Aihe: Viritysmittari
1
Bailey
15.12.2002 14:11:42

Suositelkaapas jotain hyvää ja mahd. halpaa viritysmittaria kitaralle/bassolle.
"It's better to burn out than to fade away." -K.Cobain
Lennu
15.12.2002 14:21:54

Boss TU-30, kitaralle ja bassolle. Kannattanee päivän hinta katella ite, mä ostin rahoissani aikoinaan aika kalliilla. Mutta hyvä peli on.
www.lennu.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
clifton
15.12.2002 17:43:42
Itselläni on tuon danelectron minisarjan virtysmittari. Edullinen on eikä minulla ainakaan ole ollut mitään valittamista
poppamies
15.12.2002 21:37:35

Kyllä kaikki kaupan viritysmittarit toimii tyydyttävästi ainakin sähkösoittimilla johdon kautta. Mikäli tarvit mittaria myös akustisille kanatta ehkä ostaa joku vähän arvokkampi. Tuo Bossi on varmasti ihan hyvä.
kekko
15.12.2002 22:31:51
mitä viritysmittarilla yleensäkään tekee?!! korva on paras mittari!!
Fortune
15.12.2002 23:22:29

Niin, yksinään soittaessa.

Joskus pitää löytää se oikea vire ja nopeinta on, kun kaikki virittävät samalla mittarilla.

Toisaalta kyllä se A:n hakkauskin käy, mutta jos pitää ilman sähköjä virittää, niin sitten mittari on jees.
Kläp.
Dumb
15.12.2002 23:45:51

Mittari on myös enemmän kuin mukava laite silloin kun pitää kitarat virittää ilman vahvistusta (esim. takahuoneessa) ja vieressä on porukkaa mölyämässä.
handegunnar
16.12.2002 15:27:33
Fenderin analoginen mittari on mukavan rauhallinen. Hintaa hieman yli 30€
Jabe
16.12.2002 15:31:52

Ei minullakaan teininä mitään viritysmittaria ollut. Mutta keikkaillessa on fiksua, kun on mittari - voi virittää takahuoneessa, meluisassa paikassa jne. Ja koko bändi on sitten varmasti samassa vireessä. Toinen tilanne, jossa tarvii hyvän mittarin, on kitaran tai basson hienovireen säätö.
molotov
16.12.2002 16:48:47
Korgilla on luottokortin kokoinen mutta vähän paksumpi mittari, joka on yllättävän hyvä eikä maksa kuin jotain 25-30 euroo. On tarkka ja nopea, ja neulamittaria matkiva näyttö on hyvä. Myös 3 lediä on. Toimii kitaralla ja bassolla. Miinuksina on valaisematon näyttö (ei oo kyllä monessa kalliimmassakaan) sekä outputin puute, jos haluaisi laitaa mittarin osaksi signaaliketjua.
kekko
16.12.2002 16:56:50
hmm... ihan käypiä syitä!! tunnustetaan!
Lennu
16.12.2002 20:12:15

Korgilla on luottokortin kokoinen mutta vähän paksumpi mittari, joka on yllättävän hyvä eikä maksa kuin jotain 25-30 euroo. On tarkka ja nopea, ja neulamittaria matkiva näyttö on hyvä. Myös 3 lediä on. Toimii kitaralla ja bassolla. Miinuksina on valaisematon näyttö (ei oo kyllä monessa kalliimmassakaan) sekä outputin puute, jos haluaisi laitaa mittarin osaksi signaaliketjua.

Oki, Boss TU-30:ssä on valaistu näyttö, digitaalinen neulamittari, 2 lediä, kitaralle ja bassolle jakki ja akustiselle on mikki (toimii loistavasti). On input ja output, vain muuntaja puuttuu;) 9V nepparipatteri kestää kovalla kulutuksella (lue: Pete Townsedin oppipoika) noin puoli vuotta. Koko on noin Nokian 2110 luokkaa (mitä väliä sinänsä).
poppamies
16.12.2002 20:32:49

Olen käyttänyt viritysmittaria kauan, kauan ja sitä ennen viritin korvan mukaan kauan(minulla on ihan samanlainen valtavan hyvä korva kuin sinulla), mutta kyllä mittari on ehdoton. Olen nähnyt paljon nuoria kolleja jotka virittää kitaransa sillai huilu äänillä, ja kuvittelevat että kyllä tämä tästä tällai tulee parempaan vireeseen mitä mittarilla. Eikä tule! Ensinnäkin tuo tapa käyttää huiluäänniä on täysin p*****stä. En jaksa tässä selittä miksi ei kitaraa saa, eikä voikaan saada vireeseen huiluäänillä. Toiseksi kitara on tuollainen tasavireinen kompromissi soitin, eikä sitä saa virittää mihinkään "puhtaaseen vireeseen", vaan kielet täytyy virittää EADGBE niin tarkasti kuin mahdollista. Kaikkia sointuja ei voi eikä saakaan soimaan puhtaasti, mutta vain mittarilla pääsee niin lähelle täydellisyyttä kun on mahdollista. Kaikki sinunkin idolit "over there" käyttävät myös viritysmittareita, ja monilla on vielä kaiken lisäksi tuollainen järeämpi strobo laite.
Jucciz
17.12.2002 11:17:29
Suosittelen Earvanan satulaa, auttaa paljon tuohon ongelmaan, kun soinnut kuulostavat karmealta viritettäessä mittarin mukaan kielet kohdalleen ja otettaessa sointu barréna jostain vähänkään ylempää kaulalta. Tuo satula kompensoi kielten pituuksia siten, että sekä soinnut, joissa on vain fretattuja (keksikää hyvä suomennos) sekä myös ne, joissa on mukana vapaita kieliä, kuulostavat hyvältä. Tavallisella "suoralla" satulalla varustetun kitaran kielten virittäminen mittarin kanssa yksi kerrallaan ei vaan "toimi", kitara ei vaan ole yksinkertaisesti vireessä koko kaulan mitalta.

Niin ja, ei viritysmittari ole mikään välttämättömyys oikeasti. Hyvät korvat ja referenssisoitin, joka varmasti on vireessä, riittää. Tätä ei pidä ottaa provosointina, se vaan on niin. Tänäkin vuonna olen soittanut kymmeniä keikkoja, enkä yhdellekään niistä ole virittänyt kitaraa mittarin kera vaan suosiolla Rhdodesin kanssa samaan vireeseen omia korvia käyttäen. Kukaan ei ole vielä tähän mennessä antanut palautetta epävireisestä soittimesta.

hoho

- Jucciz -
Jucciz
17.12.2002 11:20:30
Niin ja siis, Rhodesin kanssa... se on se Fenderin sähköpiano jostain seitkytluvulta. Pahoittelen kirjoitusvirheitä, en nukkunut viime yönä.

- Jucciz -
Bailey
17.12.2002 13:13:55

Kävin sitten tänään ostamassa musamaailmasta(hki) Seiko st757 -merkkisen mittarin.Käy sekä bassolle että kitaralle,kitaralle ala ja ylävireestä kertovat ledit,mittaria matkiva nestekidenäyttö,in- ja outputit,näytössä valot,sisäänrakennettu mikki..

Hinta 37e..ei ehkä kaikkein halvimpia,mutta kerran se vaan kirpasee..
"It's better to burn out than to fade away." -K.Cobain
poppamies
17.12.2002 13:40:47

Kävin sitten tänään ostamassa musamaailmasta(hki) Seiko st757 -merkkisen mittarin.Käy sekä bassolle että kitaralle,kitaralle ala ja ylävireestä kertovat ledit,mittaria matkiva nestekidenäyttö,in- ja outputit,näytössä valot,sisäänrakennettu mikki..

Hinta 37e..ei ehkä kaikkein halvimpia,mutta kerran se vaan kirpasee..

Hyvä valinta! Mulla on itselläni m.m tullainen SEIKO Chromatic Tuner ST 747-200. Mitään muuta eroa ei taida olla että mun laitteesta puuttuu valot. Olen itse lähinnä basisti ja olen ollut erittäin tyytyväinen viritysmittariin. Tuo "virtuaalinen analogineula" on kätevä. Siitä saa hyvin hahmotettua koko homman. Mulla on toinenkin arvokkaampi mittari ilman "neulaa", mutta kyllä tuo Seiko on kätevämpi.
Jos soitat bändissä ja kaikilla on erillaiset mittarit kannattaa ne joskus tsekata keskenään koska mittarin välisiä eroja valitettavasti kyllä esiintyy vaikkei pitäisi olla mahdollista.
Jusstus
18.12.2002 13:47:00
Niinno sitä vielä vaan, että kun köyhällä opiskelijalla ei oo enää varaa ostaa kunnon viritintä niin täytyy käyttää tota Podia virittimenä... Sehän on vallan näppärä siihen hommaan. Kunhan laittaa sen vaan jonkun erillisen piuhan nokkaan niin, ettei se ole signaaliketjussa. Ja varoo keikalla, ettei kukaan nää sitä putkivahvarin päällä välkkymässä. Luulevat vielä mallinnushörhöksi soittajaakin... Hehe. (Mallintajat älkööt ottako hernehiä nenuun...)
"These go to eleven.."
Jonte
18.12.2002 13:55:09

Osta Korgin mittari, jossa on metronomi mukana.
Jokainen uusi päivä on entinen eilinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)