Aihe: Rhodes vs. akustinen piano: soittaminen?
1 2
mr.muzak
04.06.2004 02:14:23
Itse asiassa tollanen Rhodestyyppinen kosketinsoitin ei oliskaan mekaanisesti kovinkaan vaikea vaikka itse tehdä, ainakaan B-3:een verrattuna.
Värähtelevä kielitappi joka aikaansaa kosketinta lyödessä kelassa jännitteen joka vahvistetaan.
Tarvitsisikohan siinä Rhodes-soundia saadakseen olla muuta kuin alkuperäiset kieli, ja se kela.

Onhan siinä se toinen "kieli" (mikä mahtaa oikea sana ollakaan) ja sitten toinen tärkee on vielä se mikä sitä kieltä lyö.
tsalakka
13.06.2004 01:40:17
Kuunelkaapa vaikkapa Blues Brothers -leffan Ray Charlesin (R.I.P.) introa kappaleeseen Shake Your Tailfeather. Ei kannata puhua epäonnistuneista soittimista mitään, ainakaan osaavan muusikon näpeissä!
samulijp
13.06.2004 02:00:31
Jep, eikös ne ekat Mr.Rhodesin soittimet tehty sotilaiden viihdyttämiseksi sotasairaaloihin yms.? Jostain muistan lukeneeni, ja tuohon olisi kovin loogista ottaen huomioon kuinka montaa eri alaa sodat ovat kehittäneet...

Kyllä, pitää paikkansta. Nord Electron mukana tuli loistava historiikki opus. Taitaa olla Clavian sivuilta ladattavan PDF manuskan perässä. Oli ainakin myös paperiversion jatkeena, kuin myös erillisenä kirjasena. Lyhyt ja ytimekäs. Suosittelen. ***** -HS
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
Karlsson
27.07.2004 11:36:20
Jep, eikös ne ekat Mr.Rhodesin soittimet tehty sotilaiden viihdyttämiseksi sotasairaaloihin yms.? Jostain muistan lukeneeni, ja tuohon olisi kovin loogista ottaen huomioon kuinka montaa eri alaa sodat ovat kehittäneet...

Jeps, seulaks ammuttujen koneiden metalliosista ja vissiin hirmutykkien patien hylsyistähän niitä kasailtiin.

Onkos kukaan muu miettinyt Rhodesin ja celestan (=kellopeli) soundin samankaltaisuutta? Tosaa ku duunipaikan celestaa räpläsin, niin sehän soundaa ihan akustiselta rhodesiltä. Eiks oo jännää?

Ainii, mut rhodesillahan oli vissiin jossain vaiheessa joku celesta-mallikin...

Ja Pappa-Baron on oikeessa, munki Rhodesi on raskain kiippari tatsiltaan, mitä mulle on tullu vastaan.
Välikäsi
27.07.2004 12:23:15
Onkos kukaan muu miettinyt Rhodesin ja celestan (=kellopeli) soundin samankaltaisuutta? Tosaa ku duunipaikan celestaa räpläsin, niin sehän soundaa ihan akustiselta rhodesiltä. Eiks oo jännää?

Ainii, mut rhodesillahan oli vissiin jossain vaiheessa joku celesta-mallikin...

Niissä on hämmentävää samankaltaisuutta juu... Se Rhodesin celesta-mallihan on ihan "normaali" stage-vehje mut siinä on vaan 54 kosketinta.

Ja Pappa-Baron on oikeessa, munki Rhodesi on raskain kiippari tatsiltaan, mitä mulle on tullu vastaan.

Oon kerran soittanut jonkun huippuhurun säätämää mk.I Rhodesia, ja siinä tatsi oli höyhenenkevyt. Kun vaan tietäs mitä se sille oli tehnyt...
Notefix
27.07.2004 12:58:27

Joo, raskaita on mullekin tullut yleensä vastaan. Pysyi sillon aikoinaan hyvin tekniikka kun Rhodesia takoi!
My name is Baron, Notefix Baron "
Karlsson
27.07.2004 13:01:07
Joo, raskaita on mullekin tullut yleensä vastaan. Pysyi sillon aikoinaan hyvin tekniikka kun Rhodesia takoi!

Tosin noita eroja on palajon. En tiedä sitten onko nämä "rakenteellisia" näissä eri mallisarjoissa. Esmes kaverin Mark 2:n tatsi on tosi kevyt verrattuna mun Mark 1:een. Tosin olikohan tossa 2:ssa myös muovikoskettimet? Ykkösessä on jotai halkoa.
baron
27.07.2004 13:15:50 (muokattu 27.07.2004 13:16:44)

Kuunelkaapa vaikkapa Blues Brothers -leffan Ray Charlesin (R.I.P.) introa kappaleeseen Shake Your Tailfeather. Ei kannata puhua epäonnistuneista soittimista mitään, ainakaan osaavan muusikon näpeissä!

Me puhutaan eri asiasta. Kyseiset soittimet epäonnistuivat akustisen jäljittelemisessä.
(Vrt. miten nykyiset digisoittimet jäljittelevät akustisia)

Sen sijaan ne onnistuivat luomaan uutta ennenkuulumatonta ja hyvää.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
mr.muzak
27.07.2004 13:17:08
Myös efektipaavoilla saa apua tuohon ongelmaan, vähän equuta ja kompuraa väliin, niin johan on helpompi soittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)