Aihe: Syntiä vai soundia?
1
Groovi
24.07.2004 03:18:05
Onko triggaaminen jees-homma, vai pitääkö akustisesti loihtia kunnon soundit studioon tai keikalle? Meinaan kun itse olen sitä koulukuntaa että toi triggaaminen on niille jotka ei osaa virittää omia vehkeitään. Huonossa keikkapaikka-akustiikassa menee toi sämplesoundi, mutta kyllä studiossa otetaan soundit suoraan mikillä kannusta. vai otatteko? =)
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
Outkast
24.07.2004 09:23:59
Tee kuten itse haluat äläkä kuuntele muita.
Alpha
24.07.2004 12:52:20 (muokattu 24.07.2004 12:52:55)
Meinaan kun itse olen sitä koulukuntaa että toi triggaaminen on niille jotka ei osaa virittää omia vehkeitään.

...ja Sonorit on niille jotka ei...:o)

Itte joskus muutamia vuosia sitten ympäri pohjois-suomea kiertäneenä en oo koskaan mikittäny kannuja...tuli soitettua pubeissa, ravintoloissa ja lavoilla...

Hyvin virittämällä sai isoista Rockstareista väännettyä sellaset soundit ja botnet, että...

Mutta jos sitä rahaa alkaa tulemaan(pääsee töihin), niin mikä jottei minultakin mikit löytyisi...triggereitä hiukan karsastan...
fifehole
24.07.2004 14:03:39 (muokattu 24.07.2004 14:04:31)

Meinaan kun itse olen sitä koulukuntaa että toi triggaaminen on niille jotka ei osaa virittää omia vehkeitään.

Triggereitä voi käyttää myös säästääkseen mikkikanavia, tilaa ja mikkejä, eli pöntöt saa mahtumaan vaikka yhteen kanavaan. Kätevät kapistukset myös jos rumpali soittaa helvetin lujaa, tällöin voi käyttää triggerikalvoja jolloin pieniä hiljaisia symbaaleja käyttäen rumpujen yleisvolan saa mahdollisimman pieneksi. Hyvää akustista rumpujen ääntä ei mielestäni voita mikään, mutta Triggerit on ihan OK apuväline.Itse käytin joskus pienissä keikkapaikoissa minisettiä mutta triggaamalla sain ison soundin. Aina ei pidä ajatella itsepäisesti että vanhakeino on parempi kuin pussillinen uusia.
Head for an eye
Timi
24.07.2004 15:12:28
Mulla on trigattu jo vuosia basari ikivanhalla d-drumsin sydeemillä jossa oli säätoinä kaksi nappulaa ylös tai alas tai eri lailla.mikkeinä mitä ihmeelisempiä virityksiä mm.saaralta ostettu KAT tdk1 jota en löydä uutta enään mistää,se on sellainan kynnen kokoinen vihreä läpyskä josta roikkuu johdon pätkä.Mikäli joku tietää siitä jotain,niin kertokaa ihmeessä,tai joku vastaava tsydeemi.en haluais turhaa maksaa maltaita jostai hienoista "punaisista"
Nykyään mulla on Alesiksen nelonen ja olis mahdollisuus trigata tomitkin,mutta Läpyskät puuttuu.
Bändin jätkät ovat kanssa sitä mieltä että miten ollaan pärjätty ennen noita vermeitä.
Kun rapsuttaa jossain Torpalla pyöreessä salissa,on turha tarjota komeasti soivaa basaria.
D-Drums on vanhuuden levossa tallissa,toki luovun kohtuullista korvausta vastaan.Siinä on snare ja kick
Paas
24.07.2004 17:40:54
Minä en kyllä katso kieroon niitä jotka triggaa rumpunsa. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse en kuitenkaan oikein välitä niistä. Tuossa meikäläisen hevander-napsutuksessa ainoastaan basari on sellainen rumpu jonka mielestäni voi tarvittaessa trigata. Siis silloin kun temmot nousevat sen verran että basari saattaa "puuroutua".
Tomeista ja virvelistä katoaa mielestäni se herkkyys. Kyllähän niissä on sitä säätövaraa ja dynamiikkaa(ainakin paremmissa vermeissä) mutta kyllä se on sellaista pirunmoista säätöä ja vääntöä jos haluaa kaikki kohdalleen.

Kyllähän triggeröinti tietenkin luo enemmän mahdollisuuksia soundien suhteen. Jos esim. on tarvetta/halua vekslailla soundeja biisistä toiseen.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
tthei
24.07.2004 22:16:44

Itse en ole triggausta koskaan koittanu/päässyt koittamaan. Enkä siitä pahemmin tiedä, eli voisiko joku vähän valistaa minulle eli miten nämä käytännössä toimii? Tekeekö ne rummuista periaatteessa "sähkörummut", eli soundin voi itse valita, jne?
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Paas
24.07.2004 22:25:26 (muokattu 24.07.2004 22:27:50)
Itse en ole triggausta koskaan koittanu/päässyt koittamaan. Enkä siitä pahemmin tiedä, eli voisiko joku vähän valistaa minulle eli miten nämä käytännössä toimii? Tekeekö ne rummuista periaatteessa "sähkörummut", eli soundin voi itse valita, jne?

Kun lyöt rumpua triggeri(joka on rummun vanteessa kiinni ja koskettaa kalvon pintaa) rekisteröi iskun ja lähettää signaalin johtoa pitkin moduuliin joka käsittelee tämän "viestin" ja muuttaa sen ääneksi. Moduulista sitten valitaan ne halutut soundit joita käytetään.

Edit: niin, ja voihan rumpu samaan aikaan myös olla mikitettynä ihan tavallisella mikillä. Tällöin voidaan saavuttaa haluttu soundi sekoittamalla sitä "aitoa" soundia sekä sample soundia.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
-Reaper-
26.07.2004 12:27:54
Kyllä sitä mun mielestä ainakin puuroutumisen estämiseksi voi käyttää basarissa ja toki muissakin rummuissa jos on oikein tykki rumpali.

Ja kyllä kai sitä soundien parantamisekski voi käyttää tietyissä tilanteissa...
Rock´N´Roll!!
Jaakko Hyvärinen
26.07.2004 13:44:16
Triggerit on oikeen passelit jos käyttää kahta basaria..
Saundaa nääs sitten basarit samalta siis...
Itku pitkästä ilosta, Pieru paskan jauhannasta
Alpha
26.07.2004 13:46:06
Triggerit on oikeen passelit jos käyttää kahta basaria..
Saundaa nääs sitten basarit samalta siis...

Viritystä, viritystä ja viritystä...
Pacifig
26.07.2004 14:28:26

Tosimies virittää!! mutta kaikkiin biiseihin ei samanlainen soundi kelpaa (esim. studiossa). Itse menisin normilla setillä vaikka sitten dempaten niin pitkälle kun pystyy, mutta hädän tullessa kaivaisin triggerin esiin.
HCW
26.07.2004 20:21:52 (muokattu 27.07.2004 14:26:46)
Tilanteen mukaan.

Itse en ymmärrä sitä puritanismia mikä liittyy teknologiaan. Mun mielestä on arkipäivää rumpalille että osaa kikkailla trigggerien,samplereiden etc.kanssa.Siitä on myös etua että tietää ja osaa juttuja liittyen noihin vehkeisiin.Yhtälailla pitää sitä muidenkin soittajien osata ruuvata monenlaista vehjettä.

Myöskään triggerien käyttö ei ole epäpätevän rumpalin merkki. Triggerien kanssa soittaessa pitää olla tarkka. Myöskin keikoilla triggerin käyttäö on suotavaa koska sillä säästetään paljon aikaa, mikäli on tarve virittää (festarit jne.on hyviä esimerkkejä kun aikaa kamojen laittoon ei ole paljoa)

Itse en triggaa koska siihen ei ole tarvetta tämän hetkisissä produktioissa. Mutta esim. nauhotuksessa on jees käyttää puolet ja puolet sitä saundia (akustinen ja triggeri saundi). Luonnollisuus ja hyvä maku on tietenkin se juttu mikä pitää muistaa tekniikkaa käyttäessä.

Mutta lyhyesti sanottuna: Kaikelle pitää antaa tilaa ja mahdollisuus.Tekniikka ei saa olla itsetarkoitus vaan pelit ja vehkeet auttaa tekemään sitä duunia.

Edit:typo
Tyylitajun lisäksi tärkeintä musiikissa on: "Playin' on ten"
lkx
27.07.2004 03:22:12

Triggereistä on kokemusta vain studiokäytössä, kahdesta sessiosta. Omalla kohdallani juttu meni niin että triggereitä käytettiin lähinnä buustaamaan rumpujen omaa soundia. Eli alkuperäistä narulle ajettua ääntä ei lyöty lyttyyn, vaan sitä miksattiin moduulista etsityllä sopivalla soundilla.

Molemmat sessiot olivat oman bändin, joka soittaa rankempaa tavaraa. Niinpä triggereillä saatiin lisää sitä tarvittavaa jytkyä. Kotisivuiltamme voi käydä kuuntelemassa näytteitä, jos kiinnostaa: http://www.helionprog.com Uuteen levyyn olen tyytyväisempi, koska pääsin vaikuttamaan soundeihin enemmän.

Triggerit ovat varmaan hyvä apu siihenkin, jos ei osaa virittää. Omalla kohdallani sitä ongelmaa ei ole ollut. :) Toisiin musiikkityyleihin triggerit kuuluvat ehkä jopa olennaisena osana. Niinkuin rumpusoundit muutenkin, on triggereiden käyttö todellakin mielipideasia ja hyvin henkilökohtainen ratkaisu. Ei sillä mielestäni todellakaan esimerkiksi paremmuutta ratkota..
There is no spoon...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)