Aihe: Muusikoiden.net vs. Imperiumi
1 2 3
Valokaari
24.07.2004 12:46:46 (muokattu 24.07.2004 12:48:57)

Ihan ensiksi: jos tämä alkaa mennä ihan selkeästi haistatteluosastolle (”inperiumi on p**seestä ööööö”) niin minun puolestani koko tämän topicin voi poistaa.
Toiseksi: tarkoituksenani ei ole aloittaa mitään foorumien välistä sotaa, vaan vertailla kahta erilaista musiikkiin keskittyvää keskustelufoorumia. Toivon että aikuiset ihmiset (pysy vaan teinix-ääliö himassas) kykenevät keskustelemaan asiallisesti varsinkin kun riitelyyn ei ole mitään todellista aihetta – tosin ei olisi ensimmäinen kerta kun ihmiset haluavat oikein porukalla ilmaista älynlahjojensa köyhyyttä…

Homma selvä? Hienoa. Aletaan.
Elikkä, Suomessa on tietääkseni kaksi suurempaa musiikkifoorumia, Muusikoiden.net sekä metalliin keskittyvä Imperiumin messulauta. Tokihan on kaikenlaisia pienempiä, usein jollekin tietylle bändille tai tyylisuunnalle keskittyviä foorumeita lisäksi, mutta jospa nyt keskitymme näihin kahteen.

Jotkut tietääkseni lukevat sekä m.nettiä että Imperiumia. Itse olen keskittynyt m.nettiin, tosin silloin tällöin tulee Imperiuminkin juttuja luettua, varsinkin Kaaoksella on toisinaan ihan mielenkiintoisia keskusteluja.
Sen olen ollut panevinani merkille, että Imperiumilla jotkut eivät oikein pidä m.netistä.
Niinpä tekisi mieleni nyt vähäsen vertailla näitä kahta foorumia ja pohtia että mistä moinen johtuu, kun ei muutakaan tekemistä ole.

Nämä ovat nyt siis pelkästään omia mielipiteitäni, joihin minulla on oikeus, aivan kuin minulla on vaikkapa oikeus olla pitämättä aurajuustosta ja kertoa se julkisesti. (Pakko olla hieman ylivarovainen, olen sen verran nähnyt nettiriitelyjä jo valmiiksi etten itse halua aiheuttaa sellaista.)

Imperiumin hyviä puolia:
+ Ajankohtaista informaatiota metallimaailman tapahtumista.
+ Jotkut heistä ovat hyviä kirjoittajia, joiden tekstejä lukee mielellään.
+ Toisinaan hyvinkin mielenkiintoisia keskustelunaiheita.
+ Vammailijat ja muut trollaajat on onnistuttu pitämään kurissa ja nuhteessa.

Negatiivisia puolia:
- Keskittyy lähinnä metallimusiikkiin (ylläri) ja sen lieveilmiöihin.
- Joillakin kirjoittajilla tuntuu olevan tärkeimpänä pointtinaan todistaa muille kuinka ”true evil” oikein onkaan.

Lisäksi heillä on käytäntönä heivata kuukauden koskemattomana maanneet keskustelut roskiin, mutta tätä on vaikea laittaa suoraan plussien tai miinusten kategoriaan.
On ihan hyvä että kaikenlaiset ajankohtaisuuksiin liittyvät topicit poistetaan, mutta on joitakin tiettyjä ikuisuusaiheita, joihin ehkä palataan toisinaan. Mikäli kuitenkin perustetaan uusi topic vanhasta aiheesta niin voi olla että palstan vakiohahmot eivät jaksa vaivautumaan vastaamaan siihen (”mä vastasin tollaseen jo kolme vuotta sitten, ei jaksa”) ja näin voi moni ihan hyväkin kommentti jäädä antamatta.

Sitten Muusikoiden.net:
+ Keskustelunaiheita laidasta laitaan. Vaikket voisi sietää metallia niin silti täällä on monia mielenkiintoisia aihealueita.
+ Tietyt mestarikirjoittajat, joiden takia aika pitkälti täällä luuhaankin. Mainitaan nyt nimeltä vaikkapa Sormunen, Kivi ja Roadari, joiden alapuolella tulen kirjoittajana pysymään nyt ja ikuisesti, salaa haaveillen että voi kunpa joskus kehittyisin yhtä hyväksi. Toivottavasti tämä nyt kuitenkaan ei mene herroilla hattuun…
+ Varsinaisia häirikköjä näkee täälläkin suhteellisen harvoin, ainakin jos vertaa Jippiin musiikki”keskusteluihin”.
+ Tyhjänpäiväisille jaaritteluille on omat kategoriansa ja esimerkiksi suosikkipalstani Bänditoiminta ja Muut soittimet ovat säilyneet kiitettävän asiallisina.

Miinukset:
- Joillakin kirjoittajilla tuntuu olevan hieman liian suuri vietti ”hohotteluun” tai muuhun vastaavaan joutavanpäiväisyyksien kirjoitteluun.
- Metallikeskustelut verrattuna Imperiumiin ovat aika lapsenkengissään, vaikka se palsta hiljattain uusiksi laitettiinkin.
- Asiallista keskustelua syntyy toisinaan, toisinaan taas se sammuu kaikenlaisen ”hohottelun” alle.

Tuossapa nyt alkuun joitakin. Varmasti jotakin tärkeää unohtui, mutta laitetaan lisää kun mieleen tulee.

Sitten lopuksi: laitoin tämän Yleistä –palstalle siksi että nekin Imperiumilaiset, jotka eivät ole rekisteröityneet tänne voivat seurata tätä. Paskan puhumisesta selän takana ei varmasti kukaan pidä?
Sekä sitten lopuksi pyytäisin kuuluisan Jonkun Muun vinkkaamaan tästä myös Imperiumille, vaikka linkin muodossa. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä millaisia kommentteja heillä onkaan meistä.
Toivotaan että foorumeiden välinen vuorovaikutus pysyy asiallisena, vaikkemme voisikaan toisiamme sietää.
Rok rok.
Härski
24.07.2004 13:16:33
Tohon vikaan, että täällä Metalli keskustelu on perseestä, johtuu täysin sen palstan käyttäjistä. En laskisi sitä miinukseksi. Hevarithan on pellejä muutenkin, mitä sitä voisi muutakaan odottaa? HOho.
Unworthy Knight
24.07.2004 13:26:31 (muokattu 24.07.2004 13:31:03)
Kyse on minusta Todella erilaisilta foorumeista, joiden
toimintatavat ovat paljolti toisistaan eroavia.
Imperiumissa on käytössä selkeä pyramidirakenne(modet näkyy, kirjoitusten määrä ja sitä rataa) siinä missä M.netissä on tiedossa vain johto.
Imperiumi on kohdistunut todellakin vain yhteen musiikin haaraan ja sen ilmiöihin, tämä myös tarkoittaa että ihmisten ajatuksissa on enemmän yhtenäisyyksiä. Kun taas M.net omaa laidasta laitaan porukkaa eri musiikin saroilta, joskus ollaan jopa siinä tilanteessa että ei hyväksytä toisen käsitystä musiikista musiikiksi.
Eri palsta eroavat jo M.netin sisäisesti toisistaan luonteeltaan melkoisesti. Joten yhtenäisen kuvan muodostaminen on melkoista arvuuttelua.

Nämä tekijät tekevät jo paikoista merkittävästi erilaisia sen takia niiden vertailussa ei ole minusta mitään suurempaa mielenkiintoa.

Molemmat ovat päteviä tarkoitukseensa, itse en henkilökohtaisesti pidä Imperiumin ilmapiiristä, ei sillä etteikö M.neti meteli osaston menoa voisi edelleen parantaa...

Mutta ne hymiöt.

Jos Foorumit itsessään unohdetaan niin Imperiumi on minun lepisivustojani. Hyviä haastateluaja videoita ja sitä rataa.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3
Lord of the strings
24.07.2004 15:43:38
Ja tämähän on nimenomaan MUUSIKOIDEN.net, eli foorumi hemmoille, jotka tekevät musiikkia.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| "Eihän tässä lasissa oo pohjaa" -Mutsi Slide-putkesta.
Lego
24.07.2004 15:56:17
Mutta pääsääntöisesti tämä on tarkoitettu musiikin tekijöille, muistelisin että siksi noita genreosastoja piilotettiin rekisteröimättömiltä käyttäjiltä ettei tänne eksyisi hirveästi pelkkiä musiikin kuuntelijoita. Korjatkaa jos olen väärässä.
Jaapati jaa
Safaweb
24.07.2004 16:37:12
Ja tämähän on nimenomaan MUUSIKOIDEN.net, eli foorumi hemmoille, jotka tekevät musiikkia.

Joo, minustakin asia on näin. Yleensähän ne ihmiset, jotka itke tekevät musiikkia, kuuntelevat myös monia muitakin genrejä, kuin millä itse vaikuttavat. Siksi tämä m.net onkin loistava paikka juuri muusikoille.
Kamakaavio (inspired by Fortune, Askomiko & Jaristoteles)
Jami
24.07.2004 20:49:33

Mikä imperium? en oo ikää kuullukkaan. Verratakko pitäis tähän Mnetiin. No verrataan kun pääsen imperiumin sivuille. Kunhan joku kertois että missä tämä imperium on.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Aerodactev
24.07.2004 20:50:14
Mikä imperium? en oo ikää kuullukkaan. Verratakko pitäis tähän Mnetiin. No verrataan kun pääsen imperiumin sivuille. Kunhan joku kertois että missä tämä imperium on.

http://www.imperiumi.net
Long = progressive = good
DJKaaos
24.07.2004 21:13:04
Imperiumi

Negatiivisia puolia:
- Keskittyy lähinnä metallimusiikkiin (ylläri) ja sen lieveilmiöihin.

Mikäs helvetin miinus se tämä on jos kyse on metallimusiikin foorumista, mikäli siis oikein ymmärsin? Näkisit ilmeisesti, että erään rautalankafooruminkin miinuspuolia on se kun siellä puhutaan vain rautalangasta?

Sitten Muusikoiden.net:

Miinukset:
- Metallikeskustelut verrattuna Imperiumiin ovat aika lapsenkengissään, vaikka se palsta hiljattain uusiksi laitettiinkin.

Johtuu täysin käyttäjistä jos eivät saa kunnollista keskustelua aikaan.
Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.
apuri
24.07.2004 21:42:42
Sen olen ollut panevinani merkille, että Imperiumilla jotkut eivät oikein pidä m.netistä.

Vammailijat ja muut trollaajat on onnistuttu pitämään kurissa ja nuhteessa.

Keskittyy lähinnä metallimusiikkiin (ylläri) ja sen lieveilmiöihin

Imperiumissa moderointi toimii ja urpot ja idiootit siivotaan nollatoleranssilla ulos. Niin pitäisi olla muusikoiden.netissäkin.

Kukaan ei pidä urpoista ja se näkyy sitten siinä ettei tätä lautaa oteta vakavasti liiallisen trolliprosentin takia.

Imperiumi on metallimusiikkifoorumi ja sillä selvä, miten se voi olla miinus? Muusta musiikista kiinnostuneet voivat sitten suunnistaa muualle. Netissä kyllä riittää sivuja vaikka kuinka paljon.
KTR
24.07.2004 21:48:13
Imperiumissa moderointi toimii ja urpot ja idiootit siivotaan nollatoleranssilla ulos. Niin pitäisi olla muusikoiden.netissäkin.

Täällä on vaan tämä meno vähän erilaista. Vaikea sanoa, missä menee asiallisen ja vammailun raja. Tosin minun puolestani kaikki yhden sanan kommentit ja vastaavat voitaisiin kieltää. Täällä on liikaa alueita ja aiheita, että tiukkaan moderointiin pystyttäisiin.
Ehkä asiallisemman linjan aikaansaamiseksi pitäisi poistaa turhuus- ja vitsipalstat.
Myös forumin karu ulkoasu antaa hiukan "halvan" kuvan näin päällepäin tästä paikasta.

Nämä olivat vain sekalaisia ajatuksia, joita tuli päähän nyt.
Safaweb
24.07.2004 21:53:43
Myös forumin karu ulkoasu antaa hiukan "halvan" kuvan näin päällepäin tästä paikasta.

Minusta tämä tällainen "kevyt" ulkoasu on vaan positiivinen asia, koska pääpaino on kuitenkin asiassa ja ei ole kiva jollain motukalla ladata vilkkuvia animaatioita ja gigan kokoisia taustakuvia.
Kamakaavio (inspired by Fortune, Askomiko & Jaristoteles)
apuri
24.07.2004 21:59:44 (muokattu 24.07.2004 22:15:37)
Täällä on vaan tämä meno vähän erilaista. Vaikea sanoa, missä menee asiallisen ja vammailun raja. Tosin minun puolestani kaikki yhden sanan kommentit ja vastaavat voitaisiin kieltää. Täällä on liikaa alueita ja aiheita, että tiukkaan moderointiin pystyttäisiin.

Tai sitten moderaattoreita tulisi olla palstakohtaisesti, jolloin työtaakka ei tulisi niin isoksi.

Jatkuvasti vammailua harrastavat tyyppejä ei näköjään potkita pihalle täältä millään. Sellainen politiikka saa monet asiantuntevammat ja kokeneemmat kirjoittajat suoraan feidaamaan koko m.netin.
kivi
24.07.2004 23:17:45
Tai sitten moderaattoreita tulisi olla palstakohtaisesti, jolloin työtaakka ei tulisi niin isoksi.

En mä näet tuossa suhteessa nykyään olevan ongelmaa. Päin vastoin, mieleen muistuu vuosia sitten täällä käyty keskustelu, jossa nimimerkki 4 Ruuvia tarjoutui moderoimaan palstaa, ja nimimerkki Ossi epäili että koko .mnet-addiktio paranisi samalla - jäljelle jääviä paria viestiä ei kauaa lukisi.
:-)

Kysymys ei ymmärtääkseni ole poliisien määrästä, vaan poliisien moraalikoodista. Täällä ollaan aika suvaitsevaisesti sitä mieltä, että kaikki kukat kukkikoot, ja toimintaan puututaan vasta kun kirjoittelu alkaa täyttää juridisestikin rikoksen tunnusmerkit.

Jatkuvasti vammailua harrastavat tyyppejä ei näköjään potkita pihalle täältä millään. Sellainen politiikka saa monet asiantuntevammat ja kokeneemmat kirjoittajat suoraan feidaamaan koko m.netin.

Totta, totta. Tätä on kyllä mietitty, mutta .mnetin positiivisesti muumilaakso-anarkistista moraalia vastaan sotisi, jos porukkaa alettaisiin paiskoa pikkurikkeistä pihalle.

Mä näkisin, että parempi olisi jokaisen pyrkiä kirjoittamaan asiaa ja tarkistaa faktat jos epäilystä on, niin luotaisiin sellainen ilmapiiri, että täällä voi uskoa kuulemaansa. Ja sillä tavalla tehtäisiin myös rivien välissä selväksi, että trollailu ja muut käytännön pilat eivät ole toivottuja, ja keskinäinen vittuilu hoidetaan muualla. Selvä?

Elää, ja antaa Lassenkin elää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
MrFunk
26.07.2004 11:31:22
Onhan täällä hauskempaa... Täällä sentään on ammattilaisia ja kaikkea... Ei mitään Imperiumia vastaan mutta tämä paikka on vain kehittynyt paremmaksi/monipuolisemmaksi. Ja lisäksi tämä sivu ei lataa niin maan perkeleesti minun koneella.
Kielet hauiksen mukaan...
Valokaari
26.07.2004 11:56:32

Imperiumi on metallimusiikkifoorumi ja sillä selvä, miten se voi olla miinus? Muusta musiikista kiinnostuneet voivat sitten suunnistaa muualle. Netissä kyllä riittää sivuja vaikka kuinka paljon.

Jaha, huomaan että olen näköjään tullut taas "avautumaan" nettiin hieman "ottaneena"...

*miettii* (mitähän helkuttia oikein tuollakin kommentillani tarkoitin.)

No tuota, jotain sellaista yritin ajaa takaa, että siellähän siis on myöskin vapaamman keskustelun alue (Kaaos), joka siis mielestäni toimii hivenen paremmin kuin tämä m.net ainakin siinä mielessä että sieltä löytyy asiallisempia topiceja - dadailuketjut taitaisivat loppua siellä aika lyhyeen.

Myöskin siellä on ihan hyviä keskustelunaiheita ja ajatuksia herättäviä mielipiteitä, mutta miksi täällä taas tuntuvat toisinaan keskustelut vajoavan hivenen lapsellisiksi?
Tosin siellä tuntuu olevan kuri tosinaan hieman liiankin tyly, kukaan ei jaksa olla kaiken aikaa asiallinen ja tosissaan joten leikkimielisempiäkin alueita tarvitaan. Parempi käyttää höpöhöpöketjuja itseterapiaan kuin että masentuu "voi, kukaan ei pidä minusta eikä juttele mun kanssa".

Mutta kukin kirjoittakoon ja lukekoon mitä lystää.
Siinä on vain se ikävä puoli, että joku saattaa tulla tänne, vilkaista dadailuketjuja, huomata miten yleisiä hohottelukommentit ovat, pettyä ja mennä Imperiumille valittamaan "kuinka surkea paikka se on".
Siellä nimttäin tuntuu tulevan vastaan silloin tällöin tuo hivenen ylimielinen asenne m.nettiä kohtaan - onko vika heidän asenteissaan vai olisiko sittenkin korjaamisen varaa jossakin?
Asennevammatkin, oli niihin todellista aihetta tai ei, lähtevät kuitenkin jostakin ja olisi mielenkiintoista selvittää mistä oikein johtuu joidenkin ynseä asenne m.nettiä kohtaan.
Rok rok.
apuri
26.07.2004 12:36:29
Totta, totta. Tätä on kyllä mietitty, mutta .mnetin positiivisesti muumilaakso-anarkistista moraalia vastaan sotisi, jos porukkaa alettaisiin paiskoa pikkurikkeistä pihalle.

Mä näkisin, että parempi olisi jokaisen pyrkiä kirjoittamaan asiaa ja tarkistaa faktat jos epäilystä on, niin luotaisiin sellainen ilmapiiri, että täällä voi uskoa kuulemaansa. Ja sillä tavalla tehtäisiin myös rivien välissä selväksi, että trollailu ja muut käytännön pilat eivät ole toivottuja, ja keskinäinen vittuilu hoidetaan muualla. Selvä?

Elää, ja antaa Lassenkin elää.

Olen ihan eri mieltä.

Huuhaapalstoilla meno saa olla ihan mitä lystäätte, mutta jos joku kysyy asiallisesti apua niin sinne on turha päästää mitään urpoja säätämään. Esimerkkinä tämä Jacksonin volumepotikka...

Mä uskon että pään silittely toimii tiettyyn rajaan asti. Mutta silläkin on rajansa.
Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Olisi "ihanaa" jos kaikki uskoisivat kaunista puhetta mutta maailma ei vain toimi niin.
Juhani
26.07.2004 13:21:15

Tuohon voisin laittaa suoran lainauksen etusivulta:

"Muusikoiden.net on palvelu, joka on suunnattu niin musiikin ammattilaisille, kuin . Sivujen tarkoituksena on luoda keskus, jossa musiikista kiinnostuneet voivat kohdata toisensa, sekä tarjota monipuolisia palveluja internetin tarjoamien mahdollisuuksien mukaan."

Tulevassa Muusikoiden.net:in versiossa olemme pudottaneet sanan kuluttajat kokonaan pois. Eli kehitämme sivustoa pääasiassa musiikin tekijöille. Jäsenmäärä on huimassa nousussa. Viimeisen vuoden aikana rekisteröityi 10 000 ihmistä. Emme kuitenkaan halua sivulle mahdollisimman paljon jäseniä, vaan yritämme keskittyä oleelliseen.

Mitä Imperiumiin tulee niin Muusikoiden.net:issä on kuitenkin hieman erilainen lähtökohta. Heillä on enemmän perinteistä itse toimitettua materiaalia kuten levyarvosteluja, uutisia, haastatteluja, kolumneja jne. Muusikoiden.net puolestaan perustuu siihen, että kehitämme palveluja, joihin käyttäjät luovat sisällön kuten wanted, tori, keskustelu, top-listat, artikkelit.. 99% varsinaisesta sisällöstä Muusikoiden.net:issä on jäsenten itse tuottamaa, joihin olemme Johtajan kanssa luoneet puitteet.

Eli niinkuin etusivulla lukee: "Sivujen tarkoituksena on luoda keskus, jossa musiikista kiinnostuneet voivat kohdata toisensa, sekä tarjota monipuolisia palveluja internetin tarjoamien mahdollisuuksien mukaan"

Internet on kuitenkin mediana eri luonteinen kuin lehdet, radiot tai televisio.
Super-Jari
26.07.2004 13:22:22
Imperiumi on selvästi parempi metallimusiikin paikkana. Onhan se kuitenkin sitä varten.
Imperiumissa on taas liikaa näitä wannabe-misantrooppispedejä.

Mnet on taas parempi yleensä musiikkifoorumina juuri sen vuoksi että täällä on paljon joka alan ammattilaisia.
Mnetissä taas on liikaa häröilijöitä wannabe-muusikoita.

:)

Molemmat siis toimii omaan tarkoitukseen hyvin. Käytän molempia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)