Aihe: teleistä kumpi parempi?
1
zorro
06.08.2004 02:14:19 (muokattu 06.08.2004 02:40:47)
Tokain ATE-33 ( http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/161/ate__33.phtml )

vaiko

Fenderin mex standarti (eli tämä http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-157238.html )??

eli kumpi on laadukkaampi?
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
mikasoi
06.08.2004 06:20:41 (muokattu 06.08.2004 06:28:55)
Onhan tossa hintalapussa jo prosentuaalisestikin eroa, et jos noilla pohjatiedoilla pitäs äänestää, niin sanoisin et: FENDER 1 - TOKAI 0.

Ja jotenkin itsellä olis mukava fiilis kun vehkeessä lukee sama merkki, mikä siinä on ollut ammoisista ajoista lähtien.

Nyt tuli sellainen olo et olis hienoa jos kaikki kitaramerkit tekis "omia" mallejaan eikä esim stratocasterin muotilla painas vähän joka merkki.. Tietäs heti et toi on vasburni ja toi on gretsi. (Lieventävänä asianhaarana klo on 6 aamulla ja takana valvottu yö.)
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
p130
06.08.2004 10:02:10 (muokattu 06.08.2004 10:02:49)

Vastaavia laadultaan, jos minulta kysytään. Molemmissa mikit keraamisilla magneeteilla (tosin Fenderissä taitaa olla muu elektroniikka parempaa kuin Tokaissa). Molemmat on tehty samoista puulajeista, yksilöerot ratkaisisvat paremmuuden. Kuitenkin tuntuu siltä, että "33" sarjan Tokai teleissä ja stratoissa on aina erittäin hyvin soivat puut, vaikka halppiksista puhutaankin.

Hinta/laatusuhde: Tokai ehdottomasti. Mutta on sillä Fender-tekstillä ja lavan muodolla oma arvonsa, ei sille mitään voi.

On vähän sellainen tunne (siis tämä on n. 50% mutua, en minä noita _niin_ paljoa ole soitellut...), että halppisTokait ovat keskimäärin puiltaan parempia kuin Fenderin edullisimmat. Periaatteessa siihen olisi selityskin: Mexicofenderien puuosat tehdään samassa paikassa kuin jenkkienkin. Aluksi valikoidaan bodyt USA-fendereihin, sitten meksikon puolella vielä parhaat kalliimpiin malleihin ja standardeihin jäävat ne mitä on jäljellä. (Varmin tapa saada vihaa mnetissä tuntuu kyllä olevan Fender mexicostandardien kritisointi... Jos jollakin on parempaa tietoa valintaprosessista, kertokaa. *ttu venteri hakkaa tokain aina 6-0 kommentit voi jättä väliin.)

Mutta edelleenkin, noissa ratkaisevat ne yksilöerot. Helkkarin hyviäkin meksikostandardeja on tullut vastaan.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Dumb
06.08.2004 10:42:27 (muokattu 06.08.2004 10:42:33)

Itselläni on kutakuinkin saman hintaluokan (noin 3 000mk vuonna -98) Tokai Breezysound Tele (varustettuna tosin EMG-81:llä) ja olen ollut erittäinkin tyytyväinen! Soi erittäin hienosti ja "vahvasti", sähköistettynä tai ilman. Tietysti, sähköistetty soundi vaatii tuon humbuckerin, jotta se miellyttää minua, mutta se ei kuitenkaan tee tuosta kitarasta yhtään sen huonompaa.

Eli, minä ainakin antaisin tuolle Tokaille mahdollisuuden ja testaisin sitä kunnolla.
zorro
06.08.2004 14:40:27 (muokattu 06.08.2004 14:42:42)
nii, voiko ne olla nini huonoja, että on riskialtista tilata testaamatta?

eli onko se aivan sama kumman tilaa, kun ne on samanlaisia??

sitten vielä pieni offtopic - Mistäköhän olisi mahdollista saada telen tallaan sellanen plate että saisi humbuukkerin sinne kiinnitetttyä? Käsittääkseni sitä joutuu kaivertelemaan vähän..
Dumb
06.08.2004 15:19:40

nii, voiko ne olla nini huonoja, että on riskialtista tilata testaamatta?
eli onko se aivan sama kumman tilaa, kun ne on samanlaisia??

Minä en välttämättä tilaisi testaamatta, jokainen soitin on kuitenkin yksilö.

Mistäköhän olisi mahdollista saada telen tallaan sellanen plate että saisi humbuukkerin sinne kiinnitetttyä? Käsittääkseni sitä joutuu kaivertelemaan vähän..

Millbrook Musicista saattaisi löytyä, en ole varma. Jos tuon ammattimiehellä teetätät niin voit sopia hänen kanssaan suoraan, että hän hommaa tuon uuden tallalevyn ym. Näin se minullakin tehtiin (hoidin homman vaan erään liikkeen kautta, joten en tiedä, kuka tuon homman minun Teleeni on tehnyt).
Numbie
06.08.2004 18:29:05

ATE-33:n olen omistanut, hyvä soitinhan se oli kaikin puolin. Fenderin teleistä ei ole kokemusta, mutta meksikostratoista sitten onkin vain myönteisiä kokemuksia.
Sammakko
06.08.2004 18:46:38

Eikös tuossa fenderissä mene oikeaoppisesti rungon läpi toisinkuin tokaissa.
"Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno."
Sammakko
06.08.2004 20:03:24

... mitäs meinaat? Mikäli puhut kaulasta niin eipä kyllä tosiaan...? Vai ymmärsinkö kysymyksen aivan väärin?

Siis kielet.
"Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno."
Tinppa
06.08.2004 20:15:33
Kyllähän ne rungon läpi kielet menee Tokaissakin, ihan samaan malliin kuin Fenderissä.
carhu
07.08.2004 01:08:07
sitten vielä pieni offtopic - Mistäköhän olisi mahdollista saada telen tallaan sellanen plate että saisi humbuukkerin sinne kiinnitetttyä? Käsittääkseni sitä joutuu kaivertelemaan vähän..

Hommaa uus talla.kattos tuolta eikä ole hinnalla pilattu.
http://www.spelektroniikka.fi/

Mä Laitoin tollasen vastaavan mis on joka kielelle oma hienosäätö omaan fernandes teleeni vanhan kolme ruuvisen tilalle. Hiukan joutu bodysta jyrsimään mut muuten sopi vanhoihin ruuvinreikiin. Kyl kannatti,nyt kakkoskepistäkin saa hienovireen suurinpiirtein paikalleen. Ja tietty sen humpparisoundin!
Heguli
07.08.2004 10:56:45
Vastaavia laadultaan, jos minulta kysytään. Molemmissa mikit keraamisilla magneeteilla (tosin Fenderissä taitaa olla muu elektroniikka parempaa kuin Tokaissa). Molemmat on tehty samoista puulajeista, yksilöerot ratkaisisvat paremmuuden. Kuitenkin tuntuu siltä, että "33" sarjan Tokai teleissä ja stratoissa on aina erittäin hyvin soivat puut, vaikka halppiksista puhutaankin.

Hinta/laatusuhde: Tokai ehdottomasti. Mutta on sillä Fender-tekstillä ja lavan muodolla oma arvonsa, ei sille mitään voi.

On vähän sellainen tunne (siis tämä on n. 50% mutua, en minä noita _niin_ paljoa ole soitellut...), että halppisTokait ovat keskimäärin puiltaan parempia kuin Fenderin edullisimmat. Periaatteessa siihen olisi selityskin: Mexicofenderien puuosat tehdään samassa paikassa kuin jenkkienkin. Aluksi valikoidaan bodyt USA-fendereihin, sitten meksikon puolella vielä parhaat kalliimpiin malleihin ja standardeihin jäävat ne mitä on jäljellä. (Varmin tapa saada vihaa mnetissä tuntuu kyllä olevan Fender mexicostandardien kritisointi... Jos jollakin on parempaa tietoa valintaprosessista, kertokaa. *ttu venteri hakkaa tokain aina 6-0 kommentit voi jättä väliin.)

Mutta edelleenkin, noissa ratkaisevat ne yksilöerot. Helkkarin hyviäkin meksikostandardeja on tullut vastaan.

Mutua on. Kyllä siellä tehtailla koneet laulaa (myös USA:ssa) Ei niitä puita kukaan vertaile, kääntele ja vääntele. Tämä vaatisi laaduntarkkailu prosessin, eli pitäisihän niitä kitaroita sitten kokeilla kuinka ne soivat. En usko että Pedrot niitä soittelee ja syväluotaa puiden ominaisuuksia. Vertaa esim. kahvinkeittimiä valmistavaan tehtaaseen. Tuskin niitä kokeillaan ja keitellään kahvia vertailumielessä. Tähän teolliseen kitaran valmistukseen on turha liittää mitään mystiikkaa. Bisnestä se on. Liukuhihnatyötä, jota alipalkatut mehikot tekevät rajan kummallakin puolella.
D-Kay
07.08.2004 13:21:09

Kyllähän ne rungon läpi kielet menee Tokaissakin, ihan samaan malliin kuin Fenderissä.

Ei taida 33:ssa mennä. ATE-50:ssä menee.
Lego
07.08.2004 13:30:52
Jos löydät lähellekään yhtä hyvälaatuisen fender mehico standardin kun minun yksilöni (katso oma kuva) niin varmasti fenkku pyyhkii tokailla lattiaa. Oma Fenderini on kyllä aivan helvetin loistava kitara, ei voi muuta kuin kehua.
=w=
zorro
07.08.2004 13:55:49
hienon näkönen se ainakin on.
p130
09.08.2004 09:42:34

Tuskin niitä kokeillaan ja keitellään kahvia vertailumielessä. Tähän teolliseen kitaran valmistukseen on turha liittää mitään mystiikkaa. Bisnestä se on. Liukuhihnatyötä, jota alipalkatut mehikot tekevät rajan kummallakin puolella.

Pedro ei varmasti testaa jokaista yksilöä huolella. Mutta esimerkiksi allthingsstrat.com:n mukaan jostakin kumman syystä mexicostandardeista löytyy keskimäärin useammasta palasta tehtyjä bodyjä kuin americaneista. Ainakin ulkonäön perusteella tehdään karkeaa valitaa. USA/Mexico -ero on selvä ja todistettu. USA:ssa maahan jääneistä puuosista vielä erotellaan parhaat (Fender Frontlinen mukaan osassa jenkkimalleja puuosat ovat "selected", american ei kuulu näihin -> todistettu sekä erottelu mex/usa että jatkoerottelu usa:ssa). Uskoisin että meksikossakin tehdään vastaavaa karsintaa kalliimpien ja halvempien soitinten osien välillä. Ei mitään mystiikka, vaan mallieroja. Pikkupalkkainen apupoika osaa erottaa yhden, kaksi, kolme ja neljäkin liimasaumaa toisistaan.

Puun laatuhan vaikuttaa tunnetusti sointiin enemmän kuin liimasaumojen määrä, mutta myös niillä on oma osansa eroihin.

Jos sattuu joskus isompaan liikkeeseen missä on useampia yksilöitä vaikka nyt americania, mex classicia ja strandardia niin kokeilemaan ja vertailemaaan vain. Niistä voi löytyäkin eroja...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)