Aihe: krumeluuritietoa kombostani, kiitos.
1
manfred
14.12.2002 23:35:48
Joo, eli omistan marshallin 2554-combon. Haluaisn kysyä ihan vaan varmistuakseni siitä muutamia asioita:
Se on tehty vuonna 1990 ja on musta, mutta kuulemma silti täsmälleen sama kone, kuin silver jubilee 25/50 w 1x12 combo. pitääkö paikkansa?
Entä mikä ihme logiikkaa niissä namikoissa on, meinaan kun päättärisärö tuntuu löytyvän, kun vääntää output masterin ja sen keskimmäisen volapotikan kaakkoon ja sitte nostaa input gainia volumena. mitä kautta signaali siis poukkoilee?
Ja mikä ihme on se clean-kanava, joka toteutetaan vetämällä output master-namikkaa ulospäin? Puhdas tietty,mut mitä putkia se kanava käyttää, kun on täysilläkin suht. hiljainen.
No joo, hyvin oon pärjäillyt sen kanssa tähänkin asti, ajattelin nyt vaan kysyä, ku kerta tämmönen palsta on.
Gibson Marshallin läpi=maailmankaikkeus
Pianismi
15.12.2002 17:06:32
Hehee...manfred tulihan se sieltä........vakavasti otettava mielipide varmaan =) Osta vielä Thomannilta WArlock kitara niin kovat heavytilutukset kyllä varmasti irtoo.....Veitikka olet pioneeri! Taidat olla CoB fani?

Varmaan jedasta.................
Tää ois semmosta hevahtavaa jazz-groovea....
Kalm
15.12.2002 18:44:45
Kyrpllä, laitteesi pitäisi olla innehålleristä täysin sama kuin se hopeanharmaa juhlakalukin.

Jokaisella kanavalla käytetään kaikkia kolmea etuputkea mutta hieman eri lisukkein, eli erot ovat oikeastaan vain V1&V2 putkien välissä olevissa kytkennöissä.

-puhdas kanava menee kaikkien putkien läpi ilman lisukkeita.
-"rhythm clip" lisää V1&V2 putkien väliin yksinkertaisen diodiclipin (hieman samankaltainen kahden diodin clippikytkentä kuin esim. Tubescreamereissä ja vastaavissa)
-lead kanavalla signaali menee sitten radikaalimman leikkaimen läpi ja välissä on vielä se kanavakohtainen oma volumesäätö.
-efektilenkin paluun kautta voi sitten ohittaa ensimmäisen putken ja säröpiirit kokonaan (samalla ohitetaan myös Gain ja lead volume-säädöt).

(ja em. clippien vuoksi jubilee onkin aika tarkka mikä on ensimmäisenä putkena => Jos V1 on liian suurella vahvistuksella niin signaali leikkautuu heti gainin alkumetreillä ja säädöstä tulee helposti tunnoton?)
manfred
15.12.2002 21:36:57
kiitos Kalm, jotain jäi vielä epäselväksi, eli siis toi tapa millä mä tähän asti oon ollut saavinani päättärisäröä, onko se oikeesti siis puhdasta sitä, ilman mitään clippejä. rhythm clippihän on normaalisti pois päältä, sen saa päälle vetämällä input gain-potikkaa ulospäin.
manfred
15.12.2002 22:19:12

Kyllä sen särön pitäis olla ihan sitä ehtaa itteään, jos ei ole puhtaalla kanavalla klippi päällä. Hanat kaakkoon vaan! Hmm, sen särökanavan volapotikan ei pitäisi vaikuttaa mitenkään puhtaan kanavan toimintaan? Eli sen asennolla ei pitäisi olla mitään merkitystä tässä asiassa.

niin siis ei se puhtaaseen kanavaan vaikuta. puhdas kanava mistä puhuin aikaisemmin on se mikä saadaan päälle, kun nykästään output master-potikasta. Eihän siitä voi mitään päättärisäröä saada aikaan? Se on musta suht. puhdas ja hiljanen täysilläkin. Toi input gain toimii sit taas volumena sillon ku käytetään sitä päättärisäröä, silloin siis toi "puhdas kanava" kytkettynä pois (eli output master-potikan push/pull-toiminto sisäänpainettuna) . näin mä olen tähän mennessä asian ymmärtänyt.
Kalm
15.12.2002 22:56:25
eli siis toi tapa millä mä tähän asti oon ollut saavinani päättärisäröä, onko se oikeesti siis puhdasta sitä, ilman mitään clippejä

Lead kanavasta ei taida saada puhdasta päättärisäröä mitenkään, mutta mainitsemallasi tavalla sitä toki parhaiten/runsaimmin mukaan (ja mitä pienemmällä se gaini on sitä vähemmän se etuasteen säröclippi leikkaa mukaan).

Jubilee on ehkä hieman väärä laite jos haluaa vain ja ainoastaan pääteastesäröä(?) Siinä kun on se efektilooppikin keskellä etuastetta (eli sitä ei voi täysin ohittaa) ja tehokkailla putkilla (esim.12ax7LPS) puhdaskin kanava menee jo aika etusärön puolelle.

Itselläni on nyt ykkösputkena 12Ax7WA ja loput LPS:ää, eli hieman vähemmän särkee edessä ja puskee sitten paremmin sitä päätettä. (ja ainahan voi rankkana jätkänä lisätä looppiin vaikka EQ-pedaalin nostamaan tasoja entisestään...)

Mutta loppupelistä on kuitenkin mukavampi jos on useampia vahvistinasteita peräkkäin ja jokaisessa lisätään hieman sitä omaa herkkua mukaan, eikä niin että vain yksi aste vedetään väkisin ihan pieruksi? Elikäs mielellään vielä pari mietoa OD-pedaalia siihen marsun eteen niin avot, laulava särö on valmis!
manfred
16.12.2002 15:21:25

Lead kanavasta ei taida saada puhdasta päättärisäröä mitenkään, mutta mainitsemallasi tavalla sitä toki parhaiten/runsaimmin mukaan (ja mitä pienemmällä se gaini on sitä vähemmän se etuasteen säröclippi leikkaa mukaan).

Jubilee on ehkä hieman väärä laite jos haluaa vain ja ainoastaan pääteastesäröä(?) Siinä kun on se efektilooppikin keskellä etuastetta (eli sitä ei voi täysin ohittaa) ja tehokkailla putkilla (esim.12ax7LPS) puhdaskin kanava menee jo aika etusärön puolelle.

Itselläni on nyt ykkösputkena 12Ax7WA ja loput LPS:ää, eli hieman vähemmän särkee edessä ja puskee sitten paremmin sitä päätettä. (ja ainahan voi rankkana jätkänä lisätä looppiin vaikka EQ-pedaalin nostamaan tasoja entisestään...)

joo tästä oli elokuussa juttua ja sillon joku sano, että se signaali ohittaa ne clipit jos input gainin push/pull-toiminto on push-asennossa. Joo en mä nyt pelkkää päättärisäröö ole hakemassa, onhan toi etuenkin aika nami itseasiassa. Mut kyl mä oon siihen päättäriinkin ollu tyytyväinen kun muutaman kerran oon luukuttanut. Kivi sillon elokuussa sanoi, että ei sitä eroa huomaa, jos ei vertaa vierekkäin pleximarsun kanssa. Mut kiitti nyt tiedoista, ei muuta kun taas räpläilemään etupaneelia.
Kalm
16.12.2002 15:46:55
joo tästä oli elokuussa juttua ja sillon joku sano, että se signaali ohittaa ne clipit jos input gainin push/pull-toiminto on push-asennossa.

Gain-namiskan kytkin ohittaa toki sen simppelimmän "rhythm clipin", mutta
jos lead kanava on päällä niin siinä on sitten väkisinkin se "lead" kanavan klippi...
kliini-tsänneli on sitten täyttä putkea ja perinnetekniikkaa alusta loppuun.

Mikäs elementti tuossa mustassa 2554:ssä on? Ajattelin vain kun pitäisi tuollainen combo ostaa nupin kaveriksi ja ehkäpä jopa modaushommiin. (erilliset gaininamiskat kanaville,poiskytkettävä clippi myös lead kanavalle,
rhythm clippi epäsymmetriseksi ja muuta kevyttä viritystä)
manfred
16.12.2002 19:11:23

Gain-namiskan kytkin ohittaa toki sen simppelimmän "rhythm clipin", mutta
jos lead kanava on päällä niin siinä on sitten väkisinkin se "lead" kanavan klippi...
kliini-tsänneli on sitten täyttä putkea ja perinnetekniikkaa alusta loppuun.

Mikäs elementti tuossa mustassa 2554:ssä on? Ajattelin vain kun pitäisi tuollainen combo ostaa nupin kaveriksi ja ehkäpä jopa modaushommiin. (erilliset gaininamiskat kanaville,poiskytkettävä clippi myös lead kanavalle,
rhythm clippi epäsymmetriseksi ja muuta kevyttä viritystä)

Jaa. Elementtinä siinä on celestion vintage G12, siinä ei lue vintage 30, mut kaipa se on sama kaiutin kuitenkin ku 30.
Kalm
17.12.2002 12:33:00
Jaa. Elementtinä siinä on celestion vintage G12, siinä ei lue vintage 30, mut kaipa se on sama kaiutin kuitenkin ku 30.

jees, dängjyy! ja hyvä noin koska itselläni on molemmissa kaapeissa vain noita modernimpia Celestionin ämyreitä.
Pitääpä kartoittaa edullisten 2554:sten saatavuus...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)