Johannes_t 04.08.2004 22:22:30 | |
---|
Minkä kokoisilla kaappipinoilla olette pärjänneet, minkä kokoinen olisi optimaalinen ja mikä menee liioitteluksi? Tässä omaa pohdintaa: Jos etunen + DI-box-ratkaisua ei oteta lukuun, niin hyvän nupin kanssa toimeentuleva pikku kaappi (1x12, 2x10) olisi pienin ja mukavin setti, millä keikkoja Suomen klubeissa soittaisin. 4x10-ratkaisuun olen kuitenkin päätynyt jo vuosia sitten, vaikkakin roudaushelvetin keskellä se välillä riepoo. Tosin soundi on tietenkin jonnin verran muhkeampi kuin edellä mainitussa vaihtoehdossa. Muutama keikka per vuosi kyllä vaatiikin tuota hieman isompaa kaappia, lähinnä ulkoilmassa tapahtuvat festarivedot. Kaikki vaihtoehdot tästä eteen päin tuntuvat "isottelulta", ellei sitten noita isoja lavoja kierrä työkseen, roudareiden avustuksella tietenkin.. |
sirdickyj 04.08.2004 23:04:44 | |
---|
Jos on stydi PA (mitä ei juuri koskaan ole) niin kyllähän kamoiksi riittä minisetti, sitä parempi mitä vähemmän siitä lavasoundista välittyy yleisölle. Mutta kun se koko bändin alakerta on (bassarimikityksen lisäksi) lähes kokonaan bassokamojen varassa, niin kyllähän sillon pitää olla niin isot kamat kuin lompakko kestää. 4*10 tai 2*15 ja styrkkarissa löylyä niin ettei lujalle kärsi pistää. Niin, ja ihan pienillä keikoilla suoraan linjaan. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
absqua 04.08.2004 23:31:05 (muokattu 04.08.2004 23:45:42) | |
---|
Minkä kokoisilla kaappipinoilla olette pärjänneet, minkä kokoinen olisi optimaalinen ja mikä menee liioitteluksi? Ihan pikkukamoillakin PÄRJÄÄ. Mulla on GK 12" kombo, 10 kg, ja sillä tosiaan tulee toimeen valtaosalla "peruskeikoista". Ei tosin aina kovin hyvin, mutta kuitenkin. Joku 2x10 tai 4x10 on minusta ihan toimiva kompromissi roudattavuuden, soundin ja äänenpaineen suhteen. 8x10 on tietenkin ihan omaa luokaansa joka asiassa, mutta ei semmoista ihan joka paikkaan tule roudattua, kumma kyllä. EDIT: Lainausmerkit nimimerkillä "peruskeikkailu on raskasta". Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
KMT 04.08.2004 23:42:34 | |
---|
Mä oon mieltyny 1*18 ja 2*10 yhdistelmään. Tosin pikkukeikoilla jää 18 kotia. "Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK |
JK 05.08.2004 00:21:19 | |
---|
Jos etunen + DI-box-ratkaisua ei oteta lukuun, niin hyvän nupin kanssa toimeentuleva pikku kaappi (1x12, 2x10) olisi pienin ja mukavin setti, millä keikkoja Suomen klubeissa soittaisin. Ks. Omakuva. Tuolla pärjää yllättävän pitkälle, eikä mene selkä roudatessa. 6-7 keikkaa on nyt yhdistelmällä takana ja olen ollut tyytyväinen. "Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies |
2541 05.08.2004 05:05:33 (muokattu 05.08.2004 05:12:32) | |
---|
Kumma kyllä, mutta en ole koskaan ajatellut tuota roudattavuutta ihmeemmin. Kamat painaa joka tapauksessa. Itse pidän isoista kaapeista, tällä hetkellä on vanha Fenderin Bassman 4x12", joka on suht kookas kaappi ja välillä aika v****mainenkin kannettava. Kivempi kuitenkin kuulla oma soitto muualtakin kuin lattian tasosta tai monitoreista (jos on). Ja tämä ei tarkoita sitä, että luukuttaisin lavalta järjettömän kovaa. Ampegin 8x10" on jossain vaiheessa hankinnassa, pelkkä kaappi, ei välttämättä nuppi. |
poppamies 05.08.2004 08:04:58 (muokattu 05.08.2004 09:39:02) | |
---|
Mulla on treenikämpällä 1x15" + 1x12". Sitä tarttee harvoin roudata mihinkään. Yleensä on backline keikoilla. (Viime keikalla oli minulle uusi tuttavuus, Ampeg BA115HP, ihan jees peli). Sitten on kotona GK combo joka kulkee mukana pikkukeikoilla. Mulla oli vähän tarkoitus että roudaisin sen 1x12" mukaan ja liittäisin sen GK comboon niin pärjäisin varin hyvin niillä (sisätiloissa). "G-strings are for strippers" |
Keny 05.08.2004 08:07:49 | |
---|
Ihan pienet keikat vedän polytonella 1x15 90w ja kondra keikat samalla.Joskus saatan käyttää EBS Dromea mutta muuten menee kyllä 6x10 kaapilla suurin osa.Ei on mun mielestä mitenkään pahempi roudaa kun 4x10, tässä on hyvät pyörät ja kahvat sivuilla ja päällä.Kuitenkin kun bändin kanssa ollaan niin siinä pyörii sitä muutakin väkee niin kantajia löytyy aina. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
M.Hanski 05.08.2004 08:10:50 | |
---|
2x10":llä on tullut pärjättyä tähän kevääseen mennessä ihan mainiosti, mutta toisaalta niillä keikoilla, joilla olen soittanut, ei ole tarvinnutkaan jykevää backlinea. Nykyään kuvittelisin pärjääväni 1x12":lla ja QuatraValvella. Se pittee tietee! |
omarklah 05.08.2004 08:30:39 | |
---|
Minkä kokoisilla kaappipinoilla olette pärjänneet, minkä kokoinen olisi optimaalinen ja mikä menee liioitteluksi? Käytössä Yorkville Bassmaster combo 15" kajarilla - riittää erittäin hyvin peruskeikoille, kun varsinainen basso tulee PA:sta (Mulla on lisäksi ständi, jolla tuon saa kallistettua niin, että itsekin kuulee) Ainoa huono puoli tuossa on erittäin huono kantokahva. Kun painoa on parikymmentä kiloa, pitäisi kahvat olla kunnolliset - pitäis varmaan itse laittaa siihen kunnon kahvat... Kun rahatilanne antaa myöden aion hankkia tuon alle sopivan alakaapin (15"), jolloin pino kasvaa reilun metrin korkuiseksi - which is nice :o) Tää |
Karlsson 05.08.2004 08:31:38 | |
---|
Tähän asti hyvin on menny omalla 4x10 jos en ole tyytynyt lainakamoihin. Nyt tosin kamarunkkauksen seurauksena pinossa on 4x10 ja 2x10. Varmaan riippuu mielentilasta otanko jumman kumman vai molemmat. Ai pärjäisinkö jollain kombolla? Kyllä varmaan, mutta pitäähän sitä joku munanjatke olla. |
kyllästyin tuossa taannoin hartken 4 x 10" kaapin roudaamiseen, joten myin sen pois ja ostin tilalle acmen 2 x 10". hönkää lähtee sen verran miehekkäästi, että voisi kuvitella, että se on kooltaan 4 x 10" tai jopa 6 x 10". olisihan joku rantasauna mukavan näköinen, mutta siihen se sitten jääkin... |
Niskamies 05.08.2004 10:34:19 | |
---|
4*10" liikkuu mukana keikoilla. Onneksi pian saa keissin sille niin ei tartte olla niin tarkka roudaamisessa. Sähköbassossa on kieliä. |
balzary 05.08.2004 10:36:47 | |
---|
hartke 4x10 oli pitkään keikoilla, sitten siirryin podiin (monitorointi oli pätevä). nyt jos keikkaa kohta pukkaa niin eiköhän tuo taurus ole aika otpi... otop... otipi... no v*ttu justiinsa passeli! |
t o m 05.08.2004 11:27:17 | |
---|
GK:n 4x10:llä oon tulllut hyvin toimeen, pyörät alla ja niin poispäin. Taannoisella keikalla viikonloppuna vedin toisen basistin 2x10 + 1x15 -kaapeilla Ampegin nupin perässä ja yhdistelmä tuntui toimivan kyllä todella hyvin. Johtuisko sitten ton oman 4x10:n huonoudesta, mutta tolla setillä botnea oli sinne alas saakka. |
Sähköjänis 05.08.2004 11:53:34 | |
---|
4*10" liikkuu mukana keikoilla. Onneksi pian saa keissin sille niin ei tartte olla niin tarkka roudaamisessa. keikkailetko/roudaatko paljonkin kun olet keissin hankkinut? Vituiks-män, suomalainen supersankari. |
Johannes_t 05.08.2004 12:16:43 | |
---|
Kuitenkin kun bändin kanssa ollaan niin siinä pyörii sitä muutakin väkee niin kantajia löytyy aina. Sehän siinä onkin, että aina ei ole sitä bändiä siinä ympärillä. Kaiken maailman tuurauskeikat ja muut on jokseenkin vittumaisia, roudauksen kannalta siis, kun joutuu siirtelemään tuota n. 70kg pinoa ja siihen tarvitsee melkein väkisin jonkun auttamaan. |
Keny 05.08.2004 12:59:15 | |
---|
Sehän siinä onkin, että aina ei ole sitä bändiä siinä ympärillä. Kaiken maailman tuurauskeikat ja muut on jokseenkin vittumaisia, roudauksen kannalta siis, kun joutuu siirtelemään tuota n. 70kg pinoa ja siihen tarvitsee melkein väkisin jonkun auttamaan. Joo näin on.Noi tuuraus/pistokeikat on kyllä just noin et joutuu ite kantaa välillä ja sillon aina toivoo et pärjäis pikku combolla.Itseasiassa viiko sitten oli just tollanen keikka ja otin riskin pienellä combolla ja hyvin selvisin,onneks. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Silvio Dante 05.08.2004 13:25:15 | |
---|
Jos on stydi PA Ootsä STYDI jätkä? Just when I thought I was out, they pull me back in! |
MakkeJ 05.08.2004 14:38:16 (muokattu 05.08.2004 14:54:15) | |
---|
kyllästyin tuossa taannoin hartken 4 x 10" kaapin roudaamiseen, joten myin sen pois ja ostin tilalle acmen 2 x 10". hönkää lähtee sen verran miehekkäästi, että voisi kuvitella, että se on kooltaan 4 x 10" tai jopa 6 x 10". olisihan joku rantasauna mukavan näköinen, mutta siihen se sitten jääkin... Acmen kaappi, erittäin kiinnostavaa.. Tilasitko ulkomailta vai löysitko suomesta? Miten paljon tehoja se vaatii päättäriltä? Itse olen laiska roudaamaan ja suosin pieniä laitteita, rokkikeikkat hoitelen vanhalla Tracen 1x15-combolla ja tanssi/hääkeikat SWR:n 1x10 combolla (jonka vahvistin kylläkin on hieman alitehoinen mielestäni). loud´n proud |