Aihe: Tokain LS ja LC
1 2 3
Velli
31.07.2004 23:57:05
Tällaisia mietin... jos rahaa on käytössä tollainen määrä, kannattee ehkä sijoittaa suomalaisen soitin rakentajan juuri sinulle valmistamaan custom soittimeen.

Siinä on vain sellainen juttu että vähänkään paremmalta soitinrakentajalta ei saa Les Paulia 1500€:oon, ainakaan jos siinä on vähänkään jotain hienompia ominaisuuksia. Esim. Amfisoundin hinnat Les Pauleille alkavat 1800€:sta.
On kuin kotiin palaisi kun palaa kotiin.
Explorer
01.08.2004 00:00:37
Otanpa tähän väliin itsekin kantaa.

En mä muistaakseni ole sanonu, että ne on saatanasta. Niinhän ne uskovaiset sanoo, että vasenkätisyyskin on saatanasta. Ei mulla ole sitä vastaan mitään, että joku on saatanasta, päinvastoin. Mutta ne antaa mahollisuuden käyttää painavempaa mahonkia, ei tarvi valikoida niin. Se on selvää valmistuskustannuksissa säästämistä. Kumma muuten, että pienemmät firmat ei poraile noita reikiä mahonkilankkuihinsa, jos ne tekee kitarasta niin paljon paremman.

Gibson tekee porauksia kitaroihin jotta paino pysyy järkevissä rajoissa. Ja se poraus EI vaikuta soundiin, koska ne reiät tehdään kaukana tallasta, jonka ympäristö on selvästi oleellisin paikka soundin kannalta. Ja kuka muka pystyy sanomaan, etteikö myös muut valmistajat keventäisi mahonkipuitaan.

Lisäys: Miksköhän Gibsonin Custom Shopissa ei käytetä tätä hyväks havaittua poraustekniikkaa.

Tottakai myös custom shopista saa kitaran kevennysporauksilla, jos asiakas niin haluaa. Kaupan LP customeissa ei vissiin noita kevennyksiä ole, mutta se onkin sitten sen kyseisen mallin oma juttu. Ja LP customit ovatkin painavampia kuin vaikkapa stankut.

Lisäys2: Kannattaa muistaa sekin, että maalillakin peitetään paskaa puuta.

Vitut niillä porauksilla paskaa puuta peitetään, vaan vähennetään kitaran kokonaispainoa. Nykyään kun on kovin vaikeaa löytää kevyttä mahonkia, jota muinoin (50-60 -luvuilla) oli nykypäivään nähden helpommin saatavilla.
Ride the lightning.
Gypsy
01.08.2004 00:21:06 (muokattu 01.08.2004 00:44:09)
Ja kuka muka pystyy sanomaan, etteikö myös muut valmistajat keventäisi mahonkipuitaan.

Sano se. Kuitenkin, ennenkö on pistää faktaa pöytään, niin muitten merkkien porauksista on turha puhua.

Tottakai myös custom shopista saa kitaran kevennysporauksilla, jos asiakas niin haluaa. Kaupan LP customeissa ei vissiin noita kevennyksiä ole, mutta se onkin sitten sen kyseisen mallin oma juttu. Ja LP customit ovatkin painavampia kuin vaikkapa stankut.

Kyllä mä olen ymmärtäny, että Customeissakin on reijät. Tosin nythän customit tehään erilailla kun ennen, niistä en tiedä, eikös ne nykyään tehä custom shopissa? TUskin niissä on. Historic reissueissa (CS) puut valkataan hyvin, joten ei ole mitään tarvetta porata reikiä.

Vitut niillä porauksilla paskaa puuta peitetään, vaan vähennetään kitaran kokonaispainoa. Nykyään kun on kovin vaikeaa löytää kevyttä mahonkia, jota muinoin (50-60 -luvuilla) oli nykypäivään nähden helpommin saatavilla.

Vaikeeta löytää isoissa erissä. Mutta se on sama kuinka vaikeeta on löytää. Jos ei löydy niin hinta alas.

Mutta samanlaillahan mä voin sanoo. Vitut sillä viilulla paskaa vaahteraa peitetään. Kunhan pistetään priiman päälle loimuviilu ja kukaan ei kuule saundissa eroo. Ei edes Eric Johnson.
Gypsy
01.08.2004 00:54:41 (muokattu 01.08.2004 01:35:36)
Ja ennenkö jollakin on laittaa faktaa kevennysporauksien aiheuttamasta erosta soundiin, on koko aihe turha.

Ei ole. Kun kysyttiin alotuksessa rakenteellisia juttuja muistaakseni, niin kevennysporauksista puhuminen on kaikkee muuta kun turhaa.

Noi historic-mallit onkin sen verran kalliita, että voidaan laittaa parasta puuta. Massavalmistus vaatii veronsa.

Mä pidän kyllä standardiakin aika kalliina kitarana. Ei ole paljoo edes eroo halvimpiin Gibson CS kitaroihin missä on kunnon valkatut puut. Mutta nimenomaan, massavamistus vaatii veronsa.

Loimuvaahtera on kallista, joten viilulla halutaan saada halvemmalla nätimpi kansi.

Kunnon mahonki on kallista, joten poraamalla halutaan saada mahollisimman paljon järkevän painosta kamaa, halvemmalla.
Khadar
01.08.2004 03:57:08
Kun kerta vauhtiin on päästy niin kysyisin vielä yhtä juttua.

LS-80 F: Flamed Sycamore + Maple Top, Mahogany Back
LS-85 Q: Quilted Maple + Maple Top, Mahogany Back
LC-80 S: Maple Top, Mahogany Back

Noihan on kaikki mahonkirunkosia vaahterakantisia kitaroita? Mitäs viilua näihin sitten on laitettu? Onko nuo ihan ulkonäkö syistä vai vaikuttavatko äänensävyynki?
trih
01.08.2004 04:54:12
EVH:n "tone" on vissii aika huono. Tarkkaan oli miettiny puumateriaalien prosentuaalisen osuuden keskenään joo. Sähkökitara on yks puupalikka ja täällä niistä palikan pikkuosista jaksetaan vääntää :D Bluussi lähtee ihan jostain muusta kuin puusta. Tai näin siis omasta mielestä. "milli vaahteraa", "reikä", "kauhiaa". Anteeksi.
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
Velli
01.08.2004 12:19:34
EVH:n "tone" on vissii aika huono. Tarkkaan oli miettiny puumateriaalien prosentuaalisen osuuden keskenään joo. Sähkökitara on yks puupalikka ja täällä niistä palikan pikkuosista jaksetaan vääntää :D Bluussi lähtee ihan jostain muusta kuin puusta. Tai näin siis omasta mielestä. "milli vaahteraa", "reikä", "kauhiaa". Anteeksi.

Hei, tämä on välineurheilua!! Tuommoiset soittajat voivat mun puolesta painua vaikka keikoille! ;)
sihvoh
01.08.2004 13:42:48
Kun kerta vauhtiin on päästy niin kysyisin vielä yhtä juttua.

LS-80 F: Flamed Sycamore + Maple Top, Mahogany Back
LS-85 Q: Quilted Maple + Maple Top, Mahogany Back
LC-80 S: Maple Top, Mahogany Back

Noihan on kaikki mahonkirunkosia vaahterakantisia kitaroita? Mitäs viilua näihin sitten on laitettu? Onko nuo ihan ulkonäkö syistä vai vaikuttavatko äänensävyynki?

LS-80 F: Loimukuvioinen vuorivaahteraviilu vaahterakannen päällä.

LS-85Q: Guilted-kuvioinen ("tilkkutäkki") viilu vaahterakannen päällä.

LC-80: Vaahterakansi ilman viilua ja maalattu, joten viilua ei tarvita.

Kyllä nuo viilut ovat ulkonäön takia, ei niillä ainakaan ääntä paranneta.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
tonicaster
01.08.2004 15:35:54
Siinä on vain sellainen juttu että vähänkään paremmalta soitinrakentajalta ei saa Les Paulia 1500€:oon, ainakaan jos siinä on vähänkään jotain hienompia ominaisuuksia. Esim. Amfisoundin hinnat Les Pauleille alkavat 1800€:sta.

Joo onhan se noinkin ja toisaalta taas ei aivan...=) Esimerkiksi sellainen mies, kun Jussi Alakuha rakentaa stanu Les Paulin 1600 euroon. Ja siitäkin saa aivan riittävän persoonallisen..ainakin omastani on tulossa juuri mun silmää miellyttävä... Meinaan vaan sitä tässä haen, että onko tollanen 100 euron lisäys hintaan kovinkaan merkityksellinen, tollaisessa hintaluokassa? Ja kuitenkin kitaran valmistuminen ottaa oman aikansa ja sillä välin ehkä luulisi 100 euroa pystyvän säästämään, mutta tietenkin jos kyse samanlaisesta ihmisestä kuin minä itse, voi tuo säästämis prosessi olla suhteellisen työlästä...;)
Velli
01.08.2004 15:55:19 (muokattu 01.08.2004 15:55:57)
Joo onhan se noinkin ja toisaalta taas ei aivan...=) Esimerkiksi sellainen mies, kun Jussi Alakuha rakentaa stanu Les Paulin 1600 euroon. Ja siitäkin saa aivan riittävän persoonallisen..ainakin omastani on tulossa juuri mun silmää miellyttävä... Meinaan vaan sitä tässä haen, että onko tollanen 100 euron lisäys hintaan kovinkaan merkityksellinen, tollaisessa hintaluokassa? Ja kuitenkin kitaran valmistuminen ottaa oman aikansa ja sillä välin ehkä luulisi 100 euroa pystyvän säästämään, mutta tietenkin jos kyse samanlaisesta ihmisestä kuin minä itse, voi tuo säästämis prosessi olla suhteellisen työlästä...;)

En sano tätä nyt mitenkään sua masentaakseni tai loukatakseni, mutta mun mielestä Ala-Kuhan viimeistely on aivan järkyttävän huonoa, Samick-tasoa. Kaveri teetätti sillä lähes kymppitonnin (vanhassa rahassa) Les Paulin ja se kitara oli täynnä pieniä viimeistelyvirheitä. Ihan hyvin se soi, mutta mulla tuli ainakin sellainen fiilis niin kuin se kaveri olisi ostanut käytetyn kitaran uuden hinnalla.

Sitten näin yhdellä toisella häiskällä kerran straton, joka paljastui myös Ala-Kuhan rakentamaksi. Jälleen kerran kitara soi ihan hyvin, mutta valitettavasti jälleen kerran viimeistely oli nuhjuista.

Itse maksan mieluummin pari kolme sataa lisää siitä hyvästä että saan paitsi loistavan kuuloisen myös loistavan näköisen kitaran.
Gypsy
01.08.2004 15:55:27
Sähkökitara on yks puupalikka ja täällä niistä palikan pikkuosista jaksetaan vääntää :D

Totta vitussa jaksan vääntää. Mä haluan, että kitaraa ostavat tietää, mitä ne saa vastineeks rahoilleen. Siks toivonkin, että jos Tokai tekee porauksia niin todistetta pöytään. Ei tämmösellä foorumilla tee hevon vitun persettä jos täällä huutoäänestetään jotain helvetin kitaramerkkiä tunnesyistä.

-Gibson

-Komppaan

-Niin minäkin
Gypsy
01.08.2004 16:03:05 (muokattu 01.08.2004 16:04:22)
mutta mun mielestä Ala-Kuhan viimeistely on aivan järkyttävän huonoa, Samick-tasoa.

Enkä mä sano tätä mitenkään loukatakseni, mutta samaa olen sanonu Gibsonin viimestelystä.
tonicaster
01.08.2004 16:14:07
En tie sitten olin sielä pajalla kattelees, ja totesin kyllä ihan kivan näköisiksi viimeistelyiltäänkin... toivotaan ettei omastani tulisi mitään maanantai mallia....
Velli
01.08.2004 16:17:47
Enkä mä sano tätä mitenkään loukatakseni, mutta samaa olen sanonu Gibsonin viimestelystä.

Siitä en tiedä mitään. Voi aivan hyvin ollakin.
makerei
27.08.2004 09:43:15
Tokai ALS-48 on paras..!!
Lapis
27.08.2004 10:09:27
Mulla on Tokain LC-60 musta ja LS-65 cherry sunburst ja ne on aivan järkyttävän hyviä. Jos siellä on jotain reikiä jossain niin so what. Hakkaa hinta/laatusuhteessa Gibsonit mennen tullen.
alphamale
27.08.2004 10:13:28

jos nyt ei mentäis taas tähän ok?
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Velli
27.08.2004 16:55:19
jos nyt ei mentäis taas tähän ok?

Ok
Myynnissä Jackson RR1.
sihvoh
27.08.2004 17:05:07
Palataan taas aiheeseen, joten jos minulla olisi 1500 EUR käytettävissä ja pitäisi ostaa Tokai Les Paul, niin avaisin nettiselaimen ja etsisin EBAYsta 1970 luvun lopussa - 1980 luvun alussa tehdyn LS80..LS120 mallisen Love Rockin.

Noista kannattaa maksaa se 1500 EUR koska niiden maineen varassa Tokai elää vielä tänäkin päivänä. Ne ovat niitä hyviä kopioita. Suomessa noita 80 luvun malleja ei vaan taidettu kovinkaan paljon myydä ?

Jos rahaa haluaa säästää niin hyvän perusmallisen LS50..LS75 Tokain 80 luvulta saa n. 450-700 $ hintaan EBAYsta ja siihen sitten kuljetus, tullit ja verot päälle, jolloin hinta on n. 470 - 800 EUR kotiin saatuna.

Joskus jopa perusmalleihin on eksynyt yksilöitä joissa on erinomaisen hyvät speksit, esim. nyt myynnissä:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … y=2384&item=3744304008&rd=1
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)