Aihe: Tokain LS ja LC
1 2 3
Khadar
29.07.2004 17:54:57
Jos budjetti olisi korkeintaan 1500 euroa, niin minkä Tokain Les Paul standardin tai customin ostaisit? Minulla ei ole juurikaan tietoa noista puulaji/valmistusmaa/mikki ym. jutuista, että mitkä niistä ovat parempia kuin toiset ja mitkä "aidompaa Les Paulia". Tällä hetkellä minulla on ALC-53 ja kun sen ostin niin muistan että siinä oli jotain parempaa kuin ALC-45:ssa ja se näyttäisi olevan tuo kaula. "ALC-45:ssa on pulttikaula, niin se ei kuulosta Les Paulilta." tj.

LC-80 on tuntunut ihan hyvältä liikkeessä, mutta kannattaisiko ostaa kuitenkin joku muu malli? Esimerkiksi LS-120 F? LC-80 tuntui selvästi paremmalta kuin tuo ALC-53, johon olen toisaalta hintaan nähden tyytyväinen, mutta soittaminen sillä voisi tuntua paremmalta. Paljonkohan olisi noin hinta jos möisin kitarani suoraan jollekkin ja paljonkohan siitä voisin odottaa saavani vaihdossa? Sen kunto on varmastikkin kiitettävä, sillä ostin sen uutena 1.5 vuotta sitten ja sitä on nätisti pidetty.

LC-80:
Vintage Custom model ´57 Special
Mahogany One-Piece Set-Neck
Mahogany Top & Back

LS-120 F:
Vintage Flame Maple Top model ´59
Mahogany One-Piece Set-Neck Deep Joint
Flamed Maple + Maple Top, Mahogany Back

Tuossa on mainitsemieni kitaroiden speksejä. Onko näistä toisessa selvästi paremmat materiaalit ja valmistus tavat? Tiedän toki että esimerkiksi pulttikaula ei ole huono asia, mutta haluaisin että kopio kuulostaisi ja että se olisi valmistettu ainakin lähes niinkuin alkuperäinen. Sitten noissa kaikissa alle 1500 malleissa lukee "Rosewood Fingerboard". Mielestäni tuon ALC-53:n otelauta ei ole hyvä. Kai 500 ja 1500 euron kitaroiden otelaudan valmistuksessa ja puun laadussa ym. on eroja?

Toivottavasti joku vaivautuu vastaamaan ja ottamaan esille asioita joista en osannut kirjoittaa. Kiitos!
Explorer
29.07.2004 18:06:54
LC-80:
Vintage Custom model ´57 Special
Mahogany One-Piece Set-Neck
Mahogany Top & Back

LS-120 F:
Vintage Flame Maple Top model ´59
Mahogany One-Piece Set-Neck Deep Joint
Flamed Maple + Maple Top, Mahogany Back

Tuossa on mainitsemieni kitaroiden speksejä. Onko näistä toisessa selvästi paremmat materiaalit ja valmistus tavat?

LS-120 -mallissa on ainakin kalliimmat puut, nimenomaan tuon loimukannen takia. Hintaeron perusteella voisi arvioida siinä olevan muutenkin valikoidummat puut. Lisäksi LS-120 -mallissa on deep joint -kaulaliitos, joka on hankalampi/kalliimpi tehdä mutta sillä tulee lisää sustainia.

Sitten tuossa LC:ssä on tavoiteltu alkuperäistä LP Customia, joten siinä on myös kansi mahonkia. Tästä syystä soundi on tummempi kuin LS-mallissa, jossa on nyky-lespaulien tyyliin kansi vaahteraa.

Rautaosat ja elektroniikka lienee molemmissa sama.

Sitten noissa kaikissa alle 1500 malleissa lukee "Rosewood Fingerboard". Mielestäni tuon ALC-53:n otelauta ei ole hyvä. Kai 500 ja 1500 euron kitaroiden otelaudan valmistuksessa ja puun laadussa ym. on eroja?

On hyvää ruusupuuta ja huonoa ruusupuuta, huono menee halpiksiin ja paras laatu kalliisiin kitaroihin.
Ride the lightning.
fox
29.07.2004 19:32:18

LS-120 -mallissa on ainakin kalliimmat puut, nimenomaan tuon loimukannen takia. Hintaeron perusteella voisi arvioida siinä olevan muutenkin valikoidummat puut. Lisäksi LS-120 -mallissa on deep joint -kaulaliitos, joka on hankalampi/kalliimpi tehdä mutta sillä tulee lisää sustainia..

Itse asiassa se "loimukansi" on vaan ohut viilu vaahterakannen päällä, niinkuin spekseissäkin on selvästi sanottu: Flamed Maple + Maple Top, Mahogany Back - toki voi olla valikoituja puita siihen käytetty. Asiasta löytynee haulla vaikka miten paljon juttua, on todella suosituimpia aiheita MNetin kitarakama-osion historiassa tuo... ;)
Explorer
29.07.2004 19:59:45
Itse asiassa se "loimukansi" on vaan ohut viilu vaahterakannen päällä, niinkuin spekseissäkin on selvästi sanottu: Flamed Maple + Maple Top, Mahogany Back - toki voi olla valikoituja puita siihen käytetty. Asiasta löytynee haulla vaikka miten paljon juttua, on todella suosituimpia aiheita MNetin kitarakama-osion historiassa tuo... ;)

Oho! Huonosti luin nuo speksit. Kuvittelin kyllä että jo tuossa 1500€ hintaluokassa jopa Tokai laittaisi oikeaa loimuvaahteraa kanteen eikä viilua... Sittenhän tuota 500€ hintaeroa mainittujen mallien välillä on jo hankalaa selittää.
Ride the lightning.
Velli
29.07.2004 20:06:01
Jos budjetti on 1500€ niin etsisin käytettyä Gibson Les Paulia.
On kuin kotiin palaisi kun palaa kotiin.
Explorer
29.07.2004 20:07:27

Komppaan.
Ride the lightning.
Khadar
29.07.2004 21:24:36 (muokattu 29.07.2004 21:25:46)
Tutkiskelin nuo kaikki vanhat jutut läpi. Tietoo löyty hyvin juuri noista alle 1000 euron malleista. LC-80 tai LC-80 S vois tyydyttää mun tarpeita. Mietin vaan että jos sijoittas vähän enempi niin sais sitten taas asteen paremman. Onkohan tota 120:stä kukaan päässyt testaamaan ja onkohan se tuon 500 euron lisähinnan arvoinen, jos siinä on vähän vaahteraviilua ja parempi kaulaliitos? Mielipiteitä. Nuo kasikymppiset ois kai varmavalinta hinta/laatu suhteeltaan.
fox
29.07.2004 21:39:48

Ehdottomasti. Tosin ehkä ei saa ihan kaikkea "silmän herkkua" jota tuossa Tokai-kopiossa on, mutta voipa saada täysvaahterakannen ja kohtuulliset osaset. Toki jokainen tekee omat valintansa...Takuuvarmasti tuohon tonniviiteensataan saa Studion, ehkä vanhan ja hyvän sisäänsoitetun. Tuurilla Standardin.
kulmahiomakone
30.07.2004 00:13:47
Onkohan tota 120:stä kukaan päässyt testaamaan ja onkohan se tuon 500 euron lisähinnan arvoinen, jos siinä on vähän vaahteraviilua ja parempi kaulaliitos? Mielipiteitä. Nuo kasikymppiset ois kai varmavalinta hinta/laatu suhteeltaan.

Kaulaliitos on varmasti parempi. Ainaskin asiasta tietävät tuolla rakennuspuolella hypettävät noita pidemmän kaavan liitoksia. Mutta kuka ostaa tuohon hintaan kitaran jossa on viilua? Joku varmasti juu, tuskin noita muuten valmistettaisiin. Sun pitää nyt miettiä tarkkaan haluatko sä kitarasta sisustuselementin vaiko soittimen. Mun kaiuttimet on pinnoitettu viilulla ja niissä viilun tarkoitus on peittää lastulevyä. Ihan hyviltä näyttävät.

Aikalailla hämmästyttävää, että on kulunut jo kuusi tuntia säikeen avaamisesta eikä vielä kukaan ole tullut ylistämään Tokain japanialaisia taideteoksia. M.netin toimivuudessa jotain ongelmia?

Tuolla rahalla ostaisin käytetyn Kipsonin. Jos sitten tympääntyisi, niin myydessä saisi omansa pois. Itse asiassa ostaisin tuolla rahalla kolme kitaraa, mutta se ei kuulu tähän.
blöö
30.07.2004 02:11:02 (muokattu 30.07.2004 02:38:01)

En komppaa :) Sori nyt vaan poijjaat mutta tein tossa vähän aikaa sitten kierroksen testaillen kaikenlaisia lessejä ja gibsonilta lessien lisäksi myös FV:tä ja SG:tä enkä kyllä löytänyt mitään muuta järkevää syytä niihin jättimäisiin hintoihin kun sen että nimi alkoi G:llä. Ei niitä Gibsoneitakaan mistään Taikapuusta vuolla. Noh tuo on tietysti vain mun oma mielipide. En toki väitä että Gibsonit huonoja olisi mutta mielestäni törkeästi ylihinnoiteltuja.
Itse tarkastelisin juuri Tokaita ja ESPin eclipset

Edit: Meni ehkä vähän uusien kitaroiden oston ajatteluks multa toi äskeinen. Eli jos se 1500e on käytettävissä niin sit kannattaa jo ehkä jälleenmyyntiarvon nimissä ostaa Gibson kunhan vaan löytää hyvän. Jos itte löytäisin hyvän tuntusen/soundisen Gibsonin ja vielä paremman tuntusen/soundisen Tokain samaan hintaan niin ostaisin kyl sen tokain.
Metalristi.
Olli S.
30.07.2004 02:19:06

Itse katselisin juuri käytettyä Gibsoneita, tai sitten ostaisin tonnin pintaan jonkun edullisemman Tokain. Siinä kohtaa mielestäni Tokain hinta-laatusuhde on parhaimmillaan. Mieluiten kuitenkin säästäisin vielä reilun satasen ja ostaisin Giban Classicin. Se on mielestäni miellyttävällä Slim taper-profiililla ja vihertäviä otelautamerkkejä ja mikkejä lukuun ottamatta taitaa olla specseiltä samanlainen Stankun kanssa.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
Dr. Muff
30.07.2004 07:30:45
Mieluiten kuitenkin säästäisin vielä reilun satasen ja ostaisin Giban Classicin. Se on mielestäni miellyttävällä Slim taper-profiililla ja vihertäviä otelautamerkkejä ja mikkejä lukuun ottamatta taitaa olla specseiltä samanlainen Stankun kanssa.

Tähän aikaan aamusta tulee mieleen että ainakin eri mikit on Classicissa. Tehokkaat 500t ja 496t. Varmasti gibsonin mikeistä vaihdetuimmat.

Haluaisin kyllä tavata sen henkilön joka kuulee soundissa eron kahden eri kaulaliitoksen välillä. Ja kuka menee takuuseen että ero tulee juuri siitä. Puu ei ole kuitenkaan ihan homogeenista tavaraa. No tietenkin Eric J kuulee heti eron, mutta muut?

Tolla rahalla varmaan mun valinta olisi Gibsonin Standard. Vähän aikaa varmaan joutuu etsimään, mutta sitten olis ehta kipsoni. Käytettynä tolla rahalla sais melkein ne pirulaisen mainitsemat kolme kitaraa, jos ei välttämättä gibaa halua.
I Smell Urine
Kalm
31.07.2004 03:02:09 (muokattu 31.07.2004 03:03:30)
Tehokkaat 500t ja 496t. Varmasti gibsonin mikeistä vaihdetuimmat.)

Aivan! Hieman ovat yksipuolia päristimiä nuo ottimet stana. 496 on ehkä kaulaan suhteellisen hyvä särömikki (ainakin kokomahonki-explorerissa), mutta muuten aika tumppuja mikkejä soinniltaan. Varsinkaan kun eivät ole ensiasennettuna edes nelijohtimisia että saisi puolituksia tai muita kytkentöjä aikaiseksi.

Suoraan vaihtoon vain ja duncania tilalle, uraa!

EDIT: lainaus lainaukseksi...
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
Gypsy
31.07.2004 04:19:37
enkä kyllä löytänyt mitään muuta järkevää syytä niihin jättimäisiin hintoihin kun sen että nimi alkoi G:llä.

Kyllähän Metallicakin vois pistää täysin paskan lätyn ulos ja ne myis kuitenkin monta kertaa sen, mitä suurimman osan bändeistä levyt. Fenderikin liimas bodynsä ties kuinka monesta poppelijämäpalasta ja viilu vaan päälle ja sunburstin mustat alueet sopivasti peittään viilun rajat ja kauppa kävi.

Aikalailla hämmästyttävää, että on kulunut jo kuusi tuntia säikeen avaamisesta eikä vielä kukaan ole tullut ylistämään Tokain japanialaisia taideteoksia. M.netin toimivuudessa jotain ongelmia?

Aikalailla hämmästyttävää sekin, että Tokaita ei tietenkään kannata ostaa, on kattopärettä kannessa (plaintop malleissa ei ole), mutta Gibsonia tottakai kannattaa katella vaikka on pistetty reikiä täyteen poratun mahonkilankun päälle vaahterakansi.
fox
31.07.2004 10:06:50

mutta Gibsonia tottakai kannattaa katella vaikka on pistetty reikiä täyteen poratun mahonkilankun päälle vaahterakansi.

Hei ja hoi! Tuosta tulee mieleen, että oletko aivan sataprosenttisen varma, ettei siinä Tokaissakin ole niitä kevennysreikiä, jotka sua niin käsittämättömän paljon häiritsee, vaikkei niistä PITÄISI olla ees soundillisesti mitään eroa? Perusteluina haluan esittää: Ilmoitetut painot on Tokailla jopa hieman kevyempiä kuin Giballa, jos niitä sivujen speksejä seuraat.. Tokihan Tokai voi olla kehittäny jonkun itämaitten pumpulimahongin, joka on kevyttä ja hyvin soivaa, tahi jonkun muun ihmepuun. Itse asiaan: kyllä minusta 1500 euroa viilukannellisesta kitarasta on hieman kova hinta...vaikka ulkokuori nätti olisikin. Mikä niissä kevennysreijissä niin kamalan pahaa on? Meinaan yks nuoremman polven soittaja moitti ankarasti mun Iba Artistia, joka muuten on noin 3 paunaa painavampi kuin nykyiset G:n Stankut. Sanoi, että "Eihän ihminen voi tän kanssa keikkaa soittaa, on niin helvetin painava.." Että sen takia kai niitä kevennyksiä tehdään, onhan esim. B. Gibbonsilla koiverrettu paljon reilummin puuta pois kitarateknikkonsa toimesta, ja silti kehutaan Billyn Lespa-murinasoundia... ;)
Gypsy
31.07.2004 16:37:27 (muokattu 31.07.2004 16:48:13)
Hei ja hoi! Tuosta tulee mieleen, että oletko aivan sataprosenttisen varma, ettei siinä Tokaissakin ole niitä kevennysreikiä, jotka sua niin käsittämättömän paljon häiritsee, vaikkei niistä PITÄISI olla ees soundillisesti mitään eroa?

En tietenkään. Todisteita saa esittää. Eikä ole mitään pahaa niitä esittää. Olis hyvä juttu, jos jollain on heittää todisteita Tokain porauksista.

Perusteluina haluan esittää: Ilmoitetut painot on Tokailla jopa hieman kevyempiä kuin Giballa, jos niitä sivujen speksejä seuraat.

Tästä ei ole todisteeks.

Itse asiaan: kyllä minusta 1500 euroa viilukannellisesta kitarasta on hieman kova hinta...vaikka ulkokuori nätti olisikin.

Ja Gibsonitko ei ole ylihinnoteltuja. Olen eri mieltä. Ja kun tässä on tarjottu käytettyjen Gibsonien hintaa, niin kyllä niitä Tokaitakin käytettynä saa. Viiteen kuuteensataan euroon saa aika kovan Love Rockin käytettynä. Mitäköhän Tokailta saa käytettynä siihen pariin tonniin mitä käytetty Gibsonin Standardi maksaa.

Mikä niissä kevennysreijissä niin kamalan pahaa on? Meinaan yks nuoremman polven soittaja moitti ankarasti mun Iba Artistia, joka muuten on noin 3 paunaa painavampi kuin nykyiset G:n Stankut. Sanoi, että "Eihän ihminen voi tän kanssa keikkaa soittaa, on niin helvetin painava.." Että sen takia kai niitä kevennyksiä tehdään, onhan esim. B. Gibbonsilla koiverrettu paljon reilummin puuta pois kitarateknikkonsa toimesta, ja silti kehutaan Billyn Lespa-murinasoundia... ;)

Mikä siinä viilussa niin kamalan pahaa on? Jos Billy Gibbonsin kitaraan laitettais viilu niin kaikki tottakai kuulis sen. Sillon ei enää kehuttais Gibbonsin murinasaundia.

Kyllä varmasti itekkin ottaisin tonniviidelläsadalla jonkun käytetyn Standardin tai Classicin, mutta sillä ei oo mitään merkitystä mihinkään.
kulmahiomakone
31.07.2004 17:18:47
Pystytkö sä Gypsy selvittämään meille, miksi kevennysreiät ovat saatanasta? Ne eivät varmasti alenna valmistuskustannuksia eikä monikaan kultakorva ei kuule eroa reiällisen ja reiättömän kitaran välillä. Ne poraillaan ainoastaan sen takia, että kitara olisi parempi - mukavampi soittaa.

Mistä tää sun fiksaatiosi reikiä kohtaan juontuu?

Ja Gibsonitko ei ole ylihinnoteltuja.

Gibsonit voivat olla ylihinnoiteltuja valmistuskustannuksiin nähden, mutta sillä ei ole loppupeleissä merkitystä. Näin siksi, että vaikka hinnoissa olisi ilmaa, se ei niistä mihinkään karkaa, vaan käytetyssä kitarassa on samat ilmat kuin uudessakin. Gibson on uuden kitaran korkeasta hinnasta huolimatta yksi parhaiten arvonsa säilyttävistä kitaroista. Eli mitä oli tarkoitukseni sanoa, oli, että jos sulla on tuhatviissataa pelimerkkiä kitaraa varten, niin Gibson ei ole huono vaihtoehto.

Ja sun on ihan turha väittää, etteikö Tokain hinnoissa olisi ilmaa. Laadukkaita Les Paul kopioita oikeilla puilla ja hyvällä raudalla saa halvemmallakin.

Mikä siinä viilussa niin kamalan pahaa on?

Viilulla peitetään/voidaan peittää paskaa puuta. Viilu on turha karkki. Viilun mukana tuleva liimakerros vaikuttaa saundiin.

Kerro meille yhtä monta pahaa asiaa kevennysrei'istä!
Gypsy
31.07.2004 18:07:19 (muokattu 31.07.2004 18:18:32)
Pystytkö sä Gypsy selvittämään meille, miksi kevennysreiät ovat saatanasta? Ne eivät varmasti alenna valmistuskustannuksia eikä monikaan kultakorva ei kuule eroa reiällisen ja reiättömän kitaran välillä. Ne poraillaan ainoastaan sen takia, että kitara olisi parempi - mukavampi soittaa.

En mä muistaakseni ole sanonu, että ne on saatanasta. Niinhän ne uskovaiset sanoo, että vasenkätisyyskin on saatanasta. Ei mulla ole sitä vastaan mitään, että joku on saatanasta, päinvastoin. Mutta ne antaa mahollisuuden käyttää painavempaa mahonkia, ei tarvi valikoida niin. Se on selvää valmistuskustannuksissa säästämistä. Kumma muuten, että pienemmät firmat ei poraile noita reikiä mahonkilankkuihinsa, jos ne tekee kitarasta niin paljon paremman.

Eli mitä oli tarkoitukseni sanoa, oli, että jos sulla on tuhatviissataa pelimerkkiä kitaraa varten, niin Gibson ei ole huono vaihtoehto.

Juu ei välttämättä ollenkaan. Kitaraa ostettaessa mun mielestä kuitenkin aika vitun moni asia ajaa jälleenmyyntiarvon edelle. Ja jos jälleenmyyntiä ajatellen kitaran ostaa, niin sillon kannattaa melkein ostaa käytetty merkistä riippumatta. Saa omansa takasin ja saattaa saada enemmänkin.

Ja sun on ihan turha väittää, etteikö Tokain hinnoissa olisi ilmaa. Laadukkaita Les Paul kopioita oikeilla puilla ja hyvällä raudalla saa halvemmallakin.

En väitä vastaan. Niissä halvemmissakin on muuten ilmaa.

Viilulla peitetään/voidaan peittää paskaa puuta. Viilu on turha karkki. Viilun mukana tuleva liimakerros vaikuttaa saundiin.

Siinä olen samaa mieltä, että viilu on turha karkki. Ite ostaisinkin mieluummin jonkun plaintopin missä viilua ei ole (taaskaan mun ostopäätöksillä ei ole merkitystä mihinkään). Mutta samanlailla mä sanoisin, että porauksilla "peitetään" paskaa puuta, kumman paljon muuten tuntuu jotkut Gibsonit painavan vaikka on kuinka porattu. Mutta tohon saundijuttuun: monikaan kultakorva ei kuule eroa viilullisen ja viiluttoman kitaran välillä

Lisäys: Miksköhän Gibsonin Custom Shopissa ei käytetä tätä hyväks havaittua poraustekniikkaa.

Lisäys2: Kannattaa muistaa sekin, että maalillakin peitetään paskaa puuta.
tonicaster
31.07.2004 23:38:31
Tällaisia mietin... jos rahaa on käytössä tollainen määrä, kannattee ehkä sijoittaa suomalaisen soitin rakentajan juuri sinulle valmistamaan custom soittimeen. voi olla pelkästään minun mielipiteeni....mutta siksihän nämä keeskustelupalstat ovat..... ;)Näissä pääset ainakin vaikuttamaan oman soittimesi valmistuksessa käytettäviin materiaaleihin, sekä siihen millaisia reikiä siihen poraillaan tai ollaan poraamatta..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)