Aihe: Kytkimellä vai ilman?
1
solesurvivor
06.08.2004 07:30:45
Päätinpä tuossa, että ostan Shure SM 58:n, kun käytössä oleva mikki on paska. Ajattelin haluavani on/off-kytkimellisen mallin. Sitäpä ei ihan hevillä löydykään mistään hyllystä, vaan pitää tilata. Sitten kuulin muutamalta eri taholta, että ei välttämättä kannata ottaa kytkimellistä, ei oo juurikaan merkitystä ja hajoaa helpommin jne. Minkälaista kokemusta teillä, kumpi parempi? Mitä on käytössä kelläkin? Pääsääntöisesti treenikäyttöön mulle se tulisi.
If you shake my hand, better count your fingers..
-jj-
06.08.2004 07:51:51

Päätinpä tuossa, että ostan Shure SM 58:n, kun käytössä oleva mikki on paska. Ajattelin haluavani on/off-kytkimellisen mallin. Sitäpä ei ihan hevillä löydykään mistään hyllystä, vaan pitää tilata. Sitten kuulin muutamalta eri taholta, että ei välttämättä kannata ottaa kytkimellistä, ei oo juurikaan merkitystä ja hajoaa helpommin jne. Minkälaista kokemusta teillä, kumpi parempi? Mitä on käytössä kelläkin? Pääsääntöisesti treenikäyttöön mulle se tulisi.

Varmaan enemmän makuasia, meillä on molempia useampia ja molemmat mallit ovat kestäneet (välistä aika rankkaakin) käyttöä useita vuosia hyvin. Jotkut laulajat haluavat sen kytkimen niin heilläkin on jotakin tekniikkaa hallittavana ;)

no joo, onhan se nätti jos esim. kovalla volumella vetää ja on kiertoherkät laitteet.
midprice
06.08.2004 08:11:12

Yleensä se kytkin on aina siinä väärässä asennossa. Sitten saa miksaajana kummallisia mulkaisuja laulajilta, kun ei mitään kuulu vaikka kuinka laulais. Eli siis mielipiteeni on, että ilman kytkintä.
___Ozzy
06.08.2004 09:07:54

Olen vahvasti kytkimellisen puolella. Tottumis kysymyshän tämä on, luulen. Muistaakseni mulla ei ole ollut yhtään viiskasia ilman kytkintä.
Jostain syystä pidän siitä, että mulla on kontrolli, kuten kitaristillakin on volapotikka skebassa.
where have all the colours gone?
Locrian
06.08.2004 09:54:44
Näin osa-aika miksaajan ja kokoaika lauleskelijan näkökulmasta sanosin että ilman kytkintä.On nihkeetä kun mikki on vahingossa pois päältä kun pitäis laulaa.Kovasti jos riehuu keikalla niin saattaa käydä niin että just ennen kertsiä tönäsee mikin pois päältä.Tyhmää.

Toinen juttu on noi ikävät poksut joita tulee kun mikin kytkee päälle.Miksaajat ei tykkää.Tottakai voi jättää mikin päälle soundchekistä lähtien mutta mitä järkeä on sitten edes hankkia kytkimellistä mallia.

Mun näkemyksen mukaan noi kytkin jutut on tarkotettu puhujanpönttöihin ja konferensseihin-ei suinkaan lavoille ja treenikämpille.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
solesurvivor
06.08.2004 12:15:06
Näin osa-aika miksaajan ja kokoaika lauleskelijan näkökulmasta sanosin että ilman kytkintä.On nihkeetä kun mikki on vahingossa pois päältä kun pitäis laulaa.Toinen juttu on noi ikävät poksut joita tulee kun mikin kytkee päälle.Mun näkemyksen mukaan noi kytkin jutut on tarkotettu puhujanpönttöihin ja konferensseihin-ei suinkaan lavoille ja treenikämpille.

Tohon just halusinkin näkemystä. Kyllähän sekin jo jotain käyttötarkoituksesta kertoo, kun mistään liikkeistä ei tahdo kytkimellistä mallia löytyä. Ja todellakin vaivasi nuo napsahtelut, aiemmin ei oo selvästi kuulunu, kun on ollu nii surkea piuha;) Kiitos mielipiteistä.
Locrian
06.08.2004 13:28:08
Mukavaa olla avuksi.Laulamaan siitä!
___Ozzy
06.08.2004 13:43:42

Kyllähän sekin jo jotain käyttötarkoituksesta kertoo, kun mistään liikkeistä ei tahdo kytkimellistä mallia löytyä.

Jaa ei? Itse olen ainakin kaikki kytkimelliset viiskasini ostanut ihan musiikkiliikkeestä. Käypään hintaan. Kyllä noita on kaupan hyllytavaranakin.

Ja todellakin vaivasi nuo napsahtelut, aiemmin ei oo selvästi kuulunu, kun on ollu nii surkea piuha.

Jaa napsahtelut. Yhdessä kytkimellisessä viiskasissani on ollut hieman napsunaa, muissa ei lainkaan. Sitten kun tajusin, että sen kytkimen asentoa voi vaihtaa sillain hellästi liu'uttamalla, eikä runttaamalla pohjaan täysillä, niin kah, napsuna loppui. Piuhasta tuskin kiinni.

Pidän kannastani kiinni edelleen ja pitäydyn kykässä.

Toisaalta, kukaan miksaaja ei ole laittanut pahakseen, kun olen paikanpäälle paukannut oman "kykämikkini" kanssa ja pyytänyt saada laulaa sillä. Onnistuu. Eikä tuossavaiheessa tod. ole miksaajan moka, jos kanava onkin sitten kiinni, kun pitää vetää. Se on ihan artistin itsensä harteilla. Pitäähän laulajan osata hallita sekä instrumenttinsä että sen instrumentin äänenvahvistamiseen käytettävä tekniikka.
Ilman poksumisia tahi hijaisia hetkiä. Kukaan tosin ei voi olla täydellinen.
Locrian
06.08.2004 13:53:07
Mutta miksi se kytkin pitää olla?Ei todellakaan vastaa kitaristin volume-potikkaa jolla säädetään myös saundia kuten aikasemmin ehdotit.Kytkin vaan sotkee hommaa.Miksaajan tehtävä on kytkeä kanava auki ja laulajan tehtävä on laulaa hyvin.Ei siihen tarvita mitään kytkimiä.Ja vaikka poksun saisi hiljaisemmaksi liu'uttamalla kytkintä niin se ei poista faktaa että kytkin on täysin turha.
Unworthy Knight
06.08.2004 14:13:16
Mutta miksi se kytkin pitää olla?Ei todellakaan vastaa kitaristin volume-potikkaa jolla säädetään myös saundia kuten aikasemmin ehdotit.Kytkin vaan sotkee hommaa.Miksaajan tehtävä on kytkeä kanava auki ja laulajan tehtävä on laulaa hyvin.Ei siihen tarvita mitään kytkimiä.Ja vaikka poksun saisi hiljaisemmaksi liu'uttamalla kytkintä niin se ei poista faktaa että kytkin on täysin turha.

Itse kaipaan kytkintä vain sillon kun treenataan oloissa jossa tuntuu että lähtee kiertämään mitä ihmeellisimmitä asijoista, muuta hyötyä en ole sille keksinyt.
Siitäkin pääsee kun sijoittaa Pa romua ittensä lähettyville ja jaksaa tapella ja tutkia kierron ihmeellistä maailmaa.

Ratkaisumme on hämärä: kitaristin mikit ei saa osottaa minun mikkiini, jostakin syystä kiertää niin vitusti heti siitä, muuten ei saa kiertään muutakun ihan loogisista syistä.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3
___Ozzy
06.08.2004 14:55:55 (muokattu 06.08.2004 14:57:49)

No, mielestäni se kytkin on samankaltaisista syistä kuin Unworthy Knight sanoi: Itse kaipaan kytkintä vain sillon kun treenataan oloissa jossa tuntuu että lähtee kiertämään mitä ihmeellisimmitä asijoista.
Tämä myös tapahtuu mitä ihmeellisimmissä paikkoissa ja yleensä hetkillä jolloin sitä ei saisi tapahtua. Mutta syynä siihen, että livenä tykkään käyttää kykämikkiä johtuu vaan siitä, että se antaa enemmän vapautta. Ei ole kokoajan sidottu pitämään mikki poispäin monitoreista (juu, tätä mulle sattuu aina, kun ei siinä riehuessaa huomaa mihin sillä mikillä sohii) joten on tilaa pomppia vaikka päällään. Itselleni on helvetin tärkeää tuo kontrolli. Mun pitää olla tietoinen tuleeko ääntä vai ei. Jos kykä on off -ei tule ja toisinpäin. Jos kykä on 'ON', eikä ääntä tule, on vika silloin miksaajassa, ja vasta sitten kurkin siihen miksaajaan, jotta mitäs...
Tämä ei tarkoita sitä, etten arvostaisi miksaajia tai osa-aikamiksaajia, vaan päinvastoin. Äänimiehethän tuon soittajien esittämän musiikkiesityksen tarjoilevat yleisölle. Äänimiesten käsissä on miltä se kuulostaa. Yleensä he tietävät mitä tekevät.

Tämä alkaa olemaan ihan turhaa jaadajaadaa tästä jauhaminen, kukaan kuitenkaan tällaisesta väittelystä kostu mitään. Mielipideasia. Tä tykkäät äidistä, mä aidanseipäästä, niin helppoa.

No, että saatais jatkettua tätä mukavaa poikamaista kisailuamme, jatketaan sitten vähän...
Ymmärrän kyllä suhtautumisesti asiaan, toki, kun jopa osa-aikaisena olet tehnyt miksaajan hommia, niin onhan se tosiaan aika paskamaista varmaan, kun joku laulajan retale yht'äkkiä tahtookin käyttää kytkimellistä mikrofoonia ja vie SUN hommat. Kyllä muakin varmasti korpeis.
Mutta traumoista selviää.
Ammattiauttaja avittaa.
Locrian
06.08.2004 15:15:52 (muokattu 06.08.2004 15:32:08)
Ei mulla oo mitään sitä vastaan että sä,tai kukaan muukaan, tuo kykämikkiä lavalle.Mä hoidan hommani ja kanavat ei todellakaan oo vahingossa pois päältä.Mä en vaan ite sellasta käytä jos vaihtoehtoja on.Syynkin jo sanoin.Ylimääräsiä liikkuvia hasardeja ei tarvii kun tehdään musaa.Enkä sen takia tarjoaisi tottumattomalle kykämikkiä koska sen nimenomaan saa myös itse pois päältä vahingossa.Arvaa ketä sitten mulkoillaan vaikka todellisuudessa laulaja-polo itse mykisti itsensä.

Jos kiertää ni sitten hoidetaan kierrot pois jollain muulla tavalla koska ollaan jo menossa metsään missä ei pelkällä kytkimellä ratkasta mitään.Kamat kuuluu sijoittaa ja säätää niin että ei kierrä.

Kytkimiä vastaan sinänsä mulla ei oo mitään.Esim. C1000:ssa on kytkin koska sitä voi käyttää myös pattereilla.Kyseisessä mikissä kytkimen asennus on perusteltua.Ei lauludyniksissä.

Tosta vapaudesta sen verran,että mä kyllä suon laulajille vapauden esiintyä ja vaikka työntää mikin läpi monitorista.En kumminkaan suo vapautta kusta bändin ja mun yhteistä esiintymistä yhden vipstaakin takia.
___Ozzy
06.08.2004 15:38:23

Kuten jo aikaisemmin sanottua, aikalailla mu-tu aihe. Mutta saatiinhan tällekin palstalle edes hetkeksi eloa. Poikamainen kisailu on hubaa ja halpaa ja ennenkaikkea hubaa. Provo -linja jatkukoon...

Sori :D

Tosta vapaudesta sen verran,että mä kyllä suon laulajille vapauden esiintyä ja vaikka työntää mikin läpi monitorista.

Ja siis lupaat ettei kamat kierrä? Vain pari kertaa olen törmännyt tilanteeseen, jossa ei olisi ollut havaittavissa huomattavaa kiertoilmiötä monitoreista kun olen siihen mikillä sohottanut.

En kumminkaan suo vapautta kusta bändin ja mun yhteistä esiintymistä yhden vipstaakin takia.
Okei, mahdollisuushan on olemassa, että sen kykän unohtaisikin offille. Mutta yhtälailla on mahdollista, että kitaristi uhohtaa rauhallisemman väliosan jälkeen painaa särön päälle kun lähdetään oikein kunnolla jyräämään oikein saatanallista mättöä. Kitaristilla tietysti kliinikanava päällä. Vituttaisiko?

Yhtälailla, kuin tämä unohteleva kitarasankarimme, pystyy laulajakin käyttämään vipuja ja vipstaakeja. Jopa samaan aikaan kun hän laulaa.
Mites sitten muuten laulaja-kitaristit? Nehän sährää jonkun saakelin kielisoittimen kanssa siinä kokoajan. Pahimmat painelevat vielä efektejä.
Julmaa.
Niillä aina kusee varmasti kaikki esiintymiset. Ihan varmana.
Locrian
06.08.2004 17:17:00
Kuten jo aikaisemmin sanottua, aikalailla mu-tu aihe. Mutta saatiinhan tällekin palstalle edes hetkeksi eloa. Poikamainen kisailu on hubaa ja halpaa ja ennenkaikkea hubaa. Provo -linja jatkukoon...

Sori :D

Ei mitään.Jatketaan.

Ja siis lupaat ettei kamat kierrä? Vain pari kertaa olen törmännyt tilanteeseen, jossa ei olisi ollut havaittavissa huomattavaa kiertoilmiötä monitoreista kun olen siihen mikillä sohottanut.

Lupaan että keikka menee paremmin jos yksi laulaa ja esiintyy ja toinen huolehtii saundeista.Yleensä mulla on tapana aika kärppänä tarkkailla tilannetta ja mutettaa kanavia jos on tarvetta.Myös jos rumpali rupeaa hajottamaan ja kaatamaan settiään,suljen koko rumpuryhmän.Kyse ei ole pelkästään laulajasta.Jos kitara kiertää kitaristin säätöjen takia niin pesen hommasta käteni SC:n jälkeen, vaikka vituttaahan sekin.Mua siinä taas mulkoillaan.
Kannattaa luottaa miksaajaansa.Se on ainoo kaveri bändin ulkopuolelta joka tekee hommia teidän eteen keikalla.

Okei, mahdollisuushan on olemassa, että sen kykän unohtaisikin offille.

...Tai että se kytkeytyy keikan melskeessä vahingossa offille.Älä poimi sanoistani pelkästään itsellesi edullisia asioita.Muista että puhun yleisellä tasolla.

Mutta yhtälailla on mahdollista, että kitaristi uhohtaa rauhallisemman väliosan jälkeen painaa särön päälle kun lähdetään oikein kunnolla jyräämään oikein saatanallista mättöä. Kitaristilla tietysti kliinikanava päällä. Vituttaisiko?

Kitaristi saa särön vain siitä pedaalista.Pedaali on siis välttämätön.Mikin kytkin ei.Jos kitaristi turii usein niin sitten voidaan vetää kitara koneesta läpi automaation kanssa ja soittaa klikin kanssa.Tämä nyt ei kuitenkaan ole millään tavalla rinnastettavissa mikin kytkimeen.

Yhtälailla, kuin tämä unohteleva kitarasankarimme, pystyy laulajakin käyttämään vipuja ja vipstaakeja. Jopa samaan aikaan kun hän laulaa.

Ja?Laulajan varmaan kannattaa myös spiikata yleisölle että pystyy käyttämään vipuja siinä kuin muutkin.Näin yleisökin pääsee ihmettelemään moista taituruutta.En nimittäin nää muuta pointtia tässä.

Mites sitten muuten laulaja-kitaristit? Nehän sährää jonkun saakelin kielisoittimen kanssa siinä kokoajan. Pahimmat painelevat vielä efektejä.
Julmaa.

Niin tekevät ja jos osaavat hommansa niin kaikki on OK.Mikin kytkin niillä on koko ajan on-asennossa.Mikäs pointti tässä oli?Mäkin laulan ja soitan samaan aikaan enkä vielä tähän päivään oo mitään kytkimiä mikkiini kaivannut.

Ai?Mä en oo huomannut mutta tottakai saat olla mitä mieltä haluat.Vai oliko toi kysymys?

Pähkinänkuoressa.Yleisesti ottaen en _tarjoa_ kytkimellistä laulumikkiä kenellekään joka sellaista ei välttämättä halua käyttää.Jos haluaa se on täysin ok,koska tiedän että kaveri on tottunut käyttämään moista.Alkuperäinen kysyjä halusi tietää kannattaako hankkia kytkimellinen mikki.Vastaan ei, koska en näe mitään syytä hankkia kytkimellistä mikkiä jos ei sellaseen ole vielä tottunut.

Kiitoksia ajastanne.
Juutas
06.08.2004 17:21:09
Julmaa.

Katsoin asiakseni edustaa tätä kuppikuntaa... =) Eli
kieltämättä kun sitä laulua ja soittoa yrittää yhdistää
toisiinsa, niin kaikki "ylimääräiset" hanikat haluaa
helvettiin sotkemasta. Eli Ehdoton-Ei kytkimille -
kitarapedaaleista on jo ihan tarpeeksi vaivaa.
Ja en kuse kaikkia keikkoja. =) Osan vain ja niistäkin
vain osan aikaa... ;-)
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
___Ozzy
06.08.2004 20:15:49 (muokattu 06.08.2004 20:17:13)

Ei mitään.Jatketaan.

Lupaan että keikka menee paremmin jos yksi laulaa ja esiintyy ja toinen huolehtii saundeista.

Tämän allekirjoitan täysin. Suutari pysyköön lestissään. Tällä en tosin hakenut sitä, että että laulaja alkaisi ääniä tekemään. En. Vaan puolustelin täysin tunnesyistä, kontrollin tunteen takia. Siitä, että sinulla on se viimeinen namiska käsissäs. Kaikki on sinusta kiinni. Tuota tunnetta. Koska humallun siitäkin.

Yleensä mulla on tapana aika kärppänä tarkkailla tilannetta ja mutettaa kanavia jos on tarvetta.Myös jos rumpali rupeaa hajottamaan ja kaatamaan settiään,suljen koko rumpuryhmän.Kyse ei ole pelkästään laulajasta.Jos kitara kiertää kitaristin säätöjen takia niin pesen hommasta käteni SC:n jälkeen, vaikka vituttaahan sekin.Mua siinä taas mulkoillaan.
Kannattaa luottaa miksaajaansa.Se on ainoo kaveri bändin ulkopuolelta joka tekee hommia teidän eteen keikalla.

Tottakai, jos haluat olla hyvä, elät siinä miksaustilenteessa. Olet itsekin keikalla silloin. Olet osa bändiä. Ja bändi luottaa suhun oikeesti. Siihen että annat kaikkesi, kuten hekin. Koska sinun hommasihan äänimiehenä ollessasi on olla viimeisimpänä henkilönä, joka laittaa hyvän pakettin vielä paremmaksi. Ja tottakai niin, että se yleisö diggaa. Tässäkin, kaikki hoitaa omat tonttinsa, ja vastaavat tottakai omista tekemisistään. Jokainen bändin jannu.
Niin, ja se äänimies.

...Tai että se kytkeytyy keikan melskeessä vahingossa offille.Älä poimi sanoistani pelkästään itsellesi edullisia asioita.Muista että puhun yleisellä tasolla.

Pahoitteluni tästä.
Sorruin rahvaanomaisuukiin.

Kitaristi saa särön vain siitä pedaalista.Pedaali on siis välttämätön.Mikin kytkin ei.Jos kitaristi turii usein niin sitten voidaan vetää kitara koneesta läpi automaation kanssa ja soittaa klikin kanssa.Tämä nyt ei kuitenkaan ole millään tavalla rinnastettavissa mikin kytkimeen.

Sanoisin, rinnastettavissa. Kuitenkin karkealla tasolla. Kummallakin on funktio ääntä instrumentista äänipöytään kuljettavassa ketjussa. Tämähän siis rinnastuksen karikatyyrinä.
Palatakseni vielä tuohon kitarasankariimme, ehkä hänen kuitenkin kannattaisi treenata, ennenkuin laitetaan tietokonetta väliin? Ei turisi niin usein.

Ja?Laulajan varmaan kannattaa myös spiikata yleisölle että pystyy käyttämään vipuja siinä kuin muutkin.Näin yleisökin pääsee ihmettelemään moista taituruutta.En nimittäin nää muuta pointtia tässä.

Okei. Seuraavalla keikalla lupaan spiikata, että osaan käyttää näitä vipuja. Sehän olisi viihdettä! Tule todistamaan. Vai luotatko mieheen?

Niin tekevät ja jos osaavat hommansa niin kaikki on OK.Mikin kytkin niillä on koko ajan on-asennossa.Mikäs pointti tässä oli?Mäkin laulan ja soitan samaan aikaan enkä vielä tähän päivään oo mitään kytkimiä mikkiini kaivannut.

Et muuten usko, mutta minäkin olen joskus myös soittanut laulaessani. Se vaatii lahjakkuutta. En ollut hyvä siinä.
Kytkin oli jo tuolloin. Ehkä se on syy...

Ai?Mä en oo huomannut mutta tottakai saat olla mitä mieltä haluat.Vai oliko toi kysymys?

Ei kysymyskään. Ironiaa.

Pähkinänkuoressa.Yleisesti ottaen en _tarjoa_ kytkimellistä laulumikkiä kenellekään joka sellaista ei välttämättä halua käyttää. Jos haluaa se on täysin ok,koska tiedän että kaveri on tottunut käyttämään moista.

Tottakai, jokaiselle 'parhaat' välineet suorituksen, kuin vain suinkin mahdollista.

Alkuperäinen kysyjä halusi tietää kannattaako hankkia kytkimellinen mikki.Vastaan ei, koska en näe mitään syytä hankkia kytkimellistä mikkiä jos ei sellaseen ole vielä tottunut.

Täytyy myöntää, että joskus innostuessani saatan mahdollisesti epähuomiossa unohtaa koko kontekstin, ja jäädä harhailemaan karkeisiin vertauksiin sekä liian ylimalkaisiin perusteluihin.
Koetin vain vastata kysymykseen, että se-nyt-on-yks-hailee, onko mikissä kytkin vai ei. Yleensä se kuitenkin on 'ON' -asennossa. Kytkin siinä on vaan lisävaruste. Käyttäköön tai ei. Minä pidän siitä kytkimestä.

Kiitoksia ajastanne.

Kiitoksia Sinulle.
Olen sinulle kiitoksen velkaa.
solesurvivor
09.08.2004 07:37:49
Ohhoh, tännehän kehkeytynyt kunnon keskustelut. Ostin sitten Shuren ilman kytkintä. Jyväskylästä ei ainakaan löytynyt tilaamatta, ei myöskään Kuopista, se tiedoksi Ozzylle. Enpä viitsinyt kauemmaksi ajella..;) Parit treenit kerkesin vetää ja hyvin pelaa. Pari kertaa pyrki kiertämään, mutta tiedänpä nyt, mistä pitää pysyä kauempana. Että ehkä tällä pärjään. Kiitti tosiaan mielipiteistä!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)