Aihe: Mitä mieltä rahastus levyistä?
1 2
Kapane
04.08.2004 14:31:20 (muokattu 04.08.2004 14:33:12)

Siis mitä mieltä olette kaiken näköisistä remix, b- puoli, single kokoelma, live, best of, cover jne levyistä, joiden suurin tarkotus on tuoda lisää rahaa vanhoilla biiseillä? Itse olen hyvinkin kahden vaiheilla tässä asiassa.

Mielestäni Best offit ovat loistava keksintö niille, joita vain hyvät biisit kiinnostavat ja niille, jotka haluavat tutustua artistin tuotantoon.

Live ja remix levyt ovat samassa kastissa, mutta vain jos ne on tehty hyvin. Esimerkki mielestäni hyvästä remix levystä on NIN:in Further down the spiral, jossa jokainen biisi on sovitettu täysin uusiksi ja mukana on muutema uusikin biisi.

Huono remix levy on taas Limp Bizkitin new old songs, jossa on vain laitettu vanhan biisin päälle muutama sämple ja joku nimekäs räp artisti heittämään muutaman riimi. Molemmat levyt omaan.

Muuten mielestäni kaikki muu on rahastusta. Single kokoelmat on tehty vain kiusaamaan faneja, joiden on pakko saada kaikki levyt. Ensin myydään ne kaikki sinkut ja sitten samat sinkut yksissä kansissa. B-puoli levyistä suurin osa täyttä kuraa, koska sieltä löytyy vain biisejä, jotka eivät normaaleille levyille kelpaa, mutta ns.kiihkofanien on nämäkin ostettava.

mutta mitä mieltä sinä olet Timo?
[Kyllä Lähtee] MEKKALA #1 Britneyn Playboy kuvat!

helmihillo
04.08.2004 14:56:28

Joo, best of.. levyt on juuri sellaisina hyvä että jos yhtye on jo kiertänyt melkoisen ympyrän ja julkaissut useita albumeita niin voidaan kerätä yhteen pakettiin sen hetkinen tilanne. Vaikka esimerkiksi jos Timo on kiinnostunut jostain yhtyeestä, mutta se onkin julkaissut jo 5+ levyä niin ei siinä sitten oikeen osaa päättää että minkä niistä ostaisi. Siinä on sitten helppoa ottaa kokoelma. Ainakin itselleni on käynyt niin.

Sitten noista ns. b-puoli/biiseistä jokka ei ole päässy mihinkään levylle-julkaisuista on taas hyvä esimerkki systemin steal this album, missä ne biisit on hyviä ja kokonaisuutekaan levy ei tunnu mitenkään repäistyltä. Se on aina vähän että minkälainen on lopputulos. Sitä on vähän vaikea määrittää mikä on rahastuslevy aina kun toisaalta jos ne biisit on hyviä mitä julkastaan, vaikka ne olisivat mitä, niin kyllä se kannattaa julkaista.

Sitten on näitä live-levyjä joo. Niistä voisi tehdä hieman aina kiinnostavampia ja lisätä niihin muutaman cover kappaleen tai/ja singlekappaleen ja tehdä niistä moniulotteisemman kokonaisuuden. Eikä vain myydä tyyliin yhtä kokonaista keikkaa. Eikä sen keikankaan kaikkia biisejä tarvitsisi sieltä cd:ltä löytyä. Hieman mielikuvitusta.
http://koti.mbnet.fi/teelmo/teelmo
"we live like penguins in the desert. why can't we live like tribes" - dredg
Torniojaws
04.08.2004 15:01:06

Sitten on näitä live-levyjä joo. Niistä voisi tehdä hieman aina kiinnostavampia ja lisätä niihin muutaman cover kappaleen tai/ja singlekappaleen ja tehdä niistä moniulotteisemman kokonaisuuden.

Lakitekniset (lue: lisenssimaksut) syyt estävät valtaosassa tapauksista covereiden soittamisen nauhoitetulla keikalla. Joissain tapauksissa jopa bändin vanhemmat biisit edellisen levy-yhtiön ajalta (Opeth - Lamentations esim.)
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
FlatOutFucked
04.08.2004 17:08:07
Itse pyrin välttämään bestoffien ostamista. Yleensä aloitan jostain levystä jota on kehuttu ja ostan lisää jos tykkään.

Esim. Nirvanan kokoelmaa en olisi ostanut, mutta sain sen kuitenkin lahjaksi. Se oli suppea ja tylsä.

On kuitenkin olemassa ihan esimerkillisiäkin kokoelmia, kuten Scratch Acidin ja Halo of Fliesin, jotka sisältävät lähes kaiken mitä bändit ovat ikinä julkaisseet.
"You´re not just a duck, You´re human...YOU´RE HUMAN! Go forth! Go forth and thrash..." -Thurston Moore
tommiot
04.08.2004 17:19:11
No joo, noi best offit on ihan hyviä jos haluaa tutustua johonki yhtyeeseen jolla on paljon levyjä, mutta yleensä oon sitten löytäny paljon parempia biisejä niiltä alkuperäisiltä levyiltä kuin best of- levyiltä.
Chemo
04.08.2004 17:26:38

suurin tarkotus on tuoda lisää rahaa vanhoilla biiseillä?

Vanhan kappaleen uusi tulkinta on uusi taidekokemus. Mä koen hyvinkin kiinnostavana eri artistien tulkintojen kuuntelemisen samoista sävellyksistä.
Ramalamadingdong.
tommiot
04.08.2004 17:43:54
Vanhan kappaleen uusi tulkinta on uusi taidekokemus. Mä koen hyvinkin kiinnostavana eri artistien tulkintojen kuuntelemisen samoista sävellyksistä.

Ja jos uusi tulkinta on huonompi niin sehän tekee tavallaan vanhasta vaan paremman :)
tappajakurkku
04.08.2004 21:06:42
Mun mielestä ainoat rahastuslevyt on niitä kokoelmia, joissa on ehkä pari ennenjulkasematonta kipaletta. Vaikka omistais ite suurimman osan kokelman biiseistä, pitäis ostaa levy, koska näitä uusia biisejä ei saa sinkkuna. Kartan kaikkia näitä kokoelmia ihan periaattesta.
Jani The Rock
04.08.2004 21:22:24

Aika moneen bändiin on tullut tutustuttua best of -kokoelman kautta, joten niille on kyllä paikkansa. Sitä en sitten tiedä, mitä järkeä niitä on tuupata samalta bändiltä markkinoille tusinakaupalla.
Don`t mess with the countryboys
sirdickyj
04.08.2004 21:32:12
Lakitekniset (lue: lisenssimaksut) syyt estävät valtaosassa tapauksista covereiden soittamisen nauhoitetulla keikalla.

Minkähänlaiset syyt ovat kyseessä? Mitkä lisenssimaksut?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Pluto
04.08.2004 21:47:48
Täytyy kuitenkin muistaa, ettei valtaosaa yleisöstä kiinnosta kuulla bändin X ensimmäisen studiolevyn piiloraitaa tai opetella albumien biisijärjestyksiä ulkoa. Eikähän siinä mun mielestäni mitään pahaa ole, koska "tavalliset" musiikinkuluttajat haluavat vaan kuulla ne tutut hitit.

Ite ostan nykyään mielelläni kokoelmia, koska yleensä jonkin bändin koko backcatalogin hankkiminen tulisi aivan perkeleen kalliiksi. Varsinkin jos bändi ei ole mikään ihan ehdoton oma naminamiykkössuosikki, niin silloin best ohvi on ihan hyvä vaihtoehto.

Eri asia on sitten kokonaan ne bändit, jotka julkaisevat jokaisen studiolevynsä jälkeen uuden kokoelman. Tuleepa ensimmäisenä mieleen eräs saksalainen viiksiheviyhtye, jonka nimeä en viitsi mainita, koska ehkä joku Scorpions-fani voisi suutahtaa.
Dillon, you son of a bitch!
Torniojaws
04.08.2004 21:50:47

Minkähänlaiset syyt ovat kyseessä? Mitkä lisenssimaksut?

Lupa soittaa biisi livenä. Mikäli bändi on Teostossa tai vastaavassa ulkomaisessa, joutuu bändille maksamaan oikeudesta soittaa biisi livenä - ellei piraatiksi halua.

Tuskinpa tuota ns. kellaribändit niin tarkkaan seuraa, mutta levy-yhtiön leivissä olevat bändit joutuu jo tarkemmin seuraamaan tuommoisia.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Kapane
04.08.2004 22:25:10

näin on. esim, NIN livessä, mutta jos puhutaan rahastus livestä se on Linkin parkin uusin, jossa äijät tulkitsevat uudelleen vuoden vanhoja biisejä...
[Kyllä Lähtee] MEKKALA #1 Britneyn Playboy kuvat!

gheisari
04.08.2004 23:12:48
omaan

omistat
HaloOfFlies
04.08.2004 23:33:27

Siis mitä mieltä olette kaiken näköisistä remix, b- puoli, single kokoelma, live, best of, cover jne levyistä, joiden suurin tarkotus on tuoda lisää rahaa vanhoilla biiseillä? Itse olen hyvinkin kahden vaiheilla tässä asiassa.

Best of-levyt ovat hyvä tapa tutustua bändiin tai artistiin, sitä kautta pääsee hyvin sisälle siihen millaista musiikkia se on. Ainakin minun kohdallani best of-levyt ovat johtaneet studiolevyjen hankkimiseen ja sitä kautta sitten myös livelevyihin, cover-levyihin ja b-puolikokoelmiin.
"Kun sä olet tornissa, sä olet siellä ylhäällä ihan up yours", Matti Nykänen
Listen
05.08.2004 09:10:06
Mun mielestä ainoat rahastuslevyt on niitä kokoelmia, joissa on ehkä pari ennenjulkasematonta kipaletta. Vaikka omistais ite suurimman osan kokelman biiseistä, pitäis ostaa levy, koska näitä uusia biisejä ei saa sinkkuna. Kartan kaikkia näitä kokoelmia ihan periaattesta.

Tismalleen samaa mieltä. Tuollaisten isojen levy-yhtiöiden rahastuskokisten kohdalla on hyvä, että Kazaa on keksitty.
Playing by heart: "She was a slut." "Hän oli kelkka." -Elokuvien ja TV-sarjojen käännöskukkasia.
GuitarMonster
05.08.2004 09:21:05
Kun mulla joskus oli paska musiikkimaku, tuli ostettua kaksi huijauslevyä:

Limp Bizkitin New Old Songs ja Linkin Parkin ReAnimation. Kumpikin on niin täynnä remix tms. paskaa, että ihan oksettaa. YÄK!
solesurvivor
05.08.2004 10:00:08
Musta B-sinkkukokoelmat on ihan jees juttu. Samoin yksi kokoelma/bändi, mutta kun niitä alkaa tulemaan useita, joissa samat biisit toistuvat. Todellakin, montakohan kokoelmaan Scorppareilla on tai Maidenilla näin muutama mainitakseni..
If you shake my hand, better count your fingers..
sub zero
05.08.2004 10:03:51 (muokattu 05.08.2004 10:04:26)
Best offien kautta bändiin tutustuminen voi olla erittäin turhauttava kokemus. Nimittäin sitten kun haluat kuulla niitä muita albumeita niin oletkin jo kuullut niistä parhaat palat.

Turha niistä on kai valittaa. Minusta musiikki-fanin joka kerää CD:itä, kannattaisi ostaa lähinnä albumeita (hyvien bändien albumit on niin hyviä ettei niistä voi napata parhaita biisejä). Best offit voi tarvittaessa itse poltella jolloin saa mieleisensä raidat. Sitten on tietysti albumiaikaa edeltävät artistit, joilta on olemassa vain best offeja. Tosin näiltäkin mieluummin lainaan kirjastosta parit best offit ja poltan niistä sitten parhaat CD:lle.

Varsinaiset rahastuslevyt on kuitenkin vielä käsittelemättä. Näistä paras esimerkkki lienee Jimi Hendrixin Blues. Kun levyä katsoo kaupassa niin näyttää siltä että tämähän on helkkarin hyvä: tunnetuista biiseistä covereita ja sit jotain Jimin omia jota ei muualla ole. Sitten kun levyä pääsee kuuntelemaan niin melkein kaikki biisit on jotain instrumentaalijameja tai keskeneräisiä ottoja. Jäljelle jää pari kunnon raitaa. Eikö noita keskeneräisiä ottoja ja muita aamuyön jamisessioita voisi levittää ilmaiseksi netissä vaikka artistin virallisten sivujen kautta?!?!?!
What's there to live for? Who needs the peace corps?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)