Aihe: Miten ohjelmoitte klickin? 1 | |
---|---|
![]() 13.12.2002 08:41:16 (muokattu 13.12.2002 08:42:15) | |
Tulipa mieleen kysyä asiaa, joka ainakin itselleni on loppumaton suo; nimittäin clickin ohjelmointi. Nimittäin, aika usein se TIK-tik-tik-tik-TIK-tik... on selvästi huonompi vaihtoehto kuin joku rumpukoneelle tai sequlle kirjoitettu "oikea" komppi ihan noin biisin kulkevuuden kannalta; samoin vaikka ihan nelosrokkiinkin tekee mieli kirjoittaa vaikka mitä bossanovaa klikiksi että menee (tahdin sisäinen) taimi ja fiilis varmasti kohdilleen. Itse asiassa, joskus tulee niin hauskoja klikkejä, että tekee mieli avata raitaa vaikka ihan lopulliseenkin versioon johonkin kohti. Miten te teette klikin? Varsinkin rumpalien ja rumpaleita tuottavien mielipiteet kiinnostavat. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 13.12.2002 09:01:43 | |
Rohkenen vastata vaikken rumpali tai mikään ammattilainen olekaan, niin nyt menevässä projektissa käytetään sekvensseri"clikkiä", sellainen yksinkertaistettu, loopeista rakennettu. Sitten siihen on myös väsätty hieman sointuvaihdoksia ym. | |
![]() 13.12.2002 09:26:08 | |
Mä duunaan MPC:llä biisikohtaisesti kunkin biisin tunnelmaan sopivan klikkiraidan. Yleensä joku sopivahko kompintynkä (bassari, haitsu ja snare) ja monasti lisään lehmänkellon tai claven ykkösille ja tamburiinin ns. up-beateille jolloin siitä kuule kätevästi timen niistä väleisä kun omassa soitossa on eniten tilaa, joten sitä klikkiä ei tarvi myöskään huudattaa luureihin törkykovaa. Myös clave-rytmi on hyvä klikki tai osa klikkiä - jostain syystä sen kanssa on helppo saada ihan perus kakkosneloseenkin mukava keinunta ja kiireetön tunnelma. | |
![]() 13.12.2002 09:38:52 | |
Olen taistellut huonojen klikkiolosuhteiden kanssa viimeaikoina ja niitä tekisi mieleni parantaa. Itse klikkien kanssa pystyy juuri ja juuri elämään, mutta ongelma tuntuu olevan kuuntelu ja konetaustojen toisto livetilanteessa. Olen ymmärtänyt, että toimivin ratkaisu olisi hankkia 4-raita md ja laittaa klikkiraidat yhdelle raidalle ja loput PA:sta ulos. Näitä md-raitureita olen yrittänyt löytää, mutta mistään ei löydy. Kovalevytallentimet ovat ehkä hieman turhan kalliita. Mitäs muita toimivia vaihtoehtoja on tarjolla? Millaisia kuulokkeita jengillä on klikkikäytössä? | |
![]() 13.12.2002 09:53:31 | |
Mulle on periaatteessa aivan sama, millainen klikki on, kunhan sieltä vaan jotain kuuluu oikeassa tempossa ja tahtilajissa. Joskus rumpalille olen tarjonnut kaikenlaista sälää, mutta ne joiden kanssa useiten teen duunia, haluavat yleensä vaan perusklikkiä, useimmiten niin että neljäsosilla kantti plus se tamburiini upbeatille. | |
![]() 13.12.2002 10:16:19 | |
Olen taistellut huonojen klikkiolosuhteiden kanssa viimeaikoina ja niitä tekisi mieleni parantaa. Itse klikkien kanssa pystyy juuri ja juuri elämään, mutta ongelma tuntuu olevan kuuntelu ja konetaustojen toisto livetilanteessa. Olen ymmärtänyt, että toimivin ratkaisu olisi hankkia 4-raita md ja laittaa klikkiraidat yhdelle raidalle ja loput PA:sta ulos. Näitä md-raitureita olen yrittänyt löytää, mutta mistään ei löydy. Kovalevytallentimet ovat ehkä hieman turhan kalliita. Mitäs muita toimivia vaihtoehtoja on tarjolla? Millaisia kuulokkeita jengillä on klikkikäytössä? Riippuu tietty paljon niistä konetaustoista. Mä en ainakaan erikseen livenä kuuntele mitään klikkiraitaa vaan oon opetellut vetään niiden koneluuppien kanssa - tämä on tietysti vaikeaa, jos konetausta sistältää vaan humua ja pädejä.... Mä vedän monitorin kanssa - ei siis kuulokkeita - mikä on tietty helppoa jos ei ole sitä klikkiä länkyttämässä... Kuulokkeissa on mulle selkeästi se ongelma, että en kun kuule enää rumpuja oikein niin soiton balanssi ja dynamiikka ovat sitten mennyttä (siis sekin vähä...). Mulla on sellainen pieni db:n aktiivimonitori jonka saa mikkitelineen nokkaan ja siten sekä lähelle itseä että poispäin yleisöstä. Näin mun ei tarvitse huudattaa jotain paskasoundista kulmaa niin, että se vuotaisi sitä paskaa myös yleisölle ja muutkin soittajat saavat olla rauhassa ja lavabalanssi pysyy kuosissa. | |
![]() 13.12.2002 10:45:33 | |
Riippuu tietty paljon niistä konetaustoista. Mä en ainakaan erikseen livenä kuuntele mitään klikkiraitaa vaan oon opetellut vetään niiden koneluuppien kanssa - tämä on tietysti vaikeaa, jos konetausta sistältää vaan humua ja pädejä.... Taustat vaihtelevat hieman. Osassa on klikkinä joku luuppi tai haitsut/säksätykset ja osassa on sitten jotenkin aivan absurdisti neljäsosanuotti siellä täällä, eli ei edes mitään tasaista pulssia. Klikit ovat tällähetkellä sitä samaa kamaa minkä yleisökin kuulee. Eli niihin ei ole voinut vaikuttaa. Tai ei ainakaan kuulemma enää. Mä vedän monitorin kanssa - ei siis kuulokkeita - mikä on tietty helppoa jos ei ole sitä klikkiä länkyttämässä... Kuulokkeissa on mulle selkeästi se ongelma, että en kun kuule enää rumpuja oikein niin soiton balanssi ja dynamiikka ovat sitten mennyttä (siis sekin vähä...). Huomasin ihan saman asian kuulokkeiden käytöstä ja olen käyttänyt jopa aivan suljettuja kuulokkeita, mutta olen miettinyt kevyempiin vaihtamista. Olisi siitä etua jos kuulisi vähän itseäkin keikoilla. Ja bändi toimisi taimillisesti paremmin ja fiilis olisi rennompi jos pystyisi keskittymään muuhun kuin klikin kanssa lukkiutumiseen. Mutta ehkäpä tässä jotain saattaa oppiakin. | |
![]() 13.12.2002 11:15:07 (muokattu 13.12.2002 11:15:55) | |
Olisi siitä etua jos kuulisi vähän itseäkin keikoilla. Mieleeni juolahti ajatus, että entäs jos sen sijaan että pyydätte monitorimiksaajalta "lisää bassaria, lisää kaikkea ja niin kovaa kuin lähtee" laittaisikin siihen setin eteen yhden vaikka laulumikin tai 57:n kohtisuoraan settiä päin, ihan vain henkilökohtaiseen monitorointiin ajettavaksi? Siinä ei tarvittaisi sitä bassarin syvää ja tehoa syövää alapäätä jonka yleisö kuulee, vaan jossain bassarin ylälaidan kohdilla siitä voisi saada ihan vain napsun (ja virveliä ynnä tomeja tietty myös) kuunteluun kohtuullisilla tehoilla. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 13.12.2002 11:36:12 | |
Aivan! Tätä on käytetty menestyksellä. Erään bändin kans rumpalilla oli pikku 4-kanavainen behringer + nappikuulokkeet. Mikseriin tuli klikki, oma laulu splitattuna, 57 tai joku muu lavahässäkkämikki ja yksi aux syöttö etupään mikseristä. Hyvin toimi. Ja päätiskistä ei tosiaan kauheasti tarvinnut monitorisäätöjä tehdä. Soittajat tykkää kun pääsee itse säätämään. Ja laulajat kans... Ootte varmaan muuten panneet merkille korvamonitoreita käyttävät vokalistit, joilla on lähes koko ajan käsi vastaanottimen volumesäätimessä kiinni.. ;D | |
![]() 13.12.2002 12:57:34 | |
Mä oon törmänny kahdenlaisiin rumpaleihin: Toiset tykkää klikistä, jossa on just jotain groovesälää, ei tule niin "mekaaninen" fiilis. Toiset taas tykkää, että silloin kun soitto on ns. in the pocket, klikkiä ei kuulu juuri ollenkaan eli se on mahdollisimman simppeli. Jos taustat ajaa monona, livenä pärjää ihan tavallisellakin MD:llä niin että panoroi taustat toiselle puolelle ja klikin toiselle. Sieltä ne on helppo ajaa sitten erikseen rumpalin kuunteluun ja PA-miksaukseen. Monet protkin käyttää tätä systeemiä. | |
![]() 13.12.2002 13:58:46 | |
Jos taustat ajaa monona, livenä pärjää ihan tavallisellakin MD:llä niin että panoroi taustat toiselle puolelle ja klikin toiselle. Sieltä ne on helppo ajaa sitten erikseen rumpalin kuunteluun ja PA-miksaukseen. Monet protkin käyttää tätä systeemiä. Joo, kuulemma. Ja nimen omaan MD eikä hyppivä CD. Tuo tietysti edellyttää, että taustalle ajettava kama on suht simppelisti omalla tontillaan (jouset, torvet...) - jos taustaraidoissa pitää olla apuhaitsuja, perkussiota, mieskuoroa, kirkkourkua ja muuta miksattavaa, saattaa olla ihan järkevää ajaa moniraidalta. Eikös Neljällä Ruusulla oo just sillai, että niillä on oletusarvoisesti koneelta kaikki taustaväkätykset ja -säkätykset, ja sitten koneen tilttaamisen varalta on mukana vielä moniraiturilla samat kamat? Muistanko oikein? DAT saattaisi olla kans ihan hyvä - se ei ainakaan hypi :-) mutta käynnistyykö se sitten liian hitaasti - ainakin mulla menee kotonakin hermot dat-mankan kanssa, kun sitä saa odottaa ja odottaa, kun se kelailee vähän ees ja taas - kärsimätön kun olen:-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 13.12.2002 14:30:51 | |
Jos taustat ajaa monona, livenä pärjää ihan tavallisellakin MD:llä niin että panoroi taustat toiselle puolelle ja klikin toiselle. Sieltä ne on helppo ajaa sitten erikseen rumpalin kuunteluun ja PA-miksaukseen. Monet protkin käyttää tätä systeemiä. Juuri tuota minäkin haluaisin, mutta stereona pitää kuulemma tulla. Tämä vaikeuttaa tällä hetkellä siinäkin mielessä, että biiseihin ei saa paria tahtia klikkiä eteen ennen biisin alkua. | |
![]() 13.12.2002 14:39:43 | |
mutta stereona pitää kuulemma tulla. Miksi ihmeessä? Eihän PA:takaan yleensä ajeta ainakaan kovin laajana stereona (ja kaiketi suurimmassa osassa maailmaa ihan ehdottomasti vain monona), jo siitäkin syystä, että vain osa yleisöstä mahtuu siihen miksaustiskin kohdalle kuuntelemaan vaikutelmaa. Jos taas kyse on esim jousien ja vaikka taustaköörien levittämisestä, eikös sen voisi tehdä vaikka delaylla vasta sen minidiskin jälkeen? Ymmärtäisin, jos narulta tulisi useita jyrkästi erilaisia instrumentteja, mutta stereota en ymmärrä. En diggaa stereokuvasta muutenkaan liikaa; autossakin kuunnellessa instrumenttien sijoittelu on aina piinallisen jäsentymätön ja vaihevirhettä milloin missäkin, puhumattakaan, että mulla on autostereoissa piikkiä juuri hihatin/triangelin kohdalla, mikä tekee monesta hienosta biisistä hiukan kiusallista kuultavaa;-) (Hähää! Tässä taas varsinainen kultakorva puhuu!) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 13.12.2002 14:39:59 | |
Soittajat tykkää kun pääsee itse säätämään. Ja laulajat kans... Ootte varmaan muuten panneet merkille korvamonitoreita käyttävät vokalistit, joilla on lähes koko ajan käsi vastaanottimen volumesäätimessä kiinni.. ;D Siksi nappeihin kannattaa pistää vain osa tavarasta! Meillä on avoimet napit ja pa vuotaa varsinkin alapäästään korviin sopivasti, joten korotettu preesensalue toimii aika hyvin hommassa. Yksi tai kaksi monnia hiljaisella ei vielä aiheuta pahoja kiertoja, mutta täydentää nappeja ja auttaa jos ne vaikka kesken kaiken poksahtaa. Jotkut ei käytä mitää monitorointia, mitä nyt pa:sta kuulee. Mäkeläisen Mikko ainakin pysyy nuotissa näinkin, ihmettelen. Kaikenlaisia... | |
![]() 13.12.2002 16:58:26 | |
Miksi ihmeessä? Eihän PA:takaan yleensä ajeta ainakaan kovin laajana stereona (ja kaiketi suurimmassa osassa maailmaa ihan ehdottomasti vain monona) Joo, kyllä mono melkein toimii parhaiten. Ehkä jotain pädejä yms muuta voi vähän levittää. En diggaa stereokuvasta muutenkaan liikaa; autossakin kuunnellessa instrumenttien sijoittelu on aina piinallisen jäsentymätön ja vaihevirhettä milloin missäkin (Hähää! Tässä taas varsinainen kultakorva puhuu!) Mä olen kyllä laajan stereon ystävä noin muuten. Se jotenkin sopii mun musaa paremmin. Tosin kultaista on vain edessä olevat vuodet :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)