Aihe: Viulukysymys (4/4, 3/4 jne)
1
kupteri
11.07.2004 01:33:32

Eli juu, nyt täytyy tunnustaa, että vaikka kitarapuolelta ja musiikista muutenkin kokemusta ja tietoa onkin, niin melkein nollat taulussa pitää taipua tämän edessä. Eli mitä nuo merkinnät viuluissa on? Esim.

4/4
3/4
2/4 (tai 1/2)
1/4
(ja jopa) 1/8

Ei nuo ainakaan itse viulun kokoa /pituutta millään ole, ei tulitikuaskin kokoisella mitään voi soittaa. Aattelin että liittyiskö nuo sitten jotenkin skaalan pituuteen tai otelautaan? No, silläkin tavalla melkoinen suo tuo 1/8 skaala. Ei ei ei..

Eli kun en laiskana jaksa netistä lähteä tähän hätään etsimään suurta valaistumista, niin aattelin täältä saavani täysin kattavan vastauksen :-)

Kiitän etukäteen!

Niin ja tokihan olisi kiva tietää myös miksi noita on niin monenlaisia ja mikä noista sopisi itse kunkin käytölle. Aloittelijallehan (vaimolle) tässä viulua sponssataan, ois kiva tietää perusasiat ensin ettei myy jotain rotanloukkoa neljällä kielellä.
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
kupteri
11.07.2004 01:42:31

Ja toinen aihetta liippaava. Eli mitäs voisi sanoa esim. näistä, onko niistä mihinkään ja mikä olisi sopiva aloittelijalle. Itteäni kiehtoo "trimmatut" yksilöt, jos niihin on jotain parempia osia laitettu. Budjetti sellaiset 500e, eli ihan mitään risua ei haeta. Tokikaan ei haittaa vaikka edullisestikin saisikin soivan pelin, sellaisen jota rouva ei parin viikon jälkeen hakkaa lattiaan (tai mun päähän).

http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/tuotteet/jousisoittimet.htm

Jooh, vanhaa vuosia sitten jäänyttä harrastelua tässä oltais mahdollisesti uudelleenstarttaamassa :-) Toivottavasti hän soittaa hienosti, ettei korvat irtoa... Noh, toisaalta onkai sitä ittekin tullut tolla kitaralla häirittyä ihan tarpeeksi :-)

Taka-ajatuksena myös päästä itte koittamaan viulua ;-)
micant
12.07.2004 08:19:21
Eli juu, nyt täytyy tunnustaa, että vaikka kitarapuolelta ja musiikista muutenkin kokemusta ja tietoa onkin, niin melkein nollat taulussa pitää taipua tämän edessä. Eli mitä nuo merkinnät viuluissa on? Esim.

4/4
3/4
2/4 (tai 1/2)
1/4
(ja jopa) 1/8

Ei nuo ainakaan itse viulun kokoa /pituutta millään ole, ei tulitikuaskin kokoisella mitään voi soittaa. Aattelin että liittyiskö nuo sitten jotenkin skaalan pituuteen tai otelautaan? No, silläkin tavalla melkoinen suo tuo 1/8 skaala. Ei ei ei..

Eli kun en laiskana jaksa netistä lähteä tähän hätään etsimään suurta valaistumista, niin aattelin täältä saavani täysin kattavan vastauksen :-)

Kiitän etukäteen!

Niin ja tokihan olisi kiva tietää myös miksi noita on niin monenlaisia ja mikä noista sopisi itse kunkin käytölle. Aloittelijallehan (vaimolle) tässä viulua sponssataan, ois kiva tietää perusasiat ensin ettei myy jotain rotanloukkoa neljällä kielellä.

Kyllä nuo merkinnät viulujen koolta näyttävät...4/4 on kokoviulu, eli se koko jota kannattaa hankkia, jos on aikuisesta ihmisestä kyse. Kyllä sitä jotkut pikkulapset melkei tulitikkuaskilla soittaavat. Mutta joo, siis 4/4 on kokoviulu, 3/4 on kokoviulun koosta kolmeneljäsosaa ja sillee (on olemassa jopa 1/18-viuluja ja 1/36-viuluja).

Sitten kannattaa tutkiskella erilaisia soittimia. Jos hyvän pelin haluaa saaha, ni siihe ei välttämäti tuo 500 € riitä, ellei sitten tee jotai löytöä.
Karlsson
12.07.2004 08:42:51
Jousisoittimissa tuo kokoluokitus tulee mensuurista ja joskus lasketaan myös soittimen kopan mukaan.

Täysin yksi-yhteenhän nuo koot eivät ole, siis että 3/4-kokoinen olisi sen 3/4 täysi kokoisesta vaan tämä on jokseenkin suhteellista.

Esim. kontrabassoilla taitaa tuo kokoluokitus vaihtua n. reilun 5cm välein.

Omat kontrani ovat 105cm mensuurilla varustettuja ja ne ovat 3/4-kokoisia. Kopat ovat hyvinkin eri kokoisia vaikka siis samaan kokoluokkaan tipahtavatkin.
Yes ma´am, you can call me Sam!
kupteri
12.07.2004 10:35:59

Sitten kannattaa tutkiskella erilaisia soittimia. Jos hyvän pelin haluaa saaha, ni siihe ei välttämäti tuo 500 € riitä, ellei sitten tee jotai löytöä.

Joo no ei nyt ihan konserttipeliä, mutta sellainen millä saattaa omaksi iloksi harrastaa, mutta ei kuitenkaan mikään "viulujen harley benton" (= soi huonosti ja hajoaa käsiin).

Kiitoksia tiedoista molemmille. Ihmetytti vaan että ei kai tuo nyt ihan suoraan koko ole (1/16 olisi todellakin sellainen iso tulitikkuaski, siihen ei paljon - pieniäkään - sormia laitettaisi otelaudalle).
Viuluviikari
17.07.2004 14:06:23
Koot viuluissa menee (isosta pienempään):

4/4 (koko-viulu)
3/4
1/2 (puoliviulu)
1/4
1/8
1/16(n. 3-vuotiaan aloituskoko)
Teijo K.
17.07.2004 15:33:31

Jousisoittimissa tuo kokoluokitus tulee mensuurista ja joskus lasketaan myös soittimen kopan mukaan.

Täysin yksi-yhteenhän nuo koot eivät ole, siis että 3/4-kokoinen olisi sen 3/4 täysi kokoisesta vaan tämä on jokseenkin suhteellista.

Esim. kontrabassoilla taitaa tuo kokoluokitus vaihtua n. reilun 5cm välein.

Omat kontrani ovat 105cm mensuurilla varustettuja ja ne ovat 3/4-kokoisia. Kopat ovat hyvinkin eri kokoisia vaikka siis samaan kokoluokkaan tipahtavatkin.

Eikä se mensuurikaan. Minulla on tuo kontran mensuuri 112cm, ja ihan 3/4 kontrana sen ainakin ostin.
Lauletaan Kinksien Apeman nuotilla-

I'm a bass bassman I'm a bass bassman I'm a bassman.
I'm a monster man I'm self-made-man I'm a bassman.
Karlsson
18.07.2004 00:26:32
Eikä se mensuurikaan. Minulla on tuo kontran mensuuri 112cm, ja ihan 3/4 kontrana sen ainakin ostin.

Njaa, kyllä se menee jo kokobasson puolelle. Tuntien bassosi myyjän ja basson taustaa, luulen että se 3/4 aikas mutu tuntumalla...

Mulla on ainakin ollut käsitys että noi päälle 110cm mensuurit menee kokobassoiksi.
Teijo K.
22.07.2004 19:48:11

Njaa, kyllä se menee jo kokobasson puolelle. Tuntien bassosi myyjän ja basson taustaa, luulen että se 3/4 aikas mutu tuntumalla...

Mulla on ainakin ollut käsitys että noi päälle 110cm mensuurit menee kokobassoiksi.

No ilmankos ei meinaa mahtua Opeliin kun poikittain.

:)
Lauletaan Kinksien Apeman nuotilla-

I'm a bass bassman I'm a bass bassman I'm a bassman.
I'm a monster man I'm self-made-man I'm a bassman.
Karlsson
23.07.2004 09:52:02
No ilmankos ei meinaa mahtua Opeliin kun poikittain.

:)

Ihanku kuulisin jonku kiljuvan, että "mulla on kokobasso!"?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)