Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 511 12 13 14 15128 129 130 131 132
Sammakko
23.07.2004 17:40:00

Mulla on helvetin hieno pedaalilauta mutta vain kaksi pedaalia siinä kiinni.. Ennnen oli paljon pedaaleitakin. Nyt enää kolme.
"Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno."
Terry Pantheras
24.07.2004 23:00:07
mielestäni taas chorus on niitä harvoja modulaatioefektejä jotka toimivat särön edessä. Phaserin ja flangerin vaikutus yleesä häviävät tyystin jos niiden jälkeen on säröä, ja delayn kanssa tulee kompressio-ongelmia, etenkin jos käyttää samaa delaytä sekä särön että cleanin kanssa.

Joo, samaa mieltä osittain... Itselläni on taas kaikki modulaatiot (flanger & chorus) ennen säröä, en nimittäin voi sietää sitä kliinistä huonekaikumaista saundia kun on flanger särön jälkeen. Ainakin Toolin Adam Jones käyttää selkeästi flangeria ennen säröä ja myös Jane's Addictionin Dave Navarro joissain jutuissa. Se on totta, että flangerin ja phaserin vaikutus pienenee, tai ainakin totaalisesti muuttuu, mutta tykkään just siitä likaisen kierosta flangersoundista nimenomaan ennen säröä. :)

Delay ja kaiku on kuitenkin aivan kamalia ennen säröä.
Reddie
26.07.2004 13:27:28
Näähän on makuasioita.. Itselläni on esim. chorus ennen etuastetta ja delay ja phase modulator efektiloopissa. Toimii mulle, ja kukin taplaa tyylillään.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
päänahka
26.07.2004 14:54:34
Joo, samaa mieltä osittain... Itselläni on taas kaikki modulaatiot (flanger & chorus) ennen säröä, en nimittäin voi sietää sitä kliinistä huonekaikumaista saundia kun on flanger särön jälkeen. Ainakin Toolin Adam Jones käyttää selkeästi flangeria ennen säröä ja myös Jane's Addictionin Dave Navarro joissain jutuissa. Se on totta, että flangerin ja phaserin vaikutus pienenee, tai ainakin totaalisesti muuttuu, mutta tykkään just siitä likaisen kierosta flangersoundista nimenomaan ennen säröä. :)

Delay ja kaiku on kuitenkin aivan kamalia ennen säröä.

Adam Jones käyttää joo flangeria särön edessä. Särön jälkeen se kuuluu jotenkin liian selvänä, kun se "flangaa" sen koko soundin. Mun mielestä se on pelkästään positiivista, että flangerin vaikutus pienenee särön edessä, ja siitä saa elävämmän kuuloisen, kun signaali säröytyy vasta flangerin jälkeen. Mutta tämähän on ehdottomasti makuasia, joku voi hyvinkin haluta flangerista sen ylitsekäyvän lentokonesuhinan, ja mikäs siinä.
Soolot on perseestä.
Keke Urlaub
28.07.2004 10:51:39

Dodanoin. Jos lähtökohdat on tämmöiset:
-Pedaalilauta, jossa on säröä+muuta ja modulaatiota
-Vahvistin, jossa on fx loop

Miten ihmiset yleensä toteuttavat tuon efektien sijoittelun? Meinaan, käytetäänkö pedaalilaudan kanssa vahvistimen efektilooppia vai pistetäänkö modulaatiot kaikkien muiden jälkeen?
Ajattelin, että miksei pedaalilautaan voisi tulla ja mennä neljä piuhaa perinteisen kahden sijasta (yksi kitarasta, yksi fx in, yksi fx out, yksi vaffariin)?
Pedaaleja hakusessa, tsekkaa oma sivu/tori!
zorro
28.07.2004 13:10:28
No morellollaki on silleen että
kitara -> wah -> vahvistin/fx-out -> pedalboard -> fx-in
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
Fortune
28.07.2004 14:16:34

Miten ihmiset yleensä toteuttavat tuon efektien sijoittelun? Meinaan, käytetäänkö pedaalilaudan kanssa vahvistimen efektilooppia vai pistetäänkö modulaatiot kaikkien muiden jälkeen?
Ajattelin, että miksei pedaalilautaan voisi tulla ja mennä neljä piuhaa perinteisen kahden sijasta (yksi kitarasta, yksi fx in, yksi fx out, yksi vaffariin)?

Juu, jos tykkää piuhasta. Voihan ne piuhat toki teipata yhteen yhdeksi paksuksi mötköksi, mutta sellaisia mötköjä saa kyllä olla pari varalla ettei tarvitse ruveta purkamaan kesken keikan yhden viallisen piuhan takia.

Itse laittaisin kyllä purkit mieluiten sinne vahvistimen luokse ja ohjailisin niitä jollakin releboksilla ja lavan eteen veisin vain midilaudan tms. kontrollerin. Se on isojen poikien tapa ja minusta vallan mainio. Tosin pedaalien nappuloiden vääntäminen ja steppishow kärsii.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Keke Urlaub
28.07.2004 14:21:21 (muokattu 28.07.2004 19:03:29)

Juu, jos tykkää piuhasta. Voihan ne piuhat toki teipata yhteen yhdeksi paksuksi mötköksi, mutta sellaisia mötköjä saa kyllä olla pari varalla ettei tarvitse ruveta purkamaan kesken keikan yhden viallisen piuhan takia.

Itse laittaisin kyllä purkit mieluiten sinne vahvistimen luokse ja ohjailisin niitä jollakin releboksilla ja lavan eteen veisin vain midilaudan tms. kontrollerin. Se on isojen poikien tapa ja minusta vallan mainio. Tosin pedaalien nappuloiden vääntäminen ja steppishow kärsii.

Kiitoksia zorro ja Fortune asiallisista vastauksista. Näin uumoilinkin asian olevan. Voi olla, etten vielä tässä vaiheessa ala noita midihommeleita säätämään (tykkään säätää pedaalien nuppeja :), vaan pistän tarvittaessa fx-looppiin purkkeja erikseen.

Muuten, onko olemassa selvää yksimielisyyttä siitä, että modulaatiot (flanger), delay ja kenties eq ym soundaisivat paremmalta loopissa, jos siihen vahvistimessa on mahdollisuus? Jonkinlaista keskustelua aiheesta on ollut, mutta ei oikein tyhjentävästi.

EDIT: Korjasin vähän virheitä.
Pedaaleja hakusessa, tsekkaa oma sivu/tori!
Exhausted
28.07.2004 16:59:02

Muuten, onko olemassa selvää yksimielisyyttä siitä, että modulaatiot (delay, flanger, kenties eq ym) soundaisivat paremmalta loopissa, jos siihen vahvistimessa on mahdollisuus? Jonkinlaista keskustelua aiheesta on ollut, mutta ei oikein tyhjentävästi.

ensinnäkin, delay ja eq eivät ole modulaatioefektejä. on makuasia miten efektinsä laittaa. ne kuullostavat erilaisilta eri paikoissa ja eri järjestyksessä, ei välttämättä hyvältä ja huonolta. särö efektien jälkeen tuppaa vähän heikentämään flangeria, phaseria ja chorusta mikä voi olla joidenkin mielestä hyvä asia, kun taas särön luoma kompressointi pilaa delayn kaikujen luonnollisen häviämisen, ja jos tason säätää särölle sopivaksi niin puhtaan saundin kanssa se ei sitten olekaan. eq:ta voi taas käyttää niin monella tavalla, esimerkiksi vahvistimen edessä boostaamaan ja muokkaamaan säröä tai sitten särön jälkeen, korjaamassa valmiin särön taajuuksia.

muistakaa ettei ole universaalia oikeaa ja väärää järjestystä pedaaleilla, paras tapa on se mikä kuullostaa parhaalta omiin korviisi. kunhan ette pistä säröpedaalia esimerkiksi vahvistimen ja kaiuttimen väliin :)
Reddie
28.07.2004 19:45:17 (muokattu 29.07.2004 02:28:01)
Mut siis jos jotain "nyrkkisääntöä" kaipaat niin täs on aika yleinen ratkasumalli:

Kitara -> wahi & volume -> säröt - > modulaatiot -> vahvari/etuaste -> efektiloopista ulos -> delayt, kaiut -> efektiloopista sisään = Valmis

Mutta edelleen, toi ei välttämättä ole mikään "oikea" ratkaisu. Itselläni on purkkeja seuraavasti:

Kitara -> Viritin (Boss TU-2) -> Wahi -> Fuzz -> Smash Box (kova särö) -> Chorus/Flanger -> Vahvari/etuaste -> efektiloopista ulos -> Volume -> Phase Modulator -> Delay -> Lo-fi -> efektiloopista sisään -> VALMIS
Adam & Santtu
Exhausted
29.07.2004 00:31:16

säröt aina ennen vahvistinta. oikeastaan modulaatioiden pitäisi tulla särön jälkeen mutta monet pitävät niistä ennen säröä kun eivät ole niin "pinnassa". volumepedaalin sijainti vaikuttaa sen toimintaan. vahvistimen/särön edessä se kontrolloi lähinnä särön määrää, mutta särön jälkeen/lenkissä se toimii enemmän volumepedaalina
päänahka
29.07.2004 07:27:45

Mä aion ainakin vetää neljä piuhaa pedaalilautaan. En keksi muuta ratkaisua, koska jotkut efektit tulee looppiin ja jotkut etuasteen eteen. Mä mitään releitä rupee sinne virittelee.
Soolot on perseestä.
Keke Urlaub
29.07.2004 08:48:19

Mä aion ainakin vetää neljä piuhaa pedaalilautaan. En keksi muuta ratkaisua, koska jotkut efektit tulee looppiin ja jotkut etuasteen eteen. Mä mitään releitä rupee sinne virittelee.

Minkälaisen ketjun aiot itse toteuttaa noilla purkeillasi? Katsoin, että meillä on tietyssä määrin yhteneväisiä nuo kamppeet.
Wahi hakusessa, tsekkaa oma sivu/tori!
madu
29.07.2004 09:58:15
Ratkaisin oman pedaalilauta-ongelmani ostamalla Thomannilta Rockcasen efektilaukun:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-153064.html

Laukku on jämerää alumiinilla vahvistettua tekoa ja kansi irtoaa kätevästi saranoista avaamalla laukku "ääriasentoon". Laukun mukana tulee leikattavaa velcrotarraa jota läppästään spedujen pohjaan ja sitten ne tarttuvat jämäkästi lautaan. Laukku on myös avaimella lukittava. Aika edullinen, todella tyylikäs ja helppo ratkaisu: Mulla meni about 15 minuuttia ja pedaalit ja jatkojohto virtalähteineen oli kiinni laudassa. Otan kuvan laudasta piakkoin ja postaan tänne.

Tällä hetkellä efektien järjestys on Kitara -> BOSS TU-2 -> BOSS DD-6 -> Line 6 MM4 -> Vahvari. Tuo delay menee kyllä efektilooppiin heti kun saan piuhaa ostettua. Helvetistihän noita piuhoja lähtee tosta pedaalista sitten loppujen lopuksi:
- Vahvistimeen
- Efektilooppiin
- Kitaraan
- ENGL Z5:sta vahvistimen taakse
päänahka
29.07.2004 14:28:57
Minkälaisen ketjun aiot itse toteuttaa noilla purkeillasi? Katsoin, että meillä on tietyssä määrin yhteneväisiä nuo kamppeet.

Kitara -> NS-2, jonka loopissa crybaby, (El. Mrs.), GE-7, SD-1 (näiden kahden järjestystä en ole vielä päättänyt), oma putkisärö, takaisin NS-2:een -> vahvariin, loopissa (El. Mrs.), DD-5 -> vahvari. Sulut siksi että olisi ihan jees jos sais flangerin looppiin, mutta tod. näk. en laita, koska kuulostaa paremmalta tossa waakun jälkeen, ja hurinat saa poistettua NS-2:lla.

Loopille ja vahvarin kanaville teen itse kytkimen, jolla loopin saa päälle/pois kummallekin kanavalle erikseen. Tästä syystä flangeri olisi kätevä loopissa. Parin viikon päästä pääsee toteuttamaan, kun saan vahvarin sun muut ostettua.
Soolot on perseestä.
Dr. Muff
29.07.2004 22:28:02 (muokattu 29.07.2004 22:29:38)
Pedaalien järjestyksestä vielä, vaikkakin melkein kaikki on jo edellä. Makuasioistahan tässä on kysymys.

Mulla kaikki efektit on ennen vahvistinta. Delayn, tremolon, reverbin minä laittaisin looppiin, jos mulla noita värkkejä vielä olisi. Delaytä mulla ei ole enää pitkään aikaan ollut. En sille mitään järkevää käyttöä keksinyt, enkä jaksa yhden pedaalin takia piuhoja ruveta vetämään ja jousikaikuhan löytyy vahvistimesta. Modulaatiot toimivat minua miellyttävällä tavalla nimenomaan ennen säröä tuottavaa etuastetta. Fuzzin jälkeen Voodoo-Vibe toimii taasen halutulla tavalla. Koska mulla on Voodoo-Vibe ennen etuastetta, ei voi siinä olevaa tremoloa käyttää säröillä, aika käyttökelvoton se sillon on. Wahin paikka mulla on ehdottamast vasta fuzzin jälkeen, hupiarvo huomattavasti suurempi. Tavallinen dist. ei taasen ole mikään kiva ennen wahia.
I Smell Urine
blaah
01.08.2004 02:06:48 (muokattu 01.08.2004 02:09:02)

No perskeles ei pitäis lueskella tämmösiä kun alko tehdä mieli pedaaliboardia vaikkei oo kuin yksi pedaali..eh.. Mitäs pedaaleita vois ostaa seuraavaks numetal rynkytykseen kun on bossin mega distortion. Ajattelin ainakin Whammya tai/ja sitten ibanez cf7.
Reddie
01.08.2004 03:13:20
Mitäs pedaaleita vois ostaa seuraavaks numetal rynkytykseen kun on bossin mega distortion. Ajattelin ainakin Whammya tai/ja sitten ibanez cf7.

Meidän bändi vetelee juuri tommosta nu-metal hommia. Omassa laudassa (vaikka bändissä oonkin basisti, kitaristi perkele vetelee mun kamoilla) on aina alusta asti ollu kiinni Ibanezin Smash Box ja Bossin DD-5. Uusia lisiä on just toi Iban CF7, mitä säkin kattelit, PM7 ja Whammy. Kaikki toimii! :D

Mut jos sul ei muuta ole kun särö vasta niin suosittelen että hankit delayn. Tuo kummasti soittoon lisää. Ja varsinkin suosittelen tota DD-5:sta. Aivan huippu soundi. Tota Smash Boxin ja DD-5sen yhdistelmää kuulet molemmissa meidän demoissa biisit läpeensä, et jos haluut tarkastaa niin käyppä täällä:

http://www.formed.tk
Adam & Santtu
zorro
01.08.2004 17:19:37
En tiiä onko totta, mutta näin äkkiä yleistäen niillä on minun mielestä ainaki särö, kaiku ja eq.

Joku wes borlandi ja kornin äijät on sitten täysin erijuttu. Niillä on kaiken näköstä envelopefiltteriä ynnämuuta pulputtajaa
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)