Aihe: Tanssibändin PA
1 2 3
isojussi
02.08.2004 17:35:29
...Se on ihan stana sama onko mono vai saapas vai mikä vaan,ei se TURAKAINEN siitä tajua yhtään mitään...

Eli kaikki (Äänentoisto, saundit, sovitukset, soitto, biisivalinnat jne.) pitää tehdä sen puusilmäsimmän asiakkaan mukaan?

Just juu...
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Voxauttaja
03.08.2004 00:12:08
Yks kaveri tuossa just totes... Kokeneempi soittaja mitä minä, niin sanoi, että se on ihan saatanan sama mikä on soundi sinne yleisöön, ne on soosissa kuitenkin ja tykkää jos tykkää. Riittää kun on siististi pukeutunut.
En tiedä mitä mieltä ite oon tuosta lausunnosta.
Aina muusissa
Voxauttaja
03.08.2004 00:15:01
Noi laitteistojen tehot on aika mystinen juttu...

Eilen oltiin keikalla Viialan Metsälinnassa "kakkosbändin" kanssa (Tää Metsälinna oli muuten aikas mukava paikka soittaa, akustiikka hyvä, roudaaminen sivuovesta suoraan lavalle)

Bändissä kosketinsoittaja, kitaristi, rummut, basso, laulu.

Pöytänä jokin aika sitten halvalla ostamani Inkel (nykyisin InterM) 8- kanavainen pöytä, jossa 2 x 150 päätteet ja ja kaiku. Kaappeina 15" + pilli / puoli.

Pöytään ajettiin laulut (3) ja hiukan kitaraa, basso ja koskettimet omilla vahvistimillaan...

Siis pelkkä tuo pöytä ja yhdet kaapit (monitorina yksi pienempi kaappi) ja pärjättiin loistavasti. Ei tarvinnut edes "luukuttaa" .

Jotenkin herää ajatus että noi isommat laitteet jotka luetteloin ekassa kirjoituksessani eivät kyllä anna ulos sitä mitä niistä pitäis tulla.

Onko syy pöydän huonoissa mikkietuasteissa vai missä...pitää koettaa selvittää...

Ollaan tehty aika samanlaisilla kamoilla keikkaa aikanaan, eli kaapit 15" elementeillä+torvet, ja meillä oli 2*250W. Ei koskaan tullut sellaista tunnetta, että olisi tarvinnut lisää. Ei tosin soitettu varsinaisilla tanssilavoilla ikinä.
Nykyään mulla on 2*500W, kun tuli joskus tilaisuus ostaa tutun hajonneen bändin yhteiskamoja pois.
Aina muusissa
isojussi
03.08.2004 00:31:44
...En tiedä mitä mieltä ite oon tuosta lausunnosta.

Mun mielestä kyseinen lausunto osoittaa antajaltaan täydellistä typeryyttä ja välinpitämättömyyttä työtään kohtaan. Moisia puusilmiä eipitäis päästää koskaan mihinkään keikalle.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
mack the knife
03.08.2004 13:12:13
Yläpäät 4 x Renkus-Heinz RFX-151 T TRAP 15"+1" 600W/8ohm. Alapäät 2 x Renkus-Heinz Qube 118, 1 x 18" 2000W/4ohm. Päätteet: yläpäille Powersoft digi D-2004 2 x 1000W/4ohm. Alapäille Powersoft digi DIGAM-7000 2 x 1910W/4ohm. Jakari ASHLY-USA XR-1001 2-tie stereo.
Kun kerran ainoa liikuntamuoto on roudaus, niin kyllä tekee hyvää kun nuo joka päivä pariin kertaan liikuttelee paikalleen. Yläpää 34 kg/kpl ja alapää 64 kg/kpl.
Muuten olen sitä mieltä, että joka ikiseen paikkaan kannattaa mikittää rummuista ainakin bassari ja virveli. Ei tietenkään saatanan kovaa, mutta se pieni levitys PA-han parantaa aina.
Maj7:stä saa turpaan, 11:sta ja 13:sta tapetaan... (K.Tapio)
Jaskaa pakoon
03.08.2004 13:59:48
Kamoilla ja nuppien asennoilla ei ole paljon väliä, jos on kuin eräänkin entisen solistin (Ruotsissa) komennossa: Jos esitti esim. kainon pyynnön, että saisko vähän diskanttia komppikitaraan, niin kuului tyly karjahdus: - KUKA HOMMAA KEIKAT!

Mitähän se olisi meinannut panoroinnista? Siitä olisi varmaan seurannut panerointi ja friteeraus!
jjussila
01.04.2008 21:17:00
Sorry, kun näin vanhan ketjun nostan, mutta....kun olis tarvis tietää käyttökokemuksia aktiivi PA- järjestelmistä; kehu/tyrmää järjestelm(i)ä omien kokemuksien mukaan ja ihan merkkikohtaisesti, please. Tää meidän dinosaurusten ajalta oleva dansorkestraatio aikoo siirtyä PA- tekniikassa lähemmäs nykyaikaa ja täältähän se tarvittava tieto toivottavasti löytyy.
Voi heitellä asiasta myös pikaviestejä.
..ei helev...olisko noin?.....
baron
01.04.2008 21:26:39

En mä näistä mitään ymmärrä, mutta joku sanoi että Dynacord on hyvä mikserivahvistin ja sitten mä ostin sen. Mistään muusta ei oo kokemusta.
Ei, en ole tanssimuusikko!
sabian
01.04.2008 21:28:51
Sorry, kun näin vanhan ketjun nostan, mutta....kun olis tarvis tietää käyttökokemuksia aktiivi PA- järjestelmistä; kehu/tyrmää järjestelm(i)ä omien kokemuksien mukaan ja ihan merkkikohtaisesti, please. Tää meidän dinosaurusten ajalta oleva dansorkestraatio aikoo siirtyä PA- tekniikassa lähemmäs nykyaikaa ja täältähän se tarvittava tieto toivottavasti löytyy.
Voi heitellä asiasta myös pikaviestejä.

Toimiva setti:
http://www.thomann.de/fi/hk_audio_deacon.htm
Ei ryyppy miestä kaada jos ei mies ryyppyä
Anonymous-jazz
01.04.2008 21:32:21

Yks kaveri tuossa just totes... Kokeneempi soittaja mitä minä, niin sanoi, että se on ihan saatanan sama mikä on soundi sinne yleisöön, ne on soosissa kuitenkin ja tykkää jos tykkää. Riittää kun on siististi pukeutunut.
En tiedä mitä mieltä ite oon tuosta lausunnosta.

Noinhan se menee mutta on aina yleisön primilleista kiinni tuossa tapauksessa. Kun kännissä amatööribänditkin tuppaavat kuullostamaan hyvältä.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Riksteri
01.04.2008 21:34:10
"Kun kännissä amatööribänditkin tuppaavat kuullostamaan hyvältä."

Hyvä pointti. Ei kai kukaan selvinpäin uskaltaisi sanoa tanssimusasta pitävänsä?
rintapek
01.04.2008 21:36:02

Sorry, kun näin vanhan ketjun nostan, mutta....kun olis tarvis tietää käyttökokemuksia aktiivi PA- järjestelmistä;.

Käypä katsomassa tuo livetoimintapalsta.
One kind of music only - the good kind
jjussila
01.04.2008 21:42:28
Käypä katsomassa tuo livetoimintapalsta.

Tuosta kiitos, enpä ollutkaan siellä juuri visiteerannut, mutta toki odotan asiantuntevaa tietoanne (jättäkää turhan kämmentäminen, please; se ei vie tätä asiaa pätkääkään eteenpäin!!) varsinkin tanssiorkestereille sopivista aktiivijärjestelmistä....
..ei helev...olisko noin?.....
uruttaja
01.04.2008 21:47:39 (muokattu 01.04.2008 21:55:16)
Tuosta kiitos, enpä ollutkaan siellä juuri visiteerannut, mutta toki odotan asiantuntevaa tietoanne (jättäkää turhan kämmentäminen, please; se ei vie tätä asiaa pätkääkään eteenpäin!!) varsinkin tanssiorkestereille sopivista aktiivijärjestelmistä....

Meillä varsin toimiva. Jos haluat lisätietoa, sitä saat. Arvatenkin urut kuuluu hyvin.

Aika tärkeää, merkistä riippumatta, on että olis edes yksi henkilö joka osaa niitä namiskuukkeleita tulkita. Täällä puhuu moni itseään äänimiehenä pitävä han tuultapaskaa noiden vehkeitten kohdalla.
rintapek
01.04.2008 22:01:48

tanssiorkestereille sopivista aktiivijärjestelmistä....

Ko en yhtään tiedä minkä kokoisissa liitereissä vedätte?
Simppeli, normikuppilaan piisaava katerinki syntyy (sori, omiani kehun)
RCFfän art 310A yläpäinä. Hyväsaundinen, pienikokoinen, kevyt (12kg) ja äänenpaine ei ihan kättelyssä lopu (127 dB)
Alapäiksi jos laittaa saman valmistajan art 705 subbarin tai kaksi, niin noilla veteleepi kummasti. Läjälle kertyy hintaa karvan päälle kolme tonnia.

Omalle bändille nuo 705:et olivat turhankin suuret ja järeät, joten otettiin2 kpl dbtechin SUB12. Piisaa meille, mutta olemmekin tämmöinen kevyen sarjan kevyen musiikin orkesteri.
One kind of music only - the good kind
EP
01.04.2008 22:07:51
Mahdollisimman kevyet! :)
..stereosta ei väliiksi, ei se ole oleellinen asia keikalla!
ÄM
01.04.2008 22:09:36 (muokattu 01.04.2008 22:12:03)

- Yamaha 01v96vII digitiski, salkussaan.
- 0x/1x/2x (tilanteen mukaan) RCF Art 705as subbaria (15" band pass, 36kg)
- 2x RCF Art 312a yläpäät (12" +torvi, 19kg)
- 2x FTB Jolly 8ba (8"+torvi)
- korvamonitoria (rummut, synat, basso)

On vedetty monilla muillakin (mikserivahvistin+erinäistä kaappia, aktiivijakari+vahvarit+yläpäät tahi yläpäät ja alapäät), mutta tuon setin hankinnan jälkeen on ollut sellainen olo, että ollaan oltu idiootteja, kun ei tätä aiemmin keksitty.

Eli tyytyväisyys on vahvasti läsnä.

- Roudattavuus. Kevyet, vähän tilaa vievät, mikserissä kaikki sisällä, eikö erikseen painoa lisäämässä ja tilaa viemässä)
- Selkeä erotteleva soundi ja subbareissa tukevaa potkua.
- Digimikserin tallennusominaisuudet nopeuttaa säätämisiä.

edit.

tuossa ehdittiinkin jo väliin lähes samalla satsilla.
Toi on ehkä ainut, että 312:n tilalla toimis hyvin nuo pienemmät ja kevyemmät 310:t, joissa samat vahvarit ja äänenpaine arvot. Taajuusvastekin lähes sama.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
jjsound
01.04.2008 22:13:36
En jaksanut edes lukea kaikkea, mutta eiköhän sentään alakerta monona ja yläpää stereona, jos sille tarvetta.
"No mitäpä sitä ei basisti rahaa vastaan tekisi..."
JK
01.04.2008 22:15:03 (muokattu 01.04.2008 22:18:23)
Mulla on jokunen Aktiivisetti ollut...ja kaikenlaista muutakin rojua ton ekan kirjoituksen jälkeen.

Tuo Rintapek:n mainitsema kattaus oli myös jossain vaiheessa, siinä on ihan käypäinen setti.

Mackien SRM 450- sarjaa saa näköjään nykyisellään alle tonnilla 2 kpl.
Ei huono sekään, puhdas soundi ja tehoa piisaa.

Itse olen tykästynyt tuohon FBTn soundiin. Tallissa/treeniksellä on tällä hetkellä
FBTn LightForce- sarjalainen aktiivisetti. Puukotelot, hyvä ja pehmeä soundi.
(12" yläpäät ja 15" subit. Monnareina 2 x FBT Jolly8b.) Pöytänä Allen Heath.

Nämä laitteet ovat lähinnä omassa käytössä ja sivuprojektien äänentoistona.

Tuolla joku mainitsi siitä, että vaikka olis minkälaiset vermeet niin täytyy olla joku joka niitä osaa käyttää. Näinhän se on. Itse on huomannut että mitä laadukkaammat laitteet, sitä vähemmän tarvitsee ruuvata soundeja.

Mikseriin kannattaa panostaa. (Ja opetella käyttämään sitä)

Ykkösbändillä on käytössä Dynacordin 1600 mikserivahvistin ja Forum- sarjan kaapit (4 x sub ja 2 x yläpäät)

Tuo viimeksimainittu ei ole aktiivisetti, mutta helppokäyttöinen, selkeä paketti joka soi todella hienosti. Hinta vaan "pompsahtaa" tuonne kymppitonnin paikkeille.

Kannattaa nuo mikserivahvistin / passiivkaappisysteemitkin tsekata ennenkuin päätyy aktiivisettiä hankkimaan.
Maalla on mukavaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)