saturnzreturn 24.07.2004 18:02:49 (muokattu 24.07.2004 18:05:00) | |
---|
okei, tapahtui ehkä noin 6-7 vuotta sitten: olimme kaverini kanssa osallistuneet musiikkileirille, jossa tarkoituksena oli opiskella musiikin teoriaa ja käytäntöä. hengasimme kellarikerroksen bänsikämpässä (odotimme vuoroamme) ja kuuntelimme kun hevimiehet luukuttivat slayeriä aivan saa****n lujalla. meteli ei ollut ahdistavaa, mutta muistan miettineeni ettei taida kavereilla olla lääkitys kohdallaan jos soittavat sen kokoisessa kämpässä aina niin lujaa. korvatulppia meillä ei siis ollut. muistaakseni niitä ei siellä kukaan jakanutkaan, vaan ainoastaan niillä jotka olivat ottaneet ne kotoaan mukaan, pitivät niitä yhtäkkiä vasen korvani ikään kuin "pamahti auki". kaikki äänet säröytyivät ja ikään kuin kuulin kaiken 10-kertaisella volyymillä. ryntäsin ulos kämpästä korvastani kiinni pidellen ja olin melkein varma että se vuotaa verta. muistan että kaverini tuli perässä ja puhui minulle jotain ja kuulin hänen äänensäkin säröytyneenä ja kovaa se puhe tuli myös korviini olin aivan varma että se korva meni siinä, mutta yllätyksekseni korva oli "ennallaan" seuraavana aamuna. no unohdin koko jutun. nykyään olen huomannut mm. seuraavia oireita. ensinnäkin vasemmassa korvassani on helvetin paljon huonompi kuulo kuin oikeassa. sen huomaa mm. jos puhun puhelimeen ja vaihdan luurin toiselta korvalta toiselle. huomaan myös usein kääntäväni oikean korvan kohti ihmistä joka minulle puhuu. toinen oire on hieman kummallisempi. vasen korvani säröytyy kuunnellessani bändejä livenä. bändin tarvii ensinnäkin soittaa tosi lujaa, että ääni säröytyisi. se on sellaista outoa särinää. aivan kuin joku ravistelisi lasimurskaa muovipussissa jossain kaukana. mutta kummallisinta on se että koko homma ei vaivaa minua yhtään ellen keskity säröytymiseen. jos ajattelen ja rupean kuuntelemaan sitä särinää, niin ikäänkuin se alkaisi lisääntyä ja kuulua kovempaa. tällöin myös ahdistun ja haluan välittömästi pois keikka-alueelta. jotenkin pelkään korvani menevän aivan kokonaan paskaksi. kädellä korvan peittäminen ei auta, sillä se vaimentaa kaiken ulkopuolisen hälinän, mutta särinä jatkuu aivan samanlaisena. tinnitusta minulla ei ole kummassakaan korvassa. mutta onko kellään muulla vastaavanlaista juttua käynyt? tai tietääkö kukaan mikä sieltä on mennyt paskaksi, kun en ole muista kuulovaurioista oikein kuulutkaan, paitsi tinnituksesta ja kuulon heikentymisestä. my wallet's fat and so is my head |
doolittle 24.07.2004 18:13:14 (muokattu 24.07.2004 18:14:05) | |
---|
Huh huh...ikävä juttu. En tosin yhtään käsitä mikä voisi olla vikana. Doctor man helps you, uskoisin että tapahtumalla on kuitnekin yhteys näihin oireisiisi. Tämä saa kyllä itsenikin suojelemaan korvia entistä tehokkaammin. EDIT: Resonanssihäiriö..? "Sex without love is a good ride worth trying / But love without sex is second only to dying" -Glue- |
GuitarMonster 24.07.2004 18:19:56 | |
---|
Otan osaa. Tästä lähin taidankin pitää aina korvatulppia :P |
lxi 24.07.2004 18:53:15 | |
---|
Olen kokenut samantapaisia oireita joskus hetkellisesti. En osaa sanoa mistä on kyse, tärykalvo saattaa olla vaurioitunut tai korvassa saattaa vaikka olla jotain ylimääräistä. Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärillä tarkistuttamassa kuuloelimet. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
JCM 24.07.2004 18:57:24 | |
---|
Tyly juttu. Jatkossa on syytä suojata korvat hyvin, se ei nimittäin taida tuosta enää parantua, menee vain pahemmaksi. Otan osaa. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Ola_90 24.07.2004 19:13:12 | |
---|
Nämä on ilkeitä... Otan osaa kanssa. Mullakin joskus pieniä hieman samantapaisia oireita ollut, mutta ne on mennyt ohitse. En oikein välittäisi menettää kuuloa nuorena joten tuommoisessa tilanteessa minä kyllä laittasin ainakin kädet korville vaikkei korvatulppia olisikaan. "Kyl räkä on vielä ihan hyvää, mut korvavaikku on jo ihan saatanan pahaa." -Kaverini |
Stain 24.07.2004 19:57:54 (muokattu 24.07.2004 19:58:05) | |
---|
Hui! Korvieni on tapana mennä lukkoon. Sama homma melkein aina treenien jälkeen, vaikka käytän korvatulppia. Kannattaa muuten käydä lääkärissä näyttämässä sitä korvaasi niin selviäisi varmaankin mikä siellä on. Time is never time at all
you can never ever leave
without leaving a piece of youth |
Moratoria 24.07.2004 20:06:30 | |
---|
Aika hurja, ja ikävä juttu. |
kivi 24.07.2004 22:17:42 | |
---|
tinnitusta minulla ei ole kummassakaan korvassa. mutta onko kellään muulla vastaavanlaista juttua käynyt? Edesmenneellä soittajakaverillani oli samat oireet, ja ne pahenivat niin, että monina päivinä kaikki musiikin kuuntelu muuttui mahdottomaksi. Kaveri valitti, että "oli kuin fuzzit korvissa, ja molemmat hiukan eri vireessä". Se oli kova pala sinfoniaorkesteripohjalta lähteneelle pitkän linjan soittajalle ja fanaattiselle musiikinystävälle, ja osaltaan varmasti syynä pitkiin masennuskausiin. Työkyvyttömyydestä tietysti puhumattakaan. |
Bloso 24.07.2004 22:45:22 | |
---|
Joskus 90-luvun alussa jaksoin soitella vielä bändeissä, joten tuli reenattua jossain bunkkerissa sen hetkisen bändin kanssa. Mulla oli silloin joku alitehoinen vahvistin joka ei oikein kuulunut rumpujen yli, joten yritin saada siitä kaiken irti ja olla mahdollisimman lähellä sitä, jotta kuulisin oman soittoni. Vahvistin oli vasemmalla puolella ja puoli vuotta luukutettua sitä täysillä huomasin että vasen korva alkoi suhista ja vinkua nukkumaan mennessä. En tietenkään käyttänyt mitään kuulosuojausta, nuori kova kitaristi kun olin. No nyt en oo soittanut vuosiin enää missään bändissä, joten kuulo on vielä melko hyvin tallella. Vasen korva tosin ei koskaan palautunut ihan ennalleen. Suhina ja tinnitus loppui, mutta keikoilla tai festareilla käydessä se alkaa muistuttaa itsestään. Alkaa korvaan koskea ja älytön suhina alkaa. Toisaalta sitä on yleensä niin plekseissä että sitä osaa edes keikoilla varoa. |
S@mi 24.07.2004 22:50:59 | |
---|
Suhina ja tinnitus loppui, mutta keikoilla tai festareilla käydessä se alkaa muistuttaa itsestään. Alkaa korvaan koskea ja älytön suhina alkaa. Toisaalta sitä on yleensä niin plekseissä että sitä osaa edes keikoilla varoa. Tämän takia pidän jatkuvasti keikoilla ja festareilla AINA tulppia.Kerran kun on aamulla herännyt ja kuulosta ylä-äänet hävinneet niin alkaa ihan mielellään noita tulppia pitämään. Musaa ja kitaratricksejä: www.samianttila.tk |
Beowulf 24.07.2004 23:21:52 | |
---|
Vähän samanlaista äänen säröytymistä on havaittu myös täälläpäin silloin tällöin. Nyt ei tosin ole pitkään aikaan ollut oireita. Pientä tinnitusta olen myös havainnut mutta ei vielä onneksi mitenkään häiritsevää. Vasemmassa korvassa todettiin intin lopputarkastuksessa olevan kuulonalenema. Tosin sen tiesin itsekin jo aiemmin joten yllätyksenä tieto ei tullut. Nuoruusaikoijen hölmöilyistä saa maksaa vanhempana... I´ve been locked in a cage, created by myself... |
vantage 26.07.2004 11:32:27 | |
---|
Todella ärsyttävä kun keikallakin vaivaa... "Kaikki on allright ainakin minulla. En tiedä, onko muilla." -M Nykänen
IHKK #5 |
saturnzreturn 26.07.2004 11:41:17 (muokattu 26.07.2004 11:41:46) | |
---|
en ole kyllä jaksanut ottaa tuota juttua kovin raskaasti, vaikka ehkä pitäisi. en kuitenkaan jaksa ymmärtää tuota vikaa kun oikeastaan keikalla käydessäkään se itse ääniaaltosignaali ei varsinaisesti aiheuta tuota särinää kun signaalia pystyy kuitenkin vaimentamaan peittämällä korvakäytävän, eikä tämä siis auta. ajattelin, että tässä voisi vaikka lääkärissä käydäkin, kun vielä kuukauden verran sivaria jäljellä ja sivari/intti maksaa tuon lääkärikäynnin my wallet's fat and so is my head |
Edesmenneellä soittajakaverillani oli samat oireet, ja ne pahenivat niin, että monina päivinä kaikki musiikin kuuntelu muuttui mahdottomaksi. Kaveri valitti, että "oli kuin fuzzit korvissa, ja molemmat hiukan eri vireessä". Se oli kova pala sinfoniaorkesteripohjalta lähteneelle pitkän linjan soittajalle ja fanaattiselle musiikinystävälle, ja osaltaan varmasti syynä pitkiin masennuskausiin. Työkyvyttömyydestä tietysti puhumattakaan. tämä vaikuttaa jo suoranaiselta pelottelulta..prkl kylmät väreethän tässä jo... my wallet's fat and so is my head |
Moratoria 26.07.2004 11:57:37 (muokattu 26.07.2004 11:58:38) | |
---|
en kuitenkaan jaksa ymmärtää tuota vikaa kun oikeastaan keikalla käydessäkään se itse ääniaaltosignaali ei varsinaisesti aiheuta tuota särinää kun signaalia pystyy kuitenkin vaimentamaan peittämällä korvakäytävän, eikä tämä siis auta. Väittämättä mitenkään, että olisit hullu, mutta se saattaa olla psyykkistä toi sun särinäs. Ei kaikki vaivat oo fyysisiä. |
Rattata 26.07.2004 12:06:37 (muokattu 26.07.2004 12:28:45) | |
---|
Onkos kokemuksia noista korvatulpista? Festareille, bileisiin ja reeneihin. Semmoset ettei "puuroudu" soundi. Ajattelin vaan kun lukee näitä juttuja niin olis varmaan ihan fiksua hankkia jonkinmoiset. "Take seven aspirins and call me in the morning" |
madu 26.07.2004 12:23:40 | |
---|
Kuulon kanssa ei kannata kyllä pelleillä. Mulla alkoi viime viikolla oikea korva tinnittämään nyt on onneksi jo hellittänyt (korva soi enää minimaalisen vähän). Oikea korva on nyt herkkä kaikille koville äänille ja epämukavalta tuntuu jos esim. auton ovi kolahtaa kovaa kiinni. Mistään erityisestä tilanteesta tuo ei tapahtunut sillä en ole kahteen viikkoon ollut minkäänlaisissa tilanteissa joissa korvani olisi voinut "vaurioitua". Lääkäri sanoi, että pitkäaikainen altistuminen kovalle metelille on luultavimmin aiheuttanut ko. ongelman. Se mikä hommasta tekee oudon on se seikka, että olen aina pitänyt treeneissä tulppia ja vain silloin tällöin keikoilla laskenut toisesta tulppaa vähän löysemmälle, että kuulee stemmalauluissa paremmin oman äänen (kiitos sille, että monitorit ei aina toimi). Nyt hankin vielä nuo Elacinit ja aion vieläkin vakavammin suhtautua kuuloni suojaamiseen. Live keikoillakin olen tulppia aina pitänyt ja aioin myös vastaisuudessakin pitää. Hyviin korvatulppiin kannattaa satsata se 150-200€. Jos kerran uhraa soittokamoihin tuhansia euroja niin miksei sitten muotovalettuihin tulppiin jolloin voi nauttia paremmasta soundista kalliista laitteista ja pitää kuulonsakin kondiksessa. Uskon, että kukaan ei halua tinnituksesta yökaveria, nimittäin voin kertoa että se tekee hulluksi. |
Nimismies 26.07.2004 12:32:09 | |
---|
Huh, mikä juttu. Pistää kyllä miettimään kuulon suojaamisen puolesta. Itsellänikin on tinnitus, mutta ei mitään tuon kaltaista. Kaikista eniten ottaa kuitenkin pannuun, että mua ja Turboa sanotaan häiriköiksi. Mielestäni häirikkö on sellanen floodaaja, jolla ei ole mitään asiaa ja ainut missio on häiritä muiden keskustelua. - Mahe |
Kitaravirtuaali 26.07.2004 12:37:15 | |
---|
Uskon, että kukaan ei halua tinnituksesta yökaveria, nimittäin voin kertoa että se tekee hulluksi. Ei se tinnitus, vaan se vitutus mikä siitä seuraa. Voin sanoa että kyrsi kympillä kerran Myötätuulirockin jälkeen, kun tuli kuunneltua tulpitta Viikate ja Sonata. Järjetön piippaus korvissa sitten yöllä, ja vielä järjettömämpi ketutus omasta tyhmyydestä. Tulpathan olivat olleet taskussa, mutta "ei ne nyt niin lujaa soita". Onneksi ääni häipyi parin päivän jälkeen, pieni piippaus on jäljellä joka tuskin koskaan lähtee pois, mutta eipä se enää häiritse, muistuttaa vaan että pitää aina keikoilla tulppia. |