Aihe: Sanat tanssimusiikissa
1 2 3 4
baron
26.07.2004 14:07:25

Toisella säikeellä käsiteltiin "Tähdet, tähdet" sointuja.

Poikani huomautti sen aika "suisidaalisista" sanoista ja että missähän mielentilassa Badding on ollut kun on kirjoittaunut ne ja miten ne sopivat iloiseen hääjuhlaan.

En ollut koskaan aiemmin kiinnittänyt huomiota sanoihin ja kovin synkäthän ne ovat.

Kuitenkin se oli morsiamen toive ja kovin iloista naamaa hääväki näytti, kun laulaja paatoksella veti, että tahtoo täältä pois tähtien luokse.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Kukko
26.07.2004 15:46:40

Toisella säikeellä käsiteltiin "Tähdet, tähdet" sointuja.

Poikani huomautti sen aika "suisidaalisista" sanoista ja että missähän mielentilassa Badding on ollut kun on kirjoittaunut ne ja miten ne sopivat iloiseen hääjuhlaan.

En ollut koskaan aiemmin kiinnittänyt huomiota sanoihin ja kovin synkäthän ne ovat.

Kuitenkin se oli morsiamen toive ja kovin iloista naamaa hääväki näytti, kun laulaja paatoksella veti, että tahtoo täältä pois tähtien luokse.

EP. oli miettinyt,että voiko moista laittaa edes levylle.Masentavaahan se teksti on.
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
WanhaWetäjä
26.07.2004 17:22:00

Mä luulen että E.C.:tä ei paskan vertaa kiinnosta jos sinä tai joku muu suomalainen hannu vetää ostarin pizzerian nurkassa hänelle tärkeätä biisiä.
Siinä vaiheessa kun biisi pannaan julkiseen levitykseen siitä tulee myös julkista kulutustavaraa. Tietysti se E.C:n vetämänä on toinen juttu ja silloin siitä voi välittyä jotain tunnetta ja merkityksellisyyttä. Eihän sitä jumaliste vois soittaa paljon muuta kuin jotain "Känkkäränkkää" ja "Apinaorkesteria" jos ton linjan ottais, pitäis aina ottaa selville mikä kipale on milloinkin tehty sydän syrjällään "Eevalle" tai "Irjalle".

Tästähän oli jo aiemmin puhetta josain toisessa säikeessä,tyylitaju on kai tässäkin se avainasia,jos sun mielestäs on tyylikästä vetää toi biisi siellä pizzerian nurkassa niin vedä,perkele!!Kuuluta vielä niille koomassa oleville turakaisille mistä laulu kertoo.....joskus musta tuntuu että täällä ei ole älyllistä elämää...........
Simplex
26.07.2004 17:44:09

Tästähän oli jo aiemmin puhetta josain toisessa säikeessä,tyylitaju on kai tässäkin se avainasia,jos sun mielestäs on tyylikästä vetää toi biisi siellä pizzerian nurkassa niin vedä,perkele!!Kuuluta vielä niille koomassa oleville turakaisille mistä laulu kertoo.....joskus musta tuntuu että täällä ei ole älyllistä elämää...........

Otatkohan sä nää soittohommat pikkusen liian vakavasti....? Mä en sitäpaitsi käy pizzerioissa keikalla, en käy kun ei tartte, mutta jos joskus tarttis niin luultavasti vetäisin siellä "Tears In Heavenin".
Mikä on tyylikästä sun mielestä? Frutti de Mare ja Metsäkukkia vai?
I might as well go back over yonder...
WanhaWetäjä
26.07.2004 18:10:09

Otatkohan sä nää soittohommat pikkusen liian vakavasti....? Mä en sitäpaitsi käy pizzerioissa keikalla, en käy kun ei tartte, mutta jos joskus tarttis niin luultavasti vetäisin siellä "Tears In Heavenin".
Mikä on tyylikästä sun mielestä? Frutti de Mare ja Metsäkukkia vai?

Mulla on itellä pieniä lapsia,siksi tuo biisi pistää aina hiljaseksi... ehkä mä tosiaankin otan nää hommat liian vakavasti ja AJATTELEN asioita,biisejä,mitä voi vetää ja mitä ei...toisin kuin valitettavan suuri osa soittajista,sitä vaan vedetään rinta kaarella mitä sattuu ja miten sattuu;-)

Sitäpaitsi mä soitan ammatikseni,ja duunihan pitää ottaa vakavasti??
Simplex
26.07.2004 20:21:49

Mulla on itellä pieniä lapsia,siksi tuo biisi pistää aina hiljaseksi... ehkä mä tosiaankin otan nää hommat liian vakavasti ja AJATTELEN asioita,biisejä,mitä voi vetää ja mitä ei...toisin kuin valitettavan suuri osa soittajista,sitä vaan vedetään rinta kaarella mitä sattuu ja miten sattuu;-)

Sitäpaitsi mä soitan ammatikseni,ja duunihan pitää ottaa vakavasti??

Noh... Eipä ollut aikeeni väheksyä Claptonia kohdannutta traagista tapaturmaa, ei. Mun mielestä toi sun ajattelutapa on outo ja se ihmetyttää suuresti ottaen huomioon ilmoittamasi ammattin. Jos biisin vetää tyylikkäästi, kuten ammattilaiset, niin mitäs pahaa sen esittämisessä on?
En mä ainakaan jaksa syventyä kovinkaan filosofisesti jonkun rallin lyyriseen sisältöön tai onko se jollekkin ollut merkityksellinen biisi, kunhan se sopii tilaisuuteen hetkeen. Mä keskityn mielummin soittamiseen/laulamiseen ja uhraan voimavaroja niiden kehittämiseen.
Kyseinen kappale on kyllä tosi kaunis ja se kannattaa jättääkkin soittamatta jos ei sitä kauniisti osaa soittaa.
I might as well go back over yonder...
WanhaWetäjä
26.07.2004 21:51:07

Noh... Eipä ollut aikeeni väheksyä Claptonia kohdannutta traagista tapaturmaa, ei. Mun mielestä toi sun ajattelutapa on outo ja se ihmetyttää suuresti ottaen huomioon ilmoittamasi ammattin. Jos biisin vetää tyylikkäästi, kuten ammattilaiset, niin mitäs pahaa sen esittämisessä on?
En mä ainakaan jaksa syventyä kovinkaan filosofisesti jonkun rallin lyyriseen sisältöön tai onko se jollekkin ollut merkityksellinen biisi, kunhan se sopii tilaisuuteen hetkeen. Mä keskityn mielummin soittamiseen/laulamiseen ja uhraan voimavaroja niiden kehittämiseen.
Kyseinen kappale on kyllä tosi kaunis ja se kannattaa jättääkkin soittamatta jos ei sitä kauniisti osaa soittaa.

No ehkä mä samaistun Claptonin menetykseen liikaa,mulla kun on 3 vuotias tyttö joka on mun silmäterä...kysyy aina "isi mihin sää meet,tuoksää jätskiä?"kun lähden keikalle...no ei tehdä tästä mitään sen suurempaa vääntöä,biisi on kaunis ja voisin sen kyllä vetää jossain missä jengi ehkä ymmärtäis siitä jotain,ei klo 02.00 jossain savuisessa tanssibaarissa missä kukaan ei enää vastaanota yhtään mitään...mutta aina kun mä ton biisin kuulen,mä muistan vaan sen tragedian,ehkä mä olen vaan niin herkkä ihminen?

En mä muista että mulla olis ikinä ollut minkään toisen biisin kanssa tollasia "vaikeuksia",paljon biisejä jätän väliin ihan niitten huonouden takia,mutta tää menee kyllä omaan osastoonsa,mä otan sen liian tunteella,ehkä en edes pystyis sitä vetään...
isojussi
26.07.2004 22:32:02
...En mä muista että mulla olis ikinä ollut minkään toisen biisin kanssa tollasia "vaikeuksia"...mä otan sen liian tunteella,ehkä en edes pystyis sitä vetään...

Niinkun mä aiemmin tuolla mainitsin kaikki eivät ymmärrä tällaista, mun mielestä ihan luonnollista asiaa. Mutta kuten sanoin senkin, saavat siinä mielessä mun puolestani haistaa...

Mukava huomata WW, että meillä on jotain yhteistä: Lapsemme ovat meille tärkeitä.

Varmaan olis paljon muutakin. No, miitissä ei nähdä, kun on sillon duunissa.

Yllättävien inhimillisten piirteitten löytämisestä tulee mieleen ikivanha tarina:

Muusikonrenttu oli ryypännyt jo aikaa sitten kaikki rahansa ja vetänyt erittäin huonomaineisessa kippolassa piikkiin pitkän illan. Kun tuli maksun aika ei rahaa tietenkäänlöytynyt. No, kolmen jääkaapin kokoinen ravintoloitsija antoi hänelle yhden mahdollisuuden selviytyä tyhmäksihakkamiselta: Piti arvata, kumpi ukon silmisttä olisi lasisilmä.
- Vasen, vastasi muusikko epäilemättä.
- Miten saatoit arvata? Hämmästeli jättiläinen.
- No, olin huomaavinani siinä pienen inhimillisen pilkahduksen.

Juu juu: VANHA!
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
WanhaWetäjä
27.07.2004 00:07:28

Niinkun mä aiemmin tuolla mainitsin kaikki eivät ymmärrä tällaista, mun mielestä ihan luonnollista asiaa. Mutta kuten sanoin senkin, saavat siinä mielessä mun puolestani haistaa...

Mukava huomata WW, että meillä on jotain yhteistä: Lapsemme ovat meille tärkeitä.

Niin no...ehkä tänne antamani omakuvani ei vastaa täysin todellisuutta..."lapsellisena"ja perheenisänä tunnen itseni välillä aikas lailla kummajaiseksi näissä kehissä...suuri osa kollegoista on eronneita tai viettävät ns. kaksoiselämää...mä taas yritän viettää normaalia elämää soiton ohessa,ei se soittaminen ole kuitenkaan se kaikkein tärkein juttu mulle:-)
Kukko
27.07.2004 19:39:54

Niin no...ehkä tänne antamani omakuvani ei vastaa täysin todellisuutta..."lapsellisena"ja perheenisänä tunnen itseni välillä aikas lailla kummajaiseksi näissä kehissä...suuri osa kollegoista on eronneita tai viettävät ns. kaksoiselämää...mä taas yritän viettää normaalia elämää soiton ohessa,ei se soittaminen ole kuitenkaan se kaikkein tärkein juttu mulle:-)

Mä komppaan tässä..

Edelleen aiheesta; mä erehdyin laulamaan lomareissulla hotellin baarissa karaokea, Kari Tapion; Enkeleitä seitsemän-kipaleen. Vaikka klappis on siivilipuolella mikä on, niin sanoittajana mun mielestä erinomainen. Koskettava teksti.
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
kyljys
28.08.2004 05:06:25
Yhden taisteluista olen jo hävinnyt, hän väitti, että turakaiset tanssivat sanojen tahdissa ja näinhän on palsta vahvistanut.

Ne jotka osaavat tanssia rytmin mukaan kuulevat soiton, mutta eivät todennäköisesti basaria tai bassoa erikseen. Ne jotka eivät osaa tanssia kuulevat vain laulun.
carevi
28.08.2004 09:24:08 (muokattu 28.08.2004 10:00:05)
Ne jotka osaavat tanssia rytmin mukaan kuulevat soiton, mutta eivät todennäköisesti basaria tai bassoa erikseen. Ne jotka eivät osaa tanssia kuulevat vain laulun.

Voi olla niinkin, että tanssija haluaa sulkea soiton mielestään ja keskittyy vain tahteihin. Jos laulajalla on hyvä ääni, voi laulun mukaan tanssiminen olla paljon miellyttävämpää kuin soiton.

EDIT: Aika yleistä, että orkesterilla on jäänyt treenit vähän retuperälle ja soundchekkikin tekemättä. Jos miksauksen jälkeen soitosta lyö läpi vain basarin tsump tsump ja peltien ziih, ziih, ziih, ei soittoa mielellään kuuntele muuten kuin tahtien ja laulun osalta. Kaunista ääntä (ja naista) seuraa mielellään ja onhan se laulu kaikista instrumenteista monipuolisin ja kiehtovin.
kurmo
28.08.2004 22:44:21

Tämä herätti mielenkiinnon... Pyrin saamaan miksatessa basson ja basarin kuulostamaan yhdeltä instrumentilta, jolla on kaksi eri attack-meininkiä - se basarin ja basson yhteinen, ja basson oma. Oonko ihan metikössä?
Ei se mitään.
isojussi
30.08.2004 01:28:31 (muokattu 30.08.2004 01:29:36)
...Oonko ihan metikössä?

No et ihan...

Mun mielipide on se, että basson atakin pitää olla karvan verran bassaria edellä aikajanalla.

Vaikka täällä sekkarit syntiä onkin, niin siinä sen huomaa, kun ensin bassarin kanssa samassa kohtaa olevaa bassoraitaa nytkäyttää hitusen "vasemmalle", niin johan saundi selkiytyy, eikä bassoa tarvii miksata läheskään niin kovalle, kuin jos olis atakit ihan samassa.

Oikeilla soittimilla uskoisin eron olevan vielä dramaattisemman.

Silti rumpalin pitää pitää perse penkissä, eli soitettava aika-arvot "pohjaan" ja pidettävä tempo.

Biisi draivaa, muttei kiilaa.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
päivis
07.09.2004 02:22:06 (muokattu 07.09.2004 02:26:53)
Baron: Yhden taisteluista olen jo hävinnyt, hän väitti, että turakaiset tanssivat sanojen tahdissa ja näinhän on palsta vahvistanut.

Kyljys: Ne jotka osaavat tanssia rytmin mukaan kuulevat soiton, mutta eivät todennäköisesti basaria tai bassoa erikseen. Ne jotka eivät osaa tanssia kuulevat vain laulun.

Tässä oma kotikutoinen teoriani:

Ne, joilla on rytmitajua, seuraavat musiikin rytmiä, osasivat tanssia tai eivät.

Se vähemmistö, joilla rytmitaju on heikko, tanssii biisin fiiliksen mukaan. Tai sitten vetää joka biisin samalla tempolla. Osasi nk. tanssiaskelia tai ei.

Rytmitajuiset "tanssitaitoiset" oppivat seuraamaan ensin rytmiä.
Kun taito kehittyy, rytmisoittimista alkaa, tietoisesti tai alitajuisesti, erottaa erilaisia asioita (esim. basso).
Musiikin melodiapuolen (eli mm. laulun rytmityksen ja laulun sanoman) tulkinta saa myös ajan myötä enemmän ja enemmän tilaa. Mutta koko tanssin perustaa, rytmiä, ei unohdeta silloinkaan, mutta sillä osataan ja uskalletaan leikitellä enemmän.

Eli väitteeni on, että laulua tanssinsa tukemiseen käyttää kaksi hyvin erilaista (ja aika pientä) ryhmää; "rytmitajuttomat" ja pitkälle tanssin harrastuksessaan edenneet.

Baron: Yhden taisteluista olen jo hävinnyt, hän väitti, että turakaiset tanssivat sanojen tahdissa ja näinhän on palsta vahvistanut.

Kysypä samaa tanssijoiden palstalla!
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
baron
07.09.2004 04:32:33

Baron:

Kysypä samaa tanssijoiden palstalla!

Kerään ensin vähän rohkeutta!
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
päivis
07.09.2004 15:07:54
Kerään ensin vähän rohkeutta!

Vaatiiko rohkeutta saada todisteita siihen, että onkin ollut oikeassa!?! :-o
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
baron
07.09.2004 16:12:47

Vaatiiko rohkeutta saada todisteita siihen, että onkin ollut oikeassa!?! :-o

Ai niin, enhän voi hävitä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
päivis
07.09.2004 16:19:41
Ai niin, enhän voi hävitä.

Et.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)