re infecta 03.08.2004 08:22:33 (muokattu 03.08.2004 12:09:57) | |
---|
Olen rakentamassa ensimmäistä kertaa sähkökitaraa valmiista osista. Saisin edullisesti Warmothin leppäkaulan stratocasteriin. Kaulassa on myyjän mukaan kuitenkin lievää tongue-risea, eli kaula nousee ylänauhoilla n. 16-17 nauhasta eteenpäin tallaa kohti. Jääkö kaula pysyvästi "vialliseksi"/käyttökelvoton vai voiko todella vian korjata pysyvästi, esim. laittamalla kaularaudan alle jonkun prikan (myyjän vihje)? Mikä on voinut aiheuttaa tongue-risen? Halutaan ostaa straton osia. Myydään Rockbag softlight-kotelo. Katso ilmoitukseni. |
Juzzu 03.08.2004 08:32:23 | |
---|
Olen rakentamassa ensimmäistä kertaa sähkökitaraa valmiista osista. Saisin edullisesti Warmothin leppäkaulan stratocasteriin. Kaulassa on myyjän mukaan kuitenkin lievää tongue-risea, eli kaula nousee ylänauhoilla. Onko kaula käyttökelvoton vai voiko todella vian korjata pysyvästi, esim. laittamalla kaularaudan alle jonkun prikan (myyjän vihje)? Mikä on voinut aiheuttaa tongue-risen? Ylänauhat, siis lähellä runkoa olevat? Ymmärtääkseni kaikki pulttikaulat nousevat ylänauhoilta vähäsen kun kaulan tämäyttää kunnolla kiinni, näin alan ammattimies joskus kertoili. Eli jos nyt on kyse siitä pienen pienestä mutkasta, joka syntyy kaulan ja rungon liitoskohdan tienoille. Tuotahan voi kompensoida hiomalla ylänauhat (n. 15-17+...)sellaiseksi tallaa kohti laskevaksi "luiskaksi", helpottaa asiain tilaa. Eli nylkyttelee ylänauhoja vähän tavallista enemmän, ei pitäis olla ongelma ku harvemmin nauhat tuolta enää hirveästi muutenkaan kulu. Jos mutkaa on enemmänkin, niin kaulan tilttaus saattaa auttaa. Ehkä. Jos tarkoitit että kaula on mutkalla satulan luota, ylöspäin, niin tuohan on tiettyyn rajaan asti lähes toivottava asia. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
re infecta 03.08.2004 12:09:01 | |
---|
Ylänauhat, siis lähellä runkoa olevat? Tarkistin myyjältä: nousu on n. 16-17 nauhasta eteenpäin tallaa kohti. Halutaan ostaa straton osia. Katso ilmoitukseni. |
Mase 03.08.2004 13:03:09 | |
---|
Tarkistin myyjältä: nousu on n. 16-17 nauhasta eteenpäin tallaa kohti. Eihän toi sitten ole paha, nauhat vaan hiontaan ;) Mulla oli joskus Hohnerin les paulissa saman tyyppistä tautia ja hiomalla lähti... |
poppamies 03.08.2004 13:06:20 | |
---|
Tarkistin myyjältä: nousu on n. 16-17 nauhasta eteenpäin tallaa kohti. Niin, tuo on sellainen asia mitä voi vain korjata hiomalla nauhoja mikäli niissä on varaa. Seuraava toimenpide, jos ei nauhoissa ole varaa, on napata nauhat pois ja hioa yläosa otelaudasta ja nauhoittaa uudelleen. "G-strings are for strippers" |
vrajala 03.08.2004 18:34:20 | |
---|
...vai voiko todella vian korjata pysyvästi, esim. laittamalla kaularaudan alle jonkun prikan (myyjän vihje)? Voitko tarkistaa siltä myyjältä mitä se mahtoi tuolla tarkoittaa? Tuskin sentään kaularaudan irrottamisesta puhui, joten millä tavalla se prikka alle laitetaan? Tahtoo tietää. Ja olen samaa mieltä edellisten kanssa. Kevyt hionta ja avot! Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Puavali 03.08.2004 19:25:00 | |
---|
Voitko tarkistaa siltä myyjältä mitä se mahtoi tuolla tarkoittaa? Tuskin sentään kaularaudan irrottamisesta puhui, joten millä tavalla se prikka alle laitetaan? Tahtoo tietää. Ja olen samaa mieltä edellisten kanssa. Kevyt hionta ja avot! Jos siihen asennettu kaularauta vituralleen, niin silloin se aika huono. Sellaiseenkin olen törmännyt, mutta sen sai korjattua ottamalla kaularaudan kokonaan pois ja tekemälle uudelle raudalle uran ja liimaamalla uuden puupalasen kaulan taakse. "I'm a farting fat ass, I have gas gas gas!" |
vrajala 03.08.2004 19:39:14 | |
---|
Jos siihen asennettu kaularauta vituralleen, niin silloin se aika huono. Sellaiseenkin olen törmännyt... Ei kai nyt sentään Warmothin kaulassa? No kai niilläkin tietysti jotain kesäapulaisia on töissä, mutta yleisesti ottaen nuiden laatu pakkaa olemaan melko priimaa. Ja osat työstetään ilmeisesti CNC-vehkeillä (nykyään), joten ei luulisi esim. väljiä tai muuten vaan persiillään olevia kaularaudan uria tulevan lainkaan. Vaan eihän sitä koskaan tiedä... Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Juzzu 04.08.2004 07:48:55 | |
---|
Voitko tarkistaa siltä myyjältä mitä se mahtoi tuolla tarkoittaa? Tuskin sentään kaularaudan irrottamisesta puhui, joten millä tavalla se prikka alle laitetaan? Tahtoo tietää. Tarkoitti varmaan, että kaulan liitoksen alle voisi laittaa jotain korotuspaloja. Jos oli vain vähän termit hukassa, kun pitäisi prikkaa saada raudan alle (=kuulostaa helpolta ja järkevältä modilta, hehe). Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
poppamies 04.08.2004 07:54:01 | |
---|
Tarkoitti varmaan, että kaulan liitoksen alle voisi laittaa jotain korotuspaloja. Jos oli vain vähän termit hukassa, kun pitäisi prikkaa saada raudan alle (=kuulostaa helpolta ja järkevältä modilta, hehe). Vai olisiko tuo myyjä tarkoittanut että kaularaudasta on kierteet pohjassa ja mutterin alle pitäisi prikkoja.... "G-strings are for strippers" |
Taidan jättää tämän kaulan ostamisen väliin. Mahtaakohan joku täällä m.netissä olla kiinnostunut valmistamaan maksua vastaan custom-stratokaulan ja mihin hintaan (sis. materiaalit)? Ihan alustavasti kyselen. - täysvaahterakaula - vaahteraotelauta mustilla doteilla ja kaulan sivuun luonnollisesti merkit - 24-3/4" skaala - 24 nauhaa, med-jumbo - compound 10"-16" radius - lapa isoa stratomallia Halutaan ostaa straton osia. Katso ilmoitukseni. |