Aihe: Latenssista taas.
1 2
päänahka
01.08.2004 12:43:57
Onhan tuolla pari kirjoitusta aiheesta, mutta lopullista vastausta en löytänyt sitä kautta, siis:

Onko olemassa ohjelmia, jotka pienentävät latenssia? Saan Goat studiolla jotain sekunnin päälle, eli täysin toivotonta tehdä mitään reaaliajassa. Äänikortti on joku HP:n mukana tullut. Kannattaako ostaa uusi äänikortti, hoitaako se ongelman yksinään?

Teen trackerilla rumpu- ja bassoraidat, muunnan waviksi ja siirrän Goat studiolle, jolla pitäisi nauhoittaa kitarat. Tarkoitus on vain tehdä "demoja", jotka voisi lähettää mp3:na bändikavereille. En etsi mitään hifi-juttuja. Mahdollisimman yksinkertaista ja opiskelijan budjetilla.
Soolot on perseestä. Myy ENGL Thunder/Screamer.
Ukko
01.08.2004 17:08:39

Ihan yksinkertaistaen, tarkoituksenmukainen äänikortti ja koneessa tarpeeksi potkua ovat sen lyhyen latenssin edellytys. Ja integroidut kortit ovat kaikkein epätarkoituksettomimman mukaisia kortteja.
Petronome
01.08.2004 21:48:04
Ja ajurit vaikuttavat paljon. SoundBlastereilla (live ja audigy) kannattaa käyttää kx -ajureita. Musantekoon tarkoitetuilla korteilla niiden omia asio -ajureita, ja muilla korteilla voi kokeilla asio4all -ajureita.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
BulletProof
02.08.2004 02:03:25
Ja ajurit vaikuttavat paljon. SoundBlastereilla (live ja audigy) kannattaa käyttää kx -ajureita. Musantekoon tarkoitetuilla korteilla niiden omia asio -ajureita, ja muilla korteilla voi kokeilla asio4all -ajureita.

Noita asio4all ajureita kannattaa kyllä kokeilla. Itselläni Latenssi pieneni pelkällä ajureiden vaihdolla 700ms -> 15ms.
Vaikka liikaa tuo on vieläkin.
päänahka
02.08.2004 08:38:33
Jep, kiitoksia vinkeistä. Miten asio4all-ajurit toimii, asennetaan vaan ja ne osaa toimia kun tarvii?
BulletProof
02.08.2004 13:09:40
Jep, kiitoksia vinkeistä. Miten asio4all-ajurit toimii, asennetaan vaan ja ne osaa toimia kun tarvii?

Asennat ne ja sitten käyttämässäsi ohjelmassa määrittelet mitä ajureita käytetään. Näin ainakin itsellä.
Ja ajureille tulee myös oma control panel, jonka säätöön tulee hyvät ohjeet.
päänahka
04.08.2004 11:59:53
Ahaa. Lieneeköhän Goat studiossa mahdollista määritellä käytettävää ajuria? Sain kaverilta edullisesti (30e) uuden äänikortin, joku Philips, kehui paremmaksi kuin SB Live (jonka olisin saanut 20e).
Ukko
04.08.2004 16:01:16

Sain kaverilta edullisesti (30e) uuden äänikortin, joku Philips, kehui paremmaksi kuin SB Live (jonka olisin saanut 20e).
Ja meinaat että se olisi hyväkin audiokortti ?
päänahka
05.08.2004 10:06:00
Kortti on PSC706. Itkua ja hammastenkiristystä on tullut asennuksen kanssa, enkä ole onnistunut vielä edes äänittämään tuon kautta. Line outissa on sellianen liitin, että pitää hommata adapteri jostain, ennen kuin tiedän lähteekö uloskaan ääntä. Jos ei kohta homma pyöri, pitää perua kaupat. Voihan se olla, että latenssiongelma ratkeaakin lisämuistilla...Mutta ei mulla todellakaan ole varaa mihinkään 200e korttiin. PSC706 on halvimmillaan jotain 80e luokkaa.

Asio4allin kanssa on myös ongelmia. N-track valittaa jostain 24-bit recordingista, enkä löydä mistään mitään millä sitä voisi muuttaa. Kyllähän mulle 16-bittinen kaiketi riittäis. Tu ku jollain toimii kaikki ilman latenssia jollain isoisän muinaisella pakettikoneella ja integroidulla äänikortilla.
päänahka
05.08.2004 10:09:51
"Joku Philips" ei nimittäin kuulemma ole paras musakortti, edes pienen budjetin vääntöön.

Mutta eikö SB Live ole kuitenkin ihan kelpo? En tiedä millä kriteereillä tuo Philips olisi parempi, mutta näin väitti. Voinhan mä vielä Liveäkin kokeilla, tulis halvemmaksikin. Tarkoitus ei todellakaan ole tehdä ihmeitä, vaan saada vain latenssi pois.
d-iivil
05.08.2004 12:37:31
Live + kx-ajurit = no latency.
Zammy
05.08.2004 13:50:23 (muokattu 05.08.2004 13:57:42)
Mutta tarviitko sä mitään reaaliaikaista? Ainakin alkuperäisestä tehtäväkuvauksesta jäi sellainen kuva, että et. Latenssillahan on käytännössä merkitystä vaan jos tarvitset efektejä sisäänmenevään signaaliin reaaliajassa tai käytät softasynia. Normaali nauhoittelu aiempien raitojen päälle onnistuu latenssista huolimatta. Näitä raitoja voi sitten jälkikäteen efektoida mielensä mukaan.

EDIT: niin siis muistat vaan mykistää nauhoitettavan raidan nauhoittavasta ohjelmasta, sieltä kautta se tulee kyllä latenssilla.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Ukko
05.08.2004 16:59:26

Tu ku jollain toimii kaikki ilman latenssia jollain isoisän muinaisella pakettikoneella ja integroidulla äänikortilla.

Tarkoittanevat varmaankin latensittomuudella kortin omia midi soundeja. Eihän niiden kanssa mitään ongelmia ( paitsi soundin laatu ) olekaan.
päänahka
06.08.2004 10:24:05
Tarkoittanevat varmaankin latensittomuudella kortin omia midi soundeja. Eihän niiden kanssa mitään ongelmia ( paitsi soundin laatu ) olekaan.

En tarkoita. Kaverilla on joku aataminaikainen (no about yhtä vanha ku mulla, mulla on Pentium 2) kone, jolla se nauhoittelee ihan iloisesti, raidat taustalla soiden.
päänahka
06.08.2004 10:29:13
Mutta tarviitko sä mitään reaaliaikaista? Ainakin alkuperäisestä tehtäväkuvauksesta jäi sellainen kuva, että et. Latenssillahan on käytännössä merkitystä vaan jos tarvitset efektejä sisäänmenevään signaaliin reaaliajassa tai käytät softasynia. Normaali nauhoittelu aiempien raitojen päälle onnistuu latenssista huolimatta. Näitä raitoja voi sitten jälkikäteen efektoida mielensä mukaan.

EDIT: niin siis muistat vaan mykistää nauhoitettavan raidan nauhoittavasta ohjelmasta, sieltä kautta se tulee kyllä latenssilla.

Siis oma soitto kuuluu kyllä ihan reaaliajassa myös nauhoitettaessa. Taustaraidat pätkii ja LAG näyttää jotain 0,5-1,5 sek (kasvaa biisin edetessä).

Reaaliajassa tarviin sen taustan, että pysyy tahdissa. Eihän tossa nyt mikään metronomikaan tule kyseeseen.

Mutta tarkoititko, että jos mykistän nauhoittavan raidan, ei tule latenssia? Et varmaan, koska sanoit, ettei latenssi haittaa.

Pitää nyt kyllä hankkia lisää muistia. Mulla on alle 400 MB.
Petronome
06.08.2004 11:20:24
Kortti on PSC706. Itkua ja hammastenkiristystä on tullut asennuksen kanssa, enkä ole onnistunut vielä edes äänittämään tuon kautta. Line outissa on sellianen liitin, että pitää hommata adapteri jostain, ennen kuin tiedän lähteekö uloskaan ääntä. Jos ei kohta homma pyöri, pitää perua kaupat. Voihan se olla, että latenssiongelma ratkeaakin lisämuistilla...Mutta ei mulla todellakaan ole varaa mihinkään 200e korttiin. PSC706 on halvimmillaan jotain 80e luokkaa.

Asio4allin kanssa on myös ongelmia. N-track valittaa jostain 24-bit recordingista, enkä löydä mistään mitään millä sitä voisi muuttaa. Kyllähän mulle 16-bittinen kaiketi riittäis. Tu ku jollain toimii kaikki ilman latenssia jollain isoisän muinaisella pakettikoneella ja integroidulla äänikortilla.

Thomannilta saa muistaakseni nykyään n. 100€:lla Audiophilen, joka on jo hyvin kelvollinen kortti. Kannattaa harkita.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
päänahka
06.08.2004 12:40:40
Ei mulla kyllä nyt ole ylimääräistä satasta. Pitänee vaihtaa siihen Liveen ja hommata ne kx-ajurit. Säästyy vielä kymppi, ja kaverilta saanen 64 MB muistikamman tai pari.
Zammy
06.08.2004 12:55:02
Siis oma soitto kuuluu kyllä ihan reaaliajassa myös nauhoitettaessa. Taustaraidat pätkii ja LAG näyttää jotain 0,5-1,5 sek (kasvaa biisin edetessä).

Reaaliajassa tarviin sen taustan, että pysyy tahdissa. Eihän tossa nyt mikään metronomikaan tule kyseeseen.

Outoa. En mä oo törmänny siihen, että tausta pyöris jäljessä. Mikäs se sun kone on teholtaan? Tuosta Goatista ei oo sitten mitään tietoa, voisko ongelma johtua siitäkin ohjelmasta, ootko kokeillu mitään muita ohjelmia vaikkapa ilmainen http://www.kreatives.org/kristal/
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
päänahka
06.08.2004 12:55:45
Oon lukenu ku jengi puhuu tuolla profiloinnista. Voiko 98:lla tehdä tällaisia profiileja, että jos haluan tehdä musiikkia, on netit ja virustutkat sun muut pois päältä? Mitä muuta kannattaa tehdä muistin vapauttamiseksi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)