Viritelläänpä vähän keskustelua levyjen/kirjojen/jne lainailemisesta. Lainaatteko mielellänne levyjänne tai muuta omaisuuttanne muille? Mä teen tätä suurehkolla varauksella; ja jotain esineitä en anna lainaan ollenkaan. Mun kokemukseni mukaan yllättävän suuri osa ihmisistä on ns. "mustia aukkoja": he eivät koskaan tule palauttamaan heille lainaamiasi esineitä. Tämä ei välttämättä johdu vilpillisyydestä tai pahasta tahdosta: kyse on usein pelkästä epäjärjestelmällisyydestä. Näille ihmisille ei tietenkään kannata lainata mitään. Hyvin usein he eivät tiedä omankaan omaisuutensa perään; ja jos kaveri ei esim. tiedä missä suurin osa hänen omista levyistäänkään on, on melko varmaa että sinunkin levysi häviää johonkin. Entäpä millaisia lainaajia olette itse? Mä lainaan enimmäkseen kirjastosta: homma toimii niin, että mulla on kotona yksi paikka, jossa kaikki lainatut ovat, "lainalaatikko". Kavereilta lainattuja pidän samassa paikassa, ja haluan tyhjentää laatikosta mahdollisimman pian kaiken jota en enää tarvitse. Ramalamadingdong. |
Super-Jari 26.07.2004 13:38:28 | |
---|
Lainaan jos olen varma että saa levyt takas. Toisinaan on levyt olleen vuosiakin lainassa. Pahin sattui kaverille joka lainasi yhteiselle tutullemme levyjä. Kyseinen tyyppi meni ja perhana myi ne. "ainiin, vahingossa myin". |
Aerodactev 26.07.2004 13:45:43 | |
---|
Lainaan vaan niitä levyjä, joita harvemmin kuuntelen, tai jotka eivät musiikkinsa puolesta jaksa enää kiinnostaa. Näiden palauttamisella kun ei niin tiukkaa deadlinea tarvitse olla.
Long = progressive = good
|
lapio 26.07.2004 13:52:15 | |
---|
Annan levyjä lainaan hyville tutuille, joiden tiedän palauttavan ne samassa kunnossa takaisinkin. Olen aika tarkka levyistäni. Joskus saatan kysellä ovatko levyt tallessa, josko niitä saisi takaisin. Nytkin näkyy olevan aika suuria aukkoja levyhyllyssä. Toisilta lainaamiani levyjä säilytän erillisessä pinossa, etteivät ne mene sekaisin omieni kanssa. Ja yritän pitää levyt tietenkin mahdollisimman hyvin, etteivät naarmuunnu tms. |
PomppoK 26.07.2004 14:32:40 (muokattu 26.07.2004 14:38:29) | |
---|
Melkeinpä aina annan lainaan kysyttäessä, koska vain tietyt kaverit haluavat levyjäni lainaan ja he ovat osoittautuneet riittävän luotettaviksi. 'Tuntemattomillekin' saatan lainata, mikäli olen nähnyt heidän tapansa käsitellä yksittäisiä levyjä (cd-casen käyttö johtaa melkeimpä suoraan lainan eväämiseen). Levyjen hukkaaminen ja hajoittaminen on ikävää, mutta muutoin joissakin tapauksissa levy voi puolestani olla lainassa vaikka 10 vuotta, mikäli se kuitenkin on tietoisesti tallessa ja ehjänä. Muutama iki-laina on itsellänikin, mutta kaikki ovat tallessa ja täysin kunnossa. E: Minulla on paha tapa saada kotelot hajalle etenkin omista ja välillä myös muiden levyistä. Itse levyt säilyvät kuitenkin hyvin käsittelyssäni. "I've been busier than a one-armed bass player."
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Gypsy 26.07.2004 14:36:04 (muokattu 26.07.2004 14:37:49) | |
---|
Olen lainaillu ja lainaan, mutta levyt tulee monesti takasin naarmusina joten biisit pomppii. Kaikennäköstä on hävitettykin ja yleensä kestää ties kuinka kauan kun saa kamansa takasin. Mutta ei siinä, oma moka, miks lainaan, ja tavaraahan se vaan on. Jos ite lainaan jotain joltain niin pidän kyllä paljon paremman huolen niistä kun omista tavaroista. |
Von Härskiburg 26.07.2004 14:55:42 | |
---|
Aina olen saanut levyt takaisin, kun olen lainannut. Joskus on kestänyt hyvinkin pitkään saada takaisin, mutta kyllä meikäläisenkin irtaimiston joukossa luuhaa jonkun muun omaisuutta varsin usein. Mutta aina olen palauttanut, ja saanut myös omat lätyt takaisin. Parille kaverille en tosin lainaa enää levyjä, koska ne tulevat poikkeuksetta huonossa kunnossa takaisin. Sormenjälkiä sun muuta inhaa paskaa pinnassa. "Fantastista!", myhäili nekrofiili kalmistossa. |
Lego 26.07.2004 15:04:35 | |
---|
Sen jälkeen kun kaverille lainaamani Apulannan Plastik-rieska tuli takaisin, kotelo rikkinäisenä ja itse CD sen näköisenä kun sen päällä olisi tanssittu polkkaa ja sitä olisi viritelty rälläkällä, niin en ole lainannut ainuttakaan levyä kenellekään. Eikä minun levyni ole lähtenyt minun kämppäni ulkopuolelle edes mun mukana. Mun olis tarkotus kuunnella niitä levyjä joita olen omalla rahallani hankkinut hieman pidemmänkin ajan kuluttua. Eli ei, en todellakaan lainaa enkä aio lainatakaan levyjäni kenellekään. Ostakoot muut omansa ja tehköön niillä mitä haluavat. Jaapati jaa |
lxi 26.07.2004 15:06:00 | |
---|
Kaverille 4-5 vuotta sitten lainaamani kolme levyä ovat vielä sillä tiellään. Vastavuoroisesti kuusi saman kaverin minulle lainaamaa levyä nököttävät kiltisti minun hyllyssäni odottamassa vaihtokauppaa. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
Tmp 26.07.2004 15:08:12 | |
---|
CD-levyjä lainaan vain tutuille, ja niilläkin varauksella. Protestoikaa ny jos menee liian off-topiciks. Miten teillä on rahojen kanssa. Oletteko te aina velkää vai onko kaikki muut aina velkaa teille? Itselläni on 150€ lainattuna josta pitäis tosin saada 120€ huomenna, mutta koskaan ei voi olla varma. Itse vihaan olla jollekkin velkaa, joten lainaan rahaa korkeintaan muutamaksi päiväksi, jos tiedät että rahaa on 100% varmasti tulossa mutta juuri nyt ei ole. Toisille lainaaminen taas on vähän kuin säästäminen. Takaisin saadut rahat kannattaa muuten laittaa suoraan säästötilille. Nitiä ei kuitenkaan tarvi jos ne saa esim 6kk jälkeen takaisin. PS. On mulla tuon lisäks vielä 10€ "lainassa". Ollut jo vuoden, mutta en usko että tulen saamaan koskaan takaisin. Kyseessä on semmoinen tyyppi että en jaksa olla hänen kanssa tekemisissä. Noh, leffasta lainaten: Vaivaisella kympillä pääsin ärsyttävästä kaverista eroon? "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
tuomittu 26.07.2004 15:10:38 | |
---|
Hyvin usein he eivät tiedä omankaan omaisuutensa perään; ja jos kaveri ei esim. tiedä missä suurin osa hänen omista levyistäänkään on, on melko varmaa että sinunkin levysi häviää johonkin. Yksi tällainen kaveri löytyy, hänelle en ikinä uskaltaisi lainata yhtään mitään. En varmana saisi omaani takaisin. Ainakaan ehjänä. Kerran tyypillä oli kaverini CD lasinalusena. Mahtavaa. En kyllä yleensäkään lainaile levyjäni, olen niistä tarkempi kuin omista vehkeistäni. Jätkähän näyttää ihan apinalta. No, ei se mitään, ota banaani. |
Jalmis 26.07.2004 15:15:15 | |
---|
Minä lainaan levyjäni kyllä pääsääntöisesti kaikille, jotka niitä lainata haluavat. Eipä minulta usein ole puolitutut lainaan mitään pyytänyt. Jos ovat, niin takaisin olen ne saanut. Itsellänikin on paljon lainassa levyjä, jotka ovat olleet hyllyssä lyhyemmän tai pidemmän aikaa. Kyllä varmasti palautuvatkin joskus. Eri asia sitten milloin. Se oli elämäni omituisin joulu. |
GuitarMonster 26.07.2004 16:24:12 | |
---|
En ole koskaan levyjäni kenellekään lainaillut, tosin siitä syystä että kukaan ei ole halunnut. Mutta jos haluaisi, en lainaisi. |
Ossi 26.07.2004 16:42:01 | |
---|
On niin monta vanhaa vinyyliä edelleen omilla teillään, että en juurikaan suostu enää "lainastoksi." Ei myöskään tule ruinattua muilta levyjä. No jaa, taannoin taisin lainata Kiveltä Desmond Dekkerin kokoelman, jonka tosin palautin heti seuraavassa miitissä. Vuoden päästä. "..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?" |
Ola_90 26.07.2004 17:20:19 | |
---|
No kaverille olen seedeelevyjä lainannut joskus, ja hyvinhän ne tuli ajallaan takaisin. Kannattaa olla luotettavia kavereita. "Kyl räkä on vielä ihan hyvää, mut korvavaikku on jo ihan saatanan pahaa." -Kaverini |
L.Ruoska 26.07.2004 17:24:37 | |
---|
Miten teillä on rahojen kanssa. Oletteko te aina velkää vai onko kaikki muut aina velkaa teille? Noh, lainasin maaliskuussa silloselle duunikaverille 25e jotta se sai auton ulos korjaamolta. Eipä ole kuulunu rahoja, vaikka olen välillä piikittäny. En oo enää jaksanu, jos käyn joskus niiden keikalla tai törmään kaupungilla niin täytyy vähä tivata. Toiselle duunikaverille samalta varastolta möin bassonkielet, kympillä koko setti..uuden basson tehdaskielet joita en ollu soittanu yhtää. Ei oo sitä kymppiäkään kuulunu mutta käsittely on sama kun edellisellä tapauksella, en jaksa soitella enää kun luvataan ja luvataan. Tollasia pikkurahoja vielä, eikä aikuiset äijät pysty maksaan kun kaikki menee viinaan. Edellisessä bändissä sama juttu, jätkillä ei muka ikinä "oo nyt euroakaan, oikeesti!" kun pitäis saada rahaa bändin nettisivujen laskuun (7e per lärvi, kuukaudessa!!) mutta joka viikonloppu oli aina sitä "ai että mä olin kännissä"-juttua. Joka viikonloppuko joku tarjoaa? #€$#&taa ihmiset jotka ei maksa velkojaan. Vaikka olenpa itekin muijalle 30e velkaa, mutta maksan sentää heti kun taas tulee liksa ;-) Levyjen lainailusta, lainaan kyllä esim. duuni/bändikavereille koska niitä näkee lähes joka päivä niin voi tivata jos ei kuulu takas. Muille harvemmin lainaan..kuka nyt oikeasti lainaa levyjä nykyään kun kaiken saa MP3sinakin. |
kivi 26.07.2004 17:26:15 | |
---|
On niin monta vanhaa vinyyliä edelleen omilla teillään, että en juurikaan suostu enää "lainastoksi." Ei myöskään tule ruinattua muilta levyjä. No jaa, taannoin taisin lainata Kiveltä Desmond Dekkerin kokoelman, jonka tosin palautin heti seuraavassa miitissä. Vuoden päästä. Sama tilanne. Joitakin kavereita on, joille lainaan levyjä, mutta yhden kerrallaan, ja heti seuraavalla tapaamisella takaisin. Eikö se Dekker yli vuotta viipynyt? No, se oli nopeampi laina kuin olin varautunut. Tosin mullakin on hyllyssä muutama kirja, jotka palauttaisin heti kun tietäisin omistajan nimen tai edes nykyisen asuinkaupungin, ovat joskus sattuneet matkaan bileissä tms. illanistujaisissa, kun olen tapani mukaan mennyt heti nurkkaan lukemaan kyläpaikan hyllyä läpi, ja sitten on jäänyt hyvä kirja kesken, ja palautus on sovittu periaatteella "kyllähän me nähdään"... |
Mika Antero 26.07.2004 18:51:53 | |
---|
Meiksi kun tekee tuota lainaushommaa työkseen, niin siviilissä haluan tehdä jotain ihan muuta. Kyllähän sitä tuntee itsensä välillä aika itsekkääksi paskiaiseksi, kun en kirjojani ja levyjäni halua lainata -ja kirjojen suhteen teenkin joskus poikkeuksia lähinnä sukulaisten ja etenkin lapsi-ikäisten sukulaisten kohdalla- mutta kun olen suurella vaivalla ja rahalla saanut hankittua suht mukavan kokoelman molempia hyödykkeitä, niin haluan niiden myös olevan itseni ja perheeni käytössä koko ajan. Olen minä muuten ihan mukava ihminen toisinaan. Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. |
Necromuru 26.07.2004 18:56:06 | |
---|
Luotettaville kavereille lainailen aika huoletta. Itse tosin taidan olla aika musta aukko. En nimittäin koskaan unohda palauttaa lainaamiani levyjä etc. G3. 18.6.
Tuli, meni ja tilutti mennessään. |
ganesha 26.07.2004 20:24:15 | |
---|
toisinaan tekisi mieli lainata erään ystäväni tyttöystävää...:D "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |