Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen kuluminen.
1 2
Jzci
28.07.2004 22:22:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs mitä tämmöiselle ilmiölle on tehtävissä?
Kitarana on tuollainen Tokain Lespa ALS-48.
 
Nauhat on kuluneet vähän sieltä ja täältä, ja muutamista kohdista kuuluu pienehköä särinää, ja joistain kohdista ei voi venyttää lainkaan (esim ylä E:n 20 välistä ei saa tehtyä kokosävelaskeleen venytystä koska kieli sammuu).
 
Nauhojen vaihto kuulostaisi aika hankalalta, jos ei mahdottomalta tempulta? Eikä liimakaulaa paljon vaihdeta..
 
Eli onko mitään tehtävissä?
 
fatso
28.07.2004 22:46:10 (muokattu 28.07.2004 22:50:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei nauhat ole ihan loppuun asti kuluneet, voisit hiotuttaa ne jollain ammattilaisella. Kaularaudan löysäämisellä/kiristämisellä tai satulapalojen korkeuden säädöllä voit myös vaikuttaa kielten sammumiseen. Nauhojen vaihto on sitten se kallein vaihtoehto mutta ennemmin tai myöhemmin välttämätön toimenpide.
 
Edit: lisätietoa em. toimenpiteistä löytynee runsaasti haku-linkin kautta.
 
"What chew gon' play now?" "Bobby, I don't know. But what's it ever I play, it's got to be funky"
Miikathebest
28.07.2004 23:39:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisikohan tälläisessä tapauksessa järkeä laittaa menemään takuuseen, jos on takuuta vielä jäljellä. Vai onkohan tämä ihan sellainen normaalin kulumisen aiheuttama vika.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Dr. Muff
28.07.2004 23:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisikohan tälläisessä tapauksessa järkeä laittaa menemään takuuseen, jos on takuuta vielä jäljellä. Vai onkohan tämä ihan sellainen normaalin kulumisen aiheuttama vika.
 
Mä näkisin että kyseessä on normaali käytöstä johtuva kuluminen, ei esimerkiksi materiaalivirhe. Eipä taida kuulua takuun piiriin.
 
Kitarasta tietenkin riippuen kannattaa tehdä päätös hiotuttaakko nauhat vaiko uusiako kokonaan. Aikamoista uudenvuodentinaa joissain kitaroissa noi nauhat on. Semmosia en lähtisi hiotuttamaan, uusiksi vaan, on kuitenkin pidemmällä aikavälillä edullisempi investointi. Hiominen voi maksaa jopa 100e, paikasta riippuen uusiminen n. 150eurosta ylöspäin. Saa samalla mieleisensä nauhat, jos jotain toivomisen varaa niissä oli.
 
I Smell Urine
kivi
28.07.2004 23:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä näkisin että kyseessä on normaali käytöstä johtuva kuluminen, ei esimerkiksi materiaalivirhe. Eipä taida kuulua takuun piiriin.
 
Kyllähän nauhat kuluu, ei se ole vika vaan ominaisuus. Eikun kitarankorjaajalle, hionta maksaa alle satasen, nauhojen vaihto kokonaan yli satasen. Korjaaja näkee heti, missä ongelma on ja kuinka vähällä laitolla selviää.
 
Jos menee nauhojen vaihdoksi, samalla vaivalla saa valita mieluisimmat
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
heviäijä
24.04.2015 16:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kitara on vintagen LesPaul. Nauhoissa näkyy kulumaa väliltä 14-22. Sekä jotkin kielet rämisevät enemmän tai vähemmän jostain. Ennen tämä ei ole kovasti häirinnyt mutta nauhojen uusiminen on kallista. Kitara on ollut n. 3 vuotta aktiivisessa käytössä ovh 300€. Onko näin "nopea" kuluminen normaalia?
 
MYYKÄÄ MULLE JACKSON RR5 !!!!!!!!
Progorava
24.04.2015 16:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Mun kitara on vintagen LesPaul. Nauhoissa näkyy kulumaa väliltä 14-22. Sekä jotkin kielet rämisevät enemmän tai vähemmän jostain. Ennen tämä ei ole kovasti häirinnyt mutta nauhojen uusiminen on kallista. Kitara on ollut n. 3 vuotta aktiivisessa käytössä ovh 300€. Onko näin "nopea" kuluminen normaalia?
 
Tullu vissiin tilutettua urakalla :)
 
Näissä edullisissa idän keihäissä tuppaa olemaan nauhat joulutinaa, joten ei tuo 3 vuotta kuulostaa yhtää pahalta varsinkin jos on tullut soiteltua paljon.
 
Kuten tuossa ylhäällä kehotettiin niin vie se hiottavaksi ammattilaiselle. Ei pitäisi hirveitä maksaa tänäkään päivänä.
 
hallu
24.04.2015 17:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Olisikohan tälläisessä tapauksessa järkeä laittaa menemään takuuseen, jos on takuuta vielä jäljellä. Vai onkohan tämä ihan sellainen normaalin kulumisen aiheuttama vika.
 
Nauhojen kuluminen on normaalia, mutta en ole itse saanut nauhoja kulumaan vaihtokuntoon kuin yhdestä kitarasta (Fender Stratokasterista) ja siihen meni aikaa kolkyt vuotta. Vaikea kuvitella minkälaisella soittamisella nauhat menisivät vaihtoon alle kymmenessä vuodessa??? niin no voi olla tietenkin, että joku koverrettu otelauta tai jotkut extrajumbonauhat rasittaa nauhoja tavallista enemmän..... niin ja tietenkin nauhat voivat saada kipeää, vaikka kitaran kaatuessa naamalleen. Mutta olette kyllä kovia soittajia jos muutamassa vuodessa kairaatte soittamalla nauhat loppuun.
 
Olisipa jo kevät
zedder
24.04.2015 17:22:42 (muokattu 24.04.2015 17:23:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa nauhamateriaaleissa eli niiden kovuusasteissa on eroja?
 
Itse olen saanut useammankin uutena ostetun kitaran muutamassa vuodessa siihen kuntoon, että vähintäänkin hionta ja kruunaus alkaa olemaan ajankohtaista.
 
Ehkä soitan jotenkin väärin tai aina samoja biisejä samoista otelaudan kohdista...
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Numb
24.04.2015 17:26:41 (muokattu 24.04.2015 17:27:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Kaipa nauhamateriaaleissa eli niiden kovuusasteissa on eroja?
 
On, aika suuriakin eroja. Enkä tarkoita nyt sitä, että teräsnauhat eivät juuri kulu, vaan ihan näitä "tavallisia".
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
hallu
24.04.2015 17:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Kaipa nauhamateriaaleissa eli niiden kovuusasteissa on eroja?
 
Itse olen saanut useammankin uutena ostetun kitaran muutamassa vuodessa siihen kuntoon, että vähintäänkin hionta ja kruunaus alkaa olemaan ajankohtaista.
 
Ehkä soitan jotenkin väärin tai aina samoja biisejä samoista otelaudan kohdista...

 
Hiontaa ja kruunausta joutuu tekemään, mutta että nauha olisi loppu niin että se on vaihdettava, tuntuu aikamoiselta kulutukselta. Onhan nauhamateriaaleissa eroja ja kuulemma rosterinauhat kestääpi paremmin, mutta itselläni on kaikissa kitaroissa ihan tavalliset nauhat ei rosteriset. Tuli mieleen tietenkin sellainen juttu, että itse käytän aika korkeaa aktinonia, niin se voi vaikuttaa siihen että minulla nauhojen fiksailu ei tule niin äkkiä eteen. Sellaiset jotka soittavat matalalla aktionilla niin tietenkin voi olla herkemmässä se nauhojen fiksaustarve ja käsittääkseni plaanaus eli tasohionta ja kruunaus on se perustoimenpide silloin kun aktionia ei muuten saa riittävän alas.
 
Olisipa jo kevät
Numb
24.04.2015 17:34:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hiontaa ja kruunausta joutuu tekemään, mutta että nauha olisi loppu niin että se on vaihdettava, tuntuu aikamoiselta kulutukselta.
 
Kyl niitä semmoisia tinanauhoja on, jotka on vuodessa parissa vaihtokuosissa. Etenkin halvoissa akustisissa, jos soittaa yhtään paksummilla kielillä ja enimmäkseen avosointuja, niin 2. ja 3. nauhat on mennyttä aika pikaisesti.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
heviäijä
24.04.2015 18:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progorava: Tullu vissiin tilutettua urakalla :)
 
Näissä edullisissa idän keihäissä tuppaa olemaan nauhat joulutinaa, joten ei tuo 3 vuotta kuulostaa yhtää pahalta varsinkin jos on tullut soiteltua paljon.
 
Kuten tuossa ylhäällä kehotettiin niin vie se hiottavaksi ammattilaiselle. Ei pitäisi hirveitä maksaa tänäkään päivänä.

 
Juu nuohan on kulunut tasaiseksi bendailusta ;)
 
MYYKÄÄ MULLE JACKSON RR5 !!!!!!!!
Rämppy
25.04.2015 11:34:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli yksi kiinalainen Danelectro dc59, jossa oli sellaiset tinanauhat, että kuluivat urille kuukaudessa. Muissa meikäläisen hallussa olleissa kiinalaisissa Danoissa ei moista ilmiötä ole ollut.
 
Saahan sitä sanoa.
Gabe
25.04.2015 13:28:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tuli mieleen tietenkin sellainen juttu, että itse käytän aika korkeaa aktinonia, niin se voi vaikuttaa siihen että minulla nauhojen fiksailu ei tule niin äkkiä eteen. Sellaiset jotka soittavat matalalla aktionilla niin tietenkin voi olla herkemmässä se nauhojen fiksaustarve ja käsittääkseni plaanaus eli tasohionta ja kruunaus on se perustoimenpide silloin kun aktionia ei muuten saa riittävän alas.
 
Jep, ja käytetyt kieletkin vaikuttaa. Mulla on tosi matala action ja nauhoille ankarammat NYXL kielet, tällä menolla saan nauhat vaihtokuntoon varmaan jo kymmenessä vuodessa. Jatkossa mennään rosterinauhoilla, ei kuulemma tarvitse vaihtaa.
heviäijä
25.04.2015 13:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jep, ja käytetyt kieletkin vaikuttaa. Mulla on tosi matala action ja nauhoille ankarammat NYXL kielet, tällä menolla saan nauhat vaihtokuntoon varmaan jo kymmenessä vuodessa. Jatkossa mennään rosterinauhoilla, ei kuulemma tarvitse vaihtaa.
 
No mun kitaran nauhat on siinä tapauksessa tehty jostain uudenvuoden tinasta. Voi harmi koska jos muovisatulaa lasketa ni onhan tuo ollu hyvä keppi hintasekseen. Nauharemontti menee parhaimmillaan (pahimillaan) kalliimmaksi kun itse kitara :(
Ja just tällä hetkellä ei ois varaa upottaa satoja euroja kitaran huoltoon. :(
 
MYYKÄÄ MULLE JACKSON RR5 !!!!!!!!
Generalissimo
25.04.2015 14:12:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikshän noita rosterinauhoja ei lyödä vakiona joka keppiin vaan niitä löytyy valmiina lähinnä kalliimman puolen kepeissä? ei kai semmoset nauhat nyt voi olla valmistajalle kovinkaan kalliimpia valmistaa mitä tavalliset?
 
Gabe
25.04.2015 14:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: No mun kitaran nauhat on siinä tapauksessa tehty jostain uudenvuoden tinasta. Voi harmi koska jos muovisatulaa lasketa ni onhan tuo ollu hyvä keppi hintasekseen. Nauharemontti menee parhaimmillaan (pahimillaan) kalliimmaksi kun itse kitara :(
Ja just tällä hetkellä ei ois varaa upottaa satoja euroja kitaran huoltoon. :(

 
Edullisten kitaroiden suurimmat ongelmat taitavat tulla juuri pehmeistä nauhoista ja muovisatulasta. Mutta jos kitara on muuten hyvä niin kunnon luusatula ja ammattitaidolla suoritettu nauhoitus tekevät siitä varmasti entistä paremman! Siihen vielä kunnon säädöt samalla kertaa niin sillähän soittelee taas vuosia huoletta. Mitä tulee rahoituspuoleen, niin kysäise vaikka suostuisiko joku paja tekemään kanssasi jonkinlaisen osamaksu ratkaisun? Jos luottotiedot on kunnossa ja tilille tulee edes jotain rahaa säännöllisesti niin hyvällä tuurilla onnistuu kahdessa tai kolmessa erässä maksaminen.
Gabe
25.04.2015 14:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: mikshän noita rosterinauhoja ei lyödä vakiona joka keppiin vaan niitä löytyy valmiina lähinnä kalliimman puolen kepeissä? ei kai semmoset nauhat nyt voi olla valmistajalle kovinkaan kalliimpia valmistaa mitä tavalliset?
 
Nauhamateriaali on niin kovaa että se kuluttaa työkaluja aika paljon, tämän vuoksi sitä on tarjolla pääasiassa kalliimpien kitaroiden kohdalla.
zedder
25.04.2015 14:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vain osa nauhoista on kulunut, niin voi kai sitä vaihtaa vain muutamankin? Itse tein noin erääseen käyttökitaraan ja hioin sopiviksi. Lopputulos oli "riittävän" hyvä.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «