Aihe: Opisekelu mahdollisuuteni musiikkiin liittyen lukion jälkeen.
1
treble
05.08.2004 12:50:34
Lukion toinen lukuvuosi pärähtää kohta käyntiin ja vitutus prosentti alkaa olla kohtalaisen koholla. Pikkuhiljaa pitäisi kuitenkin alkaa miettimään, että mitä sitten lukion jälkeen? Tällä hetkellä minulla ei ole asiasta hajuakaan! Minua ei kiinnosta mikään muu kuin musiikki. Kitaraa on tullut paukutettua ~5 vuotta.

Nyt ajattelinkin kysyä mitä erilaisia opiskelu mahdollisuuksia minulla on kitaran soittamiseen liittyen? Itse epäilen, että mahdollisuuteni opiskella kitaraa ja musiikkia lukion jälkeen ovat aika nollat sillä en ole ollut musiikkiluokilla, en ole ollut musiikkiopistossa eli siis minulla ei ole minkäänlaista merkintää musiikkiharrastuksestani missään paperissa! Miten muuten noita kitaratutkintoja voi suorittaa? Tarviiko ensin käydä monta kuukautta jotain opistoa vai voiko vain varata ajan jostain ja mennä soittamaan?

Kannattaisiko minun nyt lukiossa suorittaa niin paljon musiikin kursseja kuin mahdollista? Entä minkälaisia nuo pääsykokeet yleensä on?

Minua on toisaalta aina kiinnostanut myöskin studiotyöskentely, miksaaminen ja äänittäminen. Onko mitään paikkaa missä tätä voisi ihan Lukio pohjalta opiskella?
leka
05.08.2004 13:06:19 (muokattu 05.08.2004 13:07:26)
Kannattaisiko minun nyt lukiossa suorittaa niin paljon musiikin kursseja kuin mahdollista?

Ilman muuta.

Jos soittohommia halajaa opiskelemaan, niin teoriaa olisi osattava. Mutta onneksi musiikin kentällä on paljon muitakin koulutusmahdollisuuksia kuin pelkkä soittaja.

Minua on toisaalta aina kiinnostanut myöskin studiotyöskentely, miksaaminen ja äänittäminen. Onko mitään paikkaa missä tätä voisi ihan Lukio pohjalta opiskella?

Onhan noita, Virroilla opiskelevat osaavat kai kertoa tarkemmin?
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
mpk
05.08.2004 13:10:13
Jos lukion jälkeen haluat opiskella kitaransoittoa ja nimenomaan sähkökitaran, ammattikorkeakouluissa kuten esim. Oulunkylän pop/jazz-opistossa on linja. Klassisen kitaran linja löytyy sitten vielä ylempää Sibiksestä.
Muitakin opiskelupaikkoja esim. amk-tasolla on varmasti useita, ja kaikenlaisia Oriveden opistoja on paljon.
Se, että ei ole käynyt musiikkiopistoja tai kursseja ei vaikuta esim. tossa amk-haussa. Tietenkin ne teoria-asiat, mitä pääsykoevaatimuksissa vaaditaan on helpompi opetella jos niitä on musiikkiopistossa paukuttanut, mutta teoriaa voi opetella itsekin jos on vain vähän kurinalainen.

Lukion kurssit eivät vaikuta eteenpäin pääsyssä muuten kuin omien tietojen ja taitojen karttumisella, ja tottakai niitä kannattaa ottaa jos musiikki kiinnostaa ja opettaja ei ole täysin paska.

Näissä amk:issa ja vissiin aika monissa perus-opistoissakin opetetaan studiotekniikkaa. Kannattaa surffata ympäriinsä ja hahmottaa kokonaiskuvaa. Lukiopohjalla taitaa olla Suomessa parhaat opiskelumahdollisuudet.
C
05.08.2004 13:33:17
Pikkuhiljaa pitäisi kuitenkin alkaa miettimään, että mitä sitten lukion jälkeen?

Kannattaa siis tästä lähtien kuunnella niillä opo-tunneilla eikä vain pelata ristinollaa... ;-p

... mitä erilaisia opiskelu mahdollisuuksia minulla on kitaran soittamiseen liittyen?

No Sibelius-Akatemian ja konservatoriot (esim. pop-jazz) varmaan tiedät. Akatemiaan on aika vaikea päästä eikä konservatorioonkaan vaan kävellä sisään. Teoria pitäisi olla hanskassa, tosin jos olet todella hyvä soittaja niin teoriaosaamisen puutetta voi käsittääkseni silloin saada anteeksi.

Sitten on esimerkiksi Oriveden opisto, jossa voi sisäoppilaitos-henkisesti opiskella musiikkia (ja muita taideaineita).

Musiikkiopistoissa tasokokeiden suorittaminen riippuu taidoistasi. Jos pohjataitosi ovat hyvät, voit todnäk suht nopeasti suorittaa alimmat tasot. Mutta jonkinlaiset aikataulut ne sielläkin on tutkintojen suorittamiselle.

Minua on toisaalta aina kiinnostanut myöskin studiotyöskentely, miksaaminen ja äänittäminen.

Ammattikorkeakoulu Stadiassa on jotain mahdollisuuksia näihin liittyen. En tiedä tarkemmin, kts. netistä.
Mohla
05.08.2004 15:15:51

Piramk:ssa voi opiskella myös tuottamista. Tuolla asiaa ja kädenvääntöä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=55169
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
treble
05.08.2004 18:05:16
Kiitos paljon jo tulleista viesteistä! Tämä on valaissut mieltäni todella paljon ja alankin tästä heti tutkia noita linkkejä. Lisääkin saa toki pistää.
Topah
05.08.2004 20:06:29

Voin antaa sulle yhden vinkin. Jos haluat kitaransoiton ammattilaiseksi, niin ota yksityistunteja vaikka vuoden verran joltain gurulta, taikka sen oppilaitoksen opettajalta johon olet pyrkimässä. Näin ollen saat jo etukäteen tiedot, mitä vaaditaan koulun sisäänpääsemiseksi jne. Et täältä mitään huimia asiantuntevia kommentteja helpolla saa. Puhelin käteen ja soita ihmisille joilla on valtaa, tietoa, taitoa jne. Rahaahan siinä hieman menee, mutta joko se raksa, tai kitaransoitto loppuelämän urana. Valinta on sinun. Eikä mitään oikoteitä ole, eli kyllä ammattilainen tietää mitä vaaditaan ammattilaisuuteen. Et ole koskaan sen parempi soittaja, kuin olet juuri nyt tällä hetkellä, etkä koskaan tule olemaankaan. (toiv.ymm.)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)