Aihe: Kolmirivinen haitari/90e, kannattaako? 1 | |
---|---|
![]() 06.06.2004 11:44:07 (muokattu 06.06.2004 11:44:55) | |
Löysin kolmirivisen ja oudonnäköisen mutta ilmeisesti suht soittokuntoisen (niihin muihin verrattuna) haitarin kirpputorilta hintaan 90e. Samalla hinnalla saisin neliäänikertaisen normaaliviisirivisen möhkäleen kolmeksi kuukaudeksi. Mulle ei soittimen hienoudella ole niin väliä jos siitä ääntä lähtee, tahdon vaan opetella soittamaan haitaria, mutta lähinnä mietin sitä kolmirivisyyttä ja muutenkin outoutta. Ostaisitko siis vanhan ja pölyisen, kolmirivisen ja oudon näköisen haitarin hintaan 90 euroa ensisoittimeksi? Piti vuokrata kunnostuksesta tullut täyshaitari hintaan 30e/kk vuokraajalta josta ei kuulu mitään. Ainakin muistelen, että se oli kolmirivinen. " One good thing with music;
when it hits, it doesn't hurt.
So hit me with music! " | |
![]() 08.06.2004 08:56:11 | |
Löysin kolmirivisen ja oudonnäköisen mutta ilmeisesti suht soittokuntoisen (niihin muihin verrattuna) haitarin kirpputorilta hintaan 90e. Samalla hinnalla saisin neliäänikertaisen normaaliviisirivisen möhkäleen kolmeksi kuukaudeksi. Mulle ei soittimen hienoudella ole niin väliä jos siitä ääntä lähtee, tahdon vaan opetella soittamaan haitaria, mutta lähinnä mietin sitä kolmirivisyyttä ja muutenkin outoutta. Ostaisitko siis vanhan ja pölyisen, kolmirivisen ja oudon näköisen haitarin hintaan 90 euroa ensisoittimeksi? Piti vuokrata kunnostuksesta tullut täyshaitari hintaan 30e/kk vuokraajalta josta ei kuulu mitään. Ainakin muistelen, että se oli kolmirivinen. Ei kannata osaa. Todennäköisesti itämaan ihmeitä ja ihan väärällä järjestelmä'llä. vuokraa vaan ihan kunnon peli kolmeksi kuukaudeksi, niin opit ainakin soittamaan oikealla vehkeellä. Mika | |
![]() 09.06.2004 12:07:47 | |
Joo, luultavasti 3-rivinen ja halpa on venäläinen turistihaitari. Järjestelmä on peilikuva suomalaiseen verrattuna ja ilman apurivejä. Sen pystyy kyllä muuttamaan "normaali" järjestykseen mutta onko sitten järkeä. Tosin soittihan Vili Vesterinen venäläisjärjestelmän 5-rivisellä. | |
![]() 14.06.2004 20:54:46 (muokattu 14.06.2004 20:56:19) | |
Kuvailemasi peli kelpaa korkeintaan kirjahyllyyn matkamuistoksi, jos edes sinne. Moni uusi (nuori tai vanhempi) harmonikan harrastaja on lopettanut uransa heti alkutaipaleella, koska ensimmäinen soittopeli on vuotanut, ollut liian iso/painava tai muuten vain romu! Neuvo: Vuokraa haitari ja kokeile sitä. Jos mahdollista, niin yritä saada ammattilaisen apua heti alkuun, niin lähtee heti oikeille urille!! Jukka | |
![]() 15.06.2004 08:29:18 | |
Vaikka tuo olisi laadukaskin kolmirivinen, suosittelisin soiton aloittamista viisirivisellä (varsinkin jos meinaa itsekseen opetella), kolmirivistä soitetaan käsittääkseni samoin kuin kaksirivistä eli palkeita sisään päin työnnettäessä kuulu eri ääni kuin ulospäin vedettäessä (siis samasta näppäimestä). Itse aloitin aikoinaan viisirivisellä ja siitä oppi perushommat suhteellisen helposti, nyt olen yrittänyt opetella papan vanhalla 2-rivisellä hohnerilla, eikä meinaa onnistua millään K100#9 | |
![]() 15.06.2004 08:55:06 | |
kolmirivistä soitetaan käsittääkseni samoin kuin kaksirivistä eli palkeita sisään päin työnnettäessä kuulu eri ääni kuin ulospäin vedettäessä (siis samasta näppäimestä). Itse aloitin aikoinaan viisirivisellä ja siitä oppi perushommat suhteellisen helposti, nyt olen yrittänyt opetella papan vanhalla 2-rivisellä hohnerilla, eikä meinaa onnistua millään e. o. se kolmirivisen tekniikka on sama kuin viisirivisessä, mutta ilman apurivejä. Siltikään sitä ei kannata ostaa. Mika | |
![]() 15.06.2004 12:26:03 | |
No onkos olemassa kaksirivisiä haitareita yhdellä "apurivillä" esim. Veli-Matti Järvenpään käyttämä Hohner: http://www.ohjelmanaiset.fi/jarvenpaa&sundquist.htm Käsittääkseni Järvenpää on kuitenkin Kaksirivisen taitaja ja kuvassa hänellä näyttäisi olevan kolmerivinen peli sylissään. K100#9 | |
![]() 28.07.2004 14:59:53 | |
Vaikka tuo olisi laadukaskin kolmirivinen, suosittelisin soiton aloittamista viisirivisellä (varsinkin jos meinaa itsekseen opetella), kolmirivistä soitetaan käsittääkseni samoin kuin kaksirivistä eli palkeita sisään päin työnnettäessä kuulu eri ääni kuin ulospäin vedettäessä (siis samasta näppäimestä). Itse aloitin aikoinaan viisirivisellä ja siitä oppi perushommat suhteellisen helposti, nyt olen yrittänyt opetella papan vanhalla 2-rivisellä hohnerilla, eikä meinaa onnistua millään Ei se välttämättä ole ns. ristiääninen. Muista että 5-rivisellä on vain 3-riviä perusääniä ja ne loput 2-riviä on sitten niitä apurivejä joiden äänet löytyvät myös perusäänien riviltä. Olen samaa mieltä kun muissa kirjoituksissa, että aloitetaan kunnon 5-rivisellä jossa on suomalainen näppäijärjestys (apurivien sijainti), niin opii heti oikean sormituksen. | |
![]() 29.07.2004 10:37:05 | |
Tiedättekö yhtään websiteä. jossa olisi tuo näppäinjärjestys kuvattuna? En keksinyt ainakaan puolentunnin ponnistuksella oikeita hakusanoja :( Käsissä on yksi haitari ja vähän epäilyttää, että siinä on ns. Ruotsalainen systeemi, mutta kun en muista miten ne apurivit menikään. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 29.07.2004 11:29:01 | |
No semmoinen yksi yksinkertainen keino eli suomalaisessa järjestelmässä on keskirivillä kaksi valkoista päällekkäin eli C ja A tai siis A ja C, kuitenkin. Tässä ns. ruotsalaisessa (eurooppalainen) onkin keskirivillä 3 valkoista päällekkäin elikkäs ne on H(B), D ja F. Jos nyt 20 vuoden kokemuksella oikein muistin. Sinällään molemmilla pystyy soittamaan jokseenkin samalla sormituksella, sävellajit tietysti huomioiden, jos bassopuolen kalibrointi ei töki vastaan. ELi kun on soittanut 20 vuotta kappaleita tietystä kohdasta ja sormitus muutenkin osuu kohtaan mutta sävellajin vaihdoksesta johtuen bassot soitat eri kohdasta, niin se pistää homman sekaisin. Mutta tämä ei nyt varsinaisesti kuulunut tähän asiaan. Venäläinen systeemi on sitten peilikuva jommasta kummasta. Mutta jos haitari on muuten hyvä 5-rivinen mutta järjestelmä eurooppalainen ei kannata sen takia hylätä. Siinä on tavallaan vain apurivit toisella lailla kuin suomalaisessa. Olen ainakin itse pärjännyt ulkomailla ihan aidolla musetella ja tanskan hanurimuseossa sikäläisillä järjestelmillä. | |
![]() 30.07.2004 11:01:36 | |
Tiedättekö yhtään websiteä. jossa olisi tuo näppäinjärjestys kuvattuna? En keksinyt ainakaan puolentunnin ponnistuksella oikeita hakusanoja :( Käsissä on yksi haitari ja vähän epäilyttää, että siinä on ns. Ruotsalainen systeemi, mutta kun en muista miten ne apurivit menikään. Suomalaisessa järjetelmässä on perusrivit 3-sisempää ja apurivit on 2-ulompaa. Ruotsalaisessa- ja kansaivälisessä järjestelmässä perusrivit on uloimpana ja apurivit sisempänä. Näppäinjärjestystä on tässä vaikea selostaa, mutta suosittelen hankkimaan jonkun kirjallisen harmonikkakoulun josta tiedot löytyvät. Itse aikoinani 60-luvun alussa käytin Viljo Vesterisen harmonikkakoulua ja olen kuullut uusilta käyttäjiltä, että se on edelleen hyvä. Lasse Pihlajanmaalta löytyy myös opus, mutta en ole sitä nähnyt. PS. Kokeile kirjastoa jos et sitä halua ostaa. Pelkkä nappulajärjestys ei sinua pitkälle vie. Näppäinharmonikan soitto kannattaa aloittaa heti kiinittämällä huomiota esim sormitukseen, sointuotteisiin, passotukseen jne. Pelko pois. Kyllä sen opii jos tekee opettelun järkevästi, olenhan minäkin sen oppinut, eikä kaikkien tarvitse olla harmonikkamestareita, onhan soitto kivaa ilman mestaruuttakin | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)