Aihe: Synikan äänitys tietokoneelle
1
hognabbt
15.06.2004 16:59:35
Aikomus on nauhoittaa jotain pianoääniä tietokoneelle, ja olen nyt mielestäni haaskannut liikaa aikaa kaikkeen paskaan. Eli miten nauhoittaa helpoiten synikat koneelle?

Systeemini on Yamaha Psr-170 midi--> Terratec EWX 24/96 äänikortti ja Acid Pro raituriohjelma.

Suositteletteko midiraidan nauhoittamista ja vst-instrumenttien käyttöä?

Toinen ongelma on se, että lähes kaikkia synasoftia joita olen koittanu niin soundeille tulee tuskaisen pitkä viive. Pystyykö sitä minimoimaan, vai johtuuko se siitä että signaali on muuneltava tietokoneen luettavaksi vai?? Äänet kuuluvat tietokoneen kaiuttimista ehkä noin..0,1-0,3 sekuntia siitä kun painaa näppäintä. Tai onko syy siinä että mulla on liian paska syna? Sitä paitsi en ole löytänyt oikeastaan yhtään hyvää NORMAALIA piano soundia tai jotain perus String tai Pad soundia. Kaikki ufo soundit ja tekno soundit suorastaan vituttavat minua. Kiitos kaikille. Kirjoitelkaa..
zepeteus
16.06.2004 13:38:15
No itse käytän hardwarea kaikkeen tuohon, mutta ehkäpä osaan mainita jotain.

Latenssi-ongelma, eli tuo viive soitettaessa softakamaa, on valitettava tosiasia jota voi koittaa pienentää, mutta josta tuskin täysin eroon päästään. Midi-kiipparissa se vika on todella harvoin. Ensimmäinen ja usein pääasiallinen syy on äänikortti. Tai tarkemmin, kunkin tietyn äänikortin yhteensopivuus käytettävän softan kanssa.

Hyvä kortti toimii hyvin melkeinpä kaikilla softilla, mutta aina löytyy myös poikkeuksia. Jos mahdollista, kannattaa haalia tietoa kustakin käytettävästä kombinaatiosta ja huomioida myös esim. softan tekijöiden suositukset.

Ja ainahan soisi myös itse PC:n olevan niin tykki kuin mahdollista. Nopea, hyvät väylät, paljon muistia jne. Jos sitä parasta mahdollista musa-PC:tä haluaa, olisi sen kyllä oltava täysin oma koneensa. Nykyisillä tietokoneilla vääntää kyllä jo vaikka mitä samanaikaisesti, mutta siitä huolimatta.

Mitä tulee tuohon parhaaseen tapaan tallettaa noita pianoraitoja, niin MIDInä minä ne tallettaisin myös, ja sitten vasta valkkaamaan sopivaa pianoa softasta. Mikäli latenssi näyttää silti tulevan ongelmaksi sisäänsoitettaessa, voit koittaa pyörittää taustoja vaikka jollain kevyemmällä MIDI-raiturilla ensin ja tallettaa ne piano-midit sillä...sitten siirtäen ne varsinaiseen pääsekvensseriisi.

Noin yrittäisin ainakin itse jos latenssi-ongelmia olisi. Tässäpä pikaisesti....
krushing
16.06.2004 19:50:41

Lisäyksenä zepeteuksen mainioon kirjoitukseen:

Minulla on Terratecin DMX 6Fire -kortti, joissa käsittääkseni on ainakin jonkin verran yhtenevää rautaa. Latenssit ovat pysyneet hyvin kurissa, uusimmat ajurit & bufferiasetukset kuntoon niin homma pelittää. Jollei alla ole _tosi_ vanha kone, ei sen pitäisi olla esteenä softasynien onnistuneelle realtime-soittelulle. Terratecin omasta ohjauspaneelista valitaan siis sellainen bufferiasetus, että latenssi on mahdollisimman pieni ilman että ääni alkaa rutisemaan ja paukkumaan.
Severius
19.06.2004 01:11:13
Toinen ongelma on se, että lähes kaikkia synasoftia joita olen koittanu niin soundeille tulee tuskaisen pitkä viive. Pystyykö sitä minimoimaan, vai johtuuko se siitä että signaali on muuneltava tietokoneen luettavaksi vai??

Sun tarttee asennella ASIO ajurit, ni viive pienenee alle millisekuntiin. Korvalla viivettä ei siis enää edes erota.
http://www.terratec.com.tw/download … wx2496/EWX2496_App_Drv_WDM_5.40.exe

Tuo ajuripaketti saattaa sisältää tarvitsemasi ASIO -ajurit. Muistat vain ottaa ne asetuksista käyttöön.
Don't eat yellow snow
zepeteus
22.06.2004 03:11:04
Sun tarttee asennella ASIO ajurit, ni viive pienenee alle millisekuntiin. Korvalla viivettä ei siis enää edes erota.

Ketveli vieköön, pitänee päivittää tätäkin osa-aluetta jossain vaiheessa....viimeksi kun pelailin musa-softien kanssa enemmän niin pääsin hulppeaan n. 100 ms latenssiin ja uudemmallakin koneella vain tuonne 40ms luokkaan. Edistystä.
lion
14.07.2004 14:42:34
Joo Acid prolla ei sitä viivettä saa softasynissa kuriin sitten millään. Acid nääs ei tue asio-ajureita. Pistät vaan jonkun Cubasen version suosiolla.

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
reiska p
23.07.2004 12:13:08
Latenssia ei kaikilla "halvemmilla"korteilla saa tarpeeksi pieneksi, mutta voi työskennellä midi-kiipparilla niin ettei taustojen päälle soitettaessa ole viivettä äänityshetkellä.

Jos haluaa äänittää midisoittimella soitettua sekvensseriin (MIDI-raituri), niin sen voipi tehdä helposti ilman viiveitä.
Laita midisoittimesta piuhat vahvistimeen, jolloin kuulet suoraan soittimesta, ilman viivettä.
Jos soitat taustoja sekvensseriltä ja uudet soitot äänittyvät viiveellä, niin etsi sopiva slide -arvo, jolla voit aikaistaa äänitettyjä raitoja.
Toivottavasti meni läpi. Jos ei, niin voin kirjoittaa tarkemminkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)