jamba 15.07.2004 12:08:25 | |
---|
pyysivät basistiksi. Metriäkään en oo bassoo soittannu ja rupes kiinnostaan. Tiedän et nelikielises ne on samat ku kitaran matalimmat kielet (no se oktaavin ero..). Meinaan siis et oppiiko paksukallonen onneton blueskitaristi soittaan bassoa? onko jossain jotain perusjytketabloja? |
777 15.07.2004 12:27:31 (muokattu 15.07.2004 12:29:37) | |
---|
Rock`n Roll is all and everything else fall !!! |
Listen 15.07.2004 12:36:59 (muokattu 02.08.2004 13:53:11) | |
---|
pyysivät basistiksi. Metriäkään en oo bassoo soittannu ja rupes kiinnostaan. Tiedän et nelikielises ne on samat ku kitaran matalimmat kielet (no se oktaavin ero..). Meinaan siis et oppiiko paksukallonen onneton blueskitaristi soittaan bassoa? No jos minä kitaralla räpeltäjä opin räpeltämään bassoa... Basson soitto on periaatteessa kitaristille helppo nakki, kun bassossa on samanvireiset kielet kuin kitaran neljä alinta ja ovat vielä mukavan paksutkin nakkisormille, ja useimmiten basisti soittaa vain yhtä kieltä kerrallaan. Ja kielten välinen intervalli on sama. Käytännössä basistin pitäisi soittaa mahdollisimman hyvin yhteen rumpalin kanssa. Lähinnä bassorummun, eli basisti soittaisi nuotin ainakin silloin kun rumpali polkaisee bassaria. Siis jos yksi tahti perus-beat-rumpukomppia menee "pum-tsi-pu-pum-tsi" ("pu(m)" = bassari, "tsi" = virveli), niin basso soittaisi nuotin aina bassarin iskun kohdalla. Tuo on se peruslähtökohta. Esimerkiksi punkissa basso monesti sahaa kahdeksasosanuottia, jolloin rumpalin iskuista ei niin tarvitse välittää. Funkissa rumpujen ja basson saumaton yhteistyö taas on välttämättömyys. Tämän takia basisti soittaa monesti rumpujen vieressä. Levyjen mukana soittelua (vaikka kitaran alimmilla kielillä ensin jos ei omista bassoa), sillä pääsee hyvin alkuun. Ja kirjastosta oppimateriaalia (jos mahdollista, niin kirja jonka mukana tulee CD tai kasetti). "Hän kuoli kuten elikin - räjähdysmäisesti ilman ennakkovaroitusta ja turhaa vitkuttelua. Sitä tapaa hän piti parhaana kuten mekin." -Englantilaisessa lehdessä julkaistusta muistokirjoituksesta. |
jamba 15.07.2004 13:54:01 | |
---|
kiitti! eiköhän noilla neuvoilla jo alkuun pääse. |
Eddy 15.07.2004 20:09:07 | |
---|
Jos oppi soittamaan kitaraa, niin oppii soittamaan bassoakin. Vähän erimieltä asiasta.Oikeat äänet löytyy kyllä helposti,mutta se ei vielä riitä.Pitää ajatella tota taimijuttua vähän eri kantilta.Monen ammattitaitoisen kitaristin basson soitto on aika kaukana siitä,mitä sen tulisi olla.Rumpujen kanssa pitää yhteistyö sujua saumattomasti,ja tilanteesta riippuen pitää olla selvillä,soittaako rumpuihin nähden hieman "nokilleen",vai nojaako taakse päin vaiko ei kumpaakaan.Eli olla kartalla,kumpi "vetää" bändiä. Koskettelen soittimia... |
jamba 16.07.2004 08:38:12 | |
---|
Jep! Se ajoitus on tietty tosi tärkeetä, mut kait se tulee sit reenaamalla kohdalleen. Itseasiassa yritin eilen levyn perässä (ihan tosissanikin..) ja ei se ainakaan helppoa ollut. Siis kitaralla kun ei oo bassoo. Mut ei auta lannistua heti alkuun. -basistivitsien kertominen kyl loppu meikäläiseltä! |
dgdg Basisti 19.07.2004 14:27:43 | |
---|
hmm... aika paljon silti bassolla ja kitaralla on eroa.. et ei nyt ihan suoraan kitaristista tuu basistia.. luulisin... aika ihme ois jos tulis... sen verran eroa on.. Ei päivääkään ilman haavaa... NJees |
Volle 19.07.2004 20:24:26 | |
---|
Itse olen soitellut sekä kitaraa että bassoa. En voi väittää että menestyksekkäästi, mutta kuitenkin. Soittotekniikaltaan soittimet ovat suhteellisen lähellä toisiaan, etenkin, kun soitetaan plektralla, mikä helpottaa paljon. Nuotit löytyvät samasta kohtaa jne. Lähestymistapa ja rooli useimmissa bändeissä on kuitenkin soittimilla aikalailla erilainen, joten totuttelua (eli reeniä) vaaditaan. Kannattaa kuunnella levyiltä suosikkimusiikkiaan ja koittaa soitella mukana ja kiinnittää erityisesti rytmiin huomiota. Nam. |
Jooba 21.07.2004 21:07:15 | |
---|
Siitä vaan kauppaan ostamaan halpa setti jossa on kaikki tarvittava-> basso,vahvistin,viritysmittari,piuhat, ja sitten hommaat quitar pro ohjelman ja hait netistä siihen niitä tabulatuureja ja alat soittelemaan... ja siinä on metronomi jolla on hyvä harjoitella rytmiä ja niin pois päin... ei bassossa ole vaikeata ku rytmissä pysyminen rumpujen kanssa... sit ku aloitat soolojen soittamisen niin se on hauskaa =D ai niin rammstein ja du hast on erittäin hyvä biisi aluksi harjoitella ja apulannan ei yhtään todistaan |
Bassolow 23.07.2004 19:38:31 | |
---|
Hevissä ei taida olla tahti aina niin paljon määräytynyt rumpujen mukaan, ainakaan laukkakompeissa? En itse kyllä ole oiken varma kun olen aloittelija myöskin. |
Jooba 23.07.2004 20:54:04 | |
---|
Hevissä on niin ja näin se rytmi homma... jotain kotiteollisuutta niin se on just se basso ja rumpu samaa tahtia mut sitten vaikka niin no... hmm... kyl se on aika lailla samaa rytmiä... on poikkeuksia mutta en keksi niitä... cliff burton oli kyllä kova jätkä... se on pakko myöntää... kätävä sormistaan =D mut ei se basso ole vaikea niinku perus rytmi soittimena... jos et pysy rytmissä niin kokeile kitaraa ensiksi |
Stain 23.07.2004 21:49:07 | |
---|
Anna mennä, anna mennä. Time is never time at all
you can never ever leave
without leaving a piece of youth |
Jooba 23.07.2004 21:57:05 | |
---|
annan pienen osto vinkin jos sallit.... OLP Music Man Stingray 4 kielinen basso on erittäin hyvä kokeneelle kuin aloittelijallekkin... sopii ainakin mulle jos soittaa moni puolista musiikkia... se on passiivi mikeillä... tai sitten ibanez SRX500... aktiivi mikit ja joutuu säätelemään mutta hyvä soundi tulee jos jaksaa etsiä... molemmat ovat siinä 500-600 euroa ja ovat hinta/laatu suhteessa täydellisiä... mun mielipide sitten... kannattaa testata... |
Jii 23.07.2004 22:24:37 (muokattu 23.07.2004 22:29:18) | |
---|
Jos oppi soittamaan kitaraa, niin oppii soittamaan bassoakin. Jaa. Mä kunnioitan hyviä basisteja aivan helvetisti. Omasta soittotaidosta (kitaristi olen) en osaa mitään sanoa, mutta sen tiedän, että vaikka yrittäisin, en pystyisi bassoa soittamaan niinkuin sitä tulee. Bändeissä, joissa nykyään soitan, kuuntelen basistin soittoa todella paljon. Mua on siunattu hyvillä bassotaitelijoilla. Svengi tai jyrä tulee kuitenkin sieltä. Tiedän, että jos olen basistin kanssa samaa mieltä biisin kulusta, olen oikeilla jäljillä. Sekä keikalla, että treeneissä. Hyvään basistiin voi luottaa. EDIT: Oikeastaan tarkoitin koko roskalla sitä, että bassonsoittoon ei tule suhtautua kuin kitaransoittoon, koska sitä se ei ole. |
Ihme Basisti 30.07.2004 21:29:36 | |
---|
Oikeastaan tarkoitin koko roskalla sitä, että bassonsoittoon ei tule suhtautua kuin kitaransoittoon, koska sitä se ei ole. Tästä olen ihan samaa mieltä. Yhdeltäkin kitaristilta (ja vielä täys kusipää) tilittää-tai siis tilitti-että kitaristit osaa soittaa bassoa ja basistit ei kitaraa. Joten reiluna tyyppinä iskin hänelle basson kouraan niin ei se soitto bassolla enää luonnistunutkaan. Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
Jooba 01.08.2004 14:14:10 | |
---|
Meitsi osaa soittaa sekä kitaraa (siis jotain yksittäisiä riffiä) että bassoo (se mun juttu) mut sit yks kaveri (kitaristi) niin osaa sekin soittaa jotenkin bassoa... neuvoin sille sen burtonin anesthesia sooloa niin se pisti sen menemään niinku se pitiki... et joo... mitä tästä opimme? en mä osaa selittää sitä =D mut kuitenkin... |
Listen 02.08.2004 14:04:19 | |
---|
annan pienen osto vinkin jos sallit.... OLP Music Man Stingray 4 kielinen basso on erittäin hyvä kokeneelle kuin aloittelijallekkin... sopii ainakin mulle jos soittaa moni puolista musiikkia... se on passiivi mikeillä... Tuollainen tuli minullekin viime viikolla. Varmasti parhaita sähköbassoja tuossa hintaluokassa. Kirjoitinkin aiheesta viime viikolla jotain: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=35&t=59944&o=60&co=0 Jos oppii soittamaan kitaraa, niin oppii soittamaan bassoakin. Basson soitto on toki eri taitolaji kuin kitaran soitto, mutta kyllä kitaransoiton osaaminen helpottaa kummasti basson opettelua. Kuten nokkahuilun osaaminen helpottaa saksofonin opettelua (samankaltainen sormitus mutta täysin eri puhallustekniikka), ja fonin osaaminen trumpetin opettelua (samankaltainen puhallustekniikka mutta erilainen sormitustekniikka). Shakespeare in love [piraatti]: "God bless you Mother!" "Jumalauta äiti!" -Elokuvien ja TV-sarjojen käännöskukkasia. |
Johannes_t 03.08.2004 00:00:59 | |
---|
neuvoin sille sen burtonin anesthesia sooloa niin se pisti sen menemään niinku se pitiki... et joo... mitä tästä opimme? Kaikessa hienoudessaan Pulling teeth on aika kaukana basson soittamisen ideasta, kuten muukin (melodiaan pohjautuva) soolomatsku. Soolot erikseen, siis. Pyydäpä sitä kitaristikaveriasi soittamaan maukasta bassokomppia vaikkapa ihan perus rock-biisiin, totea sitten hänelle "mitä tästä opimme"... |
Jooba 03.08.2004 19:28:06 | |
---|
oot kyl ihan oikeassa... mut kyl se soitti (erittäin huonosti) jotain 70-luvun disco biisiä... mut se ei pysy kunnolla kitarallakaan rytmissä =D... soittanut vasta puoli vuotta... |
Sehän riippuu ihan siitä mihin pyrkii. Varmaan sellasia Metallican ja Straton ja muiden vastaavien biisejä soittelee vaikka ensi näkemältä (ainakin melkein), mutta kun puhutaan basson soitosta, niin se on ihan eri asia. Kuunnelkaapa esimerkiksi Pastooriuksen Jacoa ja Jamiroquaita niin käsitätte asian ehkä paremmin. |