Aihe: Vanhemmilla kitaroilla rahastus.
1 2
jmt
30.07.2004 13:13:05
Eritoten silmääni on pistänyt FENDER STRATOCASTER -79 USA, joita on pyörinyt useampikin kappale torilla vähän ajan sisään. Näitä uskomattoman huonolaatuisia soittimia on kaupattu yli 1000€:n hintaan. Kaikkia CSB:n aikaisia, varsinkin näitä 70-luvun lopun raapaisuja, kannatta välttää. Jos samalla hintaa saa uuden USA Straton niin kävelkää mielummin musiikkiliikkeeseen ja tehkää elämä helpoksi.
Kassu
30.07.2004 13:17:09
Miksi joku ostaisi 1000 euron jenkkistraton, jos voisi ostaa saman hintaisen meksikolaisen tai japsin?

No ok, onhan jenkki aina jenkki mutta tipautappa parisataa hinnasta pois ja "made in usa"-teksti lavasta ja sulla on meksikolainen kädessä.
Shaft
30.07.2004 13:22:33
Joo, mielenkiintoista että noiden 70-luvun mallienkin hinnat ovat lähteneet jonkinlaiseen nousuun. Tosin kaikki CBS:n aikaiset kitarat eivät todellakaan ole huonoja. Laatu alkoi huonontua merkittävästi vasta joskus 70-luvulla, ja kaikilta aikakausilta voi löytyä hyviäkin yksilöitä.
littlemick
30.07.2004 14:28:36
Eritoten silmääni on pistänyt FENDER STRATOCASTER -79 USA, joita on pyörinyt useampikin kappale torilla vähän ajan sisään. Näitä uskomattoman huonolaatuisia soittimia on kaupattu yli 1000€:n hintaan. Kaikkia CSB:n aikaisia, varsinkin näitä 70-luvun lopun raapaisuja, kannatta välttää. Jos samalla hintaa saa uuden USA Straton niin kävelkää mielummin musiikkiliikkeeseen ja tehkää elämä helpoksi.

Onhan noita varmasti hyviäkin yksilöitä, mulla tosin itsellä on huonoja kokemuksia noista 70-luvun Stratoista, olen nimittäin omistanut -78 vuoden stratocasterin mikä oli, jos ei nyt maailman huonoin kitaran niin kaikista omistamistani kitaroista varmaankin huonoin ja kitaroita mulla on ollut paljon. Ei siinä muuten mitään erikoista vikaa ollut, mutta mun korvaan se ei soinut yhtään siltä miltä straton pitäisi soida.
Wolffie
30.07.2004 14:41:50
Miksi joku ostaisi 1000 euron jenkkistraton, jos voisi ostaa saman hintaisen meksikolaisen tai japsin?

No ok, onhan jenkki aina jenkki mutta tipautappa parisataa hinnasta pois ja "made in usa"-teksti lavasta ja sulla on meksikolainen kädessä.

Ainakin omien kokemuksiani mukaan (molempia soitellut) on niissä saundikin aivan eri. Aivan eriluokassa on USA Stratot Meksikossa valmistettujen rinnalla :) USA siis paljon mukavampi soittaa mielestäni.
No jaa...
Crossroad
30.07.2004 14:42:34
70-luvun lopun isolapaiset stratot oli tosiaan laadultaan huonoja.tunnen muutaman soitinrakentajan jotka ovat kironneet monet kerrat ko kitaroita..nuo yli tuhannen euron hinnat on aika hurjia..kun ei ne mitään arvokitaroita ikänsä puolesta ole ..
Feggy
30.07.2004 16:54:38

Onhan noita varmasti hyviäkin yksilöitä, mulla tosin itsellä on huonoja kokemuksia noista 70-luvun Stratoista, olen nimittäin omistanut -78 vuoden stratocasterin mikä oli, jos ei nyt maailman huonoin kitaran niin kaikista omistamistani kitaroista varmaankin huonoin ja kitaroita mulla on ollut paljon. Ei siinä muuten mitään erikoista vikaa ollut, mutta mun korvaan se ei soinut yhtään siltä miltä straton pitäisi soida.

Makuasia, luulen. Minulla on vuoden '76-strato ja minun näppeihini se on kelpo soitin. Soundi on hyvä ja kaula jykevä. Lisäksi hyvännäköinen. Toki -60-luvun strato oli vielä parempi - jahka lottovoitto tulee, niin...
Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää.
Explorer
30.07.2004 17:19:35

Ehkä siksi että jenkissä on parempi rauta ja elektroniikka. Eikä nyt ole edes kovin yleistä että joku pyytäisi 1000€ meksikolaisesta tai japanilaisesta stratosta... :)
Ride the lightning.
Jackson Dinky
31.07.2004 09:38:49

Hoho.
Jau jau!
dfloreno
31.07.2004 13:36:38

Ehkä siksi että jenkissä on parempi rauta ja elektroniikka. Eikä nyt ole edes kovin yleistä että joku pyytäisi 1000€ meksikolaisesta tai japanilaisesta stratosta... :)

Tää on muuten mielenkiinoitnen aspekti, ja olen huomannut joidenkien jo tämän alynneen: Ostaa tommoisen japsi/mexikaani straton, kattoo suht hyvän yksilön ja sitten yksinkertaisesti vaihtaa sen raudan (yleensä lähinnä virittimet) ja elektroniikan (esim. lindy fralinit tai kinmanit, jotka ovat parempia kuin fenkun USat, CS:t, tms, IMO) ja ollaan silti alle jenkkistraton hinnoissa. Mä oon ite aikanaan harrastanut Custom Shopin stratoja, en kyllä enää... muutama kun tollainen 'kasattu' japsikone kun on tullut vastaan niin ei siinä kauheesti voi perustella miksi straton pitää maksaa yli 1000e (tai CS:n tapauksessa 3000e :).
kulmahiomakone
31.07.2004 13:46:38 (muokattu 31.07.2004 13:47:39)
->

Talla noissa mehikoissa on mun miälestä suurempi ongelma kuin virittimet. Pehmeetä rautaa ja syö saundia. Lisäksi stanuissa on käsittääkseni keraamiset mikit, jotka nyt eivät ole häävit. Classic -sarjasta löytyy sitten jo alnicomikit, mutta eivätpä nuo classicit enää niin paljon halvempia ole kuin käytetyt jenkit.
P2
31.07.2004 13:48:44 (muokattu 31.07.2004 13:48:55)
Mexicostankusta sain yllättävän hyvän pelin ku oon vaihtanu kaiken muun paitsi bodyn ja kaulan ja tallan (tallapalat tosin vaihdoin). Eiku ei, mikkikytkin ja 2 potikkaa on vielä alkuperäsiä ja yks potikannuppi.
Crossroad
31.07.2004 14:33:37
mexicolaisiakin on erillaisia..tietyt mallit on jenkkiosista tehty ja koottu mexicossa ja ja sitten esim mulla oli joskus sellainen paska missä luki lavassa fender stratocaster made in mexico ja lavan päässä tosi pienellä squier series..se oli suorastaan hirveä..
Antroid
31.07.2004 14:58:01 (muokattu 31.07.2004 17:23:02)
Mitäs pidätte -75 vuosimallin Stratoista? Yhteen tollaiseen vasuriin olen törmännyt, mutta en ole sitä ehtinyt testaamaan. Makean näköinen ainakin oli, mitä nyt iso lapa hieman tökeröltä näyttää.
Lord of the strings
31.07.2004 15:38:40
Eikös varsinkin '80-luvun alun Jenkkifenkut ole aika huonolaatuisia?
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| "Eihän tässä lasissa oo pohjaa" -Mutsi Slide-putkesta.
Dr. Muff
31.07.2004 19:07:59
->

Talla noissa mehikoissa on mun miälestä suurempi ongelma kuin virittimet. Pehmeetä rautaa ja syö saundia. Lisäksi stanuissa on käsittääkseni keraamiset mikit, jotka nyt eivät ole häävit. Classic -sarjasta löytyy sitten jo alnicomikit, mutta eivätpä nuo classicit enää niin paljon halvempia ole kuin käytetyt jenkit.

Mulla on huonoja kokemuksia Meksiko stankun virittimistä. Lyhyessä ajassa kauhea välys joten virittäminen on yhtä tuskaa. Talla ihan ok, muuten mutta blokki vain puolikkaan kokoinen ja tehty jostain kevytmetalliseoksesta. Japsissa myös kevytmetallia mutta oikean kokoinen. Mun Japsissa virittimet ovat taasen toimineet, yhdessä tosin klappia mutta voisi sen tietenkin avata ja kiristää mutta en ole saanut aikaiseksi, ole ole siinä määrin haitannut.

Mehikon keraamisella magneetilla olevat mikit on tosiaan aika keskinkertaiset, samoin japsis classicissa olevat alnicot.

Paljon noita kannattavampi hankinta oli vuoden -84 Tokai Goldstarsound strato. Hyvät virittimet, hyvät mikit ja elektroniikka muutenkin kytkintä lukuunottamatta, teräsblokki, kevyt hyvinsoiva body, nitro-viimeistely. Jos olisi yhtä hyvän jenkin halunnut niin olisi joutunut kyllä latomaan kaksin tai kolminkertaisen summan.
I Smell Urine
Kassu
31.07.2004 20:36:42
mexicolaisiakin on erillaisia..tietyt mallit on jenkkiosista tehty ja koottu mexicossa ja ja sitten esim mulla oli joskus sellainen paska missä luki lavassa fender stratocaster made in mexico ja lavan päässä tosi pienellä squier series..se oli suorastaan hirveä..

Kyllä.

Esim. Mun meksikon ovh on suomessa siinä 850-900 euroa.
jmt
08.08.2004 23:37:59 (muokattu 08.08.2004 23:38:50)
Eikös varsinkin '80-luvun alun Jenkkifenkut ole aika huonolaatuisia?

Kun CBS:n touhu loppui niin laatu taas lähti nousemaan 80-luvulla. Mutta yli 1000€ on aivan älytön hintapyyntö silti.
JuSu
09.08.2004 09:27:10
mulla oli joskus sellainen paska missä luki lavassa fender stratocaster made in mexico ja lavan päässä tosi pienellä squier series..se oli suorastaan hirveä..

Kokemukseni ko. mallisesta kitarasta kyllä eroavat kovasti.

Mulla on ollut tuollainen kohta kymmenen vuotta luottokeppinä, ja tuossa kitarassa on kyllä oivasti meikäläisen käpälään sopiva kaula. Tokihan alkuperäinen elektroniikka ja rauta on suhteellisen syvältä, mutta omaani on vuosien mittaan vaihtunut sekalainen seurakunta uusia osia, alkuperäistä ei puitten lisäksi ole paljoakaan jäljellä.

Lienkö sitten ollut onnekas, vai olisiko kitaran puut vain kymmenessä vuodessa 'auenneet', mutta kyllä tämä näine hyvineen soi varsin muikeasti. Ainoa kitara, josta voin varmuudella sanoa, että tästä en luovu koskaan.

JuSu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)