuu olevan, että kuuntelemalla kuunnellaan ja jos vähänkin jostain kuuluu, alkaa hirvee kitinä.

Tuttu juttu.
Gypsy
07.08.2004 18:49:40 (muokattu 07.08.2004 18:55:43)
Ensinnäkin, mitä eroa on poltatko sinä vai sun ruma muijakaveri? Haju on yhtä sietämätön...ja tulee ehkä muualta kuin tupakasta.

Jaa, siinä on oikeen miespuolisten valittajaämmien kruunaamaton kuningas. Tosta sun viestistä näkee, että suoni pullottaa jo kun edes kuulet parvekkeella tupakoinnista. Varo ettei poksahda.
Chrissie
07.08.2004 18:59:01
Jaa, siinä on oikeen miespuolisten valittajaämmien kruunaamaton kuningas. Tosta sun viestistä näkee, että suoni pullottaa jo kun edes kuulet parvekkeella tupakoinnista. Varo ettei poksahda.

Ja sinäkö sitten tässä olet puhdas kuin pulmunen? Mitään muuta et ole tässä ketjussa aikaan saanut kuin muiden kommentteja halventavia viestejä ja liian monia poikkiteloin asettuvia lauseita. Aivan yhtä lailla voisit itse katsoa peilistä itseäsi ja miettiä, voisiko mielipiteitään ilmaista vähän asiallisemmin.
Gypsy
07.08.2004 19:06:42 (muokattu 07.08.2004 19:06:55)
Ja sinäkö sitten tässä olet puhdas kuin pulmunen?

Kopioitko sen kohdan mulle missä niin väitän.

Mitään muuta et ole tässä ketjussa aikaan saanut kuin muiden kommentteja halventavia viestejä ja liian monia poikkiteloin asettuvia lauseita.

Vai että liian monia poikkiteloin asettuvia lauseita. Eli nyt pitäis myötäillä?

Aivan yhtä lailla voisit itse katsoa peilistä itseäsi ja miettiä, voisiko mielipiteitään ilmaista vähän asiallisemmin.

Jos ruvetaan puhuun toisen tyttöystävästä jota tuskin on koskaan edes nähny, "ruma" nimityksellä, niin ihan turha odottaa jotain asiallista vastausta. Sanon sen uudestaan, miespuolisten valittajaämmien kruunaamaton kuningas.
Chrissie
07.08.2004 19:26:54
Kopioitko sen kohdan mulle missä niin väitän

Väitinkö, että väität olevasi tuollainen?

Vai että liian monia poikkiteloin asettuvia lauseita. Eli nyt pitäis myötäillä?

Kukaan ei odota sinulta sellaista, kun se saattaisi tuottaa liikaa ongelmia.

Jos ruvetaan puhuun toisen tyttöystävästä jota tuskin on koskaan edes nähny, "ruma" nimityksellä, niin ihan turha odottaa jotain asiallista vastausta. Sanon sen uudestaan, miespuolisten valittajaämmien kruunaamaton kuningas.

Siinäpähän sanot.
Gypsy
07.08.2004 19:32:37
Kukaan ei odota sinulta sellaista, kun se saattaisi tuottaa liikaa ongelmia.

Ei kannata odottaakkaan. En mä rupee oleen erimieltä itteni kanssa vaan miellyttääkseni muita.
Uksindus
07.08.2004 23:06:30
Tässä ketjussa on monta kirjoittajaa (aloittaja mukaanlukien), jotka eivät selvästikään ole täysikäisiä ja sen takia tietty käsityskyky puuttuu. Asenteissa näkyy lapsekkuutta negatiivisessa mielessä. Ajetaan pyörällä ilman käsiä kunnes kaadutaan pahasti. Sitten kinutaan isiltä parempaa pyörää, joka ei kaatuisi ollenkaan.

Hauskanpito on OK asia, mutta pitää osata ajatella vähän sitä omaa napaa pidemmälle. En nyt tiedä tätä kyseistä tilannetta, mutta voisi hyvin kuvitella ettei oven takana koputtelua kukaan olisi edes huomannut.

Toisekseen, sellainen "niin kauan kun kukaan ei tule valittamaan niin me ei olla häiriöksi" -ajattelu on typerää harhaa. Aivan varmasti suurin osa ihmisistä on kokenut tasaisen metelin häiritsevänä jo jonkin aikaa siinä vaiheessa kun tulee valittamaan siitä. Suuri osa ihmisistä ei viitsi lopulta ollenkaan valittaa, vaikka suuresti vittuuntuu toisten metelöitiä kuunnellessaan. Toivotaan vain itsekseen, että se meteli kohta loppuisi ja ikäänkuin tyydytään omaan kohtaloon, mikäli tilanne ei ole aivan sietämätön.

Kirjoitat paljon, mutta asiaa. En kylläkään ymmärtänyt tuota pyörävertausta... eikös sen olisi pitänyt mennä enemmänkin että: "Ajellaan pyörällä ilman käsiä omalla pihalla niin kauan kun tulee naapuri ja huutaa että TARZANBUNDOLO ja vääntää pyörän solmuun?"

Siinä mielessä olet tuossa lapsekkuusvertauksessa oikeassa että lasten möykkä klo 7-8 aamulla häiritsee miljoona kertaa enemmän kuin humalaisten möykkä (tai bänditreenit(=sama asia?)) klo 24-> Jos treenit olisivat olleet kerrostalossa, ja kun Suomalainen rakentamisen taso on mitä on, naapurin möykkääminen olisi ollut aiheellista.

Ja ennenkaikkea kysehän on varmaan siitä, käyttäytyikö naapuri "oikein" tullessaan huutamaan sisälle. Naapuri todennäköisesti omistaa puhelimenkin, jos ei olisi ovelle koputus kuulunut. Sama ajattelu toisinpäin olisi että jos ketjun aloittaja tunkeutuisi naapuriin ja heittäisi naapurin vaimon kaalikeiton hellalta lattialla ja huutaisi "Tuo sun kaalikeitto haisee niin perseelle etten saa nukuttua". Totean vain että molemmissa osapuolissa oli syytä.

Ja tuo "niin kauan kun kukaan ei tule valittamaan niin me ei olla häiriöksi" -ajattelu olisi loistava asia jos se toimisi. Ikävä kyllä suomalainen on sellainen että ei voi tulla sanomaan kuin sitten vasta kun on niin vittuuntunut että pitää huutaa ku hidious orangutang.

Äärimmäisen lapsellista on ajatella että kyse on henkilön lapsellisuudesta jos hänelle tulee valituksia metelistä.
mooch
08.08.2004 00:33:21
Tässä ketjussa on monta kirjoittajaa (aloittaja mukaanlukien), jotka eivät selvästikään ole täysikäisiä ja sen takia tietty käsityskyky puuttuu....

Plussaa, yksinkertaisesti ainoa teksti koko threadissa jonka oikeasti tunsin olevan täyttä faktaa. Itse olen koko pienen ikäni asunut omakotitalossa, ja tykkään kyllä soittaa kellonaikaan mikätahansa. Mutta, aina pidän huolen klo 22-> soittaessa, että ikkunat on kiinni, eikä nupit ihan kaakossa sijaitse. Meillä kun vielä sattuu olemaan sellainen talo, että rumpujenkaan soitto ei kuulu kuin ihan todella hiljaisesti soittotilasta muuhun taloon (rumpuja en kyllä siis yömyöhään soita.)

Ja ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole omakotitaloa ja mahdollisuutta soittaa mihin aikaan vaan. Mutta muut ihmiset on vaan pakko ottaa huomioon - eli hiljaisuutta noudatettava. Threadin aloitusviestiin liittyen; mitäpä jos kyseinen "valittaja" onkin vasta tullut 12 tunnin bussimatkalta, ja haluaa ihan välttämättä nukkua todella hyvin? Näin tuskin todellakaan on, mutta aina pitää ottaa huomioon ettei vaan voi tietää muitten tilannetta, ja toisille pitää antaa rauha. Näin minä.
Gypsy
08.08.2004 01:48:39 (muokattu 08.08.2004 03:44:33)
Plussaa, yksinkertaisesti ainoa teksti koko threadissa jonka oikeasti tunsin olevan täyttä faktaa.

Ok, oisko tähän sitten jotain tutkimustulosta tai mitä vaan, mikä siitä tekee sitä faktaa: (En väitä vastaan, mutta ei arvailuista faktaks ole.)

Ja mulle saa tulla sanoon, että pidä pienempää ääntä. Jos ei halua/kehtaa tulla niin voi pistää vaikka nimettömän lapun postiluukkuun mitä ajattelee, voin kattoo mitä pystyn tekeen. Jos valitukset taas on semmosia, että valitetaan öisistä vessassakäynneistä tai muusta vastaavasta, niin en välitä, mä en aio ruveta nököttään hiljaa nurkassa. Naapurit moikkaa vastaantullessa, ja yhtään valitusta ei oo tullu, joten jatkan niinkun tähänkin asti.

Threadin aloitusviestiin liittyen; mitäpä jos kyseinen "valittaja" onkin vasta tullut 12 tunnin bussimatkalta, ja haluaa ihan välttämättä nukkua todella hyvin? Näin tuskin todellakaan on, mutta aina pitää ottaa huomioon ettei vaan voi tietää muitten tilannetta, ja toisille pitää antaa rauha. Näin minä.

Jokapäivä pitää olla hiirenhiljaa nurkassa ja arvailla JOS naapurilla onkin sattunu oleen rankka päivä? Mä tosiaankin oletan, että naapuri tulee sanomaan jos häiritsee, eikä niin, että kaadetaan paskaa parvekkeelta tai tullaan riehumaan. Usko pois, sille rankalle päivälle saattaa tulla ymmärrystäkin sillon ihan erilailla.

LISÄYS: http://www.kyttaajat.net/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)