Aihe: Musakoneen järjestelyt.
1 2
blöö
02.08.2004 02:52:59 (muokattu 02.08.2004 02:54:28)

Juups, eli mulla ois tietokoneesta lähtemässä 10Gt 5400rpm käyttisasema pois hidastamasta systeemejä ja jäljelle jää 80Gt 7200rpm ja 120Gt 7200rpm kovalevyt. Kone on myös kaikenlaisessa muussa käytössä eli ei pelkkä musakone.
Noh, oon aatellu että osioisin ton 80Gt kovon kaheks 40Gt asemiks joihin toiseen tulis käyttis (XP pro) ja kaikki EI musa ohjelmat sun muut roinat (jotka ei tosin siihen mahdu :)
Ja tohon toiseen 40Gt kovollo kaikki MUSA ohjelmat (logic, plugarit...) ja sitte ton 120Gt kovon pyhittäis sampleille ja nauhotuksien waveille yms, tiedostoille.

Nii eli jos joku keksii jotain (parannettavaa/lisättävää/pois otettavaa) tohon suunnitelmaan niin haluaisin kuulla ne mielellään ennenkui teen noi muutokset :)
Metalristi.
lion
02.08.2004 12:58:41 (muokattu 02.08.2004 13:01:22)
Älä osioi sitä uudestaan sitä 80gigasta. Toimii paljon nopeammin ja muutenkin mukavammin kun on yhtenä osiona. Laita siihen sitten kaksi XP-asennusta päällekäin (ohje löytyy netistä tai sitten laitan sen tänne jossain välissä). Sitten pistä kaikki audiokama sinne 120gb levylle.. Kaipa se ois ihan hyvä setuppi.

EDIT: tossa ois linkki siihen xp-asennukseen:
http://forums.sudhian.com/messageview.cfm?catid=81&threadid=38861

-Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
blöö
02.08.2004 14:53:21

Hmm, olen kuullut kyllä monelta taholta että ne samplet sun muut kannattaa olla erikseen sellasella kovollo missä ei ole mitään "asennettua" joten en ihan tiiä viittinkö tunkea KAIKKIA musajuttuja samalle 120Gt kovolle.
Toi 2 Xp:tä yhdellä kovolla/koneella ei oikeen huokuta kun jo yks on riesaks :D Linuxille sais tulla logic audio mutta aika hiljasta taitaa pidellä kun on macin nykyään :(

Onkos muita ideoita?
Metalristi.
jhietala
02.08.2004 18:54:42
Älä osioi sitä uudestaan sitä 80gigasta. Toimii paljon nopeammin ja muutenkin mukavammin kun on yhtenä osiona.

Perustuu mihin tuo väite? Itse en ole kyllä huomannut minkäänlaista nopeuseroa. Ja kyllähän esim. eheytys on paljon helpompaa ku on muutama osio levyllä.
Välikäsi
02.08.2004 19:15:34 (muokattu 02.08.2004 19:16:38)
Perustuu mihin tuo väite? Itse en ole kyllä huomannut minkäänlaista nopeuseroa. Ja kyllähän esim. eheytys on paljon helpompaa ku on muutama osio levyllä.

Pitempi lätinä tulee... Nyrkkisäännönomaisesti levyn nopein alue on "reunalla", eli siellä magneettikiekkojen ulkolaidalla. Sieltä sitä sit aletaan täyttää magneettikiekon puoli kerrallaan mennen kohti keskikohtaa. Koneissa on monennäkösiä tapoja "osoittaa" tiettyä levyn kohtaa, esim. nää vanhat systeemit missä sun pitää tietää oikea ura, oikea lukupää ja oikea "sektori", ja nykymeiningit joissa sulle riittää blokin numero - nollauran blokit on aina lähimpänä sitä ulkoreunaa, samoin nykyään 0-blokki on "uloimmassa ringissä". Keskemmälle magneettikiekkoa mennessähän käy sitten niin että kamaa mahtuu aina vähemmän per "rinki" ja sit pitää siirtää päitä - kestää... Nää luku/kirjoituspäät ovat siis kaikki yhtenä pakkana, et saa liikutettua yhtä yksittäistä vaan kerralla siirtyy koko pinkka.

Noh, mietitääs nyt tilanne missä sulla on koko platta yhtä isoa osiota. "Eheytät", ehe ehe, sen - kaikki roina löytyy siististi sieltä ulkoreunan tietämiltä. Tällöin yksittäisen pitkänkin tiedoston lukeminen tai kirjottaminen vaatii minimaalisen määrän luku/kirjotuspäiden siirtelyä. Mutta entäs jos sulla onkin niitä osioita kaks, vaikka samankokoiset? Kamaa löytyy sekä ulkoreunan tietämiltä että vähintäänkin "puolivälistä" levypakan sädettä pitkin ajatellen. Tällöin luku/kirjoituspäät saa sahata edestakas ihan urakalla jotta homma järjestyis. Joo, kyllä, tiedän, tää kuulostaa hiustenhalkomiselta ja sitä tää onkin. Mut tää vaikuttaa, puhutaan useamman prosentin nopeuserosta.

Ja toi osiointihan on vanhojen DOS-pohjaisten windowsien peruja kun niiden tiedostojärjestelmä oli niin tuskainen että "hukkatilan" määrä levyllä oli sitä isompi, mitä isommat osiot sulla oli. Ei mitään tarvetta nykypäivänä tuommoseen pelleilyyn.

EDIT: eipä niitä nopeuseroja huomaa. Jos ei puhuta tosi isosta erosta ni mittaamalla sen havaitsee, tai sit tyylillä "jaa kato nyt sain vielä yhden raidan lisää purkkiin".
MattiAuer
02.08.2004 21:16:40 (muokattu 03.08.2004 11:24:51)

Ei mitään tarvetta nykypäivänä tuommoseen pelleilyyn.

Niin, mitäpä sitä pelleilemään.. mutta itselläni on ainakin kaksi asennusta käyttiksestä - "audio" ja "muut". Niille pitää olla (edit: ei ehkä välttämättä tarvitse, mutta minä haluan) omat partitiot. Uudelleenasennuskin on yhtä juhlaa, kun on pienehkö 10GB tsp. käyttispartitio, jonka voi huoletta jyrätä - kaikki säästämisen arvoinen on muualla, voi formatoida aina vaan sen käyttiksen ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Sitten on toisella fyysisellä levyllä audiopartitio, jolle tapahtuu kaikki äänittäminen. Se on se ulkoreunan nopea osio, muilla osioilla säilytetään muuta tavaraa ja ne sijaitsevat siellä hitaammalla sisäkehällä. Nehän ei haittaa mitään, kun niitä ei tarvitse ikinä lukea audiohommissa - mitään siihen liittyvää ei niillä ole. Eli audio pyörii vaan siellä levyn nopeimmalla alueella.

Kivasti toimii.

Jee.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!"
(myykää mulle ENGL powerball. tai joku hyvä vahvistin.)
blöö
03.08.2004 00:26:07 (muokattu 03.08.2004 12:16:54)

Uudelleenasennuskin on yhtä juhlaa, kun on pienehkö 10GB tsp. käyttispartitio, jonka voi huoletta jyrätä - kaikki säästämisen arvoinen on muualla, voi formatoida aina vaan sen käyttiksen ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Nii toimiihan se noin jos se on nopea ja muutenkin hyvä kovo mutta tuo minun 10Gt on niin vanha/hidas/äänekäs/paska että ei se oikeen oon hyvä. Sitten kun se on vielä käyttis asema niin ei se käyttis voi toimia parhaalla mahdollisella nopeudella kun kovokin on ihan jojo. Tulikin tosta mieleen että onhan siinä 80Gt:n osioinnissa se hyvä puoli että jos windows tekee tenän niin voi vaan formatoida sen käyttis/muut ohjelmat osion ja se musa osio säilyy ennallaan. Jos jättää 80Gt:ks niin pitää formatoida koko levy.
Metalristi.
Välikäsi
03.08.2004 01:05:52 (muokattu 03.08.2004 01:06:16)
Tulikin tosta mieleen että onhan siinä 80Gt:n osioinnissa se hyvä puoli että jos windows tekee tenän niin voi vaan formatoida sen käyttis/muut ohjelmat osion ja se musa osio säilyy ennallaan. Jos jättää 80Gt:ks niin pitää formatoida koko levy.

Mä oon aina selvinny ampumalla sen windowsin hakemiston kiertoradalle ja tipauttamalla asennus-cd:ltä uusiks sisään. Hyvä tuuri, ehkä?

EDIT: hitto mä tajua itsekään juttujani enää.
blöö
03.08.2004 01:51:08

Mä oon aina selvinny ampumalla sen windowsin hakemiston kiertoradalle ja tipauttamalla asennus-cd:ltä uusiks sisään. Hyvä tuuri, ehkä?

EDIT: hitto mä tajua itsekään juttujani enää.

No meneehän windowssit joskus niin juntturaa että ei toimi enää niin mikää niin sit on jo pakko formatoida. Noh onneks toi tuohu on XP:n myötä jo vähän rauhottunu,
Nimimerkillä: EI ikävä susikasia :D
Metalristi.
Puavali
03.08.2004 12:54:24
Ositin oman koneen kovalevyn (80Gt), ja nauhoitan ulommalle osiolle, jonka jälkeen siirrän nauhoituksen talteen sisemmälle osiolle. Siellä ne säilyy tallessa, ja ulomman osion eheytys (vain ohjelmatiedostot) on nopea tehdä.
"I'm a farting fat ass, I have gas gas gas!"
jhietala
03.08.2004 19:23:10
Ja toi osiointihan on vanhojen DOS-pohjaisten windowsien peruja kun niiden tiedostojärjestelmä oli niin tuskainen että "hukkatilan" määrä levyllä oli sitä isompi, mitä isommat osiot sulla oli. Ei mitään tarvetta nykypäivänä tuommoseen pelleilyyn.

Tähän täytyy vielä hieman kommentoida. Oletko sitä mieltä, että kaikki käyttävät nykyään pelkästään XP:tä tai linuxeja? Oikea syy tuolle osioinnille on kuitenkin että vanhat Windowsit eivät osanneet yksinkertaisesti käyttää isoja osioita (esim. Win98). Totta toki tuokin, että klusterikoko suureni isommalla osiolla. Kyllähän vaikkapa Gigasamplerilla säveltävät käyttävät vielä nykyäänkin Win98:a, koska ko. ohjelma ei toimi XP:ssä.
Välikäsi
04.08.2004 02:22:37 (muokattu 04.08.2004 02:29:23)
Tähän täytyy vielä hieman kommentoida. Oletko sitä mieltä, että kaikki käyttävät nykyään pelkästään XP:tä tai linuxeja? Oikea syy tuolle osioinnille on kuitenkin että vanhat Windowsit eivät osanneet yksinkertaisesti käyttää isoja osioita (esim. Win98). Totta toki tuokin, että klusterikoko suureni isommalla osiolla. Kyllähän vaikkapa Gigasamplerilla säveltävät käyttävät vielä nykyäänkin Win98:a, koska ko. ohjelma ei toimi XP:ssä.

Lue vaan ku piru raamattua, jooko? Mähän tuossa just sanoin että aataminaikuset systeemit tota vaatii, ei nykyset. Ja on niitä softia mitkä vaatii vanhoja versioita, ja sit kärsitään.

Tohon toiseen tekstiin en juuri jaksa muuta sanoa kuin että samalle levylle, missä ohjelmat on, _ei_ äänitetä kuin äärimmäisessä hädässä. Erillinen fyysinen platta sitävarten. Ja swappi sille levylle missä on ne softat. Ja nää lätyt sit eri IDE-kanaviin, mieluusti. Niin, ja sen, että vitunko väliä lähelläkö ulkoreunaa se kama on kunhan se on yhdessä pötkössä? Ja sen vielä, että ois jännä saada jotain referenssiä tuosta useamman lukupään systeemistä, ja sen, että kyllä vaan, tiedän, kiintolevyssä on siinä nipussa _useita_ levyjä. Jos tuota ei tuosta alkuperäisestä tekstistä tajua niin vika ei liene minun.

Saatana. Mähän yritän päteä ku pahempikin nörtti.

EDIT: eikä se mun järjen mukaan oo mikään mielipidejuttu et mitä kukakin käyttää - en vaan usko että kukaan jotain ysikaseja mielellään, vaan pakosta.
tomgron
04.08.2004 03:31:24
Hmm...itselläni on toiminut jo pitkään osiointi 40GB/120GB joista jälkimmäinen on sample/audiomatskulle ja ensimmäinen käyttöjärjestelmälle. Tässä on omasta mielestäni seuraavia etuja yhteen levyosioon verrattuna :

- Usein asennettuani koneen jokseenkin toimivaan tilaan, otan C-asemasta Norton Ghost-ohjelmalla backupin. Pääsee helposti edelliseen tilanteeseen jos on vaikka asentanut jonkun softasyntikan tai ajurin väärin ja kone tahmaa tahi kaatuilee.
- Toisekseen, vaikka asentaisinkin koneen käyttöjärjestelmän toisinaan uudestaan alusta asti, ei tarvitse poltella audiotiedostojen varmuuskopioita tahi siirrellä hitaan verkon yli kaverin koneelle tms. Helpottaa elämää kun on vellit ja puurot eri kipoissa.
- Kolmanneksi : näkisin että tuo uran sijainti fyysisesti levyllä ei ole niinkään oleellinen kuin ehkä heittovaihto/swap-tiedoston sijainnin kohdalla. Tärkeämpää on levyn eheytyksessä se, että tiedosto on yhdessä "pötkössä" levyllä eikä useana palasena jolloin levyasema joutuu siirtelemään lukupäätä uralta toiselle lukiessaan jotain audioraitaa tai isompaa samplea.

Tässä vielä joitain vinkkejä joita olen jostain itselleni haalinut :

- Jos käytöjärjestelmä on Windows XP, kuulemma kannattaa nuo virransäästöominaisuudet (ACPI) säätää jo BIOSista pois ennen käyttöjärjestelmän asennusta - pitäisi vähentää turhaa taustaprosessointia.

- Jos sinulla ei ole esim. printteriportissa printteriä tai sarjaporteissa modeemia tms., kytke ne "Disabled/Poista käytöstä" -tilaan jotta taustalla häärivät plug-n-play -toiminnot eivät vie aikaa tyhjiin portteihin huhuillessaan...myös Windows käynnistyy mikrosekunnin nopeammin ;)

- Jos prosessori ei ole vielä ihan viimeinen mahdollinen ja aiot ajaa tusinaa reverbejä ja virtuaali-instrumentteja koneessasi, kytke kaikki turhat varjostukset ja stylet pois Windows XP:stä ja saat hieman lisää elinaikaa koneellesi.

Tjaa..noitahan olisi vaikka kuinka ja paljon mutta tulee jutusta liian pitkä - ilmoittakaa jos haluatte että laitan näitä lisää tulemaan...
jhietala
05.08.2004 00:17:27
Lue vaan ku piru raamattua, jooko? Mähän tuossa just sanoin että aataminaikuset systeemit tota vaatii, ei nykyset. Ja on niitä softia mitkä vaatii vanhoja versioita, ja sit kärsitään.

No, äläs nyt hermostu, ei tässä nyt mitään raamattuja lueta ;). Jos kommentoi toisen kirjoitusta niin pitää hyväksyä se, että saattaa tulla vastakommenttia. Se kait näissä foorumeissa on ideana?

Tohon toiseen tekstiin en juuri jaksa muuta sanoa kuin että samalle levylle, missä ohjelmat on, _ei_ äänitetä

Niin kyllähän se on nopeampaa eri levylle äänittää, mutta ei tuokaan nyt mikään totuus ole, ettei voisi äänittää myös samalle levylle. Minulla toimii ihan mainiosti äänitys samalle levylle, _mutta_ eri osiolle kuin missä käyttis ja ohjelmat on. Nykyiset kiintolevyt on niin nopeita, että ainakaan minä en saa niin paljoa raitoja tehtyä, että alkaisi pätkimään.

Niin, ja sen, että vitunko väliä lähelläkö ulkoreunaa se kama on kunhan se on yhdessä pötkössä?

En tiedä? Itse taisit näin sanoa: Noh, mietitääs nyt tilanne missä sulla on koko platta yhtä isoa osiota. "Eheytät", ehe ehe, sen - kaikki roina löytyy siististi sieltä ulkoreunan tietämiltä. Tällöin yksittäisen pitkänkin tiedoston lukeminen tai kirjottaminen vaatii minimaalisen määrän luku/kirjotuspäiden siirtelyä.

;) Kyllä se tieto löytyy sieltä yhdestä pötköstä oli niitä osioita 1 tai 10.

Ja sen vielä, että ois jännä saada jotain referenssiä tuosta useamman lukupään systeemistä

Kyllähän vaikkapa Seagaten sivuilta löytyy kaikkiin levyihin datakirjat, siellä nuo kerrotaan kyllä. En nyt jaksa alkaa tähän suoraa linkkiä kaivelemaan, mutta varmasti löydät itsekin. Et ole kyllä sinäkään mitään referenssiä tarjoillut noille omille väitteillesi.

EDIT: eikä se mun järjen mukaan oo mikään mielipidejuttu et mitä kukakin käyttää - en vaan usko että kukaan jotain ysikaseja mielellään, vaan pakosta.

Joo pakostahan tässä Windowsia käytetään kun ei ole parempaakaan saatavilla. No ei mutta jos totta puhutaan, onhan tuo XP ihan toimiva käyttis (oikeastaan ensimmäinen Windows, jota voisi sanoa mukavaksi käyttää). Eikä kannata vetää tästäkään kirjoituksesta hernettä nenään, ei tämä nyt niin vakava asia ole? ;)
jhietala
05.08.2004 00:33:53
Tuossa tomgronin kirjoituksessa oli hyvin selostettu nuo osioinnin edut, komppaan. Haittoja ei sen sijaan tule mieleen äkkiseltään muuta kuin ehkä levyasemien kirjainten kanssa, joka sekin on Windowsien ominaisuus. Tosin onhan tuokin monille selvempää kun tietää, että esim. audio-tiedostot löytyvät asemalta e:, ohjelmat asemalta d: jne.
R.W. Piuha
05.08.2004 01:02:25 (muokattu 05.08.2004 01:03:15)
Huh heijaa . . mä olen saman ongelman edessä ja tää kaikki niiin erilainen info on jotenkin hämmentävää/masentavaa?

Esim. liike josta aikoinaan koneen ostin sanoo että osioinnilla ei ole suurtakaan merkitystä(XP)
koska ne tiedostot/biisit heitetään sikinsokin(?) minne sattuu,et sä voi mitenkään määrittää mitään levyn ulkokehiä yms????

No mulla on edelleen se tyhjä 120G levy koneella ja huuli pyöreenä ihmettelen mitä vittua mä sen kanssa teen?????Niin hemmetin erilaisia vaihtoehtoja on tullut esiin että hirvittää!!!!Helpointa olis varmaan ostaa ihan oma kone musakäyttöön,alkaa tuntuun siltä!?
blöö
05.08.2004 02:48:11

Sen verran oudoks meni tää topicci että teen nyt just tollee miten itse suunnittelin kun ei mitään suurempia vastalauseita löytyn.
Metalristi.
Hairi
23.04.2005 17:14:54
Ite suosittelisin levyä jossa väh. 8mt välimuisti, kummasti piristää hakunopeutta, ja hintaeroa muutamia €. taitaa pian kaikki levyt jo olla 8mt välimuistillisia, mutta ei vielä, eli kysykää myyjältä sitä.
Tai jos mahdollisuus niinkun nykyään jo kaikissa emoissa on niin
SATA (ATA150) levy, niissä on kaikissa aina vakiona myös se 8mt. Sitten on jo levyjä joissa on 16mt välimuisti varmaan enemmänkin, hinnoista en osaa sanoa, mutta testeissä hyvin pärjänneet. Yksi vaihtoehto olisi Emolevy jossa raid piiri (nykyisin yleensä vain SATA). ostaa kaksi esim 120gt nopeaa SATA levyä, laittaa ne raid0:ksi, jolloin saat niistä täyden kapasiteetin käyttöön mutta lukemisnopeus huomattavasti tehostuu koska tallennus / luku tekniikka on erilainen. Tai jos vielä enemmän rahaa niin ostaa 4 levyä ja laittaa raid 0+1:sen eli toi striping + mirroring (peilaus) jolloin saat myös vikasietoisuutta.Rahaahan nämä vaativat mutta eipä tarvitse sijoittaa ihan välttämättä kalliimpiin SCSI levyihin, puhumattakaan sovittimesta. Musa softiin todella hyvin riittävät nämä jutut.
Soolokitaristi
25.04.2005 06:29:47
Tässä muutama ohje
- Kaikki kovalevyt pitää olla eri piuhan päässä
- Samanaikaiset kovalevyä käyttävät toiminnot kannattaa laitttaa eri kovalevyille (siis eri fyysisille kovalevyille, jotka ovat eri narun päässä, osioilla ei ole suurta merkitystä kuhan ne eivät ole pirstoutuneet). Tärkeimmät kovalevyä käyttävät toiminnot ovat audioraidat, samplepohjaiset instrumentit (viulut pianot torvet) ja windowsin cache.
- Samplepohjaisia instrumentteja voi tehostaa laittamalla ne eri levyille sen mukaan mitä käytetään samaan aikaan. Itselläni ovat piano ja torvet yhdellä kovolla (niitä ei käytetä samaan aikaan) ja jouset audioraitojen kanssa toisella kovolla. Windowsin cache on sitten omalla kovollaan, missä ei ole mitään muuta (tai on siellä filmejä yms. nk kylmiä tiedostoja)
- Muut kikat kuten klusterikoon muokkaminen, acpin poisto, tarpeettomien windowsin palvelujen poistaminen yms. auttavat toki, mutta käytännössä yleensä pääsee helpommalla kun käyttää ns. maalaisjärkeä. Mixdownaa yhden raidan, poistaa pari tarpeetonta efektiä tai muutta insert efektejä send efekteiksi niin todennäköisesti säästää enemmän tehoa kuin kymmenellä windowsin asennuksella ja tuntien viilaamisella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)